Məmməd Araz
dünyasına səyahət
Zəlimxan Yaqub Xalq
şairi
Borçalıdan Bakıya təzə gəlmişdim. Azərbaycan mətbuatına
təzə-təzə ayaq açırdım. Çağdaş Azərbaycan şairlərini
görmək, tanımaq, duymaq istəyirdim. Sevdiyim adlar içərisində bir ad da var idi.
Məmməd Araz! Əvvəllər Məhəmməd
İbrahimov olan, adında və soyadında iki peyğəmbərin
- İbrahim peyğəmbərin və Məhəmməd
peyğəmbərin adlarını daşıyan şairimiz Məmməd
Araza çevrildi, Məmməd Araza döndü. Arazı özünə təxəllüs
götürdü. Araz bizim üçün
göz yaşı, hıçqırıq, ayrılıq, həsrət,
hicran olduğuna görə bu çay Məmməd Arazın
taleyinə yazıldı. "Gələcəyə inam
sarıdan dünyanın ən varlı adamı"nı görmək üçün fürsət
axtarırdım. Bu fürsəti mənə Bakıda
qarşılaşdığım ədəbi mühit verdi. O mühit ki, orada Bəxtiyar Vahabzadə,
Nəbi Xəzri, Hüseyn Arif, Məmməd Araz, Xəlil Rza,
Söhrab Tahir, Nəriman Həsənzadə, Tofiq Bayram, Cabir
Novruz kimi istedadlı şairlər nəsli yazıb
yaradırdı.
Məmməd
Araz öz halal ilhamının ilkini, əzəlini
Naxçıvandan, Şahbuzdan, Nursdan, Batabatdan, Zor bulaqdan, ata
yurdundan, anasının şairənə dünyasından,
atası İnfil kişinin nəfəsindən və taleyindən
almışdı. Halal ilham həmişə
dediyini deyir, təmiz, pak, saf bir dünyası var halal
ilhamın. Məmməd Araz ilhamı kimi!
Məmməd İbrahimovun Məmməd Araz olması
çox da uzun çəkmədi, Arazı təkcə
çay adı kimi götürmədi. Azərbaycanın
tarixi kimi, yararlanmış və paralanmış
torpağımızın taleyi kimi, o taylı-bu taylı vətənimizin
dərdləri kimi "Gülüstan" və "Türkmənçay"
anlaşmasına münasibət kimi götürdü.
Sahilində
küləklər,
Gəzməyib mənim kimi.
Sularında
ördəklər
Üzməyib mənim kimi.
... O mənim
mürəkkəbim,
Mən onun qələmiyəm.
O mənim
telli sazım,
Mən onun Dilqəmiyəm.
...Yox,
Araz deyəndə mən,
Təkcə çay düşünmürəm.
...Mən
Arazın səsiyəm,
Mən onun yatağıyam.
Mən
onun sahiliyəm,
Mən onun ləpəsiyəm.
- dedi,
Araz çayının onun üçün nə olduğunu
poetik bir dillə xalqa bəyan etdi, mənasını, məzmununu
açdı. Araz şair üçün dərdli insanın
tərcümeyi-halı, Vətənin vəziyyəti,
torpağın həsrəti, millətin
ağrılı-acılı günləri, "bir gəlin
hörüyü, bir ana yuxusu, Qıratın yalmanı,
Bozatın tərliyi, dilsiz çöllərin nəğməkar
dilidir" deyib, Arazın yatağı kimi qəmli suları
canına çəkdi, Arazın səsi kimi qəmli-qəmli
oxudu, Arazın sahibi kimi həm o taya, həm bu taya yana-yana
baxdı, Arazın ləpələri kimi həsrətli nəğmələr
oxumağa başladı.
Şeirlərin
adına fikir verin: "Araz yadıma düşüb",
"Mən Araz şairiyəm", "Oxuyan Təbriz",
"Bu gecə yuxumda Arazı gördüm", "Araz
dili", "Araz axır". Bu əsərlərin
hansını oxuyursan oxu, hamısında xalqın taleyi, Vətən
torpağının tərcümeyi-halı, millətin dərdi
var. Araz şairin Vətən haqqında yaratdığı,
ümumiləşmiş poetik obrazıdır.
Arazımla
yol yoldaşı olmadım,
Bu da belə bir ömürdü, yaşadım.
- deyən
şair əsl sənətkar ömrü yaşadı, qitələr,
ölkələr dolandı, Viktor Hüqo qitəsindən
keçdi, "Eyfel qülləsi"ni nişan verdi,
"Nazimə Türkiyə sovqatı" gətirdi,
yaddaşlara səs kimi yazıldı, vətəninə
oğul oldu, "Qalx ayağa, Azərbaycan" deyib milləti
ayağa qaldırdı, Mirzə Cəlil
yanğısından, Sabir kəsərindən yazdı,
dünyanı düzəltmək uğrunda vuruşdu,
şeirin səngərində həqiqət uğrunda
döyüşdü, Xəzərin dərdindən Gülə
məktub yazdı, Vətənin daşına, torpağına
çevrildi, başının üstündə çaxan
ildırımlara "dağların çibini" kimi
baxdı, ocaq keçəndə, budaq qırılanda, bulaq
susanda, düzlərdən ceyran azalanda özünü
günahkar saydı, ölə-ölə yazmadı, yaza-yaza
öldü. "Haqqın var, Məmməd
Araz!" haqqını qazandı, ənənə ilə
müasirliyi birləşdirdi. Şair, qayalara, dağlara
söykən, mənim də arzumu sən yaşat bir, - dedi, qələm
dostu Musa Yaqubu əbədiyyətə harayladı. Qaya obrazını yarada-yarada özü də qayaya
çevrildi. Daş altda yanan suda şair
varlığını göstərdi, "Üç
oğul anası"na layla çaldı,
müharibəyə nifrət yağdırdı. "Atamın kitabı"nda Nizamini fikir
dağına bənzətdi, Bethovenə, Üzeyir bəyə,
Qara Qarayevə, Fikrət Əmirova simfoniya verən,
"Qatar" verən dağlarla üz-üzə gəldi.
Homer, Dante, Puşkin zirvələrinə əl atdı,
atasının çəkdiyi əziyyətləri zəhmət
əlifbası kimi şeirə gətirdi, su ilə söhbət
elədi, torpaqla danışdı, "anadan-bacıdan gizlətdiyini,
kağızdan, qələmdən gizlətmədi", qəbirlər
önündə diz çökdü, xatirələr yaza-yaza
özü də xatirələşdi, Məmməd Araz oldu!
Məmməd Araz deyiləndə bir də mənim
gözlərimin önünə qayalar gəlir. "Qayalara yazılan səs",
"Daş qartal", "Ağlayan qayalar", "Məmməd
Araz qayası", "Qanadlı qayalar", "Daş
harayı", "Ərimgəldi qayası" şeirləri
təsadüfən yazılmayıb. M.Araz zirvəsi,
M.Araz dağı, M.Araz kürsüsü, M.Araz
ucalığı, M.Araz bulağı gəlir xəyalıma.
Qaya Məmməd - Məmməd qaya olmaq da hər
şairə qismət olmur.
"Mən duyuram sən olmağın
ağırlığını. Ey mən qaya, mən olmaq da asan
iş deyil", - deyən şair qayaların taleyini
insanlaşdırır, daşların-qayaların nə
çəkdiyini insanlara xatırladır. Daş
- ağlaya-ağlaya yol gözləyən daşa
dönmüş anadır, daş - dünyanın taleyini
düşünən insandır, daş - daşlaşan
dilimizdir, daş - "daşlaşan, torpaqlaşan ulu
babam"ın harayıdır. Daş - bir
qayaya söykənib daşa dönmək istəyən bir
şairin ölümsüz obrazıdır. Daş - beli sınan, tağı uçan
körpülərin, ağrı-acrısıdır. Çünki "o da elə bir gün idi, igidlərin
yaşaması daş olmaqla mümkün idi". Çünki "Qaya kimi dayaq olub, yumruq olub, ox
olublar, qayadöşlü qəhrəmanlar qayalıqda yox
olublar". Qaya-daş obrazı Məmməd
Araz üçün canlı həyatdır. Ona görə də Vətənin özünü də
qayalaşdırır şair.
Azərbaycan
qayalarda bitən bir çiçək,
Azərbaycan
çiçəklər içində qaya
- deməklə vətəni bir daha müqəddəsləşdirir
şair.
Bir
qayanın dibindəcə süfrə açdıq,
Kürsümüz də, mizimiz də daşdan idi.
Məmməd Arazın havasında, suyunda, süfrəsində,
çörəyində, təbiətində, xarakterində
bir qaya təbiəti var. Məmməd Araz
yaradıcılıqda neylədisə, "Vətəni sevmək
naminə, ucaltmaq naminə" elədi. Sözlə həm
vətəni ucaltdı, həm də özü ucaldı.
Məmməd Araz istedadlı, "ağıllı
ürəkdən, ürəkli ağıldan" doğuldu. Onun poeziyası qələmə
qardaş, varaqlara şumlanmış torpaq dedi, yazı
masasını Mil-Muğan, Qarabağ düzünə bənzətdi,
yaradıcılığı sirdaş bacı, həmdəm
qardaş bildi, ürəyin yarpaq dilini, bənövşə
nisgilini duydu, ürəksiz başlardan, başsız ürəklərdən
uzaq oldu. "Bir zərrənin
işığına milyonlar şərik olan dünyada,
Yüz il qoşa atılsaq da qoşa düşmərik" -
şeirdən bir dünya yaratdı.
Füzulidən Allah nişanı, Səməddən
vurğunluq aldı. Sevgi nəğməsi oxudu. İlham
pərisi ilə həmişə dost oldu. Babək
qılıncına söykəndi.
Məmməd
Araz olmaq üçün nurlu suda yuyunmalısan, şeirin
çətin yollarında addımlamalısan, torpağın
dilini bilməlisən, kotandan, xışdan
yapışmalısan, holavar oxumalısan, ana ürəyinin
qubarından, ata əlinin qabarından doğulmalısan, bir
qayaya söykənib qayaları, daşları daş dilində
dilləndirməlisən, səndən-məndən
ötüb vətənə dəyən zərbələri
öz üzərinə götürməlisən, "Günəşi
ittiham edənlər"ə cavab vermək üçün
çox sualları cavablandırmalısan, qara sazın tellərində
"bəlkə bu yerlərə bir də gəlmədim"
deməlisən, eyni zamanda sən bu dünyadan getsən də,
dərələr, dağlar, meşələr, çəmənlər,
qarlı zirvələr, əsən yellər, ötən dillər
səndən deməli, səndən
danışmalıdır. Ürəksiz bir kəlmə
də olsun yazmamalısan. Dünəni
döşdən asmamalısan, dünəninə qəbir
qazmamalı, tarixi tarix kimi göstərməlisən. Ürək elə deməlidir ki, əl öz
yazdığını dəyişməsin. Budur Məmməd
Araz olmağın çətinliyi!
Məmməd Arazın yolu Nizamidən başladı,
Füzulidən keçdi, Aşıq Ələsgərdən,
Səməd Vurğundan qüvvət aldı.
Hər
külək ağzında bir səmtə varsam,
Açılmaz şeirimin qızıl dan yeri.
Əgər
yer üzündə Nizami varsa,
Fikir dartımıdır fırladan yeri.
- dedi,
Nizamiyə söykəndi. Yolunu heç
çaşmadı, fikrini, əqidəsini parçalamadı,
dar cığırları böyük yollara qovuşdurdu.
Bu yollarda
öləcəyəm, özüm bilirəm,
Bu ölümü ən şərəfli ölüm
bilirəm.
- deyib şeirin-sərvətin yolunda yeni bir
işıq yandırdı. Elə bir
işıq ki, o heç vaxt sönməyəcək.
Məmməd
Araz əkinçi ömrü yaşadı:
Bir
ömür yaşadım - əkinçi ömrü,
Öz
ömrümü şum elədi öz əlim.
Varaqları
qara şum elədi. O şumda Məmməd Araz
karandaşı göyərdi. Varaqlara söz
toxumu səpdi, bərəkət göyərtdi, sünbül
yetişdirdi, unu, dəni, çörəyi evləri, süfrələri,
könülləri bəzədi. Onun
söz süfrəsində hər cür nemət oldu.
Mən
gözəl bir süfrə açdım,
sözdən əhli-aləmə,
Onda bir
zövq artıran
hər
dürlü nemət düzmüşəm.
- deyən babası Füzuli kimi, sözün
süfrəsində dürlü-dürlü nemətlər
düzdü. Oxucuların ürəyinə
hopdu. "Gündoğandan günbatan mənzilim"
deyən şairin vətəni Azərbaycan qədər
böyüdü, dünya qədər genişləndi,
türk dünyası qədər ucaldı, ən uca zirvələrlə
baş-başa dayandı.
Gənc qələm
yoldaşlarına:
Dünyada
bir damla olmaq istəsən,
Dünyaya
bir ümman həvəsiylə gəl
- deyib onları yaradıcılıq sevgisinə
çağırdı. "Şəhriyar gəlmədi"
şeiriylə ayrılığa, həsrətə, hicrana qəzəbini,
nifrətini bildirdi, silləsini vurdu, yumruğunu endirdi.
Güllər
güllüklərdə dərili qaldı,
Çiçəklər yollara sərili qaldı.
"Şəhriyar gəlmədi" - deməklə həm
də o tayın qələm adamlarına tükənməz məhəbbətini
ifadə etdi.
Sevdiyi şairlər çox olsa da, ən çox
Füzulini, Aşıq Ələsgəri və Səməd
Vurğunu sevdi, Füzuliləşdi. "Nədənsə, şairim,
adın gələndə çox şairin adı yadımdan
çıxır", - deyib Füzuliyə əbədi
sevgisini, şirin-şəkər qoşmaları ilə Ələsgər
yoluna sədaqətini dilə gətirdi.
Sazına
Vaqifin səsimi gəldi,
Səsindən baharın nəsimi gəldi.
Alqışa
Füzuli, Nəsimi gəldi,
Eşqə
gətirəndə qəzəllər səni
- deyib, Səməd Vurğuna vurğunluğunu
göstərdi.
Bilirsən,
təzə bir əsər yazıram,
Eh, nələr
düşünüb, nələr yazıram.
Hər
sözü incidir, hər sözü haqdır,
Adımı göylərə qaldıracaqdır.
- deyən şair dostluqdan yazdı, dostdan
yazdı, dünyanı dostluğa çağırdı. Dilinə yalan qonan dostları dilindən salıb
itirdi, "dərdini öz dərdi bilən dostları"
sevdi, əzizlədi. Onu ölməyə
qoymayan dostlarını minnətdarlıqla yad elədi.
Ömründə
bir kəsə dost olmayan kəs,
Hansı bir dostluqdan əsər yazır bəs?
- deyib, sualları ilə insanı
düşündürdü. İnsan sevgisinə böyük
önəm verdi. "Vətən
daşı olmayandan olmaz ölkə vətəndaşı"
hökmünü də Məmməd Araz imzaladı.
Məmməd
Arazın şeirləri - indi də bir çox
parçalarını əzbər bildiyim "Üç
oğul anası" poeması gündəlik söhbətlərdə,
dost məclislərində, oxucularla görüşlərdə,
ədəbi müzakirələrdə həmişə səslənirdi,
təhlil olunurdu, yüksək qiymətləndirilirdi.
Üç
oğul böyüdən oğul anası,
Özgələr çiynində gora gedirdi.
- deyən şair,
Qəlbimin
bu sadə şeiriyyətindən,
Bir ana heykəli qoyulsun bu gün.
- deyib ananın ölməz ruhuna bir poetik abidə
qoymuşdu.
Məmməd Arazın dostları çox olsa da, iki
ziyalının adını çəkməyi özümə
borc bilirəm.
Biri xalq şairi, hamımızın çox istədiyimiz,
"əmi" dediyimiz Söhrab Tahirdi ki, o, Məmməd
Arazın gənclik, cavanlıq dostu olub. Söhrab Tahir o
taydan gələndə Məmməd Araza yazmışdı:
Sən məni
bir axşam qonaq saxladın,
Yaramı yaranla yayıb bağladın.
Mənim
gözlərimlə bəzən ağladın,
Qoymadın gözlərim dola, qardaşım.
Toyuna gəlmişəm,
hər yan xonçadır,
Boş əlim bükülmüş qanlı
qonçadır.
Bircə
ürəyim var, parça-parçadır,
O sənə
çatacaq, ala, qardaşım.
Məmməd
Araz Söhrab Tahirdən, onun şairliyindən, insanlığından,
dostluğundan həmişə ürəklə
danışdığı kimi, Söhrab Tahir də Məmməd
Arazın böyüklüyündən həmişə
ürəklə danışır. Ömrünün
müdrik çağlarını yaşayan Söhrab Tahir bu
gün də Məmməd Araz deyir, Məmməd Araz
eşidir. Bir də Cəfər Quliyevi
(xalq arasında ona Cəfər həkim deyirlər)
böyük sevgilərlə xatırlayıram. Mən həmişə Cəfər həkimi Məmməd
Arazla görmüşəm.
Məmməd Arazın gərəkli, lazımlı
günlərində Cəfər həkim həmişə
onunla bir yerdə olub. Sevincinə, dərdinə şərik
olub. Məmməd Araza həsr olunan
şeirlərdən ibarət bir kitab da nəşr elətdirib.
"Haqqın var yaşamağa" adlı bu
kitab oxucuların stolüstü kitabına çevrilib.
Məmməd Arazın vətəndaşlığı
çox yüksək səviyyədə idi. Vətən Məmməd
Araz üçün kitablara sığışmayan bir
mövzu idi. Onun əbədi ünvanının adı Vətən
idi:
"Vətən
mənə oğul desə nə dərdim",
"O, dərman
istəmir, Vətən istəyir,
Dərdli, yoxsul olsun, tək vətən olsun!"
"Bir-iki
yarpaqlı sözüm vardısa,
Vətəndən
almışdım, Vətənə qaldı",
"Vətən
daşı olmayandan,
olmaz
ölkə vətəndaşı",
"Sənə
inanıram, keşikdə duran,
Ayıq Vətən
oğlu, Vətən əsgəri",
"Bu
gün gərək hər anımız Vətən desin".
Vətənlə bağlı bu cür misallar Məmməd
Araz yaradıcılığında çoxdur. Nə qədər
desən misal gətirmək olar. Ancaq
söhbət ondan gedir ki, bütün
yaradıcılığı Vətən yanğısı
üstündə köklənib. Vətənin
torpağı da, daşı, qayası da, ağacı,
yarpağı da, qarışqası, arısı, kəpənəyi,
böcəyi də, canlı-cansız təbiət də Vətən
deyir, Vətənlə nəfəs alır. Bu da şairin yaradıcılığında ən
işıqlı səhifələrdən biridir - deyib,
yanılmadıq.
Məmməd Araz insan kimi də böyük idi. Bütün qələm
dostları onu insan kimi çox yüksək qiymətləndirir,
xətrini həmişə əziz saxlayırdılar. Mən onu dostların əhatəsində, oxucularla
görüşlərdə, ayrı-ayrı insanların taleyi
ilə bağlı işlərdə çox müşahidə
eləmişəm. Çox diqqətcil,
xeyirxah, alicənab, qayğıkeş idi. Heç
nə gözündən yayınmırdı. Yaxşılıq eləmək, qayğı göstərmək,
sahib durmaq onun üçün ən böyük mükafat
idi. Unudulmaz sənətkarımız
Mikayıl Mirzə onun şeir və poemalarını çox
ilhamla, ehtirasla oxuyurdu. "Mikayılın
oxuduqları yalana, böhtana, riyakarlığa,
nadanlığa qarşıdır. Onları
daşıyanlara qarşıdır, onlara sillədir,
qılıncdır Mikayılın şeirləri. Onları dinləməmək mümkün deyil",
- deyən Məmməd Araz öz nəfəsindən,
ilhamından Mikayıla pay vermişdi. Mikayıl
da Məmməd Arazın şeirlərini, poemalarını
oxuyanda göydə ildırım kimi çaxırdı.
Əmi hər dəfə Mikayıla qulaq
asdıqca cavanlaşır, qartal kimi uçmaq istəyirdi.
Məmməd Arazın Mikayıl Mirzəyə
yazdığı şeirlər şair ürəyinin
çırpıntıları, döyüntüləridir.
Səsi salonları titrədən, zalları ayağa
qaldıran Məmməd Araza görüşlərdə
çox qulaq asmışam. Coşqun, havalı,
sinəsi sözlə dolu olan Məmməd Arazı bu gün də
həmin duyğularla xatırlayıram. İlk
dəfə onu APİ-də (indiki Pedaqoji Universitet)
görüşdə Söhrab Tahirlə birlikdə
görmüşəm. Sonradan
çoxsaylı görüşlərimizdə şairi həmişə
ilhamlı, çılğın, ehtiraslı
görmüşəm.
Bir dəfə Astaraya gedirdi. Məni də
özü ilə götürdü. Onda
orada İnşallah adlı bir dostu işləyirdi. O dəvət
eləmişdi. Mən Məmməd Arazın
böyüklüyünü, insanlığını,
geniş ürəkli bir insan olduğunu, dostluğunu, sədaqətini
onda kəşf etdim ki, mən adi bir insanla yox, böyük Azərbaycan
şairi ilə yola çıxmışam. Aradan otuz ildən çox vaxt keçsə də, o
görüşləri, Astarada keçirdiyimiz Məmməd
Arazlı günləri böyük ehtiramla xatırlayıram.
Bir xatirəm
köçəcəkmi xatirələrə,
Min xatirə köçəcəkdir mənimlə, əfsus.
- deyən ustad şairimiz bu gün xatirələrdə,
ürəklərdə, yaddaşlarda yaşayır. Şeirimizdə, şeiriyyətimizdə,
poeziyamızda yaşayır.
Ana yurdun
hər daşına üz qoyum,
Hər dərəndə çaldığım saz
yaşayır.
...Sıx
gözünü, hansı daşda su yansa,
O daş
altda Məmməd Araz yaşayır.
- deyən ustad sənətkarımız yaşayır və yaşayacaq nə qədər söz var, Azərbaycan xalqı var, Məmməd Araz da var olacaq!
Əziz oxucu! Bilirsən, Məmməd Arazı duyursan, sevirsən, tanıyırsan, oxuyursan, öyrənirsən. Ancaq indi onu "Bir Şuşa bürcü", "tamaşa bürcü", şeirimizin "Məmməd Araz bürcü" kimi yenidən oxu, sev, əzizlə, yaddaşlara yaz, ürəklərdən ürəklərə, gözlərdən-gözlərə köçür, sözlərini el-el, kitablarını əl-əl dolaşdır.
Ürək xəzinəndə "Bu da belə bir ömürdü yaşadım", "Dünya sənin, dünya mənim, dünya heç kimin", "Vətən mənə oğul desə nə dərdim", "Şair, qayalara, dağlara söykən", "Bəlkə, bu yerlərə bir də gəlmədim", "Ya Rəbbim, bu dünya sən quran deyil", "Sən kimə gərəksən, mən kimə gərək", "Fillərin ömrünü qoruyun", "Nobel mükafatı", "Anamdan yadigar nəğmələr", "İki ömür yolu, bir dəmir yolu", "Atamın kitabı", "Məmməd qaya, qaya Məmməd", "Nə günah", "Tək səni özümlə aparacağam", "Unut məni, aldat məni, at məni", "Professor Gülə məktub", sevgi nəğmələri, Araz dünyası ilə bağlı əsərlərindən ibarət bir Məmməd Araz dünyası yarat! Qoy bu dünya səni həmişə işıqlı yollarla gələcəyə doğru aparsın. Elə bir gələcəyə ki, orda Məmməd Araz var!
Məmməd Araz
deyiləndə
ayağa dur ki,
Ana yurdun ürəyinə
toxuna bilər.
Ədalət.-2013.-29 oktyabr.-S.4.