İLTİFAT
SALEH
("Bölgələrdə
ədəbiyyat" silsiləsindən)
ƏDƏBİ HƏYAT
1962-ci il idi. Lənkəranın
Port-İliç (indi Liman) qəsəbəsində müəllim
işləyən İltifat Salayev adlı bir gənc
Bakıya, böyük şairimiz Rəsul Rzanın
ünvanına bir məktub göndərir. Bu zərfin
içində İltifatın şeirləri
toplanmışdı və o zaman təzə-təzə
yaradıcılığa başlayan İltifat Salayev bilmək
istəyirdi ki, onun yazılarına Rəsul Rzanın
münasibəti necə olacaq və ümumiyyətlə, o,
şeir yolunu davam etdirsinmi?
Rəsul Rza o illərdə ədəbiyyata gələn
istedadlı cavanların hamisinə çevrilmişdi. Bunun
üstündə bəzən onu tənqid də edirdilər.
Amma Rəsul müəllim böyük səbr və
təmkinlə cavanlara yol göstərir, onları
ruhlandırırdı. İltifat Salayev də heç
yarım ay keçməmişdi ki, "Ədəbiyyat və
incəsənət" qəzetində Rəsul Rzanın onun
şeirləri barəsində "Şairlik ciddi sənətdir"
məqaləsi və dörd şeiri ilə
qarşılaşdı. Üstündən düz 51 il keçib, amma o məqaləni İltifat
Salayev (az sonra o, İltifat Saleh imzası ilə şeirlərini
dərc etdirdi), İltifat bir çox kitablarına ön
söz kimi verdi. Ən sonuncu kitabı -
"Poetik testlər" qarşımdadır və bu kitab da
Rəsul Rzanın həmin yazısı ilə
açılır. Məqalədə oxuyuruq:
"Hörmətli İltifat! Şeirlərinizi
oxudum. Əgər yazmaq həvəsi sizdə
möhkəm bir inam və iradəyə bağlıdırsa,
ötəri bir həvəs deyilsə, mən sizə
"uğur olsun!" deyirəm". Bir neçə
şeirini təhlil edəndən sonra Rəsul müəllim
yazırdı ki: "Mən istəyirəm sən biləsən
ki, kənardan hamar görünən sənət yolunun
enişi-yoxuşu, çuxurları vardır. Bu
yolu sənətə sədaqətlə getmək, inadla zəhmətə
qatlaşmaq, səndən əvvəl
yaşayıb-yaratmış sənətkarların həyat
yoluna, yaradıcılığına bələd olmaq
lazımdır.
Ancaq o zaman yaz ki, xalqa deməyə sözün var. Fikirlər,
duyğular səni rahat qoymur. Kiçik olsa belə,
bir kəşfin var. Yoxsa yüz məlum şeirə bir məlum
şeir də əlavə etmək nəyə gərəkdir?
Tanış olduğum şeirlərin səndə
istedad olduğunu göstərir. Bu istedad
fitridirmi, onun qida aldığı çeşmə həyatdırmı
- hələlik bunu deyə bilmərəm.
Həyatda
elə olur ki, bir neçə yaxşı şeir, ya hekayə
yazmış adam get-gedə
yaradıcılıqdan soyuyur, özünə başqa sənət
seçir. Bu nə cinayət, nə qəbahətdir.
Həyat yolunu doğru seçmək
üçün müəyyən bir zaman lazımdır.
Kim həqiqi yolunu tez tapırsa, daha artıq
müvəffəq olur, insanlara onun faydası daha çox dəyir.
Qəlbinlə baş-başa qalmaqdan qorxma. Lakin istək
və arzularını, məqsədini həyatda insanlarla
ünsiyyətdə də yoxla, görsən ki, şeir həvəsi,
yaradıcılıq eşqi üstün gəlir. Yaz, yarat. Unutma ki, sənətin
şərəfli və çətin yolları, ciddi
imtahanları vardır".
İllər keçdi və İltifat Saleh böyük
şairin poetik dərslərini unutmadı, onları mənimsədi.
İltifat Saleh əlli ildən artıq (indi onun 78
yaşı var) davam edən yaradıcılığında Rəsul
Rza ədəbi məktəbindən çox şeylər
öyrənmiş və bu yolda ona inam, "yaz, yarat!"
xeyir-duası verən bir insanın xatirəsini dönə-dönə
yad etmişdir.
Rəsul Rzaya sonsuz sevgilərini ona həsr etdiyi bir neçə
şeirində ifadə edən İ.Saleh bununla kifayətlənməmiş,
2002-ci ildə "Ustad Rəsul Rzaya sonetlər çələngi"ni qələmə almışdır. Həmin
çələngin sonuncu-on beşinci soneti ilə tanış olaq:
Yolçu,
uğur olsun, getsən ha yana,
Unutma Rəsulun qeyrət yolunu.
Sehirli
nağıltək danış hər kəsə
Görəndə Rəsulun ömür yolunu.
Kəlmələr
bahara döndü dilində,
Qəmli ürəyində saf məhəbbəti.
Qələbə
çələngi tutdu əlində,
Qaldırdı göylərə büllur sənəti.
Yolçu,
yığ heybənə dəftər-kitabfı,
Özünü ələ al, itirmə tabı.
Şeriylə ürəyin gələr vəcdəyə.
Hələ
görməmisən Rəsul Rzanı,
Ustadı
sözüylə, şeiriylə tanı,
Onun
söz məbədin əyil səcdəyə!
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, R.Rzaya həsr
olunan bu sonetlər çələngi 2004-cü ildə Beynəlxalq
Rəsul Rza ədəbi mükafatına layiq
görüldü.
İltifat Salehin ilk kitabı - "Səni görmək
üçün" - çapdan çıxanda onun 43
yaşı vardı. Deyə bilərik ki, o illərdə
şeir kitabı çap etdirmək asan məsələ
deyildi. Amma burada İ.Salehin özü
günahkar idi. Kitab 7-8 il öncə
çap olunmalıydı, yəqin ki, get-gəllər olub və
İ.Saleh o qədər də üstünə düşməyib.
İş burasındadır ki, İ.Salehin
özü də birinci kitabından o qədər də
razılıq eləmir. Bu kitabdakı bir
çox şeirlər sovet gerçəkliyinə, sosialist
realizmi prinsiplərinə uyğun idi. Amma beş
ildən sonra ikinci kitabı - "Ay işığı"
onun ürəyincə oldu. Birinci kitabla
müqayisədə İ.Salehin bir şair kimi poetik
inkişafı göz qabağında idi. "Ay
işığı"nda təbiət şeirləri
üstünlük təşkil edirdi. Ömür-gün,
həyati qayğılar və problemlər də ayrıca bir
mövzu idi. Və nəhayət, sevgi
şeirləri. Mövzular müxtəlif
olsa da, kitabın əsas qayəsini insan arzuları, duyğu və
düşüncələri təşkil edirdi. Budur, Ay
işığı haqda bir şeir:
Bir
parça Ay işığıyam,
ələnmişəm torpağa.
Yarpaqların
arasından
gecənin zil qarasından
süzülürəm torpağa
süzülürəm otağa.
İnsan niyə Günəşi sevir, niyə onun
işığını müqəddəs sayır? Çünki
Günəş təkcə işıq saçmır, həm
də insana mənəvi qüvvət verir. Günəş olmaq insanın əbədi arzusudur.
İnsanın ürəyində mənəvi
Günəş yanırsa, o, əbədidir. İltifat Salehin "Günəşlə birgə"
şeirindən aldığımız təəssürat
budur.
Qarşımda
bir ölü gün
uzanıbdır tabutda;
indi dəfn
edəsiyəm.
Sonra səssiz-səmirsiz
düzəlib öz yolumla
irəli
gedəsiyəm.
Sağlığında
bu ölü
yaşaya
bilmədi ömrünü,
insan
üçün,
körpə təbəssümü üçün,
bilinmədi bir işi.
Kimi
göynədə bilər
bu həyatdan
gedişi?
Bu, XX əsr insanının həyatın, ömrün mənası
barədə gəldiyi, son nöqtəyə
vardığı fəlsəfi düşüncə tərzidir. O, filosof deyil, amma həyatı
dərk etmək üçün filosof olmaq o qədər də
vacib deyil. İnsan olmaq hər şeydən
önəmlidir. XX əsr insanı həm də mürəkkəb
talelidir, içində xeyrin, işığın, həyat
eşqinin gur çayları, selləri çağlayır,
amma həm də etiraf edir ki: "Daim billur kimi qala bilmirik.
Etalon bir insan ola bilmirik".
Sonrakı illərdə İltifat Salehin "Rənglərin
səsi" (1989), "Sənə demədiklərim"
(1997) və "Dərdin şəkli" (2005) kitabları
çap olundu.
Artıq onun şeirləri barədə tənqidçilər
və qələm yoldaşları da söz söylədilər.
Xalq yazıçısı Anar İ.Salehin
"Dərdin şəkli" kitabına ön söz
yazdı. Anar qeyd edirdi ki: "Bu gün köhnə
dostum və nəsildaşım İltifat Salehin xahişiylə
onun kitabına ön söz yazıram. Təbii
ki, ön sözü yazmağa başlamazdan qabaq bu kitaba daxil
edilmiş şeirləri diqqətlə mütaliə etdim.
Bəziləriylə tanış idim, bəzilərini
ilk dəfə oxuyurdum. Dostumun bir şair kimi
yaradıcılığının kamil dövrünü
yaşadığına, təsirli, mənalı, həm zərif,
həm sərt, kəsərli şeirlər
yazdığına və bunları bir toplu halında çap
etməsinə sevinməyə bilməzdim. Kədərlənirəm, ona görə ki, kitabda
toplanmış şeirlərin əksəriyyəti çox kədərli,
qəm-qüssəli şeirlərdir, dərddən
doğulmuş şeirlərdir. Və
İltifatın güclü qələmlə şəklini
çəkdiyi dərd, daha doğrusu, dərdlər tək
onun dərdləri deyil, xalqımızın başına gətirilən
min bir müsibətdən, torpağımızın
işğal olunmasından, insanların ağır güzəranından,
hər gün üzləşdiyimiz haqsızlıqlardan, ədalətsizliklərdən
doğulan dərdlərdir".
İltifat Saleh öz poetik nəsli içərisində
seçilir, fərqlənir. Onun belə bir şeiri var: "Tənha
şeir"
Mən
görürəm tənha şeiri
Ləpələrin əlində.
Sular
sakit, ləpələr də
İlıq, kövrək, mülayim.
Bax, beləcə
ötüb keçir
Günlərim, ayım, ilim.
Ləpələrin
əli üstə
Tənha gəzən o şeir.
Elə bəlkə
mən özüməm-
Nə
deyim...
TƏNHA ŞEİR nə deməkdir? Bunu belə anlayaq:
İltifat Salehin şeirlərinin göz oxşayan
parıltısı, zahiri bər-bəzəyi yoxdur, olsun ki,
çoxları bu cür şeirlərə sevgi bəsləmir.
Elə İ.Salehin özü də şeirlərinin
təbiiliyinə, onların kimsə tərəfindən rəğbətlə
qarşılanmasına əhəmiyyət vermir.
İltifatın bir çox şeirləri 80 və 90-cı
illırin mənəvi mənzərəsini əks etdirir:
"Bir ümid", "Ütü", "Bakıda
qadağan saatı", "Qəbul otağından
reportaj", "Təsəlli", "Ömürdə ilklər",
"Dəli şeytan" və s. Bu şeirlərin bir
çoxu onun yeni kitabında - "Poetik testlər"də də
təqdim edilir. Ən əvvəl "Poetik
testlər" haqqında. Bu şeirləri
İltifat ikimininci illərin əvvəllərində qələmə
almışdır, ancaq indi də elə bil təzə
yazılıb. Çünki həmin silsilədə
fikir yeniliyi, forma mükəmməlliyi diqqəti cəlb edir.
Bunlar istedadla yazılmış şeirlərdir və Rəsul
Rzanın "Rənglər" silsiləsinin təsirini hiss
edirik. Amma təsir təqlid demək deyil və
İltifat Saleh "Poetik testlər"də bəzi nümunələri
çıxmaq şərtilə öz şair fərdiyyətini
ortaya qoya bilmişdir. "Qisas testi", "Yalan
testi", "Sərxoşluq testi",
"Yaxşılıq testi", "Azadlıq testi",
"Xoşbəxtlik testi", "Təmizlik testi",
"Halallıq testi", "Qorxu testi", "Həqiqət
testi", "Korluq testi", "Yuxu testi",
"Sayıqlama testi", "Dilənçi testi",
"Acı dil testi", "Şirin dil testi", "Sel
testi", "Həyəcan testi", "Sevinc testi",
"Səadət testi", "Paxıllıq testi",
"Yaltaq testi", "Böhtan testi",
"Boşboğazlıq testi", "Alver testi",
"Şairlik testi", "Qocalıq testi", "Gülüş
testi", "Nadanlıq testi" - ümumən 29
"test". Bu "testlər"in bir
çoxunda ustad Rəsul Rza xatırlanır, onun şəxsiyyətinə
hörmət və ehtiram ifadə olunur, fikirləri təsdiqlənir.
Bir nümunə gətirək: "Sevinc testi"
Dünyaya
körpə gəlişi,
Ürək isindirən insan işi.
Gənc
şairlərə
Rəsul
Rzanın işıqlı sözü,
sərraf
gözü.
Ölkələr arasındakı sərhədsizlik.
Azad olmuş Vətən torpağı.
Xeyirli
işlər görən
insan
övladı.
İnsan fikrinə işıq.
Dünyamıza yaraşıq.
Ad günü.
İlk dərs.
İnsanın insana harayı.
İltifat Salehin son illərdə yazdığı
şeirlərində də dövrün, zamanın, gerçəkliyimizin
ritmi, ahəngi öz poetik ifadəsini tapır. "Potik testlər"
kitabındakı "Mənim yadigarlarım", "Şəhidlər
deyirdi", "Ağ atlı sözlər",
"Balerina", "İnanmaq istəyirəm", "Qara
qutu", "Yaşa, a sərçəcik", "Son zəng",
"Özümü aldadıram", "Plastilin adam".
"Yanıq Kərəmi", "Görmədim",
"Kimə gərək", "Etiraf". "Kimə gərəkdir",
"Suallar", "Ürəyimin odu", "Rahat uyu",
İşıq saçan fikir", "Təzyiq",
"İnsanların əliylə", "Kardioqram",
"Kim olacaq?!", "Nazim Hikmətə"
göründüyü kimi yeni şeirlər çoxdur və
bu şeirlərdə İltifat Saleh öz fərdi deyim tərzi,
poetik manerasını qoruyub saxlayır. "Görmədim"
şeirinə diqqət edin:
Dünya otel otağı.
İstədiyimiz
kimi yaşayırıq,
İstədiyimiz kimi gəzirik.
Ağacını
sındırırıq,
Çiçəyini əzirik.
İşimiz
bir az çətinə düşəndə
Deyinirik, bezirik.
Bir-birimizə
şər atırıq,
Aləmi bir-birinə qatırıq.
Bu otel
otağını
Bir
günə qoyuruq,
Düşünmədən
Bizdən sonra gələni.
İ.Salehin şeirlərinin əksəriyyəti sərbəstdə
yazılıb və deyə bilərik ki, o, sərbəst
şeir ərazisinin adamıdır. Amma onun hecada da
şeirləri var və bu şeirlərdə də dilinin təmizliyi,
səliqəliliyi ilə rastlaşırıq.
İltifat Saleh Cənub bölgəsində tanınan,
sevilən ağsaqqallardan biridir. O, 1995-ci ildən Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi Lənkəran bölməsinə
rəhbərlik edir və bu müddət ərzində onun rəhbərliyi
ilə Cənub bölgə yazarlarının kollektiv və
ayrı-ayrılıqda kitabları nəşr olunub. Lənkəranda qaynar ədəbi mühit formalaşıb.
Qarşıdan onun 80 illiyi gəlir və arzu edək ki,
2015-ci ildə bu yubileyi böyük yaradıcılıq
sevincləri ilə keçirək.
Vaqif
YUSİFLİ
Ədalət.-2013.-9 noyabr.-S.13.