Rəsul Rza publisistikasından bir yarpaq
XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəli Azərbaycan ədəbiyyatının növbəti qızıl dövrü sayılır. Amma söz sənəti, sözün qüdrəti, sözün qeyrəti dövrə baxmır, deyənə baxır. Söz deyənlər, həm də qiymətli söz deyənlər Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində növbəti dəfə XX əsrin əvvəlində meydana çıxdılar. Şübhəsiz, bunun bir ayrı səbəbi də var. XX əsrin əvvəlində böyük söz sahibi olan ədiblər söz meydanına gəldilər. Əslində, burda görünməyən bir mavi dalga var. Bu, Qori seminariyasıdır. Əlbəttə, Qori seminariyasından əvvəl də, sonra da böyük qələm sahibləri, müqtədir ədiblər yetişmişdi. Lakin bunların hamısını ya bu, ya o biri yazarlara, məktəbdarlara aid etmək olmazdı.
XX əsrin əvvəllərində ədəbiyyatımızın yeni qızıl dövrünü yaradan böyük qələm sahibləri böyük şəxsiyyətlər meydana çıxdılar. Şübhəsiz, bunlar ya Qori Müəllimlər Seminariyasının məzunları, ya da həmin məzunların yetirmələri idilər. Lakin Azərbaycan ədəbi mühiti bununla tamamlanmırdı. O mühitdə Hüseyn Cavid, Ə.Cavad, M.Müşfiq, R.Rza və bu kimi görkəmli söz sənəti sahibləri də vardı. Sənətə yenicə gəlsələr də, onlar sənətin əzəli və əbədi mənasını dəyərləndirirdilər. Bu nəslin içərisində bu gün bizim maraq və diqqətimizi cəlb edən Rəsul Rza həm də böyük "proletar" şairi idi (İndiki zamanda proletar sözünə bir az qəbih baxırlar. Bir yazı müəllifi kimi mən bu gün də, sabah da və həmişə deyirəm: dünya haqqının cavabı zəhmətkeşin əlindədir-həm əzəli və əbədi oraqçının, çinçinin əlində.) İctimai quruluşlar dəyişsə də, bayraqların rəngində yeniliklər olsa da, "Rəsul Rza" sözü rəngini, ahəngini dəyişməyib. Hətta onun sözləri böyük proletar rəhbəri Leninə ithaf olunanda da (düzünü deyək ki, Lenin erası bitdi, lakin əxlaqi baxımdan nəticəni dünya gözləyir) qiymətliydi. Bəşər cəmiyyəti yaranandan haqq nahaqla, ədalətli ədalətsizlə döyüşüb. Maraqlı odur ki, haqsızın bayrağı haqlının bayrağından üstün olur. Azərbaycan ədəbiyyatında Rəsul Rza fenomeni 30 il haqsız bayrağını haqlıdan yuxarı buraxmıyıb. Əlbəttə, bu qələbə ədəbi mühit üçün idi.
Kim istəyər ki, yaxşısına yaman desinlər? Rəsul Rza ömrü boyu yaxşısına yaman deməyin əleyhinə olub.
Biz bu gün böyük Azərbaycan şairi, XX əsrin II yarısında böyük söz sahibi Rəsul Rzanın ədəbi publisistikası haqqında kiçik bir fikir, kiçik bir söz demək istəyirik.
Rəsul Rzanın poeziyası bir dəryadır, bu dərya haqqında damla-damla olsa da, gələcəkdə nələrisə deyəcəyik. Lakin Rəsul Rza yaradıcılığında onun publisistikası, ədəbi etüdləri, ədəbi portretləri bir mərhələdir. Məqsədimiz məhz bu yazıda Rəsul Rzanın publisistikası haqqında nəsə deməkdir.
İndiyə qədərki qənaətimə görə, şairlərin nəsr və publisistikası yazıçıların nəsr və publisistikasından daha oxunaqlı və rəvan olur. Rəsul Rza publisistikası da bu qəbildəndir. Onun duyğularının izi ilə getdikcə bir daha bunun şahidi oluruq. Rəsul Rza yaradıcılığının elə məqamları var ki, onun şeir dili, publisistikası ilə elə çulğalaşır ki, onları bir-birindən ayırmaq olmur. O yazırdı: "Deyilənə görə mən 1910-cu il mayın 19-da anadan olmuşam. Deyilənə görə deyirəm, çünki bu tarix düzgün olmaya bilər. Anadan olduğum ili və günü babam əl yazması ilə Quranın səhifələrindən birində qeyd edibmiş (Həmin dövrdə Quran səhifələrindən birində nəsə yazmağın özü çox mətləbdən xəbər verir.) Quran rəngli naxışla bəzədilmiş nadir bir nüsxə imiş. Babamı dəfn edən zaman (Mənim onda 3-4 yaşım olardı) Quran yoxa çıxıb. Ana babam qatı bir dindar idi. O savadlı imiş. O nəzmi, xüsusən dini mövzularda yazılmış nəzmi çox sevərmiş. Firdovsini, Sədini, Camini sevərmiş, Ömər Xəyyamı Allahsız hesab edərmiş".
Rəsul Rzanın əlimizdə olan "Duyğuların izi ilə" kitabında çox maraqlı bir dillə qarşılaşırıq. "Poeziya zəhmət və ilhamdır" adlı qeydlərində onun uşaqlıq illərindən xatirələr diqqətimizi çəkir. Qeydlərdə şair yazırdı:
Gənclik özü gedir,
Qocalıq özü gəlir
Nə onu saxlaya bildim,
Nə ondan qaça bildim.
Bu şeir onun müdrik çağlarında yazılsa da, gənclik, qocalıq, xəyanət və sadaqətlə bağlı ilkin təsəvvürlərini əks etdirir. Şübhəsiz, şairin özünün dediyi kimi ifadə etsək: "Biz dünənin hadisələrini bu günün ağlı və təfəkkürü ilə dəyərləndiririk. Hadisələrin dəyəri olduğu gündə dövrü əhəmiyyət daşıyır. Lakin zaman keçəndən sonra həqiqi qiymətini alır ki, bu da tarixi əhəmiyyət daşıyır". Həmin qeydlərdə Rəsul Rza öz ailəsi və doğmaları haqqında o qədər səmimi söhbət açır ki, onun yad və ya doğma haqqında danışığını ayırd etmək olmur. Başqa publisistik qeydlərini də oxuyandan sonra belə qənaətə gəldik ki, onun həm doğmaları, həm də ümumiyyətlə, Vətən övladları arasında "məsafə" o qədər də uzaq deyil. O, qüsurlu və qüsursuz, günahlı və günahsız, yaxşı və pis, etiraf və inkar, mərdlik və namərdlik və bir də sözün geniş mənasında doğmalıq və ögeylik kimi cəhətləri tanıyır və qiymətləndirir.
Bu gün o qədər qələm sahibləri var ki, doğulub böyüdüyü kənd-kəsəyi elə təqdim edir ki, guya onun kəndi Afinanın, Romanın, Misirin, Mesopotamiyanın yaşıdıdır. Əslində isə obasının, elinin yüz il əvvəlki tarixini bilmir. Belələrinə Rəsul Rza qeydləri bir ibrət güzgüsüdür.
Rəsul Rza yazırdı: "Mənim anadan olduğum Göyçay şəhəri Azərbaycanın ən cavan şəhərlərindən birisidir, onun cəmisi 100-120 yaşı olar. "Məsələ Göyçayın cavan və ya qoca olmağında deyil. Məsələ bu xatirələri yazan 60-70 yaşlı sadəlöhv, sadəlöhv olduğu qədər də hiylə və məkrdən uzaq, uşaq və körpə təbiətli böyük Rəsul Rzanın faktlara qərəzsiz yanaşmasındadır. O heç vaxt mövqeyindən sui-istfadə etməmişdir.
Böyük şair uşaqlıq illərindən də bir uşaq sadəlövlüyü ilə danışır. Öz nəsil və şəcərələri ilə bağlı xatirələri çox maraqlıdır. Babası, atası və anası haqqında özünün gənclik illəri, erkən ailə həyatı, övladları ilə bağlı xatirə-ricətləri nə qədər şirin və oxunaqlıdır. "Bizim ulu babamız Məmmədxan bu kənddə xırda feodallardan biri olub. Rəvayətlərə görə, o hökmranlıq sevən, öz doğma ailəsinə qarşı belə amansız imiş (yaradıclığının ilk illərində "Dilarə" adlı bir hekayə yazaraq, orada bu zalım ulu babasının obrazını verməyə çalışmışdır).
Daha sonra o yazır: "Atam Mirzə İbrahim kənd mirzəsi idi. Mirzə ləqəbi də elə buradan gəlir. Atam vaxtı ilə məşhur olmuş Məmmədxanovlar nəslindən idi. Onun uşaqlıq illəri çox ağır şəraitdə keçib. Hələ çox gənc yaşlarında ikən anasız qalmış, ögey ananın bəd xasiyyəti ucundan atam iki qardaşı ilə birlikdə öz doğma evlərindən çıxıb getməyə məcbur olmuş, müstəqil zəhmət həyatına başlamışdır. Gənc İbrahim gündüzlər oxuyarmış, axşamlar su daşıyar, yük daşıyar, daha sonralar, savad kəsb etdikdə, özü və kiçik qardaşı üçün gündəlik çörək pulunu həmyerliləri üçün məktub və ərizə yazmaqla qazanarmış.
Atam beş illik təhsil aldıqdan sonra Göyçay şəhərində qəza naçalnikinin dəftərxanasında tərcüməçi və dilmanc sifəti ilə işləmişdir. O öz zəmanəsinin mütərəqqi görüşlü bir adamı olub. Azərbaycanda öz qızını dünyəvi məktəbə qoymuş ilk adamlardan biri olmuşdur. Mənim bacılarım çadrasız gəzirdilər. Bu "qəbahət" üçün Göyçayın mürtəce adamları bizim ailəmizə dinindən dönmüş, bəhayi ləqəbi vermişdilər. Evimizə qəzet və jurnallar gəlirdi. "Molla Nəsrəddin" və rus dilində nəşr olunan "Neva" və "Probujdeniye"ni alırdıq.
Atam 1915-ci ildə vəfat edib. Onun surəti xatirimdə
gah dumanlı, gah yaxın, doğma, gah da uzaq və yad bir sima
kimi qalmışdır. Deyirlər ki, onun
da gözləri mənimki kimi açıq ala imiş".
Atasının
sağ vaxtlarını ağır niskillə xatırlayan Rəsul
Rza anasını daha artıq bir həsrətlə
xatırlayır və özünün poeziya ilə
bağlılığına görə ona borclu olduğunu
yazır. "Atam sağ olanda ailəmiz firəvan
dolanırdı. Məsələ yalnız maddi
cəhətdən təmin olunmaqda deyil (şair bu itkini
bütün ömrü boyu unutmur)". O zaman
üçün çox nadir olan bir cəhət bu idi ki,
atamız bizim bədii tərbiyəmizin qeydinə
qalırdı. Evimizdə çox zaman söhbət
ədəbiyyatdan gedirdi, xüsusilə poeziyadan. Anam Məryəmin şairlik təbi var idi. Onun bu vaxta qədər qalmış üç
şerindən bunu görmək mümkündür. Anam oxumaq bilmirdi. O şeirlərini atama deyər,
atam yazardı. Anamın şeirləri
qadınları maarifə, mədəniyyətə
çağırardı. Anam Füzulini, Natəvanı
və Sabiri çox oxuyardı. Yadımdadır,
axşam çağları anam bizə, mənə və
dörd bacıma qəmli şeirlər oxuyardı.
- Bunlar
kimin şeirləridir? - deyə
soruşardım.
- Nənənizin
uzaq qohumu və həmyerlisi Xan qızı Natəvanın",
- deyərdi.
Rəsul Rza poeziyasında da, publisistika və məruzələrində,
müsahibə və münasibətlərində də xəlqidir. Heç vaxt
xalq təəssübkeşliyindən ayrılmayıb. Hər bir sətrindən xalq havasi, xalq
müdrikliyinin ətri gəlir. İstər
həmdövrlərindən, istərsə də klassiklərdən
yazsın, yazdıqlarının hər sətri bir örnək,
bir ibrət dərsidir. Biz Rəsul Rza
publisistikasında həmsöhbətlərinin ədəbi
portretlərinin bir rəssam dəqiqliyi ilə təsvirini
görürük. Rəsul Rza publisistikasına dərindən
bələd olan hər kəs onun klassiklərə, xüsusən
İ.Nəsimiyə, M.F.Axundova, M.Ə.Sabirə (Burada bir məqamı
oxucuların diqqətinə çatdırmağı lazım
bilirik ki, həm Nəsimi, həm Axundov, həm də Sabir heyrətamiz
dərəcədə dilinə, xalqına və dövrün
idarəetmə üsuluna qarşı həssas idi)
qarşı böyük sevgisinin, diqqətinin, həm də
onlarla qürurunun və onlara vurğunluğunun şahidi
olarlar (Bu barədə sonralar daha ətraflı
danışacağıq).
Böyük
şair məşəqqətli gənclik illərindən,
maddi çətinliklərindən, ilk qələm
dostlarından, həm də bu dostları nakam Abdulla Faruğun
vasitəsilə qazandığını necə həssaslıqla
yaddaşından qoparıb kağıza köçürməsindən
riqqətlə danışır ki, həmin yazılar bu
gün Azərbaycan ədəbi publisistikasının ən
qiymətli nümunələri sırasındadır.
Mən bu qənaəti çox əminliklə qeyd edirəm. Belə ki, Rəsul Rza
publisistikası bu gün dil-ağızda dolaşan Rəsul
Rza və Səməd Vurğun, Rəsul Rza və Cəfər
Cabbarlı, Rəsul Rza və Süleyman Rüstəm, Rəsul
Rza və Mikayıl Müşfiq kimi həmdövrlərinin:-zamanında
ünsiyyət və münasibətlərinə işıq
salır, bir çox oxucu qaranlıqlarına aydınlıq gətirir.
Hətta şairə Nigar Rəfibəyli ilə erkən
tanışlıqları ilə bağlı inanılmaz həqiqətləri
də biz böyük şairin "Poeziya zəhmət və
ilhamdır" adlı publisistik qeydlərindən oxuyuruq:
"1931-ci ildə şairə Nigar Rəfibəyli ilə
tanış oldum. O zamanlar səhvən özgənin
şeirini onun adına çıxıb, tənqidçilər
ona şiddətli atəş açmışdılar. Həm də tənqidi ədəbiyyata dəxli
olmayan ayrı-ayrı rütbə sahibləri xeyli
qızışdırırdılar. Həqiqət
sonra aşkara çıxdı. Gənc
şairə özünü ləyaqətlə
aparırdı. Bu tənqidi məqalələrin
birisinin altında başqa yoldaşlarla bərabər mənim
də imzam var idi. Ona görə də bu
barədə yazmağı lazım bildim. Qəribə
görünsə də bu hadisə bizi
yaxınlaşdırdı. Məlum oldu ki,
Nigarla mənim həyata və ədəbiyyata olan münasibətlərimizdə
ümumi nöqtələr çoxdur. Bilmirəm
mən ona necə təsir bağışladım, ancaq o mənim
çox xoşuma gəldi".
Iki böyük qəlb, iki böyük istedad,
bütün maneələri aşaraq psixoloji baxımdan dəyərləndirsək,
birləşdi, vahidləşdi. Bu mövzunu davam etdirən Rəsul
Rza yazır: "... Çox zaman mübahisələrimiz
amansız olur, çox vaxt küsüşür,
ayrılırdıq, axırda isə əlbəttə,
barışırdıq. Deyirlər ki,
insan münasibətləri sapa bənzəyir, bu sap
qırıldıqca təzədən düyünlənir və
insanlar bir-birinə daha yaxın olurlar. Bizim
münasibətimiz get-gedə yaxınlaşır, lakin
düyünsüz olurdu.
1937-ci ildə fevralın 11-də evləndik. Biz indi də
mübahisələr edir, yazdığımız şeirləri,
oxuduğumuz kitabları təhlil və müzakirə edirik.
Ağıllı, qayğıkeş, mərd bir
qadın olan şairə ilə evləndiyim üçün
xoşbəxtəm. İndi mənim ən
səmimi və ən amansız tənqidçim öz evimdədi".
Hələ bundan əvvəl uşaqlıq, gənclik
illərində başına gələn min bəlanı
xatırlatmıram. Bunu gələcək şeirlərində
deyəcək şair Rəsul Rza qəlbindən gələnləri
şübhəsiz özü ilə məzara aparmadı.
Dedi. Amma dedi ha...
Qəribədir, bir çox hissləri insanlar eyni cür
yaşayır.
Mən də ilk əsərim çap olunanda
anlaşılmaz hisslər yaşamışam. Baxın,
Rəsula Rza həmin anı necə təsvir edir: "İlk
şeir kitabımın verdiyi sevinci ifadə etmək çətindir.
Belə sevinci mən ikinci dəfə ilk
uşağım, oğlum Anar dünyaya gələndə
duydum. Dünən mən sadəcə
insan idim. Bu gün isə ata olmuşdum.
Küçələri gəzirdim. Mənə
elə gəlidi ki, bu gün 1938-ci il mart
ayının 14-də mənim ata olduğumu hamı bilir.
Mətbəədən
"Yenisey" kitabımın ilk nüsxəsini
götürdüyüm zaman belə bir hiss yaşayırdım.
Doğrusun deyim ki, bir dəfə mən bu hissi
yaşamışdım. 1927-ci ildə
Tiflisdə "Qığılcım "adlı ədəbi
almanaxda ilk şeirimi gördüyüm zamanda da belə həyəcan
keçirmişəm".
Böyük şair övlad sevinci ilə ilk şeir
çapının sevincini eyniləşdirir. Qəribədir.
Dünya binnət olandan övlad sevinci
bütün sevincləri üstələyib. Lakin ilk
çap sevinci yaradıcı adam
üçün övlad sevinci ilə eyniləşdirilir. Günlər, aylar, hətta illər keçir, həmin
çapın arxasında (öz "Sizsiz"i ilə) ilk
övlad dayanır. Görünür, bu da
bir insanlıq nümunəsidir.
Mən oxuculara bir məsələni xatırlatmaq istəyirəm
ki, yazıçı Anar maksimum dərəcədə öz
valideynlərinə "himayədarlıq etmədiyini
nümayiş" etdirir.
Oxucuların diqqətinə onu da çatdırım ki,
Rəsul Rza yaradıcılığından bir
qırmızı xətlə keçən İ.Nəsimi,
M.F.Axundov, M.Ə.Sabir yaradıcılığı ilə
bağlı yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi ayrıca bəhs edəcəyik. Lakin burada yeri gəlmişkən
Rəsul Rzanın bir fikrini vermək yerinə düşər:
"1941-ci ilin iyun ayı. Azərbaycanın qədim
şəhəri Şamaxı. Nəsil-nəsil
gözəl şairlər, alimlər, memarlar, musiqiçilər,
sərkərdələr yetişdirmiş torpaq. Biz bir
qrup şair buraya, Lermontovun ölümünün 100 illiyinə
həsr edilmiş təntənəli ədəbi gecə
keçirməyə gəlmişdik..."
Zənnimizcə bu həm də böyük bir ədəbi
müsamirə imiş.
Bu da Rəsul
Rza publisistikasından bir yarpaq...
Ardı var...
Fariz
Çobanoğlu
Ədalət.-2013.-1 noyabr.-S.5.