KİŞİ
ÖMRÜ - ŞAİR ÖMRÜ
On yeddi il
öncə-1996-cı ilin bir payız günündə
istedadlı şair, poeziyada öz yeri, tutumu olan Qaçay
Köçərli ilə bir müsahibə
aparmışdım və o müsahibə o zaman sayılan,
seçilən qəzetlərdən birində -
"Panorama"da dərc edilmişdi. Onda
Qaçay müəllimin altmış yaşı tamam
olmuşdu, Bakıda yaşayırdı və Televiziya və
Radio Verilişləri Şirkətində Bilgi və uşaq
dünyası redaksiyasında çalışırdı.
Onunla
neçə illik tanışlığım vardı və
Qaçay Köçərlinin xasiyyəti, xarakteri bir az mənə məlum idi. Bilirdim
ki, o, çox təmiz adamdır, ürəyində söz
saxlamır, heç kimdən də
asılılığı yoxdu. Başı
da çox bəlalar çəkib və ən dəhşətlisi
o idi ki, oğlu Elcanın Qarabağ müharibəsində,
Daşaltı əməliyyatında həlak oldu.
Qaçay müəllim səhv eləmirəmsə, pensiya
yaşı çatanda, taltı-yeddi il
öncə öz doğma ocağına-Tərtərin
Köçərli kəndinə köçdü. Arada Bakıya da gəlir, şeirlərini "Azərbaycan"
jurnalına təqdim edirdi. Və bir ara
eşitdim ki, bir oğlu da qəzaya uğrayıb,
dünyasını dəyişib. Allah rəhmət
eləsin. Ruhları şad olsun hər iki
oğulun. Bu dərdi ki, Qaçay müəllim çəkir,
doğrudan da dözümlüymüş...g
Qaçay Köçərli həyatın
ağrı-acılarına sinə gərən, ömrü
boyu haqsızlıqla üzləşsə də,
inamını itirməyən, Tanrısına
şükürlər diləyən mərd bir kişidir. Xatırlayırdı
uşaq ikən müharibənin o ağır günlərini.
Atası cəbhəyə getmişdi, dayısı Sirac kişi onları saxladı, yoxsa tələf
olardılar. Orta məktəbi bitirən kimi əsgərliyə
yola saldılar. Elə əsl müsibətlər
də ordan başlandı. Deyirdi ki: "Hərbçi
olmaq istəyirdim. Ancaq orduda bir il xidmət
edəndən sonra bu fikirdən daşındım. Açıq-aşkar görürdüm ki, bu hərbi
hissədə azərbaycanlılara qarşı nifrət
hökm sürür. Mən də
bütün bunlara dözmür, iclaslarda tənqid eləyirdim
onları. Bu da rusların xoşuna gəlmirdi,
fürsət axtarırdılar ki, məndən hayıf
alsınlar. Belə bir fürsət 56-cı
ildə onların əlinə düşdü. Həmin il hər yerdə Stalinin şəkillərini
yığışdırırdılar. Həmin
hərbi hissədə də xeyli gürcü var idi və bu hərəkət
onları yaman qəzəbləndirirdi. Elə
bir məqam gəldi ki, gürcülər bir gecə
silahları ələ keçirdilər. Qırğın
oldu. Mən bu qırğında iştirak
etmirdim, ancaq məni də bir təşkilatçı kimi
gürcülərə qatdılar. Mənim
gürcülərlə bir yerdə çəkdirdiyim şəkillər
sübuta çevrildi. Vəgmühakimə
etdilər. "Xalq düşməni"
və "hakimiyyətə qarşı" maddələri
ilə mənə güllələnmə kəsdilər.
Dərhal keçmiş SSRİ müdafiə
nazirinə etiraz məktubu göndərdim. Yazdım ki, mənim heç bir təqsirim yoxdur.
Təzədən məni mühakimə eləməyə
apardılar. Orda iki erməni üzümə
durdu. Bu dəfə 20 il iş kəsdilər
mənə. Yenə də razılaşmadım
və etiraz etdim. Ay yarımdan sonra bir də mühakimə
elədilər, cəzamı 16 ilə endirdilər. Türmədə, cəza müddəti zamanı
qayda belə idi ki, yaxşı işləyənlər
üçün bir gün üç gün kimi
hesablanırdı. 1957-ci ildə Xruşşov amnistiya
imzaladı və cəzamdan 4 il
qısaldıldı. Bir sözlə, 1960-cı
ildə yaxşı işləməyim hesabına cəza
müddəti başa çatdı".
Ordudan qayıtdı, amma harada işə girmək istəyirdi,
siyasi məhkum olduğunu bilən kimi dərhal qapını
göstərirdilər. Axırda bir həmyerlisi ona dedi ki, Suraxanıda, neft mədənlərində
fəhlə axtarırlar, orada belə şeylərlə
maraqlanmırlar. Getdi və işə
götürdülər. Ancaq sən
saydığını say, gör fələk
nə sayır. Cəmi on beş gün idi
işləyirdi, bir də görür ki, mədəndə bir
milis maşını dayanıb. Kadrlar
şöbəsinin müdiri olan yaşlı qadınla birgə
milis idarəsinə gedirlər. Milis rəisi-familiyası
Hüseynov idi - Qaçayı görən kimi
qışqırır ki, ay bandit, sən burada nə gəzirsən,
çıx get! Qaçay heç təmkinini
pozmadan deyir ki, nəçərnik, mənim getməyə
yerim yoxdür. Nəçərnik
Qaçayın üstünə tapança çəkir, o
yaşlı qadın da buna dözmür, üz-gözünü
cırır. Bir saat belə mübahisədən
sonra Qaçay deyir ki, ay nəçərnik, bilirsən, nə
var, mən həbsxanaya gedərəm, amma ora getmək
üçün gərək bir cinayət törədəm.
O zaman mən səni öldürməliyəm. Deyəsən,
təkidlə söylənilən bu sözlər rəisə
təsir eləyir, axırda deyir ki, yaxşı, dur get işinə, amma nəzarətimdə
olacaqsan.
Qaçay mədəndə fəhlə işləyə-işləyə
iki institut bitirir, əvvəlcə Politexnik İnstitutunu, sonra
da ADU-nun filologiya fakültəsini, birini axşam, birini qiyabi.
Ədəbiyyata, poeziyaya məhəbbəti dayısı Sirac oyadıb onda. O kişi şeir vurğunuydu, Füzuli heyranıymış. İlk şeirini dördüncü sinifdə oxuyanda yazıb, onuncu sinifdə oxuyan bir qıza həsr edibmiş o şeiri və həmin qız hirslənib Qaçayı çaya basır. İlk şeirləri isə 1962-ci ildə, "Azərbaycan gəncləri" və "Bakı" qəzetlərində dərc edilir. Yenə də çətinliklə çap olunurdu, açıqca bildirirdilər ki, sən siyasi məhbus olmusan. Buna baxmayaraq inadından dönmür, 1970-ci ildə "Tək çinar" adlı ilk kitabı (cəmi 30 səhifə) "Gənclik" nəşriyyatında işıq üzü görür.
Qaçay Köçərli ondan artıq şeir kitabının müəllifidir və deyim ki, poeziyada öz dəst-xətti, kimsəyə bənzəməyən səsi, nəfəsi var. Təbii ki, bir kiçik yazıda onun yaradıcılıq yolu barədə təfərrüatı ilə söz açmaq fikrində deyiləm. Sadəcə olaraq, onun illər boyu arzuladığı müstəqillik dövründə yazdığı şeirlərindən söz açacağam.
Qaçay Köçərlinin son on-on iki illik yaradıcılığı həyatında min bəlalar görmüş, başı daşdan-daşa dəymiş, lakin sarsılmamış əzabkeş bir insanın həyat, ömür yolu, dünya haqqında qənaətlərini ifadə edir. Ancaq burada heç şübhəsiz, xalqımızın, məmləkətimizin keçən əsrin sonlarında yaşadığı ağrı-acılı günlər, Qarabağ dərdi və şəhid oğlu ilə bağlı əzablı düşüncələr ön sırada durur. Elə bil ki, şəhid ata ilə başı müsibətlər çəkmiş millətin dərdi bir araya gəlir:
Gül əkmişdi,
torpağında od bitib,
Hər
ağacın yarpağında od bitib,
Anaların
qucağında od bitib,
Aman Allah,
çayda su da yanarmış,
Bu millətin taleyində nə varmış?
İnsan
kimi ağaclar da şəhiddi,
Yurda gələn hər bahar da şəhiddi,
Yağan yağış, düşən qar da şəhiddi,
Şəhid yurda şəhid qanı axarmış,
Bu millətin taleyində nə varmış?
Bu
şeirin yazıldığı vaxtdan iyirmi il
keçir və həmin illərdə Qaçay Köçərli
həm Vətən dərdi, həm də şəhid
Elcanının dərdi ilə köklənmişdi. "Unuda
bilmədiyim gecə" şeirində yazırdı ki:
"Yol gedirəm o vaxtdan Son gecənin içində. Ayaqlarım çolpuyur, Yolu getmir düzünə.
Üzümdə son öpüşün Səngər
qazır özünə".
Qaçay Köçərlinin ikimininci illərdə yazdığı şeirlərdə də ağrılı-acılı motivlər davam edir. O, Qarabağ dərdini təkcə itirilmiş torpaqlar, yurd itkisi kimi anlamır, həm də millətin ayrı-ayrı təbəqələrinin bu dərdə, bu itkiyə müxtəlif münasibəti kimi mənalandırır. Əslində, bir münasibət olmalıdır. Amma:
İşğal ölkəsiyəm, dərdlərim ordu,
Sinəm Cıdır düzü dərdin oxuna.
Milləti ağladan Qarabağ dərdi
Vəzifə pilləsi olub çoxuna.
"Çadırda doğulan uşaq" şeirində isə doxsanıncı illərin başqa bir mənzərəsi canlanır:
Çadırda doğulan
Anaların ahıdır.
Onlar uşaq deyillər,
Zamanın günahıdır.
Çadırda doğulanın
İlk sözü çadır olur.
Beşiyi anasının
Göz yaşından asılır.
Anasının ahıdır
Eşitdiyi laylalar.
Bu ahlar
göy üzündə
Durna olur
bir qatar.
Uşaq
deyil bu uşaq,
Yurdun yurdsuz daşıdı.
Çadırda
anaların
Zamanla savaşıdı.
"Allah aldığını qaytarmır geri"
şeirində isə ŞAİR ATAnın müsibəti,
oğlu üçün keçirdiyi səssiz
hönkürtüləri ilə
qarşılaşırıq. Şeirin başlanğıcında
oxuyuruq: "Oğlum Elcanı Qarabağda çox axtardım,
tapa bilmədim. Anamla görüşmək
üçün kəndimizə döndüm. Gözləri görməyən anam gəldiyimi
eşidib həyətə düşdü. Əllərini
göyə qaldırıb belə bir nalə çəkdi:
"Balam, özün gəldin, bəs balan hanı?"
Doğrudan da sözə, dilə gəlməyən bir
faciədir. Sonrakı şeirlərində bu ATA DƏRDİ bizi
yaxıb-yandırır.
Çox
gəzdim ay oğul, çox gəzdim səni,
Yol getdim əzabım, ah-naləm üstə.
Gecə
alovlanıb yardım gecəni,
Od olub
dağıldım bu aləm üstə.
Gördüm
od içində Şuşa,
Laçını,
İtirdim paramı, gəzdim paramla.
Anam
Qarabağın qanlı saçını,
Yudum öz köksümdə göz yaşlarımla.
Kəsdi əllərimi
öz ətəyindən,
Fələk aldı məndən quru canı da.
Özümə,
dünyaya sual oldum mən,
Suala döndərdim bu dünyanı da.
Qaçay Köçərlinin bir neçə şeiri
Qarabağın binasını qoyan Pənahəli xanla
bağlıdır. O, üzünü keçmişə, amma bizim
üçün heç də keçmiş olmayıb bu
günümüzün qeyrət, mərdlik simvoluna çevrilən
Pənahəli xana tutub deyir ki: "Bu nə gündü biz
görürük, Pənah xan?" Başqa bir şeirində
isə: "Nə yatmısan, qalx ayağa, Pənah xan! Görmürsənmi qan püskürür
torpağın? İnsan kimi işığı da
boğub qan, Çoxdan sönüb Şuşa
adlı çırağın. Qarabağın
kimsəsizdir yetim tək, Qalx ayağa, yetim yurda ata ol".
Doğrudan da Qaçay müəllimin həyatına,
keçdiyi ömür yoluna heyrətlənməmək olmur. Bir belə müsibət
içində yaşayasan, dərdin biri bitməmiş o biri
başının üstünü ala... ona yalnız
KİŞİ ÖMRÜ tab gətirər. Həm
də dünyaya, insan aləminə, yaşadığımız
həyata göz yaşları içində deyil, nikbin nəzərlərlə
baxan bir ŞAİR ÖMRÜ dözər.
Qaçay Köçərlinin
son on-on iki ildə yazdığı şeirlərin
böyük bir qismi həyatın gözəllikləri,
ömrün mənası, müasir dünyanın keşməkeşləri,
mürəkkəb gedişatı və ziddiyyətləri,
müasirlərimizin mənəvi aləmində baş verən
təbəddülatlar barədədir. Necə deyərlər,
bu insanın bir gözü ağlayırsa, o birisi
gülür. Bəzən ikisi bir-birinə qarışır.
Görünür ki, kəndə qayıdış Qaçay
müəllimin ruhuna, qəlbinə bir sevinc gətirib. Bu
qayıdış gözəl şeirlərin
doğulmasına təkan verib. Amma ən ümdəsi budur ki,
Qaçay Köçərlinin yeni şeirlərində (son
altı-yeddi ildə yazdıqlarında) bir fəlsəfi ahəng
də diqqəti cəlb edir. Yaşının səksəni ərəfəsində
Qaçay Köçərli İNSAN və ZAMAN, İNSAN və
DÜNYA əbədi mövzularına öz səsini
qatır. Deyir ki: "Hər
varlıqda bir sirr var, Hər yoxluqda bir sirr var. Kainat
başdan-başa Sirr içində var olub. Milyon-milyon
sirr gəlib Birləşib bu yer olub". Deyir ki:
"Çox keçmişəm zaman aşrımdan, Min illərlə
mən böyüyəm yaşımdan".
Qaçay Köçərlinin ŞAİR ÖMRÜ halal ömürdü. Və son olaraq onun öz şeri də bunu təsdiqləyə bilər:
Halal çörək müqəddəsdir Tanrı tək,
Onu yeyib müqəddəslik tapmışam.
Təndir olub sinəmdəki bu ürək,
Bu çörəyi ürəyimə yapmışam.
Tanrımı da tanıtdırıb o mənə,
Düz getmişəm Tanrı verən düz yolu.
Yaradanın dərgahının önünə,
Mən çəkmişəm ürəyimdən göz yolu.
Əməllərim bulaq kimi durudu,
Baxma tale yollarıma daş atdı.
Məni hər
vaxt haramlıqdan qorudu,
Halal çörək halal ömür yaşatdı.
VAQİF
YUSİFLİ
Ədalət.- 2013.- 31 oktyabr.- S. 6.