ŞƏKƏR
ASLAN
ƏDƏBİ
HƏYAT
("Bölgələrdə ədəbiyyat"
silsiləsindən)
O, gözəlliklər diyarı Lənkəranda dünyaya gəlmişdi. Şeirlərində də bu gözəl diyarı tərənnüm etməkdən yorulmurdu.
Burdadır ən gözəli
Bağçanın da, bağın da.
Lənkəran bir gözəldir-
Bəzənir Xəzər adlı
Güzgünün qabağında.
Qızların yanağında
Qızılgülün rəngidir.
Lənkəran elə bil ki,
Xəzərin yaxasında
Qızılgül çələngidir.
Uşaqlıq, ilk gənclik illəri həyatının ən kədərli səhifələri oldu. Atası Böyük Vətən müharibəsi cəbhələrindən geri qayıtmadı, onu anası Xanım arvad min cür əziyyətlə böyütdü. İllər keçəcək, bir gün iyirmi altı yaşlı bir gənc atasının döyüşdüyü, həlak olduğu şəhərdə, Yaltada istirahət edəcək və:
Bir
zamanlar bu yerdə
Atam oda giribdir.
Onu
düşmən gülləsi
Burda yerə səribdir.
Düşünürəm,
fikrimə
Görün nə gəlir indi?
Ata
döyüşən yerdə
Oğul dincəlir indi.
O,
müharibənin atadan yetim qoyduğu bir nəslin nümayəndəsi
idi. İyirmi dörd yaşına qədər kənd
klublarında işlədi. Həyatın
ağrı-acılarını da, sevinc payını da
gördü. Təbiətən şair
doğulmuşdu və ilk şeirini rayon qəzetində dərc
etdirəndə on səkkiz yaşı vardı (1953). Bu yaşda hər bir cavan inamla
inamsızlığın arasında tərəddüd edir.
Qəlbi, içəridə püskürən
ilhamı ona deyir "yaz", amma yolun çətinliyi onu
qorxudur.
1961-ci il idi. O, bütün tərəddüdlərinə
son qoymaq üçün yazdığı şeirləri
poçtla Bakıya-tanınmış şair Nəbi Xəzriyə
göndərir. Bu haqda sonralar yazacaq ki: "İlk şeirlərimi
1961-ci ildə Azərbaycanın görkəmli şairi Nəbi
Xəzriyə göndərəndə hansı hisslərlə
yaşayırdım? Lakin şairin xeyirxah məsləhətlərlə
dolu məktubunu alandan sonra sanki tərəddüd və
şübhə məni müəyyən qədər tərk
etdi. Onların yerini əsl inam tutdu. Şeirlərim mətbuata yol tapdı".
Beləliklə, ədəbiyyata istedadlı, ürəyi
poeziya eşqi ilə çırpınan bir gənc qədəm
basır və bundan sonra onun həyatında yeni bir dövr
başlanır. Tanrının ona bəxş etdiyi
şairlik taleyini o, ömrünün sonunacan şərəflə
yaşayır.
Lənkəranda ədəbi həyat hələ XIX əsrdən
boy göstərirdi və burada "Fövcül-füsəha"
("Natiqlər yığıncağı") ədəbi
məclisi fəaliyyət göstərmişdi. Mirzə İsmayıl Qasir
(o, məclisin rəhbəriydi), Mirzə İsa Xəyali, Molla
Fəttah Səhban, Molla Ələkbər Aciz, Molla Məhəmməd
Mücrim, Mirzə Ələkbər Mühəqqir, Usta
Hüseynqulu Şuri kimi o dövrün tanınmış
şairləri bu məclisin fəal üzvləri olmuşlar. Bu məclis ta 1900-cü ilə qədər (Qasirin
ölümünəcən) davam etdi, amma onun
saçdığı şölələr, təsir
dalğaları sonrakı illərdə də davam etdi.
Keçən əsrin altmışıncı illərindən
başlayaraq Lənkəranda, ümumən Cənub
zonasında ədəbi həyat canlanmağa başladı. Burada
ayrı-ayrı söz adamlarının xidmətini qeyd etmək
olar ki, onlar bölgənin mədəni həyatında
mühüm rol oynamışlar. Qoy adlarını da
çəkim: Məmmədhüseyn Əliyev, Vaqif
Hüseynov, İltifat Saleh, Mirhaşım Talışlı, Məmməd
Kazım, Yaşar Rzayev, Həbib Səfərov, Manaf Manafov,
Abbasağa. Bu sırada yazımızın qəhrəmanı
ŞƏKƏR ASLANın da öz yeri var.
Şəkər Aslan Lənkəranda yaşayırdı
və vəfat edəndə də (1995) öz doğma kəndi
- Boladidə torpağa tapşırıldı. Ancaq onun
adı, şöhrəti Lənkəranın
hüdudlarından çox-çox kənara
çıxırdı. Əvvəla, qeyd
olunmalıdır ki, Şəkər Aslan Moskvada, Qorki adına Ədəbiyyat İnstitutunda qiyabi təhsil
almışdı. Bir çox görkəmli rus
şairləri (Yevtuşenko, Solouxin və b.) onu yaxşı
tanıyırdılar. İkincisi, Şəkər
Aslan o illərdə Cənub bölgəsində
yaşayıb-yaradan şairlər, nasirlər içərisində
daha çox tanınırdı, SSRİ-nin müxtəlif
respublikalarından bu diyara mədəniyyət, incəsənət
xadimləri gəlirdi və onlarla ən çox ünsiyyətdə
olan da Şəkər idi. Nəhayət,
Azərbaycan Yazıçılar İttifaqında Cənub
bölgəsini təmsil edən bir-iki söz adamı
vardı ki, Şəkər Aslan da onlardan biri və deyim ki,
birincisi idi. 1977-ci ildə Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının Lənkəran
filialı təsis edildi və bundan sonra bölgədə ədəbi
həyat daha da gurlaşmağa başladı.
Şəkər
Aslan iyirmi beş il Lənkəranda
"Leninçi" (müstəqillik illərində "Lənkəran"
adı ilə çıxdı) qəzetinin redaktoru işlədi.
Bu qəzetin nəzdində uzun müddət bir ədəbiyyat
dərnəyi də fəaliyyət göstərirdi. 1994-cü ildə yazıçı Məmmədhüseyn
Əliyevin vəfatından sonra Ş.Aslan Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin Lənkəran bölməsinə
sədr seçildi. Elə o illərdə
o, "Söz" jurnalını təsis etdi ki, bu jurnal onun
ölümündən sonra da nəşrini
dayandırmadı. Onun istedadlı tələbəsi
Sevda Əlibəyli SÖZ YOLUNU uğurla davam etdirir.
Şəkər
Aslan qırx iki il ədəbi
yaradıcılıqla məşğul oldu və onun
yaşayıb-yaratdığı illərin çoxu sovet
dövrünə təsadüf edir. Onu cahilcəsinə
"bu, sovet şairidir" adlandırmaq olmaz. Təbii ki, Azərbaycanın Sovet dönəmində
Lənkəran məmləkətimiz üçün
böyük bir tərəvəz anbarına
çevrilmişdi və o zaman burada da tez-tez məhsul
bayramları keçirilir, SSRİ-nin müxtəlif şəhərlərindən
qonaqlar gəlirdi. Açığını
deyək ki, müqayisə edildikdə o zamanı
gün-güzəran indikinə nisbətən heç də
pis deyildi. Respublikada olduğu kimi, burada da
tikinti-quruculuq işləri aparılır, mədəni sahədə
də irəliləyiş nəzərə
çarpırdı. Şəkər Aslan
da Lənkəranın bu sevimli bayramlarının, təntənələrinin
fəal iştirakçısı idi. Təbii
ki, bu inkişaf və quruculuq ab-havası onun şeirlərinə
də təsirsiz qalmamışdı. Amma
Şəkər Aslan ŞAİR idi, mədhiyyəçi
deyildi. Olsun ki, o, hansı qabaqcıl əməkçiyəsə
bir şeir həsr edib, amma bu, tamam təsadüfi bir hadisə
ola bilər. O, əməyi, zəhmətin
romantikasını, Lənkəranın bir gözəl şəhər
olmağını mədh edirdi ki, bu da təbii idi, insani hisslərin
poeziyada təzahürü idi.
İlk növbədə, Şəkər Aslanın
poeziyasında Lənkəran torpağının, Talış
təbiətinin gözəlliklərini duyuruq. Deyə bilərik
ki, Cənub torpağının əsrarəngiz gözəlliklərinə
indiyə kimi yüzlərlə şeirlər həsr ediblər,
amma Şəkər Aslanın şeirləri tamamilə
seçilir, fərqlənirdi.
Başqa
şairlər Lənkəranı, Talış meşələrini,
bu diyarın məxsusi koloritini təsvir etmək
üçün müxtəlif təşbihlərə,
metaforalara, bir sözlə, istedadlarınının
çatacağı poetik qüvvəyə istinad ediblər,
amma Şəkərin şeirlərində hər şey: hər
cizgi, hər çalar elə dəqiqliklə rəsm edilib ki,
buna şeir yox, mahir bir rəsm nümunəsi kimi baxırsan:
Külək
elə əsir, elə əsir ki,
Qəribə səslərlə dolur dağ-dərə.
Bütün
ağacları silkələyir ki,
Saralmış yarpaqlar tökülsün yerə.
Meşə
gur yağışla haçan yuyunub-
Elə təmizdir
ki, zərif budaqlarg
Cavan
ağcaqayın necə soyunub! -
Əynində
ağappaq can köynəyi var.
Utanır
sulara düşdükcə şəkli,
Utanırg
O gözəl
soyunur bu gün.
Daha
yaraşıqlı, daha bəzəkli
Təzə paltarını geyinmək üçün.
Mən Şəkər Aslanın
yaradıcılığını, yəni onun
kitablarındakı şeirləri, poemaları məzmununa,
yaşadığı illərin reallıqlarının əks
olunmasına görə bölgülərə ayırmaq istəmirəm. Şəkər
o dövrün bütün mövzularında (Vətən, təbiətin
tərənnümü, ana-ata məhəbbəti, dostluq,
sevgi, əməyin vəsfi və s.) qələm
çalıb. Özü də çalışıb
ki, hər şeirində nəsə təzə bir söz
desin və çox zaman buna nail olub. Xüsusilə,
təşbih və metaforalara ardıcıl müraciət
edirdi, bədii təsvir vasitələrinə mütəmadi
üz tuturdu və dərk edirdi ki, şair şeirə yeni
ifadələr, təsvirlər gətirməlidir. Təbii ki, dövrün, zamanın küləkləri
Şəkər Aslanın poeziyasında da əsməyə
başlayıb. Amma Ş.Aslan sovet dövründə də,
qismən az yaşadığı müstəqillik
illərində də ilhamına xəyanət etməyib. Onun səksəninci illərində qələmə
aldığı "Qızıl teşt" poeması sovet
dövrünün eybəcərliklərini, naqisliklərini
üzə çıxarır. Qızıla,
vara-dövlətə həris olan insanların, ərlə
arvadın faciəsini əks etdirir bu poema.
Qızılla
yanırdı ömrün illəri,
Üç ilin gəlini necəydi, nəydi?
Yoxdu bu
dünyada əvvəlki Pəri,
O indi
yeriyən bir xəzinəydi.
Həmin bu Pəri xoşbəxtlik və səadəti
qızılda, daşda-qaşda görür, amma əri
tutulduqdan sonra yanıldığını hiss edir, sevinclə
ər evinə köçən Pəri, sonda kədərlə
ata evinə qayıdır.
Şəkər
Aslanın "Əgər qayıtmasam" poeması cəmi
23 il yaşayıb ölməz şöhrət
qazanan Vətən müharibəsi qəhrəmanı
Baloğlan Abbasova həsr edilib. Bu poemanın hər sətri məhəbbətdən
yoğrulub:
Snaypergqəhrəmangdönüb
heykələ,
Sığıb sinəsinə avtomatı o.
Qızılgüllər
dolu xiyaban ilə
Hayıf bircə dəfə adlamadı o.
Qızıl
şəfəqlərlə üfüq yananda,
Baxıram
nə ürək, nə də göz doyur!
Bir
oğlan bir qıza nişanlananda
Gətirir buraya qızılgül qoyur.
Hər bir istedadlı şair poeziyada nəsə bir
yenilik, bir təzəlik qoyub gedir. Şəkər
Aslanın yaradıcılığına nəzər yetirdikdə
sonet janrının mühüm yer tutduğunu görərik.
Məlumdur ki, sonet janrı bizim ədəbiyyata Qərbdən
gəlib. Keçən əsrin əvvəllərindən
başlayaraq ta bu günəcən sonet şeirimizdə
işlənməkdədir. Altmışıncı
illərin sonlarından başlayaraq bu janr işlək bir hala
keçdi. Şair Adil Babayevin sonetləri
öz forma mükəmməlliyi və məzmun bitkinliyi ilə
sonet yazan digər şairlər üçün bir nümunəyə
çevrildi. Zeynal Xəlil, Abbas Abdulla, Abbasağa, Vaqif
Hüseynov, Məmməd Faiq, Sabir Mustafa, İltifat Saleh, Elşad
Səfərli, Balayar Sadiq, Mətləb Misir, Mirhaşım
Talışlı, Əli Nasir, Əhməd Haqsevər,
Ağamir Cavad kimi şairlər bu janrın intişarında,
geniş yayılmasında mühüm rol oynadılar. Amma etiraf edək ki, Adil Babayevdən sonra sonetdə
hünər göstərən ən yaxşı şair Şəkər
Aslan oldu.
Filologiya
elmləri doktoru, tanınmış ədəöiyyatşünas
Seyfulla Əsədullayevin "Azərbaycan poeziyasında sonet
janrı" (2002) və filologiya elmləri doktoru Hüseyn Həşimlinin
"Azərbaycan poeziyasında sonet və terset" (2003)
monoqrafiyalarında Şəkər Aslanın sonetə gətirdiyi
yeniliklərdən söz açılır. Hüseyn Həşimli
yazır: "Mərhum şair Şəkər Aslanın da
xidmətləri unudulmamalıdır. Onun 70-80-ci
illərdə yazdığı sonetlər mövzu konkretliyi,
fikrin yığcam, mənalı detallarla təqdimi ilə
maraq doğurur.Şairin bu janrdakı şeirləri içərisində
1987-ci ildə yazdığı "Lənkəran sonetləri"
adı altında toplanmış nümunələr ayrıca
qeyd olunmalıdır.gSilsilə italyan soneti formasında
yazılmış 13 sonetdən ibarətdir. Həmin sonetləri oxuduqca Lənkəranın əsrarəngiz
təbiəti, könül oxşayan gözəllikləri,
füsunkar mənzərələri göz önündə
canlanır".
Hər iki tədqiqatçı qeyd edirlər ki, Azərbaycan
ədəbiyyatında sonetlər çələnginin ilk
nümunəsini 1978-ci ildə Şəkər Aslan
yaratmışdır. Sonetlər çələngi şairdən
böyük istedad tələb edir. Belə
ki, o, xüsusi və mürəkkəb bir quruluşa malikdir.
"Bütövlükdə on beş sonetdən
ibarət çələngin bütün sonetləri bir-biri
ilə əlaqəli olur. Birincidən
başlayaraq hər sonetin axırıncı misrası
sonrakının ilk misrasında eynilə təkrarlanır.
On dördüncü sonetin axırıncı
misrası həm də ilk sonetin birinci misrası ilə eyniyyət
təşkil edir. "Magistral sonet",
yaxud "tac sonet" adlandırılan on beşinci sonet isə
ardıcıl olaraq əvvəlki on dörd sonetin ilk
misralarından qurulur (Hüseyn Həşimli)".
Ürəyim
həsrətlə danışdı, dindi:
Ömrün baharını yaşadıq haçan?
Odlu yay fəslinə çatmışıq indi,
Nə qalıb, nə qalıb qarlı qışacan?!
Günəş ol, həmişə qəlbimi güldür,
Ulduz parlasa da qəlbi isitmir.
Sevgi ən
ətirli, ən zərif güldür,
O da bir
ürəkdə kök atmır, bitmir.
Nə qədər
ötüşüb illər gedəcək,
Nə qədər
bu yerdə güllər bitəcək,
Bizim sevgimizdən danışacaqlar.
Dəyişər
donunu hər il təbiət
Hər
ölüb gedənlə ölər məhəbbət,
Hər
bir doğulanla yenə doğular!
Şəkər Aslanın xatirəsinə həsr
edilmiş bu yazıda təəssüf ki, onun bütün
yaradıcılığını əhatə edə bilmədim. Demək istədiyim isə
bu oldu ki, onu unutmaq olmaz: XX əsr Azərbaycan
poeziyasının ikinci yarısında-əllinci illərdən
sonra meydana gələn istedadlı şairlərdən biri
kimi. O, mənsub olduğu
"altmışıncılar"ın sıralarında
öz fərdi üslubu, dəst-xətti ilə seçilirdi.
Bu yazını onun bir səkkizliyilə bitirirəm:
Ömür
bir su kimi baş alıb axır,
Sıxlaşır illərin dumanı, çəni.
Neçə
yol qarşıma dostlarım çıxır:
- Dünən
haradaydın, çox gəzdik səni.
- Dünən
burda yoxdum, bu gün varam mən,
Könlüm, şeirim, sözüm buralardadır.
Bir vaxt
ayrılaram əbədi sizdən,
Kaş
onda gəzəsiz: - Ah, o, hardadır?!
Vaqif
YUSİFLİ
Ədalət.-2013.-7 sentyabr.-S.13.