MƏMMƏD
ARAZIN XEYİR-DUASI İLƏ
(Söhbət şair Gülhüseyn
Kazımın yaradıcılığından gedir)
Keçən əsrin yetmişinci illəriydi. Poeziyaya yeni bir nəsil gəlirdi və bu nəslin içərisində qaraşın bir oğlan da seçilməyə, fərqlənməyə çalışırdı. Bu oğlan Cəbrayıldan gəlmişdi Bakıya. Şeirləri ilə mətbuat səhifələrinə təzə-təzə yol açırdı, yaxşı bilirdi ki, şeiriyyət meydanında duruş gətirmək çox çətindir. Amma inadından da dönmürdü. İlk şeirlərini oxuduğu institutun (o zamankı Lenin adına APİ-nin) qəzetində ("Gənc müəllim") çap etdirmişdi. Günlərin bir günü o, şeirlərini bir şair kimi şöhrətinin zirvəsinə qalxan, ədəbi ictimaiyyətdə nüfuzlu bir şəxsiyyət kimi tanınan Məmməd Araza təqdim elədi. Məmməd müəllim o zamanlar "Ulduz" jurnalı redaksiyasında işləyirdi. Məqsədi bu idi ki, Məmməd Araz onun tərəddüdlərinə son qoysun. Ürəyində gəzdirdiyi, hərdən dilində səsləndirdiyi "Mən şairəmmi?" şübhəsinə, gümanına son qoysun. Məmməd Araz o şeirləri oxudu və günlərin bir günü o cavan oğlan "Gənc müəllim" qəzetində bir "Şeirin dayaq nöqtəsi" adlı bir yazıyla qarşılaşdı.
Bu yazı indi haqqında söz açacağımız Gülhüseyn Kazımın şeirləri barədəydi. Məmməd Araz yazırdı: "Gülhüseyn Kazımın hansı fakültədə və neçənci kursda oxuduğu ilə maraqlanmamışam. Bunun bəlkə də əhəmiyyəti yoxdur. Yadımdadır, o, keçən il "Ulduz" redaksiyasına bir xeyli şeir gətirmişdi. "Şeir gətirmişəm" - deyə, təqdim etdiyi bir top yazının hamısını özünə qaytardıq. Hətta klassik və müasir ədəbiyyat nümunələrindən misal gətirib, ona bir xeyli "dərs" də dedik. Başını aşağı salıb dinmədi. Təşəkkür eləyib getdi.
Sonralar institutda və başqa görüş gecələrində Gülhüseynin bir qədər təkmil, quraşdırmadan uzaq, səmimiyyətə meyl edən şeirlərinin alqışlandığını gördüm.
Əlbəttə, "uğurlu yolla", təqdimatla heç kəsi mənzil başına aparmaq mümkün deyil. Bəzən belə bir "pasport" imzalamaq məsuliyyətini boynuna götürənlərin yaxası əldə qalır etimad özünü doğrultmur. Cavan müəllif "qaçıb aradan çıxır", "Uğurlu yol" müəllifi ədəbi mühitin və ya da öz vicdanının qarşısında cavab verməli olur.
Gülhüseyn Kazım hələ çox gəncdir. ... O, poeziyanın vəzifəsini başa düşür, ona yiyələnmək üçün elmi, ədəbi, həyati biliyini artırmağa çalışır. Hətta təqdim etdiyi şeirləri də "çap üçün deyil, fikir-rəy üçün gətirmişəm" - deyir.
Arzu edirik ki, onun özündən narazılığı, təvazökarlığı, özünə qapanıb qalmağa deyil, ağır zəhmətə, yüksək poetik düşüncələrə xidmət eləsin.
Poeziyanın yüksələn xətti həmişə zamanın dərin ictimai məsələlərindən, xalqımıza, Vətənimizi xidmət edən maddi və mənəvi həyat xəzinəsindən keçir.
Poeziyanın yüksələn xəttinin ilk və son nöqtəsi öz istedadında, öz qəlbində dayaq tapır".
Ustad şairin o zaman çox cavan bir yazara belə qayğı, həm də tələbkarlıqda yanaşması təsadüfi deyildi. Məmməd Araz neçə belə cavan, istedadlı şairin yoluna uğur diləmişdi. Gülhüseyn Kazım da ustadın bu poetik nəsihətlərini, xeyir-duasını yaradıcılığı üçün bir tövsiyə kimi qəbul elədi.
Yetmiş-səksəninci illərdə onun "Vətən sevgisi" (1978), "Yollarda ömür" (1981), "Mənə inan" (1983) şeir kitabları çap olundu. İndi həmin kitablardakı şeirləri oxuyanda Gülhüseynin bir şair kimi necə yetkinləşdiyinin şahidi olursan. Mövzuca rəngarəng olan (Vətən, təbiət, insan, ana məhəbbəti, yurd sevgisi, məhəbbətin tərənnümü və s.) bu şeirlərdə Gülhüseyn Kazımın poetik axtarışları ilə rastlaşırsan. İndi də həmin şeirlərdəki obrazlı ifadələri, maraqlı, orijinal təşbihləri, metaforları, düşüncə tərzindəki yeniliyi təqdir edirsən, Budur, "Ürəyim" şeiri: Ürəyim yağışdan təzəcə çıxmış, Payız meşəsinə bənzəyir hərdən. Mənim ürəyimdə səhər gümanı, Bir də günəş dolu arzular yaşar".
İnstitutu, sonra Bakı Ali Partiya məktəbini bitirib Cəbrayılda, rayon partiya komitəsində işlədiyi illərdə kəndi, təbiəti, doğma insanları daha çox sevdi, dərk elədi ki, poeziyanın ən ulu qaynağı elə təbiətdir. İnsandır. O, "Kənd müəllimi", "Köhnə dəyirmanda keçən bir gecə", "Ana görüşünə gedək", "Şuşaya o qədər yağış yağmışdı", "Dağlar yatır", "İlk payızİlk durna qatarı", "Payızın qızıl sacı", "Kavdar kəndi" şeirlərində İnsanı və Təbiəti vəsf elədi. Həm də çalışdı ki, şairlərinin əksəriyyətinin müraciət etdiyi bu mövzularda təzə söz desin. Və dedi. Budur, Şuşa haqqında şeir:
Təzə açılırdı düzlərdə səhər,
Duman asılmışdı yolların üstə.
Qalaya atılmış qədim bir şəhər,
Yatırdı dağların qolları üstə.
Zirvələr alışır, qara od düşüb,
Çaylar necə yanır dərə dibində.
Bu səhər günəşdən hara od düşüb?
Ovçu da yuxlayır bərə dibində.
Bu səhər dağ yolu elə hamar ki,
Hər qaya gözümdə kəhərə döndü.
Bu yollar, cığırlar dolanıb axır,
Bir qaya ovcunda şəhərə
döndü.
Qəfil
günəş doğdu,
gözüm qamaşdı,
Yolları yoxuşdu, enişdi
Şuşa.
Şuşaya o qədər yağış
yağmışdı,
Yuyulub şüşəyə dönmüşdü
Şuşa.
Başqa
bir şeir: "Dağlar yatır". Dağların yuxusunu görmək,
onları yatmış
kimi zənn etmək... təbii ki, metaforik düşüncə
tərzi tələb edir.
Bulaqlar
-
Dağların büllur nəğməsi,
Kəkliklər, əliklər yatışmır
burda.
Elə bil dərindən heyrət etməyə,
Adamın heyrəti çatışmır
burda.
Bürünüb dumana, itib zirvələr,
Sərkərdə qayalar yenə sal durub.
Elə bil dumanda bitib
zirvələr,
Ya da zirvələri duman qaldırıb.
Təbiətə, onun gözəlliklərinə
bir belə vurğunluq Gülhüseynin
bütün şeirlərinin
romantik pafosunu təşkil edirdi. O illərdə
çox təəssüf
ki, tənqidçilərdən
kimsə Gülhüseyn
Kazımın şeirlərindəki
naturfəlsəfəni açıqlamadı.
Onun təbiətə üz tutduğu şeirlərdə
poeziyamız üçün
səciyyəvi olan bir xüsusiyyət bariz nəzərə çarpırdı. İnsan bu
Təbiətin içindəydi,
Təbiət də İnsanın içindəydi.
Gülhüseyn Kazım da ona xeyir-dua diləyən
ustadı Məmməd
Araz kimi təbitədən cəmiyyətə,
cəmiyyətdən təbiətə
və onların hər ikisindən İnsana boylanırdı.
Bir parça şum yeri, bir parça
həyat,
Arzular, ümidlər
isindiyi yer.
Bir parça şum yeri, bir əkinçinin,
Ən çox
öyündüyü, güvəndiyi
yer.
Ora tər qarışar, gül ətri gələr,
Ora qayğı düşər,
taxıl cücərər,
Bayatı cücərər, nağıl
cücərər.
Tutar dodağını buluda doğru,
İçər damla-damla yağışı,
nuru.
Bir parça şum yeri..
Gülhüseyn Kazım Moskvada,
İctimai Elmlər Akademiyasının mədəniyyət
tarixi və nəzəriyyəsi kafedrasında
təhsil almış,
elə orada namizədlik dissertasiyası
müdafiə etmiş,
filologiya elmlər namizədi olmuşdur.
Onun "İnsanın
dərki" monoqrafiyası
da dissertasiyası əsasında qələmə
alınıb. Bu əsər
ədəbiyyatda İnsan
konsepsiyasının elmi-nəzəri
həllini açıqlayır.
O, qəhrəmanın mənəvi
ziddiyyətlərinin açılmasında
və əxlaqi baxımdan kamilləşməsində
daxili konfliktlərin xüsusiyyətlərindən I fəsildə, müasir əxlaqi toqquşmaların
dərinləşməsi vasitəsi
kimi əsərlərin
strukturunda zaman əlaqəsindən II fəsildə
söz açır. Kifayət qədər elmi-nəzəri
səciyyə daşıyan
bu əsərdə müəllif ayrı-ayrı
milli ədəbiyyatların
nəsr prosesini izləyir, İnsan obrazının daxili təkmilləşməsini, ziddiyyətlərini
təhlil hədəfinə
çevirir. Yusif
Səmədoğlunun "Qətl
günü", Mövlud
Süleymanlının "Dəyirman", Q.Pançikidzenin
"Spiral", A.Bitovun "Puşkin evi" əsərləri səksəninci
illər Azərbaycan,
rus və gürcü nəsrinin ən maraqlı nümunələri kimi diqqəti cəlb etmişlər. Müəllif bu əsərlərin
qəhrəmanlarını birləşdirən oxşar
cəhətləri ön
plana çəkir, milli xüsusiyyətlərini
unutmayaraq insani, bəşəri cəhətləri
üzərində dayanır.
Məsələn, müəllif
qeyd edir ki, A.Bitovun "Puşkin evi" Y.Səmədoğlunun "Qətl
günü" əsərindən
on il əvvəl
yazılsa da, həyatın yazıçı
qavrayışı və
izahı mənasında
bu iki əsərdə
oxşar cəhətlər
qabarıq nəzərə
çarpır.
Gülhüseyn Kazımın haqqında söz açdığım
bu əsərlər onun sonuncu kitabında
- "Seçilmiş əsərləri"ndə
cəm olub. Bu, onun sayca yeddinci
kitabıdır.
Otuz beş il
ədəbi-bədii və
elmi yaradıcılıqla
məşğul olan Gülhüseyn Kazımı
olsun ki, indiki nəsil oxucuları yaxşı tanımırlar. Amma bu, dərd deyil. Çünki Gülhüseyn Kazımın
ədəbiyyatımızda az da olsa, izi var. Yetmiş-səksəninci illər
poeziyasının araşdırıcıları
mütləq Gülhüseyn
Kazımın şeirlərinə
müraciət etməlidirlər.
Onun yaradıcılıq imkanları
isə hələ tükənməyib və
bu mənada Gülhüseynin bir şeiri ilə söhbəti bitirək:
Nə qədər əlimdə qələm tutmuşam,
Şeirin yollarını azmamışam
mən.
Nə qədər əlimdə qələm tutmuşam,
Ən yaxşı
şeirimi yazmamışam
mən.
Dünya
çevriləcəe nur
dənizinə,
Tutacaq yolları
neçə toy-düyün.
İnsanlar, ürəyim, qəlbim
sizindir,
Ən yaxşı
şeirimi yazacağım
gün.
Ən böyük bayramım, ən böyük andım,
Ən böyük
sevincim olacaq o gün.
Nə qədər günlərim
şam kimi yandı,
Ömrümdə əbədi qalacaq o gün.
Küləklər əsəcək, həzin
küləklər,
Ey bahar, ey gənclik, ey ilk məhəbbət.
Ey sevən ürəklər,
sevən ürəklər,
Sizə də xoş gələr o şeir əlbət.
VAQİF
YUSİFLİ
ədalət.-2013.-24 oktyabr.-S.5.