BƏZİ ŞEİRLƏRİN YARANMA
TARİXİNDƏN
Doqquz ildir ki, Məmmədsiz onun anadan olan gününü ailə dairəsində, səssiz-səmirsiz keçiririk. Eləcə yuvarlaq illərini də...
Yazırdı:
- ... Mən getsəm dərələr, dağlar qalacaq,
Meşələr, çəmənlər, bağlar qalacaq.
Buludlar qalacaq, ağlar qalacaq,
Ey mənim yaşamaq, yazmaq həvəsim,
Tək səni özümlə aparasıyam.
Ailəsindən başqa heç kim ağlamadı... Yazmışdı:
... Bu qədər güllərə uyma, gül balam,
Mənsiz bu töhfələr yox ola bilər...
***
... Güllərə hopulan bu alqışarı,
Gülüm, göz yaşınla yuyarsan onda.
Tikan qayğıları, buz baxışları,
Ayaz gülüşləri duyarsan
onda...
Niyə belə yazmışdı? Nə üçün
belə narahat idi?
Yazmışdı:
... Demək günəş yer üzünə qarğıyıb,
Demək sənə, Vətən eşqim, qar yağıb.
Demək
kardı Azərbaycan torpağı,
Sizə
yetim deyən olsa, qızlarım!
Axı, məqsədim
şahidi olduğum bəzi şeirlərin hansı hisslərin təsirindən yaranmasını
açmaq idi.
Görünür, nəsə məni bu şeirlərə müraciət etməyə
vadar edib.
Nə isə, qayıdıram əvvəlki məqsədimə...
1968-ci il mənim
xəstəliyimlə əlaqədar
İstisuya getməli olduq. Nəqliyyat kimi ancaq avtobus işləyirdi.
Təbiətin əli ilə
düzələn "heykəllərə"
baxa-baxa Kəlbəcərə
çatdıq. "Bağırovun
evi" adlanan sanatoriyada mən müalicəmlə məşğul
olurdum, Məmməd isə "müşahidələrilə"...
Gecə Tərtərin səsinə
qulaq asa-asa yatardıq. Bir neçə gündən
sonra Məmməd yazacaqdı:
... Bir parça buludda - bir dəniz
yükü,
Külək uğultusu, qış nəğməsidir.
Tərtərin ən ağır,
ən əziz yükü
Gül çiçək ətridir,
quş nəğməsidir...
("Həkim çay")
Gündə üç dəfə, yeməkdən əvvəl
bulağın lap gözünə
gedərdik. Bizimlə bərabər addımlayan
adamlar yolboyu təbiətin yaratdığı
qəribə "heykəllərə"
fikir verməz, şəfalı sayılan
İstisuyun dərdlərinə
dərman olub-olmayacağından
başqa bir şey fikirləşmirdilər.
Biz isə yolboyu
təbiətin heykəltəraşlığına
heyran-heyran baxar, qayanın birini qurbağaya, birini əjdahaya, bəzilərini
isə başında xonçalı gəlinlərə
bənzədərdik.
Zirvələrdən özünə yol açıb axan damcıları yol qırağında oğul
gözləyən anaların
göz yaşına ancaq Məmməd bənzədə bilərdi. Özüm-özümə
fikirləşirəm: - Görəsən,
oğul-qız dərdini
ürəyindən gözünə
axıdan anaların qayalara nə bənzəri varmış?
("Ağlayan qayalar")
İstisuda istirahət edən o vaxtkı Sosialist Əməyi Qəhrəmanı
Həsən Kərimov
bizi vaxt-vaxt Dəlidağın ətəyindəki
obasına qonaq aparardı. Dəlidağın ətəyində - düzənlikdə zərif
dağ çiçəkləri
səpələnmiş, dağa
yaxın yerlərdə
isə ala-tala qar şırımları
görünürdü. Məmməd bizimlə bərabər istirahətdə
olan Barat xanıma müraciət etdi:
- Barat xanım, dağ yerində qarı yaxından müşahidə
etmisinizmi?
Onlar qara yaxınlaşdılar. Uzaqdan ağappaq
görünən qarı
kif basmışdı.
Bəzi xəbis insanların ürəyi kimi...
... Yadıma düşür ki, bəzən hissimiz,
Nə qədər aldanır bu ağlıqlara...
("Qar")
Bəlkə bu şeir hər
"ağlığa" aldanmamaq
çağırışı idi?
Təbii ki, misal gətirdiyim
şeirlərin məzmununu
açmaq fikrində deyiləm. Ancaq yeri və tarixi haqqında danışmaq fikrindəyəm.
Bir məşhur şeiri haqqında da...
Yenə
Dəlidağın ətəyindən
qayıdanda...
Heyrətindən donmuş idi Dəlidağ,
Nəfəs çəkib işqırırdı
od-ocaq.
Göymü yeri, yermi göyü udacaq...
Birdən-birə hər tərəfi qalın duman bürüdü. Narın yağış çiləməyə
başladı. Taxta
deyilən düzən
yerə çatmaq üzrə idik ki, bir dəstə
adam yolumuzu
kəsdi və dedilər ki, Aşıq Hüseyn Cavan Məmmədlə görüşmək istəyir.
Gec olmasına baxmayaraq, Həsən maşını
alaçıqlara tərəf
yönəltdi. Uzun bir çadır adamla dolu idi. Hamı iki sənətkarın
görüşməsini maraqla
izləyirdi...
Aşıq Cavan sarılmışdı
sazına,
Toy qurmuşdu dünəninin
yasına,
O, dərdini ya sındıra ya sına;
Qəzəbi köklənib dağın,
daşın da
Təbriz ağlayırdı dağlar
başında.
Məmməd hər şeyi, hətta özünü də unutmuşdu. Onun üçün
dünya bu anda ancaq sazın
səsindən, aşığın
oxumasından ibarət
idi.
Aşıq hönkürürdü: uşaqlıq xatirələrini
yaşadan dağı,
dərəni, düzü
yadına salıb sazı ilə birlikdə ağlayır, ağladırdı. Qatı duman
da çisəyə çevrilib çadırın
üstünə səpələnirdi.
Arabir uğuldayan küləyin səsi də sazın fəryadını
batıra bilmirdi.
... Dərələr səngidi
yaz yağışında,
Təbriz
ağlayırdı dağlar
başında...
İndən belə hələ
bir neçə gün sanatoriyada da söhbətimiz o gecədən olacaqdı...
Və "Oxuyan
Təbriz" şeiri
də elə o gecənin təsirindən
yaranacaqı.
"İstisu lövhələri",
"Həkim çay",
"Qar", "Daş
qartal", "Ağlayan
qayalar", "Oxuyan
Təbriz" təbiətin
muzeyi sayılan Kəlbəcərdə - İstisuda
yaranmış şeirlərdi.
Deyəsən, 1970-ci ilin avqust ayı
idi. Yolumuz Bərdədən keçirdi. Bu torpağa qədəm qoyarkən qarşında qeyri-ixtiyari böyük Nizami canlanır. Suallar, suallar...
- Nizami dövründə Bərdə necə inkişaf etmişdi?
- Bərdənin yaşı
nə qədərdir?
Yoxsa Bərdəni yer üzündə Nizami kəşf edib yenidən tarixə qaytarıb?!
Hər halda, Nizami Bərdəni sevə-sevə təsvir edib. Məhinbanu ürək
açıqlığı ilə Xosrovu Bərdəyə dəvət
edir:
... Bizim bu Bərdənin
yeri arandır,
Suyu çox, otu çox, bir gülüstandır...
Nüşabə isə İsgəndərə
Bərdəni belə
təqdim edir:
Bərdə nə gözəldir,
ah, nə qəşəngdir,
Yayı
da, qışı da güldür, çiçəkdir!..
Məmməd isə belə yazacaqdı:
Bərdə yolu, - Aran yolu
Dilə
gəlir qədim şöhrət...
Bərdədən keçib Şuşaya getdik. Şuşanı ilk dəfə görürdüm.
Ətrafını iri daşlar
əhatə etmiş
"Ərim gəldi"
qayasını da ilk dəfə görürdüm.
Bu torpaqda arzu əkib,
ələm dərən,
gərdəyindən döyüşlərə
ər göndərən
yazıq Azərbaycan qızının ürək
sözlərini ancaq daşa deyə bildiyini ürək ağrısı ilə bildirir Məmməd:
"Ərim gəldi" qayasının dövrəsi
daş,
Daş gəlinlər bir anlığa dillənə
kaş,
Həyatımda mən ilk dəfə
daş xoruna
qulaq asdım.
Daş xorunun naləsini lentə yazdım:
-Ərim gedib: ehtiyac bir yola
gələ!
-Ərim gedib: Qanlı köynək ola, gələ!
-Ərim gedib:Xan
qızına lələk
üçün!
-Ərim gedib: Kəbəyə bir dilək üçün!
...-Ərim əppək gedibdi bir küncüt
qıza!
(Necə də müasirdi.)
Şuşada qaldığımız günlərdə Zeynal müəllimlə Məmmədin söhbətləri çox maraqlı olardı. Gecələrini də maraqlı keçirərdik:
"Sərin Şuşa gecələri. Qala divarları boyunca uzanan "səyahət". Qabaqda bələdçi Zeynal müəllim. Sonra qarmon çalan (qarmonu yeriyə-yeriyə çalırdı). Mən uşaqlarla, arxada isə Məmməd. Başımızın üstündə parlaq ay və ulduzlar..." Bu səyahət vaxtaşırı təkrar olardı...
... Bu dağlar vüqarı, bu dağlar gücü
Bu gecə kəşf etdim bir Şuşa bürcü.
Bir Şuşa bürcü, tamaşa bürcü...
("Şuşada bir gecə")
Bu qəbildən şeirləri çoxdur. Mən ancaq onu ilhamlandıran hadisələrdən söhbət açdım.
6-cı sinifdə Puşkinin "Qafqaz" şeirini keçirdim.
Şeiri evdə oxuyub gündəlik də tutmuşdum...
Sinifdə oxu zamanı eləcə birinci misra məni tutdu:
- Qafqaz altındadır,
Ən yüksək zirvədə mən.
(Kavkaz podo mnoyu. Odin v vışine...)
Sinifdə olduğumu unudub
qeyri-ixtiyari, - şairdə
şovinistliyə bax,
Qafqaz niyə onun ayağının altındadır, - dedim. Düzdür,
sözümə görə
möhkəm təpki
oldu. Bu, bir oxucu kimi
mənim fikrim idi. Ola bilsin
ki, Puşkin bu haqda heç
fikirləşməyib də.
Bəlkə uca dağların
əzəmətini, qüdrətini
vəsf etmək istəyib.
Şair
sözü, yol ayrıcında dayanan müdrik qocadır və insan arzularını
mənzil başına
çatdırmağı özünün
əzəli vəzifəsi
sayır, - deyərdi Məmməd.
Mən də deyirəm: - Torpağın üzü qara olsun, əjdaha
kimi hamını udur...
Gülxanım
FƏTƏLİQIZI
ədalət.-2013.-19 oktyabr.-S.9.