"Ah qürbət,
zalım qürbət..."
"Şah
ölüm"dən "Milena"yadək...
Dostum, gözəl ifaçı və ədəbiyyat adamı Zəka Vilayətoğlunun yenicə çap olunmuş "Milena" kitabını - povestlər və hekayələr toplusunu böyük həvəslə və diqqətlə oxudum. Kitabı bitirən kimi düşündüm ki, qalmaqallardan uzaq, sakitcə öz yaradıcılığı ilə məşğul olan dostumun bu kitabı haqqında düşüncələrimi, fikirlərimi oxucularla da bölüşüm. Zəkanın "Milena"sı Nəriman Əbdülrəhmanlının redaktəsi ilə, "Araz" nəşriyyatında çap olunub. Cəmi 500 tirajla çap olunan kitabda müəllifin "Milena", "Bağışlayın cənab" povestləri, "Külqabı", "Skripkaçı", "Armanın ölümü" hekayələri toplanıb. Kitaba yazıçı Aslan Quliyev "İşıqlı yazılar" adlı son söz yazıb. Kitabda toplanmış əsərlər haqqında ayrı-ayrılıqda fikirlərimi bölüşəcəyəm. Amma istərdim ki, öncə sizləri müğənni-yazıçı Zəka Vilayətoğlu ilə yaxından tanış edim.
Zəka Vilayətoğlu özünü təvazökarlıqla belə təqdim edir: " Zəka Vilayətoğlu musiqiyə və sözə könül vermiş və hər ikisiylə əhd-peyman bağlamış sadiq Tanrı qullarındandır. Biri olmasa özümdə yarımçıqlıq hiss edərəm. Bir sözlə, musiqiylə söz mənimçün qoşa qanad kimidir, ruhumun pərvazlanmasında hər ikisinin rolu var".
İlk hekayəsi 1994-cü ildə "Ulduz" jurnalında dərc olunsa da, bundan çox sonra, 1997-ci ildə xəbər tutub. Dedi-qodulardan, qovğalardan uzaq olub hər zaman. Amma bu onun ədəbi mühitə qaynayıb-qarışmağına mane olmayıb. Elə "Milena"nın təqdimatında da bunun şahidi olduq. Ədəbi mühitdə onu yazıçı kimi qəbul edib, yaradıcılığına ciddi qiymət verən çoxlu qələm dostları var. Ədəbiyyata gəldiyi dövrdə, ədəbiyyat proritet olmasa da, o, yazı-yaratmaqdan, bədii yaradıcılıqdan bir an da olsun, uzaqlaşmayıb. İfaçılıq və yazıçılıq onun yaradıcılığında paralel irəliləyib. 2000-ci ildə "Şah ölüm" adlı romanı çap olunub. "Şah ölüm"ü üç ilə yazmışdım.. Çox tez satıldı. Müəyyən dairələrdə rezonans doğurdu, əl-əl gəzdi. 500 sayla çıxan kitab oxucuların hamısına yetmədi. Bir kitabı on-on beş nəfər oxumuşdu. Hamı tərifləyirdi. Amma sonralar əsərdəki təcrübəsizliyi, çatışmazlıqları çox yaxşı gördüm. Bu yaxınlarda oxucuların arzusuyla həmin kitab yenidən işlənmiş və demək olar, roman halına gətirilmiş vəziyyətdə bir daha nəşr olundu, böyük bir hissəsi uğurla satıldı".
Qürbətdə insan mənzərələri
Zəkanın
yaradıcılığı ilə
tanışlığım onun hekayələri ilə
başlayıb. Olduqca maraqlı üslubu və təhkiyəsi mənim çox diqqətimi çəkmişdi. Etiraf edim ki,
ifaçılıqla məşğul olan
bir insanın nəsrə bu
qədər vaqif olacağını,
peşəkarlığını gözləmirdim. Amma oxudum və hiss elədim ki, gözəl
müğənni, peşəkar ifaçı olduğu
qədər də, peşəkar yazıçıdır. Daha sonra müəllifin "Güllələnmiş
qaranlıqlar" kitabını oxudum.
Əsərdə xeyli tələskənlik
və diqqətsizlik gözə çarpsa
da, "Güllələnmiş
qaranlıqlar" müəllifin nasir kimi potensialını açan,
ümidverici əsərdir. Əsərin mövzusu olduqca
aktualdır. Rusiyaya çörək
qazanmaq dalınca gedən milyonlarla
insanımızın faciəsi, yaşantısı əsərin
ana xəttini təşkil edir.
Eyni zamanda sevgi, dostluq, xəyanət,
vətənpərvərlik kimi mövzular da maraqlı bir dillə işlənilib. Amma
nədənsə əsərdə bir
nizamsızlıq hiss olunur.
Hər halda müəllif əsəri təkrar
çap etdirməyə ehtiyac
hiss etsə, bir daha bəzi məqamları gözdən keçirib, dolğunlaşdıra və
sistemləşdirə bilər. Zəka qürbətdəki həmvətənlərinin
həyatını, Rusiyadakı insan mənzərələrini
ustalıqla qələmə alır. Dəfələrlə
gedib-gəldiyi qürbətdə sadəcə qonaq
olmur, həm də bu mühiti yazıçı müşahidəsinin
süzgəcindən keçirir.
Zəkanın "Milena"sı
Ümumiyyətlə Zəka Vilayətoğlunun nəsrində, xüsusən povestlərində tələskənlik və axtarış ciddi şəkildə hiss olunur. Məsələn, "Milena" povestində müəllif səbrlə, təmkinlə işlənməli daha aktual bir mövzunu qələmə alır. Uşaqlıqdan parlaq istedadı olan Eynar hərbi xidmətdən sonra onu böyüdən nənə-babasının yanına qayıtmır. Tatar qızı Milena ilə evlənir və Nijni-Novqorodda yaşamağa qərar verir. Günlərin bir günü vətəndən gələn və babasının ölümündən xəbər verən məktub onun taleyini dəyişir. Vətən, vətənindəki yaşantıları Eynarı xoşbəxt etmir. Eynən müəllif kimi axtarışda olan Eynar, geriyə, Rusiyaya qayıtmağa qərar verir.
Məncə Rəssam Eynarın obrazını daha dolğun yaratmaq, onun yaşadığı faciəni inandırıcı etmək müəllif üçün o qədər də çətin olmazdı. Çünki bəzi məqamlarda müəllif bunu ustalıqla bacarıb. Xüsusən Eynarın vətənə qayıdıb, qohumlarının seçdiyi bir qadınla evlənməsi və bu evliliyin ona gətirdiyi psixaloji ağırlıq, sevdiyi qadından uzaq düşməyin bədbəxtliyi kifayət qədər təsirlidir. Eyni zamanda oxucu Milenanın və qızının taleyindən xəbərsiz qalır. Halbuki, Eynarın yaşantıları ilə paralel Milenanın da faciəsini də dərindən işləmək olardı. Ayrı-ayrı məqamlarda bu faciənin detaları yaxşı işlənsə də, ümumilikdə nə Eynarın, nə də Milenanın faciəsi açılmır. Eynarın faciəsində nə qədər konkretlik, həyat detalları ilə bağlılıq olsa da, Milena obrazında simvoliklik var.
Müəllif Eynarın faciəsini çox qəribə səbəblərə
bağlayır: "Yoox, nə kor, nə də ağılsız idi. Sadəcə yetim, kimsəsiz,
qəlbisınıq olduğundan
başına bu işlər gəlmişdi".
Məncə Eynarın faciələrinin kökündə
"yetim", "kimsəsiz"
olması dayanmır. Məncə bu səthi
yanaşmadır. Faciəni daha dərindən,
daha ustalıqla yazmaq üçün çatışmayan bir məqam var, müəllif
rəssamların yaşantısını dərindən
araşdırmayıb. Bu məqamda müəllif
sadəcə əlində olan məlumatlarla
kifayətlənib.
Mövzuya sadiqlik
Avtobioqrafik "Bağışlayın cənab..." povesti də Rusiyada yaşayan azərbaycanlıların əzablarını, çəkdikləri əziyyətləri işıqlandırmaq baxımdan maraqlıdır. Rusiyanın ucqarında yaşayan azərbaycanlıların qəribə taleləri, yaşantıları maraqlı dildə qələmə alınıb. Müəllif burda da öz mövzusuna sadiqdir: qürbətdə insan mənzərələri. Dostun-dosta xəyanəti, nüfuzlu həmyerlilərimizin aldadılması, qürbətdə yaşayan azərbaycanlı ailənin faciəsi insanın içini göynədir.
Bu povestdə "Güllələnmiş qaranlıqlar" əsərinin bəzi məqamları ilə paralellik duyulur. Sanki müəllif öz mövzusundan yayına bilməyib.
Zəka Vilayətoğlunun yaradıcılığında qəribə bir detal müşahidə etmişəm. Müəllif erməniləri, əsərlərindəki erməni obrazlarını çox ustalıqla qələmə alır. Bu ustalıq həm povestlərdə, həm də hekayələrdə hiss olunur.
Zəkanın nəsrində ermənilərə psevdovətənpərvərlikdən uzaq, soyuqqanlı bir münasibət var. Obrazlara müəllifin nifrəti gizlidir. O daha çox stuasiyanı yazır və mühakiməni oxucunun öhdəsinə buraxır. Bu peşəkarlıq baxımından çox maraqlı detaldır.
Zəka Vilayətoğlunun "Milena" kitabında toplanmış povest və hekayələrdən daha ətraflı yazmaq, təhlil etmək təbii ki, mümkündür.
Amma mən bu kiçik yazıyla kifayətlənirəm və ümid edirəm ki, Zəkanın yaradıcılığı haqqında peşəkar fikri mürgüləyən ədəbi tənqidimiz deyəcək.
Mən isə dostuma
yaradıcılıq uğurları diləyir,
"Milena"nın oxucunun və ədəbi
tənqidin diqqətindən kənarda qalmamasını
arzulayıram!
P.S. Yazıya seçdiyim başlıq türk sənətçisi Volkan Konakın məşhur mahnısındandır. Məncə Zəkanın "Milena"sının da, "Bağışlayın cənab..."ının da soundtrack-i bu türküdür:
Ah qürbət, zalım qürbət
Ağladırsan adamı.
Gözümdə yaş qalmadı,
Buraxsana yaxamı...
Cəlil Cavanşir
Ədalət.-2013.-2 oktyabr.-S.7.