TƏKAN
(Povest)
(əvvəli ötən
sayımızda)
Evdə çörək yeyəndə dodaqaltı rol əzbərləyir, küçədə uşaqlarla "gilzlənqaç", "çiling ağac" oynayanda da hazırladığım obrazı oynayır, onun səsiylə danışırdım.
Mən dram dərnəyinin ən fəal üzvlərindən biriydim. Elə bil nə vaxtsa boylu anam səhnədə sancı çəkmiş, mamaçalar səhnədə tutmuşdular məni.
Müsabiqəyə Səməd Vurğunun "Vaqif" əsəriylə qatılacaqdıq. Ancaq bizim saydığımızı fələk saymadı. Oxumuz daşa dəydi. "Vaqif" rolunun ifaçısı, boy-buxunlu, yaraşıqlı Buğdam ağır xəstələndi. Səhnədə qartal alınlı, iti baxışlı, ucaboy Buğdamın Vaqifinə baxmağa iki göz azlıq edirdi. Ancaq yazıya pozu yoxdur. Buğdam xəstələndi.
- Əşşi, noolar ey? Buğdam xəstədi, noolar? Xoruz banlamasa səhər açılmır? Mənə nə gəlib Vaqifi oynamağa? Boyum balacadı, hündürdaban tufli geyərəm! Başım dazdı, "Otello"dakı Yaqonun parikini qoyaram - deyə, yana çıxan çənəsini barmağıyla yerinə oturdub, dərnək rəhbərinin çənəsinin altına girdi Nurağa. Dərs əlaçısıydı. Cəbrdə, həndəsədə ona çatmazdıq heç birimiz. Ancaq heçdən-puçdan mübahisə yaratmağına da heç kim çata bilməzdi. Burnu Zirəturpu kimi qızarıb şişir, gözləri hədəqədən çıxır, nəfəsi tıxanırdı dərs danışanda da.
Dərnək rəhbəri Nurağaya cavab vermədi.
Axı onun aləmində Vaqif bir ləçək titrəyişində "Rast"ın həzin ahənglərini eşidən bir bəstəkar, başı üstdən uçan durna qatarında şeir misrası görən bir şairdir. Amma Nurağa barıt çəlləyiydi. Yanından yel keçsə partlayardı. Amma haqlı cəza çəkirdi Nurağa. Paqqa-paqla qaynayan qazandan kartofun birini oğurlamaq istəyəndə balaca qardaşı, nöyüt butulkasını başına çırpmışdı. O gündü, bu gündü bir ötəri hirsləndimi, çənəsi buynuz kimi yana çıxırdı Nurağanın.
- Hə, Vaqifin sözlərini əzbər bilirəm. Mənə heç suflyor da lazım olmaz - deyə, irəli iki addım atıb dərnək rəhbərinə zilləndi. Rəhbər susurdu. Nurağa bir əliylə çənəsini tutmuş, o bir əliylə də qayışının toqqasını sıxçalamışdı. Bu görkəmdə Nurağa Napoleon Bonopart roluna daha çox uyğun gələrdi. Amma neyləsə də incə ruhlu, təmkinli, həlim şairi oynaya bilməzdi. Dərnək rəhbəri geriyə boylandı. Məşq otağında hamı qarıldaşır, ağız deyəni qulaq eşitmirdi. O:
- Ay uşaqlar, bir dəqiqə, aram olun, - dedi. Qurbağa gölünə daş atdılar sanki. Milçək vızıltısı qulaq deşərdi. - Biz müsabiqəyə aktual bir əsərlə gəlməliyik. Yəni müasir həyatımız görünməlidi o əsərdə.
Dərnək rəhbəri böyür-başı sürtülməkdən ciyər kimi ağarmış dəri portfelindən iki barmaq qalınlığında bir kitab çıxartdı:
- İndi əksər teatrlar bu pyesi oynayır - deyib, kitabı hamıya göstərdi. - "Bahar suları"dı bu əsərin adı. Müharibədən təzə çıxıb ölkəmiz. Bahara qovuşuruq. Bu bahar oynaq bir ovqat gətirib ürəklərə. Təzə ab-hava, təzə bir nəfəs gətirib həyatımıza. İndi vəzifə müharibənin vurduğu yaraları sağaltmaqdı. Kolxozlarda əmək meydanları qızışır. Taxılçılar, pambıqçılar sosializm yarışlarını gücləndirir. Məhsuldarlıq birə-beş artır. Təzə əkin sahələri ayrılır. Bahar suları Qubanın meyvə bağlarına, Lənkəranın çay plantasiyalarına, Muğanın pambıq tarlalarına bolluq gətirir. Gəlin biz də inkişafdan geri qalmayaq. Bu əsərlə tamaşaçıların ürəyindən tikan çıxardaq. "Ura", "Birinci yer bizim olacaq", "Bakıda bizi alqışlayacaqlar" - bağırdılar gənc aktyorlar. Gurultulu alqışlar titrətdiməşq otağını. Ancaq "Vaqif" roluna əli çatmayan Nurağanın gəmiləri batmışdı. Susurdu. Onun qanlı baxışları dərnək rəhbərinin gözündən yayınmadı. - Mən bu əsərin rollarını bölmüşəm, - dedi.
Biz məəttəl-məəttəl dərnək rəhbərinin ağzına baxırdıq. "Görəsən mən də olacammı bu tamaşada", - düşünür, intizar çəkirdik. Rəhbər Nurağaya yaxınlaşıb əlini çiyninə qoydu. - Özünə bir kalife şalvar tikdirərsən. Uzunqunc çəkmələrin olmalıdı. Köynəyin üstündən də bir soldat qayışı vuracaqsan. Əsərdə kolxoz sədrini sən oynayassan, - dedi.
Nurağanın aynası açıldı. Əllərini bir-birinə çırpıb:
- Əlbəttə, sonra Bakıda göstərəcəyik
o tamaşanı. Məni
teatrda stajyor saxlayacaqlar. Bir telefon zəngiylə instituta qəbul
olunacam!
Teatr rəssamı tamaşaya orijinal tərtibat
vermişdi. Səhnə
arxasındakı iki haçalı Şah dağı, onun ətəklərində
əriməkdə olan qar topaları! Döşlərdə
bulaqlar çağlayır. Sol tərəfdə alma ağacları, budaqlara söykənmiş
nərdivanlar görünür. Mən səhnə
arxasındaydım. Nimdaş pərdələrin
güvə vurmuş yerlərindən tamaşaçı
zalına baxırdım. Zalın sağ və sol
yanında dəyirmi çəlləkləri xatırladan
lojalar, birinci sırayla səhnə arasında, üstünə
meyvə vazaları qoyulmuş münsiflər heyətinin stolu
da aydın görünürdü.
Parterdə bütün yerlər tutulmuşdu. Lojadakı
xanımlar gizli-gizli güzgülərə baxır, ətirlənir,
boyalanır, boyun-boğazlarındakı qızılları
qaydaya salırdılar. Analarıyla gələn
uşaqlar cərgələr arasında bardaş
qurmuşdular. Giriş qarıları
ağzında papaqları əllərində ayaq üstə
duranlar da nəfəs çəkmir, pərdənin
açılmasını gözləyirdilər.
Münsiflər
heyətində qızğın iş gedirdi. Raykomun
təlimatçısı Əli Tərtərli yoldaş
barmaqları əsə-əsə proqramı o üz-bu üzə
çevirir, sanki orda nə isə axtarırdı. Birdən adım xoşuna gəlməz?! Soyadımın axırında bir "bəy"
sözü vardı axı?! Tamaşadan
çıxarsalar neylərəm? Məni
soyuq tər alıb gedirdi. Onun yanında
qolunu masaya dirsəkləyib fikirli, dalğın oturana
baxdım. Ancaq tanımadım. "Yəqin Bakıdan gəlib",
düşündüm. Sakit,
düşüncəli, həm də nədənsə
çox şirin gəldi mənə. Gözü
səhnədəydi. Amma üzü
gülür, dodaqları səyirirdi. Qalın,
dalğalı saçlarını barmaqlarıyla tez-tez
daraqlayırdı. Dolu birçəkləri az qala almacıqlarını örtür, mavi
gözlərindən şanı üzümünün
şirinliyi səpələnirdi ətrafa. Qəribədi,
pərdə açılmayıb, ancaq orada ürəkaçan
nə var ki, o qonaqda belə gülür? Bəlkə
əsərdə baş verənlərdən xəbəri var?
Boynunda qalstuk yoxdu rəsmi tədbirə
Bakıdan göndərilən bu qonağın. "Sıxıntı xoşlamır, sərbəstliyi
sevəndi" -düşündüm. Dama-dama
pamazı köynəyinin yaxası açıqdı.
Biz pərdələr
arxasında sudan çıxmış
cücələr kimi bir-birimizə
qısılmışdıq. Bayaqdan bizə
"Çalışın, zala baxmayın. Özünüzü itirməyin. Ucadan
danışın" - deyə, son məsləhətlərini
verən dərnək rəhbəri nəhayət zala
qayıdıb münsiflər heyətinin sədrinə: - Biz
hazırıq. Başlamaq olar, - dedi.
Sədr Quba Dövlət teatrının baş
rejissoruydu. Başını razılıqla tərpədib
ayağa durdu və arxaya boylandı. Səs-küy
xırp kəsildi. Sonra ordan-burdan çəpik
səsləri eşidildi. Sonra birdən
çəpiklər dağ çayı kimi coşdu. Baş rejissorun düyünlü qaşları
açıldı. Qalstukunu bir az da
sıxıb zala baş əydi. Sonra üzünü səhnəyə
tutaraq əllərini iki dəfə bir-birinə şappıldadıb:
- Başlamaq olar, - dedi.
Mən tamaşada Uğuru oynayırdım. Uğur cəbhədən
təzə qayıtmışdı. O, kəndlərində
yeni yollar salmaq, uşaq bağçaları, məktəblər
tikmək eşqiylə aşıb-daşan bir gənc idi.
Birinci şəkildə çıxışlarım
çox soyuq keçdi. Tamaşaçıların ürəyinə
yol tapa bilmədim. Sonda bir-iki çəpik
çalındı. Niyə gurlamadı
zal? Yer-yerdən fit çalıb təpiklərini niyə
döymədi tamaşaçılar? Hanı
artisti göylərə qaldıran alqışlar? Buna nail olmasam, deməli, adi bir mehəm. Amma qasırğa, tufan olmalıyam səhnədə.
İkinci şəkildə tərəf-müqabilim
Nurağa idi.
O, kolxoz sədri Alxanı oynayırdı. Mən Alxana
yaxınlaşıb: "Maşallah, kəndi tanınmaz
etmisiniz", - dedım. Alxan: "Təşəkkürü-zadı
qoy cibinə. De görüm, sən əsgər
gedəndən burda bir əsaslı dəyişiklik var, ya
yox?" - soruşdu: "Əlbəttə
kolxoz varlanıb, kəndə su çəkilib, evlərdə
radio oxuyur", - dedim. Bundan sonra Alxan-Nurağa gələcəkdə
baş verəcək yenilikləri sadalamalıdı. Ancaq Nurağanın çarxı döndü -
tutması tutdu. Söz demək əvəzinə
gözlərini döyə-döyə susdu. Ətəyini çəkdim. Cınqırını
çıxarmadı. Dəhşət!
Bakı Dövlət teatrındakı stajorluğuma balta
çaldı Nurağa. Bir telefon zəngiylə instituta
girmək şanslarım boşa çıxır, qucaq-qucaq
gül dəstələrinə, qəzet səhifələrində
bədənnüma şəkillərə, ən bahalı
kostyumlara daha heç vaxt əlim çatmayacaq! Baş rejissor uzun əliylə köynəyinin qolunu
çırmalaya-çırmalaya bərkdən
öskürdü. Ancaq Nurağa
özünə gəlmədi. Raykomun nümayəndəsi
Əli Tərtərli uzun barmaqlarını az
qala Nurağanın gözünə soxacaqdı:
- Ə...gə...g Niyə qurumusan? Ağzında
qovut var? Sözünü de, dana! - bağırdı. Daşlar dilə
gələrdi. Amma Nurağa susurdu. Neyləyim? Qolaylanıb bir
şillə çəkim çənəsinə?! Bir səda qopdu içimdən. "Yox,
belə olmaz! Özünü ələ al! Vəziyyətdən
tez bir çıxış yolu tap!" Nurağanın
qolundan tutub astaca silkələyərək:
- Ay Alxan əmi,
- dedim, - yəni sən mənə onu deyirsən ki, kəndin ən
kasıbı o Alı kişi də daha
arpa çörəyi yemir? Qalmaqal Mədədin
cındırından cin hürkərdi, indi kostyumun birini
çıxarıb o birini geyir?
"Bakıdan
gələn" - çox gözəl, - deyib yerindən
sıçradı:
- Sağ
ol, oğlum, - deyərək əllərini başı üstə
qaldırıb bir neçə çəpik çaldı. Ürəyim yerinə gəldi. Sevincdən
dağa döndü. Bəs necə? Məni alqışlamışdılar. Özü də uşaq-muşaq yox,"Bakıdan gələn",
həm də münsiflər heyətinin üzvü. Zalda milçək uçsaydı səsi eşidilərdi.
Nurağa aram-aram gəzişir, hərdən
özünü boğur, fikrə gedirdi. Birdən səhnənin
ortasında üstümə şığıdı:
- Hə,
Uğur bala, hələ cavansan. Amma çox
oxuyan yox, çox gəzən çox bilər. Sən faşitləri qıra-qıra dünyanı
dolanıb kəndimizə qayıtmısan. İndi mənə de görək buranın gələcəyini
necə görürsən?
Dərdimi təzələdi. Eh, yuxulu da, oyaq da kəndimiz deyildimi
gözüm önündə geniş küçələri,
hündür binalarıyla şəhərə çevrilən!
Səhnədə olduğumu unutdum.
Ağzım açıldı, özü də nə
açıldı kig
- Ey atam, ey
anam - deyə, birinci sırada bir-birinə sığınan
qocalara tutdum üzümü. Mən istəyirəm
ki, kəndimizdə evlər planla tikilsin. Əyri-üyrü
dar dalanların yerində asfalt küçələr,
meydanlar görək. Mən istəyirəm ki, elektrik
yalnız evlərimizə işıq deyil, tarlalara da su versin,
taxıl döysün, yük daşısın! Bağların mer-meyvəsini
yığıb-yığışdırmaq olmur. İstərdim ki, kəndlərimizdə konserv
zavodları, emal kombinatları açılsın.
Mən mətndən çıxmışdım. Amma bunları
deməsəm ürəyim qubar eləyərdi. Bir ara özümü yığışdırmaq
istədim. Amma el dərdini deyib gözdən
olmağı daha vacib saydım.
-
Mal-qaramızın sayı gündən-günə artacaq. Böyük bir yağ-süd kombinatı tikək.
Bir binə atmaq istəyəndə daşı
Bakıdan gətiririk. Özümüzün
bir kərpic zavodumuz olsun.
Münsiflər heyətinin sədri karandaşını
"Badamlı" butulkasına çırpır, dərnək
rəhbəri mənə yumruq göstərirdi. "Bakıdan
gələn həyəcanlı görünürdü. Hər dəfə udqunanda hülqumunu üstdən
basan qara düymə də dartınıb gərilir, onu
boğurdu. Əl atıb köynəyin
yaxasını düymədən çıxartdı. Rejissor uzun qolunu irəli atıb mənə nəsə
demək istədi. Lakin "Bakıdan gələn"
bu qolu aşağı çəkdi. Rejissor onu tərs-tərs
süzərək:
- Siz
müəllifsiniz. Sizə böyük hörmətim
var. Ancaq xahiş edirəm, hissə qapılmayasız.
Müəllifin
ciddi nəzərlərini görən rejissor yavaşıdı:
- Axı
necə deyim? Özünüz də bilirsiniz ki,
teatrın öz qanunları var. Aktyor roldan çıxır.
Kitabdakı mətndə belə söhbətlər
yoxdur. - deyə əlindəki
"Bahar suları" kitabını yellədi. - Aktyor qərəzli
improvizasiyalara yol verir. Atmacalara, eyhamlara oxşayır
bəzi söhbətləri. Biz rayonumuzu
yıxıb-sürüməyə
yığışmışıq bura?! Oturduğumuz
ağaca balta çalaq? - Başının hərəkətiylə
sol tərəfində oturmuş Əli Tərtərlini
göstərdi, - axı, raykomun nümayəndəsi məsələmizi
büroya çıxardar. Teatrı bağlatmaq
istəyirsiniz?
Müəllif daha rejissoru eşitmirdi. Azacıq irəli meylli qaməti
bir az da əyilmiş, fikri-zikri səhnədəydi.
Onun ciddi baxışları məni bir az
karıxdırdı. Nə edəcəyimi bilmədim.
Amma toyuğu soyub-soyub dümbək üstə
bıçaq sındırmaq istəməzdim. Elə bu an "Bakıdan gələn"in səsini
eşitdim:
- Cavan
oğlan, işini gör, rolunu oynamağında ol! Bir belə yanğı hardandı səndə?
Muhakimələrin çox yerində, aktual, həm
də həyatidi. Cəsarətli ol, qorxma!
Sözünü de, rolunu oyna - deyib, məni bir az
da ürəkləndirdi. Mən də ölmək
ölməkdi, daha xırıldamaq nədi? Təzədən qızışdım.
-
Qudyalçay kəndimizin böyründən axır. Sahilində bir Karlovı-Varıkurortu görürəm.
Bir zamanlar Koroğlu keçib bu yerlərdən.
Sali Süleyman, Tunc Musa kimi dünya şöhrətli pəhləvanlar
bu torpaqda boya-başa çatıb. İndi
onların nəvələrinindi meydan. Burada
bir idman kompleksi tiksələr olimpiya
yarışlarının bütün medalları kəndimizə
gələr. Bizim Şahdağın ətəklərində
xizək idmanı üçün gözəl, təbii şərait
var. Qoy Şah dağımız yüksəliş, ucalıq
simvoluna çevrilsin. Bu torpağın otları qaymaq
kimi, suları bal kimi, havası yarpız ətirli,
günəşinin telləri ana əlləri kimi şəfalıdır.
Qolumuza qüvvət, dizimizə taqətdt hər
zərrəsi. Onun tozuna da qurban! Dərəsinə,
düzünə, onun özünə qurban olaq!
Zalda zəlzələ qopdu sanki. Təpiklər
döşəmələri partladır, fitlər qulaq
deşirdi. "Sağ olsun bu əsəri
yazan", "Süngüdən də güclüdü qələm"
- deyə, bağırışırdılar. Rejissor
arxaya çevrilib tamaşaçılarla üz-üzə
durdu:
- Sakit,
sakit, yoldaşlar! Mənasız replikalarla işimizə mane
olmayın!
Lakin rejissorun sözünü söz saymadı
tamaşaçılar. Alqış sədalarıyla
çaxnaşdı, silkələndi zal. Rejissor
Bakıdan gələnə baxdı:
- Neyləyək,
yoldaş müəllif? Bizi işə
saldınız - deyə, mızıldadı. - Buna son
qoymaq lazımdır. Çıxın səhnəyə,
o Uğuru oynayanı qulağından tutub atın çölə.
Ya da başa salın ki,
özbaşınalıq etməsin. Yoxsa mən
tamaşanı dayandırmalı olacam!
"Bakıdan gələn" iri addımlarla səhnəyə
tərəf getdi. Pilləkənin qollarından tutub səhnəyə
qalxdı. Əlinin içiylə çal
saçlarını daraqladı. Mənə
tərəf gəldiyini gördüm; qorxu düşdü
canıma. "İctimai yerdə hərzə-hərzə
danışmısan, işıqlı cəmiyyəti
iftiralarınla ləkələmisən" - deyib, səhnədən
qovsa, neylərəm? Ehtiyatla üzünə
baxdım. Gözləri benqal şimşəkləri
kimi qaynayır, dodaqları səyirirdi. Yanıma
çatınca düz xətlə ayrılmış
saçlarımı qarışdırdı.Qolumdan tutub səhnə
önünə çəkə-çəkə:
- Əziz tamaşaçılar, gözünüz
aydın olsun.
Elə indicə, bax bu səhnədə biz qəlbi,
ruhu şeir dolu, çox istedadlı və cəsarətli bu gənci
kəşf etdik. Mən əsərin
müəllifi İlyas Əfəndiyevəm. Müəllifin yazdığı qanundu. Ona kimsə müdaxilə elə bilməz, bir
sözünü dəyişə bilməz. Amma burda Sədrəddinin əsərə
artırmaları hamının ürəyindən oldu. Aktyorun yaradıcı müdaxiləsi əsərə
xeyir gətirirsə, onu qəbul etməliyik. Sədrəddinin obrazı dolğunlaşdırma təşəbbüsü
ümumi işə xeyir gətirdi. Əsər
deyərəm ki, bax, bu Sədrəddinə görə
uğur qazandı. Mən dərnək rəhbərinə,
bütün kollektivə öz təşəkkürümü
bildirirəm. Amma gənc aktyor Sədrəddinə - kim bilir, bəlkə gələcəyin alovlu
bir şairinə, yazıçısına bu başdan müvəffəqiyyətlər
arzulayıram.
Alqış sədaları zalı titrədirdi. Gül dəstələrini İlyas müəllim götürür, başının üstünə qaldıraraq hamıya göstərir, sonra qucağıma qoyurdu. Gurultulu alqışlar məni şöhrətin zirvələrini fəth etməyə ruhlandırırdı.
Baxış müsabiqədə birinci yeri
götürdük. Sonra bizi avtobuslarla Bakıya apardılar. Əsəri
Milli Teatrın səhnəsində oynadıq. Görkəmli teatr xadimləri
ifaçılığımızı yüksək qiymətləndirib
hərəmizin döşünə bir laureat nişanı
sancdılar. Lakin nə məni, nə də
Nurağanı teatrda stajor saxlamadılar. Bir
telefon zəngiylə instituta düzəltmədilər.
Ancaq hələ Qubada məni səhnə önünə gətirərək
İlyas müəllim:
- Sədrəddin
nadir istedaddır! Mən onun şairliyinə
heyranam, - deməklə mənə həyat yollarımı
göstərmişdi.
1955-ci ildə İlyas müəllim "Bahar suları"
əsərini təzə redaktədə çap etdirdi. Amma həmin əsərdə
oynadığım ilk rol həyatımda əsaslı rol
oynadı. Məni incəsənətə
bağladı, ədəbiyyata gətirdi.
Gözüm yoxuş yolunda, qulağım səsdəydi. Ha indi gələr, ha bir
azdan qalxar bir maşın! - düşünür,
intizar çəkirdim.
Bir azman fırtına girdabında qayığım
puç qoz kimi partlamışdı. Sellərin
ağzında çapalayırdım. Bir
çöpə, samana güman varsa, o da yoxdu. Üfüqdə bir qığılcım
qaynağı görsəydim, deyərdim, ah, nə gözəl,
orda şəfəq-nizələr daşlara, qayalara
çırpılır, orda torpaq var, nicat yaxındadı.
Ümidimin gücü ürəyimə təpər
verərdi. Dözərdim, üzərdim,
çıxardım. Amma indi sanki bir səhra
cəhənnəmindəyəm. İçim
təndir, dilim kösöv, dodaqlarım kərpic-kərpic.
Hardasan, gəl, ey Tanrım, o sehrini göstər.
Qoy mübarək əllərinlə bu qumluqlarda bir "Abu-zəmzəm"
bulağı çağlasın!
Buradan "Yoxuş başı"nın başlanğıcı görünmürdü. Ancaq yolun yoxuşa dirənən yerində bir maşının şaqqıltıyla ikinci "skorost"a keçirildiyini eşitdim. Bu şaqqıltı "Volqa"nınkıydı.Ya qismət! Bəlkə heç saxlamadı, dayanmalı olmadı? "Səbr ilə halva bişər" deyə özümü sakitləşdirirdim. Bəli, döngədə "Volqa"nın başı göründü. Əşşi yox. Hanı məndə o bəxt?! Əvvəla belə maşın sahibi buraların "ikinci sort" restoranını bəyənməz. Lap bir nəfəs dərməyə dayansa da, belə maşın sahibi özünə yol yoldaşı eləyərmi məni? Yox! Heç ağlım kəsmir.
(ardı var)
YUSİF HƏSƏNBƏY
Ədalət.-2013.-4 oktyabr.-S.6.