69 yaşında intihar edən Azərbaycan
şairi
“...söz yıxdı məni.”
Qocalıq nə yaman tez yıxdı
məni,
Bəlkə də bir xain
göz yıxdı məni.
Deyə bilmədiyim bir dünya
söz var,
Bu yükün altında
söz yıxdı məni.
Yuxarıdakı
misraların müəllifi Hüseyn Kürdoğlu mübtəla
olduğu xərçəng xəstəliyinin
ağrılarına dözməyib özünü
yaşadığı evin eyvanından atanda 69 yaşı var
idi...
Çoxlarının
indi xatırlamadığı istedadlı şair Hüseyn
Kürdoğlu 1934-cü il iyunun 15-də
Laçın rayonunun Əhmədli (Mollaməhmədi) kəndində
kolxozçu ailəsində doğulub. Ailəsi
yarımköçəri həyat sürdüyünə
görə onun uşaqlığını qışda
qışlaqda, yayda isə Laçınının əfsunkar
yaylaqlarında keçirib. Ailəsinə
kömək etmək məqsədi ilə kiçik
yaşlarında çobanlıq da edib. Ailəsinin
yaşadığı yarımköçəri həyat tərzi
onun taleyindən yan ötməyib. Bəlkə də
yayda yaylaqda, qışda qışlaqda yaşadıqları
üçün, orta təhsilini Əhmədli kənd
yeddiillik, Ağdam şəhər 1 saylı orta,
Laçın şəhər orta və Qubadlı rayonu
Xanlıq kənd məktəblərində alıb.
Uşaqlıqda təhsilə kifayət qədər diqqət
ayıra bilməsə də, 1953-cü ildə ADU-nun filologiya
fakültəsinə qəbul olunmağı bacarır. 1958-ci ildə
universiteti bitirdikdən sonra əmək fəaliyyətinə
Azərbaycan Televiziya və Radio Verilişləri Komitəsində
ədəbi dram şöbəsinin redaktoru kimi
başlayır. Daha sonra, 1960-cı ildə
isə Azərbaycan EA Şərqşünaslıq
İnstitutunda kiçik elmi işçi vəzifəsində
fəaliyyətini davam etdirir. 1966-cı ildə
“Müasir kürd şairi A.Qoranın poeziyası”
mövzusunda namizədlik dissertasiyası müdafiə edir.
1968-ci ildən, 1993-cü ilə qədər Şərqşünaslıq
İnstitutunun “İran ədəbiyyatı” şöbəsində
böyük elmi işçi vəzifəsində
çalışıb.
1993-cü
ildən, ömrünün sonunadək Azərbaycan EA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunda işləyib.
İlk
şeirlərini orta məktəbin beşinci sinfində oxuyarkən
qələmə alan Hüseyn
Kürdoğlunun ilk şeirləri Laçın rayonunda
çap olunan “Sovet Kürdüstanı” qəzetində
çap edilib. 1950-ci ildə isə “Gözəldir”
adlı bir qoşması “Azərbaycan gəncləri” qəzetində
dərc olunduqdan sonra Hüseyn Kürdoğlu dövri mətbuatda
müntəzəm çıxış etməyə
başlayır. Azərbaycan ədəbiyyatında
özünəməxsus şair kimi qəbul olunan, gözəl
təbiət şeirlərinin müəllifi Hüseyn
Kürdoğlu eyni zamanda tərcüməçi kimi də
özünü sınayıb, Rəhim Qazinin “Peşmərçə”
povestini kürd dilindən tərcümə edib.
“Hüseyn
Kürdoğlu kimsəyə bənzəmirdi”
Tənqidçi
Vaqif Yusifli Hüseyn Kürdoğluna həsr etdiyi məqalədə
yazır: “Hüseyn Kürdoğlunun Laçınlı
duyğuları poeziyada özünəməxsus LAÇIN
obrazını yaradır. Bu obrazı zaman etibarilə
üç məqamdan izləmək olar: Laçının
azad və xoşbəxt günləri... Şair
Laçına anam deyir, dizinə baş qoyur. Deyirdi ki:
“Coşum
Dəli dağın boranı kimi,
Şeh səpim Qırxqızın dumanı kimi.
Məcnun
bulağının mərcanı kimi,
Şeirimi yaxana düzüm, ay Laçın.”
İkincisi:
Laçının işğalı... H.Kürdoğlunun
“Yaralı torpağım, yaralı sevgim” kitabında
Laçın həsrət simvoluna çevrilir. Yara hələ təzədi, qaysaq bağlamayıb.
Şair inanır ki, Azərbaycan oğulları
Laçını işğaldan azad edəcəklər.
Odur ki, üzünü laçınlılara tutub deyir:
“Alay
tutun, vaxtdır daha, laçınlılar,
Bir yol açın xoş sabaha, laçınlılar!”
Yaxud:
“Qoca
Kürdoğlunu bir əsgər sayın,
Çağırır
Qarabağ, çağırır Laçın...”
Üçüncü
məqam: Laçın artıq xatirəyə dönür. O,
şairin yuxularına girir. Kəlbəcərli,
Laçınlı, Həkərili günlər, o bölgədə
olan meşələr, dağlar, dərələr,
çaylar, göllər də tez-tez yada
düşür... Bu tipli şeirlər Laçın obrazının
ayrı-ayrı dolğun cizgilərini təşkil edir.
Hüseyn Kürdoğlu müasir poeziyamızın
aparıcı şəxslərindən biri idi. O, çox təvazökar
insan idi. Heç vaxt “mənim şeirim”, “mənim
poeziyam” ifadələri səslənməzdi dilində. Azərbaycan poeziyasının natur fəlsəfəsinin
yaranmasında H.Kürdoğlunun da müstəsna rolu var.
... Mən
Hüseyn Kürdoğlunun əlli illik yaradıcılıq
yolunu izlədim və tam yəqinliklə əmin oldum ki, onun
müasir poeziyamızda özünəməxsus yeri var.
Heç də o fikirdə deyiləm ki, onun poeziyasına
sağlığında obyektiv qiymət verməyiblər və
dünyasını dəyişəndən sonra buna daha
çox ehtiyac var. Həm də qətiyyən
düşünmürəm ki, sağlığında onun
şeirlərinin bədii məziyyətləri, poetik özəllikləri
barədə söz deməyiblər. Axı,
Hüseyn Kürdoğlu doğrudan da bir kimsəyə bənzəmirdi.
Əsasən xalq şeiri üslubunda qələm
çalan və sözün həqiqi mənasında
müasir qoşmanın, gəraylının, bayatının
özünü yaradan Hüseyn Kürdoğlu ədəbi tənqidin
diqqət mərkəzində idi. Amma bunu
da qeyd etməliyəm ki, klassik poeziyamız və aşıq
şeiri ilə müasir poeziya arasında yaranan daimi təmas
və körpülərin etibarlı sakinlərindən biri də
Hüseyn Kürdoğlu olmuşdur.”
“...bu yara
sağalan yaraya oxşamır...”
Hüseyn Kürdoğlu təkcə şeirləri ilə
yox, həm də şəxsiyyəti ilə, dostluğu ilə
yaddaşlarda özünəməxsus iz qoymağı
bacarıb. Mərhum şairimiz Ağa Laçınlının
“Yaddaşa yazılanlar” silsiləsindən Hüseyn
Kürdoğluya həsr etdiyi çox maraqlı xatirə
yazısını oxudum.
Çağdaşlarımızın bir-birilərinə
göstərdiyi münasibəti xatırladım... Yazıdakı xatirələr o qədər
canlıdır ki, istər-istəməz oxucu özünü
hadisələrin iştirakçısı kimi hiss edir.
Xatirələr bir-birindən maraqlı, oxunaqlı olsa da, nədənsə
Hüseyn Kürdoğlunun vasvasılığı, kiçik
bir yaraya görə keçirdiyi narahatlıq, qandan
qorxmağı diqqətimi çəkdi... İlahi,
kiçicik bir yaradan qorxan insan, öz canına necə
qıymışdı? Ağa Laçınlı
yazır:
“...1971-ci ilin yayında da biz Qubadlı-Zəngilan tərəflərə
Laçından yol götürmüş
üzüaşağı Həkəri boyunca
üçlükdə gəlmişdik: Hüseyn
Kürdoğlu, Sabir Rüstəmxanlı, bir də mən.
...Laçından
üzüarana getdikcə isti bizi tıncıxdırır,
canımıza gicişmə salırdı. Sağ
əldə axan Həkəri dalğa əlini azacıq
yuxarı qaldırıb-yellədib çimişməyə
çağırırdı bizi. Çimib-sərinləşib,
sərələndik qaynarlığı özündən
hündür qonşusunun kölgəsində azalan,
çayın bir döngə daldasında yastılanan hamar
qayaların üstünə. Toxtaqlıq sərinliyində
kefimiz çırtıq çalırdı. Deyib-gülürdük. Birdən Hüseyn
Kürdoğlu üzü avazımış halda dedi: “Bir buna
baxın ey, çayın gurrahında çimib çabalarkən
çarpanaqlı daş ayağımı
çapıb-doğrayıb”. Hüseyn
yarasını göstərəndə ah-ufu oraları
götürdü. Öncə qorxuşduq.
Baxanda gördük ki, qorxulu heç nə
yoxdu, dostumuzun ayaq barmağının birində bapbalaca, nəppənəzik
bir cızıq var. Ancaq suyun qanı çox yayıb çox
göstərməsi onu xoflandırıb. Di
gəl ki, Hüseyn ilan sancmasını da dilə gətirdi.
Bir də göz qoyduq, heç bir ilan-çayan
dişinin-mişinin izi yoxuydu orda. Bu
qorxunun qorxusuz olduğundan arxayınlaşan mən o biri
yoldaşlara (yolumuzu yüngülləşdirmək
amacıyla Laçın məsullarından birini bizə
qoşub qonaqlardan göz-qulaq olmağı ona
tapşırmışdılar) him eləyib başladım iki
əlimlə başıma döyməyə. Nəriltisi
kefiköklükdən gələn olmazın bir
şaxsey-vaxsey salıb dedim ki, yıxıldı evim,
qaraldı ocağım, bu yara sağalan yaraya oxşamır
heç. Bu “deyingənlik”, bu “başadöyməklik”
vur-tut üç-dörd dəqiqə çəkdi. Gördüm yox ey, Hüseyn urva kimi ağarıb,
özündə deyil. Onda açıldı gül
ağzım, nə açıldı:
vasvasılığına görə bəs deyincə
qınayıb doğmalıq topuna tutdum onu. Beləcə
qardaş kimi istədiyim istəklim yavaş-yavaş
özünə gəldi. Gülümsündü.”
“Unikal adam idi...”
Gənc nəslin tanımadığı şair
Hüseyn Kürdoğlunu gəncliyə onun yaxından
tanıyan insanların onun haqqında yazdığı
yazılardan seçdiyim fikirlərlə tanıtmağa
çalışdım. Yazını tamamladığım ərəfədə
Hüseyn Kürdoğlunun həmyerlisi Şərif Ağayarla
söhbətləşdim. Şərif Hüseyn
Kürdoğlu haqqında yazmaq istəyimi təəccüblə
qarşıladı: “Hardan ağlına gəldi? Heca vəznində yazan ən istedadlı şairlərdən
biri idi. Unikal adam idi, Hüseyn
Kürdoğlu. Cinas rübailəri, təbiət
şeirləri, təcnisləri çox əla idi. Zəlimxan
Yaqub onun yaradıcılığını əzbər bilir,
dost olublar. “Kürd” sözündən qorxulan
vaxtlarda Kürdoğlu təxəllüsü götürmək
böyük cəsarət tələb edirdi. Şəxsən mən bacarmazdım. Mən onun evində olmuşam, müsahibə
almışam. Xərçəng idi.
Ağrılara dözməyib özünü eyvandan
atdı...
Həmkəndlim Aşıq Cabbar ən azı həftədə
bir dəfə zəng edir, Hüseyn Kürdoğludan şeir
deyir və ağlayır.”
Yazımı Hüseyn Kürdoğlunun yaxın dostu
akademik Budaq Budaqovun şairə həsr etdiyi bir məqalənin
son cümlələri ilə tamamlayıram. Bəlkə doğurdan da nə
vaxtsa onun nigaran, narahat ruhu rahatlıq tapdı..
“...Sənin narahat ruhun, göydə uçaraq qonmağa bir yuva tapa bilməyən quş kimi bizimlədir. Sənin səmada cövlan edən ruhun vaxt gələcək ki, Laçın elinə enəcək, qoruya bilmədiyin atanın məzarı üzərinə qonacaq. Deyirlər tarix təzələnir, deyirlər insan yenidən köçdüyü yerə qayıdır. Allah aman versə sənin ruhun bir də bu dünyaya qayıdacaq və vətənin mamırlı daşını yumşaq yastıq hesab edib, ora baş qoyacaq, oradan göy qübbəsinə, onun ulduzlu, aylı səmasına tamaşa edəcək. Mən sənin narahat ruhuna səbir diləyirəm.”
ədalət.-2013.-7 noyabr.-S.8.