“Onu Brejnevdən qabaq yazmışdım”
Kulis.azın növbəti
qonağı Sumqayıtda fəaliyyət göstərən
Əli Kərim adına poeziya klubunun direktoru, şair
İbrahim İlyaslıdır.
İbrahim İlyaslı nəsildaşları arasında seçilən, yaradıcılığı ilə, istedadı ilə imzasını təsdiqləmiş qələm adamlarındandır. Ədəbi mühitdə kifayət qədər tanınsa da, mətbuatda az-az görünməyi xoşlayır. Bəlkə də buna görə gənc nəsil onu kifayət qədər tanımır. Amma özü də tanınmağa, özünü təqdim etməyə həvəsli deyil: “İndiki gənclik məni tanımırsa, mən özümü tanıtmaq üçün cəhd etməkdə bir fayda görmürəm. Özümü tanıtmaq, özümü təqdim etmək maraqlı deyil. Tanıyanlar tanıyır, oxuyanlar, qiymət verənlər var. Yəqin gənc nəsil də yavaş-yavaş yaradıcılığımla tanış olacaq. Mən nə kitablarımda, nə müsahibələrimdə, nə də yazdığım yazılarda özümü təqdim etməyi, harda çalışdığımı, hansı mükafatlar aldığımı dilə gətirməyi sevmirəm. Tərcümeyi-halım, fəaliyyətim haqqında danışmağa ehtiyac hiss etmirəm. Əgər İbrahim İlyaslı imzası oxucuya nə isə deyirsə, başqa heç nəyə ehtiyac yoxdur. Rüstəm Kamalın yaxşı bir sözü var, deyir ki, ədəbiyyatda şair kimi, yazıçı kimi qala bilməyənlər bunu əvvəlcədən hiss edir və çalışır ki, ədəbiyyatda hansısa dərnəyin, qəzetin, saytın rəhbəri kimi qalsın. Şair olanın imzası oxucuya nə isə demirsə, onun yanına beş-on titul yazsan da, heç bir faydası yoxdur”.
Oxuculardan
şikayətçi deyil İbrahim İlyaslı. Deyir ki, çağdaş
yazarlar oxucunun tənqidindən,
mənfi münasibətindən şikayətçidir. Onun qətiyyən belə gileyi
yoxdur: “Mən oxucuların münasibətindən
çox razıyam. Şəxsən məni
bu cür münasibət
qane edir. Ədəbi
gəncliklə bağlı irad bildirən
yaşlı yazarlar deyir
ki, gənclər inkarçıdır,
yaşlıları qəul etmir. Mən qətiyyən
bu fikirlər razı deyiləm. Ədəbi
gənclikdən, gənc yazarlardan
özümə qarşı hər zaman
sayğı görmüşəm. Gənclərdən giley edənlərə hər zaman
heyrət etmişəm. Gənclik
inkarçı deyil. Bir
sözlə mən öz
yaradıcılığıma qarşı münasibətdən
narazı deyiləm.
Mənim
yaradıcılığım klassik ənənəyə
söykənir. Öz kökünə
bağlı olan nə varsa,
mən ora köklənmişəm.
Yazdıqlarım da elədir. Bir neçə sərbəst şeirim
istisna olmaqla,
bütövlükdə heca vəznində
yazıram. Qoşma, gəraylı
yaradıcılığımda əsas xətdir. Hər dövrün öz
qoşması, gəraylısı var və
mən də öz dövrümün
gəraylısını yazıram. Qurbani,
Tufarqanlı Abbas, Xəstə Qasım,
Aşıq Ələsgər bu yolu başlayıb, bizlər də davam etdiririk. Amma öz
çağımıza uyğun formada.
…Mən ixtisasca mühəndisəm. Orta məktəbdə də ən zəif bildiyim fənn ədəbiyyat olub. Dəqiq fənləri daha yaxşı oxumuşam. Ədəbiyyat sahəsində çox zəif olmuşam. Niyə ənənəvi üslubda yazıram, onu özüm üçün də aydınlaşdıra bilməmişəm. Hələ birinci sinifdə oxuduğum vaxtlarda, həyətimizdəki tut ağacına çıxıb oxuyurdum. Sözlər də indiki kimi, yadımdadır: “Əppəy olmasa, dolanmağ olmaz”. Bu uşaq həvəsi idi. Qonşumuzda bir ağsaqqal kişi vardı, mən oxuduqca deyirmiş ki, “Atamın göru haqqı, elə ən yaxşı mahnını bu oxuyur.” O vaxt Brejnevin “Xam torpaq” əsəri çıxmışdı. Orda bir fikir vardı, “Çörək olsa, mahnı da olar”. Kənddə zarafatla deyirdilər ki, bunu Brejnevdən qabaq İrvam(İbrahim) tut ağacının başında oxuyurdu. Saza bağlılıq da böyük idi. Aşıq Ədalətin plastinkalarına dəfələrlə qulaq asırdım. Aşıq havalarına dəhşətli dərəcədə duyğulanırdım, ağlayırdım”.
Uşaqlıqda təkliyə, tənhalığa can atırmış İbrahim İlyaslı. Həmişə gözləyirmiş ki, evdəkilər iş dalınca getsin və o evdə tək qalıb Aşıq Ədaləti dinləsin. Atası fizika müəllimi olsa da, kəndlərində şeir yazanlar yazdıqlarını birinci ona oxuyarmış. Hətta ədəbiyyat aləmində kifayət qədər tanınan Akif Səməd də, Məmməd İlqar da yazdıqlarını əvvəlcə ona göstərirmiş: “Atam da şeir yazır və ədəbiyyatı çox gözəl bilir. Bizim ailə qanunları hər zaman çox sərt olub və indi də elədir. Biz yazdıqlarımızı heç zaman bir-birimizə oxumuruq. Bizim aramızda qalın bir divar olub hər zaman. Hətta ilk şeirlərimi rayon qəzetinə gizlincə aparmışam.
1980-ci ildən Sumqayıtda yaşayıram.
Qohumlarımız Sumqayıtda yaşayırdı və burda qalıb təhsil alırdım. Universitetin mexanika-riyaziyyat
fakültəsinə yarım balım çatmadı və imtahan verib “Poltexnik”ə qəbul
olundum. Bir il təhsil aldıqdan sonra
hərbi xidmətə getdim. Hərbi xidmətdə
əlimdən bir xəta
çıxdı və iki “dizbat”, türmə çəkəndən sonra geri qayıtdım. Bütün bunlardan sonra qayıtdım və işləməyə
başladım. Zavodda ayağımı
yandırdım, sonra Akif
Səməd məni Minalı qablar zavodunda işə düzəltdi.
Akif Səməd xalamoğlu idi və yaradıcılıqla məşğul olduğumu bilirdi. Amma yazılarım haqqında heç bir fikir demirdi. Çox sonra başa düşdüm ki, o haqlı imiş. Həmin dövrdə həqiqətən zəif şeirlər yazırdım. İlk dəfə Məmməd İsmayılın rəhbərlik etdiyi, “Gənclik” ədəbi birliyinə getdim. Dərnəkdə əvvəlcə şeirləri yazılı olaraq qəbul edir, məsləhət görüləndə oxumağa icazə verirdilər. Mən şeirlərimi verdim və məni çağırdılar ki, sən şeirlərini oxuyacaqsan. Şeirlərimi oxudum. Tərif də, tənqid də eşitdim. Tənqidlərin sonunda Akif Səməd söz aldı və Məmməd İsmayıla , bizim kəndin ləhcəsi ilə dedi ki, İrvam mənim xalaoğlumdur. Məmməd İsmayıl da dedi ki, Akif Səməd sən cinayət etmisən, sən indiyə qədər bizdən şair gizlətmisən. Bu fikirlər məni çox həvəsləndirdi. Bakıdan Sumqayıta sevinə-sevinə qayıtdım.
Sonra “Gənclik”
jurnalında çap olundum. O dövrdə “Gənclik”
jurnalı hər şairdən bir şeir adlı səhifə hazırlayırdı
və orda çap olunmaq çox çətin idi. Mənim isə “Gənclik”
jurnalında bütöv
bir səhifə şeirim çap olundu.
…Şeirlərimin çap
olunması ilə bağlı maraqlı bir xatirə var. Jurnalda şeirlərim çap olunanda “Poltexnik”də tələbə
idim. Həyat yoldaşım da
orda təhsil alırdı. Jurnal çap
olunan gün dərsdən çıxıb,
metroya gəldim.
Vaqonda hamının əlində
“Gənclik” jurnalı
və məhz mənim şeirlərim olan səhifəni oxuyurdular. Birdən bir nəfər
məni diqqətlə
süzdü. Sonra səhifəyə
baxdı və şeirlərini oxuduğu
adamın mən olduğuma əmin oldu. Bir anda pıçıldaşma
başladı ki, şeirlərini oxuduğumuz
şair vaqondadır.
Hamı barmaqla məni göstərməyə başladı.
Həyat yoldaşımla
yenicə ünsiyyət
qurmağa başlamışdım
və bu hadisə bizim münasibətlərimizə təkan
verdi. Gələcək həyat yoldaşım da vaqonda idi
və mənim “qəhrəmanlığıma” şahid oldu“.
80-ci illərin sonunda ölkədə başlayan
siyasi proseslər, xalq hərəkatı, mitinqlər digər nəsildaşları kimi,
onun da taleyindən
yan keçməyib:
“Bu proseslərin bizə
çox böyük faydası oldu. Sumqayıtda fəaliyyət göstərən
“Dəniz” ədəbi
birliyi həm də inqilab beşiyi idi. Azadlıq mücadiləsinə hazırlıqlar
bu dərnəkdə gedirdi. Sonradan şəhid olan
bir çox işıqlı insanlar o vaxt bizim dərnəkdə
toplanmışdı. Mirmahmud Mirəlioğlu, Rauf Zeyni, şəhid
Bəxtiyar Hüseynli,
Sumqayıtın ilk şəhidlərindən
Eldar Əsədov və başqaları bizim dərnəyə gəlirdi. Bizim dərnək təkcə
ədəbi dərnək
deyildi. Təhlükəsizlik orqanları belə,
bizim dərnəklə
maraqlanırdı. Şeirlərimizdə, düşüncələrimiz də
milli hərəkata köklənmişdi. İlk təşkilatlanma
bizim dərnəkdən
başlayıb və Sumqayıtda ilk mitinqi də mən aparmışam.
Sonra ədəbiyyatda
yaranan boşluq mənə təsir etmədi. Mən oxunmamaqdan narahat
deyildim. Bir dəfə
demişdim ki, Azərbaycanın ən yaxşı yazıçısını,
şairini hələ
heç kəs tanımır. Ədəbiyyata marağın olmamağı
məni narahat etmədi. 90-cı ildən
Sumqayıtda Əli
Kərim adına poeziya klubunun direktoru işləməyə
başladım. Bir neçə
istedadlı şairimizin
çap olunmasına,
kitablarının işıq
üzü görməsində
yardım etdim. 1998-ci ildə isə
ilk kitabım çap
olundu. O vaxt çoxumuzun kitabı “Yazıçı” nəşriyyatında
çapını gözləyirdi.
Hakimiyyət dəyişikliyi oldu və Əkrəm
Əylisli “Yazıçı”
nəşriyyatına direktor
gəldi. Bizim hamımızın
kitablarını geri qaytardılar ki, çap olunmayacaq. Təbii ki, bu mənə
də pis təsir etdi. 35 yaşımda ilk kitabım çıxdı
və çox yaxşı qarşılandı.
Allah rəhmət eləsin, Ələkbər
Salahzadə məni “Ulduz” jurnalında çap etdi. Amma “Ədəbiyyat” qəzeti mənim üçün maraqlı olmayıb.
…Mən hal-hazırda az yazanların arasındayam”.
Onun yaradıcılığını sufizmə aid edirlər. Özü sufiliyi mahiyyət hesab edir və bu gün özünü sufi şairi, ürfan ədəbiyyatının nümayəndəsi adlandıranlardan narazıdır: “Bu adı sağa-sola istifadə etmək olmaz. Sufi terminləri ilə şeir yazmaq, hələ sufi ədəbiyyatı yaratmaq deyil. Sufi terminləri ilə şeir qondarmaq sufi şeiri yazmaq deyil. Sufilik gərək insanın mahiyyətində olsun. Mənim bir şeirim var ki,
Dərviş olamadım,
Dərviş misalam.
Dərvişliklə, sufiliklə bağlı
danışmaq indi dəbdədir. O vaxt bir nəfər özünə “dərvişəm”
deyirdi. Lətif Mustafaoğlu
ona dedi ki, ədə, sən heç
dərvişin hırkasını (xirqəsini) daşıya
bilməzsən. Dərvişin xirqəsindən xəbərsiz
olanlar, özünə dərviş, sufi deyir. Mənim taleyim tamam başqadır.
Mən böyük nəqşibəndi
müridlərinin dizinin dibində
böyümüşəm. Bunlardan biri də mənim babam olub. Nənəm də islam
elmini bilən adam idi. Ana babamgil
isə təriqətə bağlı idi.
Mən onların ayinlərində iştirak
etmişəm, o məclislərdə
Nigaridən, Nəsimidən, Füzulidən oxuyurdular.
Mənim yaradıcılığımda sufi
elementlər varsa, o məclislərdən
yaddaşımda çöküb
qalanlardır. Azərbaycanda sufi şeirinə
kiçik qardaşım Məhəmməd
Astanbəylidən başqa ciddi aidiyyəti olan imza yoxdur. Sufi
şeiri yazmağa cəhd
edənlərə normal baxıram. Amma iddia etmək başqa məsələdir. Belə adamlara heç bir iradım yoxdur. On şeir yazıb, şeir bağlaya bilər
belə adamlar. Amma bu yalnız cəhddir.
Aşıqlara heç vaxt demirlər ki, kiminsə şeirini bilirsənmi? Aşıqlardan soruşurlar ki, kiminsə sözünü bilirsənmi? Məsələn Aşıq Ələsgərin sözünü bilirsənmi? Söz, kitab bağlamaq ciddi məsələdir. Düşünsək dərk edərik ki, şairin sözü ola bilər. Məncə hər şairin yalnız bir kitabı ola bilər”.
İbrahim İlyaslı az-az yazır, nadir hallarda çap olunmağa maraq göstərir.
Sumqayıtda Əli Kərim adına poeziya
klubuna rəhbərlik edə-edə redaktorluqla, tərcüməçiliklə məşğul
olur. Deyir ki, tərcüməçiliklə
dolanışığa görə məşğul olur. İmkan tapanda nəsr kitabları oxumur:
“Şeir kitabı oxumuram.
Heç kəs qalın-qalın şeir kitabı oxumur və
mən buna qəti şəkildə əminəm.
Gələcəklə bağlı narahatam.
Bu gün yaza bilmirəm. Sonuncu
kitabım üç il
bundan əvvəl çap
olunub, 60 səhifəlik. Ondan
sonra cəmi 5-6 şeir
yazmışam. Şeiri bilməyimdən
istifadə edib, yaza
bilərəm. Amma belə şeiri
istəmirəm. Dərk elədirəm ki,
bu çox
ağır işdir. Hərdən
düşünürəm ki, gənclər
bunun ağırlığını bilirmi? Günümüzün
ədəbi mənzərəsi çox bərbaddır.
Azərbaycan Yazıçılar Birliyində şeir
başqa şeyə deyirlər, mən və
məni qananlar şeiri
başqa cür başa düşürük.
Bax bunu başa düşə bilmirəm”.
Ədalət.-2013.-11 oktyabr.-S.8.