MOLLA CÜMƏ
İRSİ
Azərbaycan
ədəbiyyatının mühüm sahəsini folklor, xalq
yaradıcılığı təşkil edir. Qədim
dövrlərdən başlayaraq inkişaf edən bu zəngin
yaradıcılıq ənənəsi əsrlər boyu davam
etdiyi kimi, hal-hazırda da öz yolu ilə getməkdə,
yaşamaqda, davam etməkdədir.
Azərbaycan
aşıqlarının xüsusi adət-ənənələri,
qayda-qanunları vardır. Aşıq Abbas, Aşıq Ələsgər,
Hövrəs İman, Aşıq Hüseyn Bozalqanlı öz
yaradıcılıqlarında həmişə bu mövzudan bəhs
etmiş, aşıqlığın xüsusən mənəvi
keyfiyyətlərini yaxşı açıqlamışlar. Bu
ustadların təsvirinə görə aşıq hər
şeydən əvvəl xalqın dərd-kədəri ilə,
sevinc, fərəhi ilə bağlı şəxsiyyət
olmalıdır.
Aşıq
şeirinin gözəl nümunələrini yaradan Ələsgər
ustadnamələrinin birində aşıqlıq sənətini
belə qiymətləndirmişdir:
Aşıq
olub tərki-Vətən olanın
Əzəl
başdan nurkəmalı gərəkdir.
Oturub
durmaqda ədəbin bilə,
Mərifət
elmində dolu gərəkdir.
Bu
misralarla Aşıq Ələsgər aydın göstərir
ki, xalq aşığının qarşısında çox
mühüm vəzifələr durur.
Öz
əsərlərini xalq ruhunda yazan Qurbani, Tufarqanlı Abbas və
Xəstə Qasım kimi yaradıcı sənətkarların
müəyyən hissəsi saz çalmaq, məclis
keçirmək peşəsindən kənar olsalar da
onların yaradıcılığı aşıq şeirinin
bütün xüsusiyyətlərinə uyğun olduğu
üçün ustad dədə aşıq kimi şöhrətlənə
bilmişlər. Bu
hal aşıqlıq sənəti yaranandan bu yana
daima davam etmişdir. Saleh Şirvani, Vidadi, Vaqif, Molla Cümə
və s. kimi xalq ruhunda yazıb-yaradan şairlərin
aşıq kimi tanındıqlarını, onların əsərlərinin
aşıq repertuarında ifa olunduğunu görürük.
Elə sənətkarlar da vardır ki, onlar yalnız
aşıq musiqisi, aşıq havaları yaratmaqla məşğuldurlar. Gözəl
saz havalarını məharətlə ifa edən, lakin səsləri
olmadığına görə məclisdə oxumayan bu sənətkarlar
cavan aşıqlara saz çalmaq öyrədir, özləri
də yeni-yeni havalar düzəldib klassik və müasir
aşıqların yaratmış olduğu əsərlərin
bu havalarda oxunması üçün gənc aşıqlara
kömək edirlər. Lakin elə
aşıqlar da vardır ki, onlar yalnız aşıq tərzində
yazan sənətkarların və ustad aşıqların
yaratdığı qoşmaları, dastanları ifa etməklə
kifayətlənir, özləri yazıb-yaratmır, musiqi
havaları düzəltmirlər. Belə sənətkarlar
öz səslərinin məlahətli, aşıq sənətinə
vaqif olmaq bacarıqları ilə şöhrətlənirlər.
Gözəl və məlahətli səsi ilə
məclis keçirmək qabiliyyətinə malik olan belə sənətkarlar
aşıq yaradıcılığının mühafizə
edilməsində mühüm rol oynayırlar.
Klassik şeirimizdə qəzəl və qoşma
janrlarında əsasən məhəbbətdən bəhs
edilir, məhəbbət mövzusu qələmə
alınırdı.
Böyük sənətkarlarımızdan ustad Füzuli
də öz qəzəllərində açıq-aşkar
aşiq olmasıyla fəxr etmiş, vurğunu olduğu
"Söz"də, əsiri olduğu eşqdə minbir məna
axtarmışdı. Özünün aşiq sənətkar olduğunu
böyük şənətkar bir şeirində belə
vurğulayıq:
Məndən
Füzuli, istəmə əşari mədhizəm,
Mən aşiqəm, həmişə sözüm
aşiqanədir.
Lakin
aşıq şairində məhəbbət daha real, daha həyati
bəzən də daha açıq-saçıq şəkildə
ifadə edilmişdir:
Axşam səhər çeşmə, sənin
başına.
Bilirsənmi
neçə canlar dolanır?
Büllur
buxaq, alma yanaq, ay qabaq,
Şahmar
zülfü pərişanlar dolanır.
O gözəl
xudanın haqqı-sayına,
Camalı
bənzəyir bayram ayına,
Belə
bir gözəlin xaki-payına
Mənim
kimi çox qurbanlar dolanır.
"Dolanır"
şeirində Aşıq Ələsgərin bu təbii,
aydın və sadə təşbihlərlə verilmiş təsviri
klassik aşıq şeiri üçün səciyyəvi
sayıla bilər.
XIX əsrdən
etibarən aşıq şeiri güclü inkişaf
etmiş, adları dillərdə dastan olan klassik sənətkarlar
nəsli yetişmişdir. Bu əsrdə Aşıq Alı,
Aşıq Musa, Məhəmməd Hüseyn, Aşıq Ələsgər,
Əziz, Əhməd, Aydın, Bəylər, və s. görkəmli
aşıqlar yazıb-yaratmışlar.
Klassik Azərbaycan
şeiri və aşıq poeziyasının görkəmli
nümayəndələrindən biri də Molla Cümədir.
Molla Cümə həyatı, yaradıcılığı,
poetik aləmi etibarilə olduqca maraqlı, ədəbiyyatımızda
hələ də sirri açılmamış qalan
"İsmi Pünhan"a həsr edilmiş bir-birindən
gözəl şeirlər qoyub gedən bir şəxsiyyət
olmuşdur. Şair zəngin ədəbi irs qoyub getmişdir.
Onun irsinin öyrənilməsinə gec başlanmış,
xalq yaddaşında yaşayan yüzlərlə şeiri
itib-batmışdır. Molla Cümə irsini filologiya elmləri
doktoru, professor Paşa Əfəndiyev
araşdırmışdır. Professor
altmışıncı illərdə bir neçə dəfə
Şəki, Qax, Zaqatala, Balakən rayonlarının kəndlərinə
getmiş, ayrı-ayrı şəxslərdən
aşığın şeirlərindən ibarət əlyazmalar
əldə etmişdir. O, qocalarla, aşıq sənətini
sevən insanlarla görüşmüş, söhbət
aparmış, onların dilindən çoxlu şeirlər,
xatirələr yazmışdır. Bu axtarışlardan sonra,
1966-cı ildə Paşa Əfəndiyevin toplayıb-tərtib
etdiyi birinci "Molla Cümə" şeirlər kitabi
işıq üzü görmüş, 1983-cü ildə
ikinci "Molla Cümə" - "Seçilmiş əsərlər"
kitab nəşr olunmuşdur. Bu, professorun Molla Cümə
irsinə verdiyi yüksək qiymətin bəhrəsi, folklor
araşdırıcısı alimin şairin
yaradıcılığına xüsusi diqqət idi desək,
yəqin ki, səhv etmərik.
Molla
Cümənin hansı ildə doğulduğu barədə
oğlu Həsənə müraciətlə
yazdığı bir şeirində oxuyuruq:
Min
üç yüz otuz iki,
Tarixdir
indi sənə.
Altmışa
çatmış yaşım,
Sevda sərdə
durur yenə.
Üzülüb
bürcü-bədən,
Üstdən
gedir gündən-günə.
Tapşırır
Molla Cümə,
Oğul,
sənə dönə-dönə:
Sidq ilə
yaxşı tutub,
Göz
yetir dəftərə, Həsən!
Yazdığım
bu dəftəri.
Saxla
yadigar, Həsən!
Bu
şeirlə Molla Cümənin doğulduğu tarix təxminən
1854-cü il sayıla bilər. Molla Cümənin əsil
adı Süleymandır. Cümə adını isə o
şairliyə başladığı vaxt təxəllüs
götürmüşdür. O, ilk təhsilini
Aşağı Göynük kəndində, Hacı
İbrahim Əfəndinin mədrəsəsində
almış, az müddətdə ərəb, fars dillərini
də öyrənmişdi. Şairlik istedadı, şeirə-yaradıcılığa
həvəsi Molla Cüməni mədrəsədən erkən
ayırmışdır. Azərbaycan klassiklərini,
aşıq yaradıcılığını öyrənməsi
Molla Cümənin gözəl bir sənətkar kimi yetişməsində
böyük rol oynamışdır.
Aşnayam,
gedərəm doğru yol ilən,
Bülbüləm,
söhbətim olar gülünən,
Danışsalar
yetmiş iki dilinən,
Ol qədər
arifəm, qanasıyam mən.
Molla
Cümənin atası Saleh kişi əkinçiliklə məşğul
olmuşdur. Şair də kiçik yaşlarından etibarən
bütün yaşıdları kimi, təsərrüfat
işlərində atasına kömək göstərmişdir.
Təbiət vurğunu olan kiçik Cümə sinədən
şeir qoşmağa başlamışdır. Təbii
istedada malik olan uşaq dövrünün tanınmış sənətkarları
səviyyəsinə yüksələ bilmişdir. Molla
Cümə ömrünün sonuna qədər əkinçi
olmuşdur. O, Qax, Zaqatala, Balakən varlılarının zəmisində
biçin biçmiş və qazandığı zəhmət
haqqı ilə ailəsini dolandırmışdır.
Qızı Reyhanın dediyi kimi, Molla Cümənin əlindən
oraq və yaba ölüncə düşməmişdir.
Molla
Cümənin ölümüdə qaranlıqdır. O, öz
əcəli ilə ölməmiş, "guya" onu səhvən
güllə ilə vurmuşlar. "Nuxa fəhləsi" qəzeti
Molla Cümənin ölümü haqqında belə bir qeyd
vermişdir ki, 1920-ci ilin may ayının əvvəllərində
XI Qızıl Ordunun hissələri Nuxadan Zaqatalaya gedərkən,
bu yolun ətrafındakı kəndlərin varlıları
orduya müqavimət göstərmək fikrinə düşürlər.
Atışma zamanı bir çox yoxsul ordu ilə onlara
qarşı çıxanların arasında qalır. Molla
Cüməyə və digər yoxsul kəndlilərə
güllə dəyir. Lakin güllənin "səhvən"
və ya "qəsdən" olması bəlli
olmamışdır. Belə ki, bölgələrdə Sovet
hökumətinə, sovetləşməyə qarşı
qalxan xalq üsyanlarını yatırmağa gedən
qoşun hissələri "cəza dəstələri"nin
içində son dövr tarixi materiallarından
göründüyü kimi, çoxlu sayda erməni
olmuşdur. Lazım gəldi-gəlmədi günahsız xalqa
divan tutan bu dəstələr bir çox ziyalının,
elm-maaarif fədaisinin qanına bais olmuşdur. Fikrimizcə
Molla Cümənin də ölümü bu qəbildəndir.
XI
Qızıl Ordunun Azərbaycana vurduğu mənəvi zərər-Molla
Cümənin guya ki "səhvən öldürülməsi"
yeganə hal deyildi. Və onu da yaddan çıxarmaq olmaz ki,
heç XI Qızıl Ordu da kiçik bir "ordu",
kiçik bir qurum deyildi. Neçə-neçə Molla
Cümələr, neçə-neçə dəyərli sənətkar
və ziyalı bu ordunun, ordu strukturlarının əlilə
məhv edilmiş, millətimin başı qapazlı
qalmışdır.
Molla
Cümənin əksər şeirləri "İsmi
Pünhan" adına müraciət ilə başlanır.
Çoxlu sayda şeirlər ona həsr olunmuşdur. Şeirlərdən
belə aydın olur ki, Molla Cümə gözəl bir
qıza aşiq olmuş və onun adını gizli olaraq
"İsmi Pünhan" adlandırmışdır.
Şairin
həyatını araşdıranda belə təsəvvür
yaranır ki, o varlı bir adamın qızına aşiq
olmuş və onun adını gizli saxlamağa məcbur
olmuşdur:
Fələk
məni döndəribdi Məcnuna,
İnsan
salmaz insanı bu zülüma.
Göynüyün
ətrafın bu Molla Cüma,
Hər
günə dörd yolla ziyarət eylər.
Bu
misralardan da görünür ki, özünü Məcnun
hesab edən Molla Cümə hər gün yollar dolanmaqla
sevgilisini görməyə çalışır:
Könül
dönsə, bu dostluğu atarıq,
Yol
uzaqdır, özüm bihal, at arıq.
Cümə
səni sevən dəydi a tarıx,
Min iki
yüz doxsanıncı sənədə.
Şeiri
diqqətlə nəzərdən keçirəndə
aydın olur ki, Molla Cümə aşiq olanda onun 19
yaşı var imiş. Çünki şeirdəki vaxtı
miladi tarixə çevirəndə 1873-cü il alınır
və buradan da aşığın neçə yaşda bu
sevgiyə tutulduğu məlum olur. Həmin qız isə sənətkarın
dərs aldığı mədrəsə sahibinin, o yerin ən
böyük din xadiminin qızı imiş:
Ay həzərat,
sevdim xublar şahını,
Döndü
dərhal, mən deyəni demədi.
Umud ilə
tutdum eşqin rahını,
Qaşı
hilal mən deyəni demədi.
Anladım
ki, sevda sərdə qalacaq,
Getdikcə
əhvalım yaman olacaq.
Bu gül
rəngim saralıban solacaq,
Bəxti
iqbal mən deyəni demədi.
Şeirdən
şeirə keçdikcə, İsmi Pünhan ümumiləşir,
ülviləşir, poetikləşir və Molla Cümənin
bütün yaradıcılığına hakim kəsilir.
Aşığın dediyi kimi "İsmi Pünhan üstədi
hər xeyri-şərim".
Cüməyəm,
ölkəyə verdi əşirikən,
İsmi
Pünhan üstədi hər xeyri-şərim,
Dostlar deyər
yerbə-yerdən "afərin!"
Düşmən
başın əysin, küsən xər kimi.
Şairin
bir sıra şeirlərində "İsmi Pünhan"
Molla Cümə ilə məclis apardığı,
dost-müsahib kimi onun dərd və sevincinə şərik
olduğu təsvir olunur. Bu şeirlərilə şair
dünyaya bir aşiq kimi İsmi Pünhanın gözüylə
baxmış və onu ideala çevirmişdir. Xalq
dastanlarında, ustadlarımızın
yaradıcılığında hər bir qəhrəmanın
yeganə bir idealı olduğunu görürük. Və
araşdırma sırasında bu idealın onların
ömrünün məğzinə, mənasına
çevrildiyinin şahidi oluruq. Bəziləri bu ideala
qovuşur, bəziləri isə qovuşa bilmir.
Molla
Cümə də ömrü boyu belə təmiz və
müqəddəs idella can atmışdır. O, məhəbbətə
toxunulmaz və ülvi bir hissə kimi baxmışdır.
Çarizmin
yerlərdə apardığı siyasət, dini qaragüruhun,
xürafatın baş alıb getdiyi, varlıların at
oynatdığı bir dövrün digər sənətkarlar
kimi, Molla Cümə yaradıcılığına da təsirsiz
ötüşməmişdir. Şair də bu
ağrılı mövzunun üstündən sükutla
keçə bilməzdi. Bu ağır qanunlar altında əzilən
şair dünyadan şikayətlənmiş və
dövrünü lənətləmişdi. Onun belə əsərləri
bizim üçün xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Belə ki, biz bununla onun dünya
görüşünün hansı səviyyədə
olduğunu öyrənmiş oluruq. Şairin bu mövzuya dair,
"qarğışdan" ibarət çoxlu sayda şeirləri
vardır.
Şair həmişə
haqsızlığı, varlı-yoxsul, güclü-zəif məsələlərini
demokratik yöndən təhlil etməyə
çalışmışlar. O, bu problemləri yalnız
öz dərdi kimi düşünməmiş, el-xalq dərdi
kimi düşünmüş və yaradıcı dillə
fikrini ifadə etmişdir.
Molla
Cümə yaradıcılığında
fırıldaqçı din xadimlərinə güclü nifrət
hiss olunur. Şair özünə "Molla Cümə" ləqəbi
götürsə də çəkinmədən mollaları
ifşa etmişdir. Bu yolla o əməkçi xalqa, "qara
camaata" fırıldaqçı mollaların və din
xadimlərinin onları neçə aldatdıqlarını
başa salmışdır:
Ucuz mətah
alıb, baha satarsan,
And
içib malına haram qatarsan.
Aşqın
sirrinə haçan çatarsan?
Nə
anlar bülbüldən kol, ağa molla!
Mənim
köftarıma yaxşı deməzsən,
Nə
keçir könlündən, kimə əvəzsən,
Yediyin
haramdır, halal yeməzsən,
Gəl
çəkmə xalçanı qırağa molla!
Molla
Cümənin ictimai mövzuda olan şeirləri də
vardır. "Ay arvad", "Sərçələr" rədifli
şeirləri bilavasitə əmək və zəhmətlə
bağlı şeirlərdir:
Necələrin
üstümüzdə borcu var,
Saldat
pulu, bir də mirab xərci var.
İki
qövlə, otuz manat töycü var,
Az deyirəm,
hələ çoxdur, ay arvad.
Arif insan
daha bəsdi bu yanğı,
Qəm
ağardıb bu saqqalı, bu bığı.
Göy
zamanı oğradılar fındığı,
Qonum-qonşu
oğru çıxdı, ay arvad!
"Sərçələr"
şeirində "sərçələrə" müraciətlə
Molla Cümə:
Əkdiyim
olmasa məətdəl qallıq,
Ruzumuz
olmasa acınnın öllük.
Yeməyin,
axırda üç yerə böllük,
Siz də
olun biznən yarı, sərçələr!
deyir:
Şairin
bu mövzulu şeirlərində vergilər altında inləyən,
ehtiyac içində yaşayan xalqın dərdləri öz əksini
tapmışdır.
Molla
Cümə azərbaycan aşıq
yaradıcılığının, xalq şeirinin
bütün şəkillərindən səmərəli istifadə
etmiş, çoxlu sayda əsərlər qoyub getmişdir.
Onun yaradıcılığında istifadə etdiyi
aşıq şeiri nümunələrindən qoşma, gəraylı,
divani, təcnis, cığalı təcnis, hərf üstə
təcnis, yedəkləmə təcnis, sallama qafiyə, əvvəl-axır,
əlifləmə, bayatı, müxəmməs, bağlama,
deyişmə, ustadnamə, hərbə-zorba, həcv, dastan və
s. göstərmək olar.
Molla
Cümənin "Səyyad və Səyalı", "Molla
Cümə və aşıq Köplü" dastanları
aşıq ədəbiyyatı üçün qiymətli sənət
nümunələridir.
Qədir
allah, nesə bədbəxt yarandım,
Düşüb
dildən-dilə çağrılan canım.
Ah-vaynan
günüm qara keçibdir,
Cəfası
illərə sürülən canım.
Molla
Cümə incə zövqə malik, insanın daxili aləmini,
ruhu hisslərini gözəl, təsirli ifadələrlə əks
etdirməyə bacaran lirik bir şair olmuşdur. Molla Cümə
irsi öyrənilməli və qorunub saxlanılmalıdır.
Şairin ədəbi irsində hələ də öyrənilməli,
araşdırılmalı məqamlar çoxdur və öz tədqiqatçısını
gözləməkdədir.
Göyərçin Mustafayeva
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
Ədalət.-2013.-17 may.-S. 5.