MƏNİM
MƏMMƏD ARAZ DÜNYAM
ƏDƏBİ
HƏYAT
(Böyük şairimizin 80 illiyinə)
Azərbaycan poeziyası Azərbaycan torpağına oxşayır. O torpağa hər il, bəlkə də hər gün qayğı göstərilməsəydi, bar verməzdi. Bu mənada böyük şairimiz Məmməd Araz o torpağın ən bərəkətli, ən məhsuldar ərazilərindən biridir.
Etiraf edim ki, Məmməd Arazı bir az gec dərk eləmişəm, yəni, bir şair kimi - o, mənim varlığıma hakim kəsilənə kimi illər keçib.
Əvvəlcə ilk tanışlıqdan başlayım.
Yaxşı yadımdadır, 1965-ci ilin sonlarıydı. XI sinifdə oxuyurdum və artıq gələcəkdə ədəbiyyatçı olacağıma qəti qərar vermişdim. Bütün günü şeir, nəsr kitabları əlimdən düşmürdü və sevdiyim bir şair vardısa, o da Səməd Vurğun idi.
Həmin qış günü məktəbdə ədəbiyyat müəllimimiz dedi ki, sabah rayona Bakıdan şairlər gələcək, biri Söhrab Tahirdir, biri də Məmməd İbrahim. O, bunu deyəndə mənim üzümə baxdı, elə güman elədi ki, mən bu şairlərin əsərlərini oxumuşam. Başımı aşağı saldım, qızardım, axı, Söhrab Tahirin və Məmməd İbrahimin heç bircə misrasını da bilmirdim, tanış deyildim.
Səhərisi gün dərsə getmədim, günün çox hissəsini rayon mərkəzində (bizim Ərkivan kəndi ilə Masallının mərkəzini 3 km ayırırdı), mədəniyyət evinin qarşısında gəzindim. Axşamüstü, saat beşdə görüş başlandı. Amma iki şair yox, üç idi, biri də Tofiq Bayram. Bu üç şair Masallı rayonunun Ərkivan kəndində yaşayan bir kəndli cavanın - bir ədəbiyyat həvəskarının dünyada gördüyü ilk canlı şairlər idi. O görüşdə mən 32-33 yaşlı Məmməd İbrahimin (az sonra o, Məmməd Araz olacaqdı) dilindən bir neçə şeir eşitdim. Onun səsi də cavan idi, saçları qapqaraydı, əlləri də şeir deyirdi. O, Arazdan şeir oxuyurdu:
Yox, Araz deyəndə mən,
Yalnız çay düşünmürəm!
Mənim
tək baxsan ona,
Deməzsən adi sudur.
O, bir gəlin
hörüyü,
Bir uşaq yuxusudur.
O,
Qıratın yalmanı,
Bozatın tərliyidir.
Nənəmin
ipəkliyi,
Babamın sərtliyidir.
O
görüşdən sonra mən cavan Məmməd
İbrahimin "Araz axır" kitabını tapdım,
oradakı üç poemanı su kimi içdim. İki il sonra ADU-nun filologiya fakültəsinin tələbəsi
oldum. Amma şəhərə, bu səs-küyə, izdihama,
insan basırığına dözə bilmirdim, tez-tez kəndim
yadıma düşürdü, Məmməd Arazın
şeirində olduğu kimi o göy təpəlik, o muzey dərələr,
o buzlu bulaqlar, o ala inək, o yaşıl biçənəklər
yadımdan çıxmırdı.
Tələbəlik illərində tez-tez ədəbi tədbirlərə
gedir, orada məşhur şairlərin görüşündə
iştirak edir, böyük həvəslə onları dinləyirdim. Bir dəfə, 225 nömrəli
orta məktəbdə praktikada olanda (onda 1971-ci il
idi) Məmməd Arazı və Nüsrət Kəsəmənlini
görüşə dəvət etmişdilər. Mən onların yaradıcılığı barədə
kiçik bir məruzə ilə çıxış etdim.
Tədbirdən sonra Məmməd müəllim əlini
çiynimə qoydu, təşəkkürünü bildirdi).
Şairin mənə belə bir iltifatı
içimi fərəh hissilə doldurdu.
1975-ci ildə
Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun əyani aspiranturasına daxil oldum. Namizədlik dissertasiyam nəsrdən olsa da, poeziyanı
unutmur, respublika mətbuatında şeir kitabları haqda
resenziyalarla çıxış edirdim. Ən
çox oxuduğum iki şair vardı, Əli Kərim və
Məmməd Araz. Bunlar üslubca bir-birindən
fərqli şairlər idi, amma onları birləşdirən
bir xüsusiyyət vardı ki, o da sözləri ehya etmək,
onlara can vermək idi.
Məmməd Arazdan sevdiyim şeirlər çoxdur. Hansını
deyim? Birincisi: "Dağlara qar düşdü"
şeiri. 2001-cü ildə anam dünyasını dəyişəndə
bu şeiri xatırladım və 10 il
keçəndən sonra - AZ TV-nin "Ovqat" proqramında
çıxış edərkən həmin şeiri əzbərdən
dedim:
Dağlara
qar düşdü, elə qəmginəmg
Dağlara
qar düşdü... bilirəm bu dəm
Anamın
qəbri də qar altındadır,
Anamın qəlbi də qar altındadır.
Neçə
demədiyi əfsanə, nağıl
Onun sinəsində-qar altındadır.
Neçə
oxunmamış bayatı, ağı
Donub sinəsində-qar altındadır.
Dağlara
qar düşdü, qəribsəyirəm,
Qəlbimə bir həmdəm qəlb istəyirəm.
İkinci bir şeir - "Özümdən şikayət
məktubu"dur. Bu şeiri Məmməd Arazın şah
şeirlərindən biri hesab edirəm. Özünə
amansızlığın, məsuliyyətin dərəcəsidir
bu şeir. Mən onu neçə ədəbi
tədbirdə, məclislərdə özündənrazı
şairlərin üzünə oxumuşam. Demək istəmişəm ki, baxın, şeirin
yazıldığı altmışıncı illərdə
Məmməd Araz tanınırdı, sevilirdi, amma özündən
qətiyyən razı deyildi.
Nə
vaxt yazasıyam şah əsərimi,
İlk
sözüm hardadır,
Son sözüm harda?!
Bəlkə
də yersizəm bir səfil kimi
Şairlər
ordusu gedən qatarda...
Qələm
var əlimdə
Gör
neçə ildir,
Bir nəğməm dillərə nə vaxt düşəcək?
Mənim
gəlişimlə nə dəyişildi,
Mənim gedişimlə nə dəyişəcək?
Bəzən
kipriyimdə buz salxımlanır,
Beynimdə vulkana qulaq asıram.
Məni də
çoxları bəxtiyar sanır,
Adım-sanım
vardır,
Şeir yazıram.
Nə yazdım, neylədim?
Harayım,
səsim
Barı bir ürəkdə qala bildimi?
Mənim
bir planet olmaq həvəsim
Bir peykin
peykimdə ola bildimi?
Bəli,
Məmməd arazdan sevdiyim və əzbər bildiyim şeirlər
çoxdur: "Mövzularım tükənəndə",
"Məhəbbət körpümüz", "Duman
ömrü", "Babək qılıncı", "Məndən
ötdü...", "Oxuyan Təbriz", "Vətən
mənə oğul desə", "Atamın kitabı"
poemasından xeyli hissələr, "Dünya gözəl
dünyadı", "Bu gecə yuxumda Arazı
gördüm", "Gəlmədi Rəsul",
"Tarixçi Alimə", "Daş harayı",
"Dünya sənin, dünya mənim...", "Dünya
düzəlmir", "Ya Rəbbim, bu dünya sən quran
deyil", "Ata millət, ana millət, ağlama",
"Ayağa dur, Azərbaycan!" və s. Bunların
sayını artıra da bilərəm.
1993-cü
ili xatırlayıram. Mənim
"Azərbaycan" jurnalında Məmməd Arazın 60
illiyi ilə əlaqədar onunla müsahibəm dərc
edilmişdi. Mən şairimizə əlli
sual göndərmişdim, o isə əlli bir cavab göndərmişdi.
Həmin il Məmməd müəllimin
yubileyi Bakıda, müxtəlif məktəblərdə və
müəssisələrdə, bir də Naxçıvanda
böyük təntənə ilə keçirildi. Naxçıvana mən də getmişdim. Deyəsən, bu Məmməd Arazın təşəbbüsüylə
olmuşdu. Naxçıvanda, teatrın
binasında əzəmətli bir tədbir keçirildi və
mən də çıxış etdim. İçəri
tamaşası ilə, Məmmədsevərlərlə
dolmuşdu, hələ nə qədər adam
da çöldəydi. Naxçıvan
televiziyasında da çıxış etdim.
Naxçıvanda qərara alındı ki, Məmməd
Araz ədəbi mükafatı təsis edilsin. Onun təşəbbüsçüsü
M.Arazın həmyerlisi, iş adamı Heydər
Həsən oğlu Əliyev idi. Bakıya
qayıdandan sonra 56 gün ərzində mən "Məmməd
Araz dünyası" adlı monoqrafiya yazdım və onu
mükafat komissiyasına təqdim elədim.
"Məmməd Araz dünyası" monoqrafiyası
böyük sevgidən doğmuşdu. Bu kitabda mən
Məmməd Arazın tərcümeyi-halını, şeirə
ilk gəlişini, şairin özünəməxsus fərdi
üslubunu, fəlsəfi lirikasını, vətənpərvərlik
ruhunda olan şeirlərini, poemalarını, tərcümələrini,
təbiət şeirlərini təhlil etmişdim. Bundan başqa şairin ədəbi görüşlərindən
söz açan "Klassiklər, müasirlər" və ədəbi
tənqidin Məmməd Araza münasibətini əks etdirən
məqalə və çıxışdarını təhlil
edən iki fəsli də kitaba daxil etmişdim. "Məmməd Araz dünyası" monoqrafiyam bu
böyük şair haqqında ilk sistemli elmi-publisistik bir əsər
idi. Həmin monoqrafiya Məmməd Araz ədəbi
mükafatına layiq görüldü. Bu,
mənim ədəbiyyat aləmində ilk mükafatım idi.
Həmin il (1993) mən Məmməd Arazla bir neçə
dəfə Bakı görüşlərində oldum... Məruzə etdim. Şairin həyat
yoldaşı Gülxanım müəllimə də bunun
şahididir.
Ömrünün son on ilini Məmməd əmi
amansız xəstəliklə mübarizə apardı. Çətin
danışırdı, sonralar nitqi lap zəiflədi. O,
"Azərbaycan təbiəti" jurnalının redaktoru
işləyirdi və mənim yolum "Azərbaycan" nəşriyyatına
düşəndə hərdən Məmməd müəllimlə
rastlaşırdım. Dayanır,
qarşısında baş əyirdim, o da əlimi tutur,
gözlərimin içinə baxırdı.
Məmməd
Araz poeziyası minillik Azərbaycan poeziyasının
ayrılmaz bir qoludur və əgər məndən
soruşsalar, onun ədəbiyyat tariximizdə mövqeyini necə
müəyyənləşdirmək olar, - o zaman deyərəm
ki, o da poeziya zirvələrindən biridir. Nizami, Füzuli, Nəsimi,
Sabir, Şəhriyar, Səməd Vurğun... Rəsul Rza... Bəxtiyar
Vahabzadə... Əli Kərim... və Məmməd
Araz zirvələri. Təbii ki, zirvələri
müqayisə etməzlər, onlara baxıb qürur hissi
keçirərlər.
Məmməd Araz şeiri ilk növbədə, milli
şeirimizin 1960-2000-ci illər mərhələsində yeni
bir hadisədir. Bir anlığa təsəvvür edək
ki, Məmməd Araz adlı bir şairimiz heç əzəldən
olmayıb. O zaman XX əsr Azərbaycan şeirində bir
çat, bir boşluq yaranardı. Şeirimizdə
sevgi, təbiət, vətənpərvərli-yurdsevərlik-insansevərlik
mövzularında Məmməd Araz ahəngi hiss edilməzdi.
Onda heca şeirimizin bir bəndi
qırılıb düşərdi. Onda
şeirimizdə fəlsəfi bir ahəng
çatışmazdı.
Bu mövzuların hər biri üzərində
ayrıca dayanmaq, məxsusi söhbət açmaq olar.
"Azərbaycan deyiləndə ayağa dur ki,
Füzulinin ürəyinə toxuna bilər" - S.Vurğunun
məşhur "Azərbaycan" şeirindən sonra bu
şeir ən gözəl, ən poetik vətən şeiri
deyilmi?
Azərbaycan təbətinin ən incə, ən zərif
lövhələri, əkinçilik, biçinçilik,
çölçülük mədəniyyəti
"Atamın kitabı"ndakı kimi hansı bir
poemamızda yüksək sənətkarlıqla əks
etdirilib? Onun bu poemasını Təbiət dərsliklərinə
salmaq lazımdır.
Onun bu mövzulu şeirlərində təbiətdən
cəmiyyətə, cəmiyyətdən də cəmiyyətə
bir boylanış var.
Günahkaram,
nə əmr etsən, hazır durmuşam,
Ucalıqdı bağışlamaq, bağışla məni.
Necə
deyim son ayaqda könül qırmışam
Necə deyim qara torpaq, bağışla məni.
Sevgi şeirlərində kişi-qadın münasibətlərindəki
ən incə məqamları Məmməd Araz qələmində
öz əksini tapıb. Onun sevgi şeirlərində bir
KİŞİ SEVGİSİ yaşayır, KİŞİ
ETİRAFLARI dil açır.
Bizim faciəmiz
qəhqəhəli qəm,
Bizim komediyamız qəm dolu gülüş.
Məhəbbət
körpümüz deyə bilmirəm
Necə
tikilmişdi, necə sökülmüş...
Çökdü süfrəmizə giley dumanı,
Tikanlar göyərdi könül yaramda.
Öldü sevgimizin baş qəhrəmanı
Öldü o səninlə mənim aramda.
Həyat qulağımdan bir məsəl asdı,
Sən də bil, gərəyin olar bir zaman.
Ürəyə
girməyi bacarmaq azdır,
Ürəkdə
qalmağı bacarmalısan!
Məmməd Araz şeiri sırf milli şeirdir və
dünya ölkələrində çox şair tapmaq olar ki,
şeiri başdan-ayağa millətinin, xalqının, vətəninin
torpağına, rənginə bənzəsin. Amma bu
oxşarlıqda hər şair millətini, xalqını, vətənini
ləyaqətdə, poetik sözün ucalığı ilə
təmsil edə bilmir. Bu mənada Azərbaycan
poeziyasında Səməd Vurğundan sonra xalqın ürəyində
yer tapan, orada əbədi məskən salan iki-üç
şairimiz varsa, başda Məmməd Arazı görərik.
Məmməd Arazın şəxsiyyəti ilə
poeziyası bir-birinə necə də bənzəyirdi. O, təkcə böyük
şair yox, ən başlıcası böyük insan idi. Məmməd Araz poeziyası bu böyük
insanın nəhrindən su içmişdi. Düşünürəm ki, onu aysberqə bənzətmək
olar, potensialının çox hissəsindən istifadə edə
bilmədi.
Çox danışmaq olar. Amma ustadın kiçik bir şeiri
ilə bu söhbəti bitirək (şeir "Yazı
masama" adlanır):
Biz iki
ocaq kimi
Sinə-sinəyə yandıq.
Odumuz
öpüşəndə
Közümüzə inandıq.
Dərd
eləmə, desəm ki:
Yazı
masam, ölürəm!
Ölə-ölə
yazmıram:
Yaza-yaza ölürəm...
Vaqif
YUSİFLİ
Ədalət.-2013.-28 sentyabr.-S.13.