Onun ağlamağı mənim
üçün dəhşətli zərbə oldu...
Bugünkü
müsahibim bir çox fotolara öz imzasını
atmış fotoqraf Abbas Atilaydı.
- Abbas bəy,
ixtisasca politoloqsunuz. Necə oldu ki, fotoqrafiya sənətini
seçdiniz?
- 2008-ci
ilin yayında belə bir hadisə oldu. Rusiya
qoşunları Gürcüstana müdaxilə edən ərəfələrdə
mən Norveçdəydim. O zaman Qoridə çəkilmiş
maraqlı bir şəkil görmüşdüm. Bir nəfər oğlan cansız vəziyyətdə
yerdə uzanmışdı. Qardaşı
isə onun başını qucaqlayıb ağlayırdı.
Həmin foto mənim yadımda qalmışdı... Başqa bir gün isə parkda oturmuşduq,
gördüm bir nəfər oğlan otluğun üstündə
uzanıb, başını sevgilisinin dizləri üstünə
qoyub söhbət edirlər. Onda həmin
Qoridə çəkilmiş foto mənim yadıma
düşdü. Bu mənə çox pis
təsir elədi. Yəni, iki eyni epizod idi,
amma məkanlar və məna fərqli idi. Bir
tərəfdə müharibə gedirdi. O biri tərəfdə
isə sülh...
Mənə
belə gəlir məndə əsas dönüş nöqtəsi
həmin anda baş verdi. Ondan
əvvəl də həvəskar kimi fotolar çəkirdim.
Həmin fotolar həm texniki cəhətdən,
həm də mövzu baxımından yaxşı
fotolardı. Amma peşəkarlıq
baxımından həmin ərəfədən başladı.
Fikirləşdim ki, bu sənət çox
maraqlı sənətdir.
- Bir müddət Norveçdə
yaşamısınız. Sonra geri
qayıtmalı oldunuz. Bu dönüş nə
ilə bağlı oldu?
- Elə
həmin ildə də mən qərara gəldim ki, vətənə
qayıdım. Çünki, Norveçdə mən
çəkəcəyim fotolar ancaq parkda olan o iki nəfər
idi. Mənə isə çətinlik
çəkən, ağır həyat yaşayan insanlar daha
maraqlı idilər. Bunun üçün
Norveçdə qalıb işləyə bilmədim.
Düzdü, qayıtmağımın başqa səbəbləri
də vardı... Mən orda qalsaydım, çox varlı ola bilərdim. Yaxşı
güzərana sahib olardım. Amma zövqlə
yaşaya bilməzdim. Çünki, mənə
hal-hazırda Azərbaycanda yaşamaq Norveçdə
yaşamaqdan daha maraqlıdır.
- Bildiyiniz kimi yaradıcı sahələrin
bir çoxunda böyük çətinliklər var.
Fotoqrafiya sənəti bu baxımdan hansı vəziyyətdədi?
- Foto sahəsi
onların içərisində bəlkə də ən
çətin, ən ağır vəziyyətdə olan sahədir.
Çünki, ədəbiyyat sahəsinə baxanda, yenə
pisdən, yaxşıdan dörd, beş
roman var. Kimsə hərdən səhv edib bir kitab alır. Pul verib şkafına yerləşdirir. Kinematoqrafiya sahəsində o qədər ürəkaçan
məqamlar olmasa da, orda da nəsə var. Amma fotoqrafiya sahəsi,
əsasən də xəbər fotoqrafiyası çox bərbad
vəziyyətdədir. Çünki,
mediya istədiyi fotonu internetdəki saytlar vasitəsi ilə
axtarış edib tapır. Və heç kim
fikirləşmir ki, sabah müəllif hüquqları
üstündə kimsə şikayət edib, məhkəmə
prosesi tələb edər. Yəni konkret olaraq,
müəllif hüquqları yoxdur. Bunun
üçün də bizdə bu sahədə işləmək
çox çətinir. Maddi baxımdan əsasən
bizə dəstək olan xarici medialardı. Ona görə ki, onlar oğurluq fotolardan istifadə
edə bilmirlər.
Amma fotoqrafiyanın başqa sahələri, məsələn,
toy fotoqrafiyası bizdə durmadan inkişaf edir. Mən bunu
qısqanclıq baxımından demirəm. Sadəcə olaraq toy fotoqrafiyası ilə
yanaşı, bu biri sahədə inkişaf etməliydi. Amma nədənsə insanlar yüngül çəkili
şeylərə daha çox maraq göstərirlər.
- Ölkəmizdə fotoqrafiya məktəbi,
ənənəsi var?
- Nə məktəbi,
nə də hər hansısa ənənəsi yoxdur.
Kinematoqrafiya Gürcüstanda, fotoqrafiya Ermənistanda çox
güclü inkişaf edib. Azərbaycan
bunların ikisindən də yarımayıb. Ermənistanda xəbər fotoqrafiyası sahəsində
mən yaşda olanlar artıq dünyada tanınırlar.
- Əlli il geriyə
qayıtsaq, məşhur bir azərbaycanlı
fotoqrafının adını çəkə bilərsiniz?
Bilirsinizmi, Azərbaycanda yaxşı fotoqraflar var. Sadəcə
olaraq, onları üzə çıxara biləcək media
yoxdur.
Birdə ki, yaxşı fotoqrafın gərək
yaxşı da ayaqqabısı olsun. Yəni bu sənət
elə bir sənətdir ki, gərək durmadan səyahət
edəsən. Bunlar hamısı da təbii
ki, pul tələb edir. İndi tutaq ki, mənim
imkanım var mən birtəhər gedib, gəlirəm. Bəs başqaları necə getsin?! Məndən qat-qat güclü fotoqraflar var ki, evdən
bayıra çıxa bilmirlər.
Fərid Məmmədov adlı çox
xoşladığım yaşlı bir fotoqraf var. Mən əminəm
ki, foto sənəti ilə məşğul olan adamlar
heç onu tanımırlar. Mirnaib Həsənoğlu
var. Müharibə dövrünü görmüş, çəkilişlər
aparmış fotoqrafdı.
- Bəs bu sahəyə həvəsi
olan gənclik sizcə nə etməlidir? Yəni
mütləq xaricə gedib orda təhsil almalıdılar?
- Bir məsələ
var ki, iyirmi, otuz illə müqayisədə indi öyrənmək,
çalışmaq baxımından vəziyyət çox
yaxşıdır. Çünki, hal-hazırda
internetin özü bir məktəbdir. İnsanlar
Bakıda ola-ola Suriyada baş vermiş olayların
fotolarına baxa bilirlər.
Çoxlu sayda gözəl fotoya baxmaq, həmin
fotoları oxumaq özü elə bir məktəbdir. Fikir verirsinizsə,
indi bir çox gənclərin əllərində fotoaparat
var. Onlar çalışırlar ki, maraqlı kadrları
tutsunlar. Amma bunun ardı daha çox
professionallığa doğru getməlidir. Həvəs var, amma məktəb yoxdur. Açığı mən də hələ bilmirəm
bunu necə etmək olar. Amma ilk növbədə
maliyyə durumunu nəzərə alıb bu sənətə
başlamaq lazımdır. Özəl
sektor da olmadığına görə bu işlə dövlət
məşğul olmalıdır. Misal
üçün İraqa gedən fotoqraf bilsə ki, orda onun təhlükəsizliyi
təmin olunacaq, çəkdiyi əziyyətlərin
qarşılığı ödənəcək, o zaman bir nəfər
yox, əlli nəfər gedər. Və beləliklə
də ənənə, məktəb yaranar.
- Müəyyən dönəmlərdə
ədəbiyyata da maraq göstərmisiniz?
-
Norveçdə yaşayanda miqrant həyatyından bəhs edən
bir roman yazırdım. Ancaq sonradan anladım ki,
mənim üçün ən yaxşısı elə
fotoqrafiya sənətidir. Bir də mən
bir söz deyim ki, sənətin bütün sahələri
bir-biri ilə bağlıdır. Mənə belə gəlir
ki, dəqiq elmlərlə məşğul olan adam
həmin elmlə özünü ifadə edə bilməz. Misal üçün insan riyazi bir düstura
uşaqlığını necə əlavə edə bilər?
Amma sənət belədi ki, insan öz həyat
tərzini ifadə edə bilir.
Çox
travmalı həyat keçirmiş adam
gedib toyda normal çəkiliş edə bilməz. O, gedib
mütləq toyda qəmli-qüssəli insanları,
ağlayan uşaqları, içib, keflənib
narahatçılıq edən adamları çəkəcək.
Çox komfortlu, rahat həyat yaşamış
varlı bir adamı da aparsaq Əfqanıstana o, da orada öz
həyatına uyğun şəkil tapıb çəkəcək.
Çünki, həmin həyat, o həyatın
insanlarına yaddı. Ona görə də
ədəbiyyatdı, incəsənətdi, bunlar hamısı
bir-birinə bağlıdı. Bu
baxımdan ədəbiyyata indi də marağım var. Ədəbiyyat
məncə bütün sənətlərin
şahıdı.
- Bir çox məşhur rejissorlar
kinoya fotoqrafiya sənətindən gəliblər və
çox böyük uğurlar əldə ediblər. Nə vaxtsa siz də kino sahəsinə üz
tutursunuz?
-
Sözün düzü mənə daha çox stop kadrlar
maraqlı olur. Videogörüntülər, hərəkət
o qədər də maraqlı deyil. Amma bu
yaxınlarda mən fikirləşirdim ki, qısametrajlı
foto klip hazırlayım. Danışıq,
səs, canlandırma olsun, amma fotolarla. Sonra
gördüm ki, hələ belə işlərə hazır
deyiləm. Amma sonradan Orxan Ata ilə
danışdım, onunla birlikdə qərara gəldik ki, bu
yaxınlarda qısa metrajlı bir film çəkək.
Amma xüsusi olaraq bir rejissor kimi kino sahəsinə mənim
marağım yoxdur. Mən demirəm ki, kino sahəsi
maraqsızdı. Sadəcə olaraq mən
özümü hələ film çəkmək səviyyəsində
hiss etmirəm.
- Abbas bəy, Qarabağ müharibəsi
sizə nə deyir?
- Mən Qarabağ müharibəsini elə yaxşı
görməmişəm. Amma yadıma gəlir ki, 1992-ci il
idi. Biz hələ Naxçıvanda olurduq
bacım xəstələnmişdi, onu Bakıya gətirmişdik.
Gecələr birdə eşidirdim ki, binalardan
ağlaşma səsi gəlir, qadınlar
çığırır. Demək olar
ki, hər gün bu hal davam edirdi. Bir dəfə mən
bunun səbəbini öyrənmək istəyəndə, ev sahibi mənə dedi ki, müharibəyə əsgər
aparmağa gəlirlər. Qışqıran isə
həmin əsgər gedənlərin valideynləri,
yaxınlarıdı. Bu hal mənə həddindən
artıq pis təsir etmişdi. Üstündən iyirmi il keçməsinə baxmayaraq, mən o
günləri xatırlayıram. Çox dəhşətli
günlər idi.
Bir dəfə də İran tərəfdən Zəngilanın
işğal olunmuş kəndlərini çəkirdim. Baxırdım
o evlərə çox narahat olurdum. Evlərin
tavanı yoxuydu, pəncərələri yanmışdı.
Fikirləşirdim ki, bir vaxtlar adamlar həmin
evləri gözəl niyyətlə tikmişdilər.
- Çəkdiyiniz şəkillərdə
əzabkeş, yaşlı insanların, kasıb
uşaqların simasına tez-tez rast gəlirik. Bu
qədər əzablı simaların yaddaşınıza
hopması sonradan sizə çətinlik yaratmır?
- Hərdən evdə mənə deyirlər ki, bu qədər fotolar çəkirsən bizim də şəklimizi çək. Mən də deyirəm ki, o qədər qaçqın şəkli çəkirəm ki, sizin də şəklinizi çəksəm qaçqın kimi çəkəcəm... Çünki, insan nə cür düşünürsə, keçmişi necədirsə, o cür də çəkəcək. Nədənsə o insanları çəkmək mənə daha maraqlıdı. Həm də ki, mən onları çəkərkən o qədər də əzab çəkmirəm. Fotoaparatı gözümə qoyduğum anda hər şeyi unuduram. Tutaq ki, mən yoxsul bir uşaq şəkli çəkəndə onun yoxsulluğuna narahat oluram. Ancaq, şəkil hazır olandan sonra o uşaqın yoxsulluğunu, miskinliyini dəqiq çəkə bilməyim məni sevindirir. Bu da görünür mənim tərcümey-halımla bağlıdı...
Yəni elə fəlakətli bir uşaqlığım olmayıb. Amma uşaqlıq illərim 90-92-ci illərə təəssüf edib. Çörək növbələri, ərzaq qıtlığı, müharibə ab-havası bizə maraqlı idi. Atamla mitinqə gedirdim. Mənə elə gəlir ki, biz, o dövrün uşaqları zədə almış uşaqlarıq.
İyirmi yanvar hadisələri zamanı mən atamın ağlayarkən gördüm. Həmin vaxta qədər atamın o vəziyyətdə görməmişdim. Onun ağlamağı mənim üçün dəhşətli zərbə oldu. Və onun ağlamağının fonunda anladım ki, iyirmi yanvar hadisəsi çox dəhşətli hadisədi.
- Çəkiliş
vaxtı sizi təsirləndirən məqamlar yəqin ki, olub?
- Əlbəttə çox olub. Türkiyədə Gezi parkında baş verən hadisələr zamanı mən də Türkiyəyə getdim. Polis jurnalistlərə deyridi ki, gəlin bizim arxamızda dayanın, sizin təhlükəsizliyiniz qoruyaq. Mən getmədim. Çünki, polisin arxasında dayanıb mən nə çəkə bilərdim?! Əsas etirazçılar hardaydı orda olurdum. Elə oldu ki bibər qazına düşdüm. Polisin atdığı, bibər qazı mənim əlimə dəydi. Vəziyyətim çox pisləşdi. Məni tədricən bir az axa tərəfə çəkib apardılar. Bir az özümə gələndən sonra orda bibər qazından zəhələnən insanlara yardım göstərən tələbə qızlardan biri mənə yaxınlaşdı. O süddən hazırlanmış dərmanı gözümə töküb iki metr məndən aralanmışdı ki, bibər qazı gəlib onun başından dəydi. Qız özündən gedib, yerə yıxıldı. Sonra orda könüllülər gəlib o qızı apardılar. Baxdım ki, o qızın yaylığı düşüb yerdə qalıb. Həmin yaylığı götürüb boynuma bağladım. Özümlə evə gətirdim ki, xatirə qalsın.
Çünki, fikirləşdim ki, mən bibər qazına düşməsəydim, o qız da köməyə gəlməsəydi, ona heç nə olmazdı. Güman edirəm ki, o yaşayır. Çünki, nəsə olsaydı xəbərimiz olardı.
- Foto sənəti
ilə bağlı nə kimi yenilikləriniz olacaq?
- İraq səfəri zamanı çəkdiyim fotolarla bağlı bir sərgi hazırlamağı düşünürəm. Və "Yüz azərbaycanlı" adlı bir foto kitab hazırlamağı düşünürəm. Azərbaycanın müxtəlif yerlərindən, müxtəlif etnik qrupa, cinsi qrupa aid olan yüz insan portreti çəkməyi fikirləşirəm.
Samirə
Əşrəf
ədalət.-2013.-18 sentyabr.-S.4.