SÖZÜN İŞIĞINDA
ƏDƏBİ HƏYAT
Yurdumuzun Cənub bölgəsində ədəbi həyat əvvəlkitək qaynayır. Cəlilabad, Masallı, Lənkəran, Yardımlı, Lerik, Astara rayonlarında yaşayıb-yaradan çoxlu nasirləri, şairləri, publisistləri tanıyırıq. Vaxtilə mərkəzi mətbuatda çox çətinliklə çap olunan, kitabları nəşriyyatlarda yatıb qalan şairlər indi rahat nəfəs alır, heç bir maneə ilə üzləşmədən ən nüfuzlu qəzet və jurnallarda çap olunur, kitabları da işıq üzü görür. Təbii ki, bu, müstəqilliyin, demokratik azadlığın Söz üçün yaratdığı əvəzolunmaz şəraitdir. Cənub bölgəsində də Sözün azadlığı özünü nəşr olunan kitablarda, müxtəlif adda jurnallarda, şeirə, sənətə, söz adamlarına ayrı-ayrı rayonlarda icra hakimiyyəti miqyasında qayğının güclənməsində nəzərə çarpır.
Cənub bölgəsi Azərbaycan ədəbiyyatına qüdrətli söz ustaları bəxş etmişdir. Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlı, istedadlı şairlər və nasirlər: Şəkər Aslan, Vaqif Hüseynov, Məmmədhüseyn Əliyev, Azad Talışoğlu, Ayaz Vəfalı, Zülfüqar Qodmanlı, Məmməd Kazım, İltifat Saleh, Abbasağa Azərtürk, Ağəddin Mansurzadə, Zeydulla Ağayev, Rafiq Tağı, Tahir Qurban, Fəxrəddin Ziya, Nurəddin Ədiloğlu, Salam Sarvan məhz Cənub bölgəsində dünyaya göz açmışlar. İndi Cənub bölgəsində yaşayıb-yaradan istedadlı qələm sahibləri də bu ənənəni davam etdirir, regionun ədəbi həyatının daim canlanmasında səy göstərirlər. Lənkəranda Anar Həbiboğlu, Ağamir Cavad, Tərlan Əbilov, Elşad Səfərli, Samir Sədaqətoğlu, İslam Rzayev, Astarada Mehman Qaraxanoğlu, Yardımlıda Aslan Quliyev, Sakit İlkin, Masallıda Arif Fərzəli, Rafiq Məmməd, Xanəli Tolış, Nurməmməd Ağa, Qəni Bəxtəvər, Süleyman Əlisa, Cəlilabadda Böyükxan Bağırlı, Mirkamil Mirxəliloğlu, Ədalət Salman, Əlizadə Nuri, Əlizadə Həsrət, Meyxoş Abdullah, Lerikdə Qədiməli Əhmədgöz yaradıcılıqları ilə sübut edirlər ki, əyalətdə yaşamaqla da böyük ədəbiyyatın gözəl nümunələrini yarada bilərlər.
Haqqında söz açmaq istədiyim Ağamir Cavad da belə istedadlardan biridir və o, təkcə yaşadığı Lənkəranda və ümumən Cənub bölgəsində deyil, Azərbaycan ədəbi prosesində də tanınır. O, bölgənin ədəbi həyatında fəal iştirak edir: respublikada kifayət qədər tanınan "Söz" ədəbi-bədii jurnalının redaktor müavinidir, AYB Lənkəran bölməsinin ədəbi məsləhətçisidir, bir sıra mühüm tədbirlərin təşəbbüsçüsü və icraçısıdır. Ancaq hər şeydən əvvəl ŞAİRDİR. Özünəməxsus poetik üslubu, deyim tərzi ilə seçilən bir şair.
Onun "Eşq işığı" (2007) və "Yanmış budaq üstə oxuyan bülbül" (2013) şeirlər kitabları qarşımdadır və bu kitablardakı şeirlər Ağamir Cavadın poetik dünyası haqda müəyyən təsəvvür yaradır. Hər iki kitabda Ağamir Cavad ön söz olaraq poeziya ilə bağlı duyğu və düşüncələrini izhar edir. Yazır ki: "Poeziya gözəllikdir. Həyatda hər şeyi gözəl görmək istəyindən yaranır şeir. Mayası gözəlliklə yoğrulmuş bütün yaranmışların bətnində işıq var. İşıqlı söz həyatın gözəlliklərini özündə ehtiva edir. Şeir də işıqdır.
Poeziya saflıqdır. Saf ürəklilərin bütün qəlbləri pak görmək istəyindən doğulur şeir.
Poeziya məhəbbətdir. Ülfət, ünsiyyət, dostluq yaradır şeir. İnsanları birləşdirir, əsrləri birləşdirir, həyatın, zamanın yolunu yaradır. Bu yol ən uzun bir yolur. Bu yol Adəmdən başlayıb. İlk şeiri Adəm peyğəmbər yazıb".
Beləliklə, Ağamir Cavadın poeziya ilə bağlı düşüncələri ilə tanış olduq və bizə aydın oldu ki, Ağamir poeziyaya təsadüfi gəlməyib, bu həqiqətləri dərk edərək gəlmişdir. "Söz ömrü" şeirində oxuyuruq:
Ürəyim bir dünya oddur, ocaqdır,
Köz ömrü qədərdir dünyanın ömrü.
Tanrının sözüylə yaranıb yanar,
Söz ömrü qədərdir dünyanın ömrü.
Odur ki, gah sevinc,
gah da dərd
umar,
Sıxar ürəyimi kirkirə sözlər.
Sinəm
dərd zəmisi yığıb ovcuma,
Səpirəm varağa bakirə sözlər.
Bu gün asın məni, daşqalaq edin,
Hər daşdan
bir çınqı köz göyərəcək.
Ruhuma ölçülmüş dar
ağacından,
Bir misra, bir ayə söz
göyərəcək.
Ürəkdən tanrıya sevgi yolunda,
Bir ürək
köz ömrü yaşayacağam.
Tutub bir misranın ətəklərindən,
Bir dünya
söz ömrü yaşayacağam.
Bu şeir Ağamirin bir az öncə sitat gətirdiyimiz fikirlərinin
poetik təcəssümüdür.
Ağamirin şeirləri müxtəlif
mövzuda qələmə
alınıb və bu baxımdan rəngarəngliyi ilə diqqəti cəlb edir. Əsas odur ki, Ağamir ənənəvi mövzulara,
özündən əvvəl
yazılanlara təzə
nəsə əlavə
etməyə can atır,
buna çox zaman nail ola
bilir. O, "Üz tutub gedirəm" şeirində dağla insan arasındakı oxşarlıqdan söz açır. Yüzlərlə şeirdə insan
dağa oxşadılıb.
Vüqarı dağ zirvəsinə
qiyas tutulub. Dözümlülükdə dağ misal
gətirilib. Bəs Ağamir
necə düşünür?
"Açsın haqq sinəsin qoy xalı dağlar,
Qıymasın, qəlbimdə
xal xali dağlar. Haqqa arxa olar arxalı dağlar, Üz tutub gedirəm
dağlara sarı".
Buludlar haqqında poeziyamızın ortaya qoyulası çoxlu nümunələri var. Ağamir
Cavadın "Buludlar"
şeirən diqqət
yetirək: "Nə
sirdir görünmür
heç izin, Qoynunu günəşə
aç, isin. Çəkərək torpağın acısın,
Ağaran, qaralan buludlar. Gözəlsiz-köynəyi sökülən, Utanıb yığılan,
bükülən. Ah olub dağlara çəkilən, Düzlərdə
şeh olan buludlar". Bu şeirdəki metaforalar orijinaldır. O, yanmış
budaq üstə oxuyan bülbülə üz tutub deyir
ki: "Dünyanın
bir sönmüş ocaq dərdini Atəşi müqəddəs
sananlar bilər. Ağacın
bir yanmış budaq dərdini Bizim tək eşqində yananlar bilər". Şair Lənkəranda
bitən nadir dəmirağacı
haqqında poetik düşüncələrini belə
şərh edir.
Təzə, təravətli
misralarla: "Qızıla
bürünmüş dəmirağacı
Yaşayır ömrünün
qızıl payızın.
Düşüb tilsiminə bu
yerin, göyün, Payız küləyiylə
darayır saçın.
Çəkib başı üstə
qızıl örpəyin,
Xatirə danışır
dəmirağacı". Ağamir Cavad xalq şeiri
formaları olan qoşmaya, gəraylıya
daha çox müraciət edir və hiss olunur ki, o, qoşmaya, gəraylıya doğma şairdir. Qoşma üçün maraqlı görsənən
qafiyə və rədif seçmək məsələsində Ağamir
artıq ustalığa
yiyələnib. "Saman
çöpü" bu
baxımdan Ağamirin
ən uğurlu şeirlərindəndir:
Göylər qaraldıb buludun,
Yerlərin gözy suludu.
Əziyyətdi-haqq yoludu
Mənim yolum, saman çöpü.
Bu dünya şər qavalıdı,
Səsli, küylü, nəvalıdı.
Hələ şeytan havalıdı
Sağım, solum, saman çöpü.
Hər gələnin öz adı var,
Köləsi var, azadı var.
Həyatın bir təzadı
var-
Ölüm-olum, saman çöpü.
Silahım haqq, yox bir hiyləm,
Vuruşuram yerlə, göylə,
Boğuluram, kömək eylə,
Ağrın alım, saman çöpü.
Ağamir Cavadın şeirlərinin
ümumi ruhunu müasir insanın həyat, dünya, gözəllik, tarix, cəmiyyət, təbiət
haqqında düşüncələri
təşkil edir.
Onun lirik qəhrəmanı həyatda
baş verən olaylara qarşı həssasdır, ədalətsizliyə,
biganəliyə, insana
qarşı haqsızlığa
dözəmmir. "Kiçildin"
şeirində ("Bir
nəfərə..." silsiləsindən)
"haqq-haqq" söyləyən,
amma bütün həyatı boyu haqsızlıq edən, könülləri qəmə
sürükləyən bir
insan tənqid atəşinə tutulur.
Bu tipli şeirlər az deyil
və hiss olunur ki, Ağamir həyatda baş verən mənfi, naqolay hadisələrdən,
ürək bulandıran
olaylardan yazmağa özündə mənəvi
bir tələbat görür. O, daha geniş, daha qlobal mənada üzünü Dünyaya
tutur, həyatdakı,
cəmiyyətdəki xaos,
hərc-mərclik, mənəvi
aşınmalarla bağlı
onu sorğu-suala çəkir:
Namərd qoltuğunda yatıb dincələr,
Başın qorumaqçün sözündən keçər.
Nə zaman düzələr, nə vaxt incələr,
Nə zaman iynənin gözündən keçər?
Qarışıb xeyiri, qarışıb şəri,
Astarın dəyişib nimdaş üzüylə.
Öz azğın yoluna çəkib bəşəri,
Hələ ki yol gedir şeytan iziylə.
Özün haqlı sayır, yolun düz bilir,
Bulaşıb halala haram. Düzdü ki?
Dəvənin boynuna bənzər
bu dünya,
Soruşsan, deyəcək haram düzdü ki?
Ağamir gözəl sevgi şeirlərinin də müəllifidir. Onun sevgi şeirlərində
yaşanılan hisslər,
duyğular qələmə
alınır. O, eşqə
iki insanın münasibətləri kimi
dar bir sferadan
baxmır, eşq onun üçün işıqdır, həyatdır.
Onun təsvir etdiyi Aşiq bu əbədi
işığı ürəyində
daşıyır. "Eşqdir şairlərin tapındığı din, Bu dindən,
imandan doymaq olarmı? Məhəbbət əbədi, ömürlər
qısa, Əcəl eşq kitabın qatlaya bilmir. Şairdə
ilahi sevgi yoxdusa, Səsi əsrləri adlaya bilmir". Onun "Məhəbbət" şeiri mən deyərdim bugünkü sevgi poeziyasının gözəl nümunələrindən
biridir. Bu şeiri mahnı kimi oxumaq olar.
Ömür karvanının köçündən
keçir,
Min ildir əkindən,
biçindən keçir.
Zülmət gecələrin içindən
keçir
İşıqlı gündüzə,
günə məhəbbət,
Məhəbbət, məhəbbət, yenə
məhəbbət.
Keçilməz sədləri, yolları
biçir,
Əbədi bir vəhdət şərabı içir.
Uca zirvələrin eşqindən
keçir
Dumana məhəbbət, çənə
məhəbbət,
Məhəbbət, məhəbbət, yenə
məhəbbət.
Bu il Ağamir
Cavadın əlli yaşı tamam oldu. Yaşadığı Lənkəran şəhərində
onun yubileyi keçirildi. "Söz" jurnalında (onun ilk baş redaktoru mərhum şair Şəkər Aslan idi, indi
istedadlı publisist Sevda Əlibəyli jurnalı yaşadır) onun bu yubileyi
barədə geniş
material dərc olunub.
Təbrik
edirik, Ağamir!
Vaqif YUSİFLİ
ədalət.-2013.-25 may.-S.13.