Füzulinin qəzəllərini çəkmək
istəyən rəssam
Xilə
xalçaları və qumlarda çəkilən
azömürlü rəsmlər...
Şaxtalı
havaların tüğyan etdiyi dekabr günlərinin birində
Bakının Əmircan kəndində Bəhlul kişinin ailəsində
bir oğlan uşağı dünyaya gəlir. Bəhlul
kişi elə həmin ilin yanvar ayında itirdiyi Səttar
adlı oğlunun adını yeni doğulmuş körpəyə
qoyur.
Ailənin
dolanışığını şəxsi təsərrüfatından
çıxaran Bəhlul kişinin ailəsində dörd
övlad böyüyür. Səttar bu ailənin
üçüncü övladı olur.
Göz
açdığı gündən Əmircan kəndində
toxunan məşhur Xilə xalçalarının
toxunulmasına şahidlik edən Səttar elə
uşaqlıq illərindən rənglər aləminin sirrinə
vaqif olmağa başlayır.
Murtuza
Muxtarov məscidinin qədim ovdanları, təbiətdəki
gözəlliklərdən ilhamlanan balaca Səttar
böyüdükcə hər kəsi öz istedadı ilə
təəccübləndirməyi bacarır.
Xasiyyətcə
sakit biri olan Səttar riyaziyyat fənnində xüsusilə
diqqət çəkdiyindən hər kəs onun gələcəkdə
böyük riyaziyyatçı olacağına şübhə
etmir. Qonşuluqda, yoldaşları arasında bu fəndən
çətinə düşən uşaqlara köməklik
etməkdə ad çıxardığından, onun rənglərə
olan marağı hamıya ötəri hiss təsiri
bağışlayır.
İlk
bacarığını yorulub-usanmadan Bakının
qızılı qumları üstündə məşq edən
Səttar böyüdükcə rənglər
dünyasının cazibəsinə biganə qala bilmir.
"Məgər
diplomsuz rəssam olmur?"
1927-ci
ildə o, müvəffəqiyyətlə imtahan verib Rəssamlıq
Texnikumunun tələbəsi olur. Sonralar "Əzimzadə məktəbi"
kimi məşhurlaşacaq bu texnikumda Səttar Bəhlulzadə
1931-ci ilə kimi təhsil alır.
Təhsil
illərindəki ilk uğurları böyük rəssam Əzim
Əzimzadənin diqqətindən yayınmır. O, Səttarı
baş rəssamı olduğu "Kommunist" qəzetində
işləməyə dəvət edir. Həmin qəzetdə
işlədiyi iki il müddətində Bəhlulzadə qrafik
sənəti sahəsində özünün dəst-xəttini
formalaşdırır.
Rəsm
sahəsindəki istedadı onu təhsilini Moskvada davam etdirməyə
məcbur edir.
1933-cü
ildə Səttar V.İ. Surikov adına Moskva Rəssamlıq
İnstitutunun qrafika şöbəsinə daxil olur. Moskvadakı
təhsil illərindən hər zaman həvəslə
danışan rəssam, dövrün görkəmli qrafikləri
olan Favorski, Pavlinov və Brunidən sənətin incəliklərinə
yiyələndiyini fəxarətlə nəql edir.
Tələbəlik
illərinin birində qrafikanın saya gəlməz texnika və
bədii məziyyətlərini mənimsəyən Səttarın
həyatında çox əlamətdar bir hadisə baş
verir.
Krımda
keçirilən yay təcrübəsi zamanı onun rəsmlərindəki
özünə məxsusluğu, rənglərə olan
doyulmaz sevgini duyan məşhur rəssam Q. M. Şeqal Səttara
rəngkarlıq fakültəsinə keçməyi təklif
edir. O, bu təklifi məmnuniyyətlə qəbul edir və
üçüncü kursdan etibarən Şeqalın rəhbərlik
etdiyi emalatxanada təhsilinə davam edir.
Təhsil
illərini başa vurarkən o diplom işi olaraq, Babək hərəkatı
mövzusunu seçir. Mövzunun daha əhatəli olması
üçün o, material toplamaq üçün Bakıya
qayıdır. Gənc rəssam diplom işini tamamlasa da, onu
müdafiə edə bilmir. 1941-ci ildə başlanan
Böyük Vətən Müharibəsi onu vətəndə
qalmağa məcbur edir. Lakin qanlı-qadalı, bəşəriyyətə
çox ağır itkilər vermiş müharibə illəri
bitsə də, Səttar diplomunun müdafiəsi
üçün təkrar Moskvaya qayıtmır. Bunun səbəbini
soruşanlara isə "Məgər diplomsuz rəssam
olmur?" cavabını verir.
1941-ci
ildə isə Səttar Bəhlulzadə SSRİ Rəssamlar
İttifaqına üzv qəbul olunur.
Tükənməz
enerji və gərgin iş qrafiki
Rəssamlığa
başladığı ilk dövrlərdə Buzovnada,
Zuğulbada, Əmircanda, Bilgəhdə çoxlu etüdlər
çəkir. Lakin bununla yetinməyən rəssam vətənin
başqa dilbər guşələrinə də səyahət
etməyə başlayır.
Bəzən
o, təbiətin qoynunda dinclik nədir bilmədən
çalışır, istirahət etməyi, yeməyi də
unudur. Sənətinə olan məhəbbəti onu qızmar
günəş altında, yağış yağanda belə
işləməyə məcbur edir. Bütün günü
fasiləsiz işləməyə qadir olan bu çəlimsiz
insandakı tükənməz enerji onun ətrafındakı
insanları hər zaman təəccübləndirir.
Əllinci
illərdən başlayaraq Səttar Bəhlulzadə çəkdiyi
əsərlərində insan təsvirlərinə çox az
yer verir. Rəsmlərində insan təsviri olmasa da o, hər
zaman onların əməyinin tablolarda əks olunmasına
sidq-ürəklə inanır.
İllər
ötür, bir-birindən gözəl əsərlər Səttar
Bəhlulzadə fırçasının sığalından
keçir. Özünü bütünlüklə sənətinə
həsr etmiş insanın təkliyi, ailə qurmamağı ətrafdakı
doğmalarını, dostlarını narahat etməyə
başlayır. Lakin yalnızlığını alın
yazısı hesab edən rəssam anası Hökümə
xanımı körpə övlad məhəbbəti ilə
sevir.
Sənətkarın
Füzuli məhəbbəti
Yalnız
qaldığı zamanlarda özünə qapanmağı sevməyən
Səttarın dostları hər zaman çox olur. Adi kənd
adamından tutmuş, ən məşhur insana qədər hər
kəs onu hər zaman sevir, hörmətini saxlayır. Belə
dostlardan biri də şair Bəxtiyar Vahabzadə olur.
Günlərin
birində yalnızlığın, tənhalığın əlindən
yaxasını qurtarmaq istəyi ilə o, gecə saat
üçdə şairin qapısını döyür.
Gecənin
bir aləmi olmasına baxmayaraq, hər zaman bu evdə hörmətlə
qarşılanan rəssama mürəbbəli çay süfrəsi
açılır. Süfrə arxasında əyləşən
Səttar qəfildən, əlini süfrəyə qoyulmuş
mürəbbəyə batırıb yerdəki xalçanı
qaldırır və döşəmədə ceyranı
andıran rəsm çəkib deyir: "Füzulinin
bütün qəzəlləri bitkin bir portretdir. Mən
portretçi olsaydım, Füzulinin nəinki qəzəllərinin,
hətta hər bir beytinin portretini çəkərdim".
Füzulinin
qəzəllərinə olan vurğunluğunu o, hər zaman
belə dilə gətirir. "Mənim bir rəssam kimi
yetişməyimdə üç müdrik sənətin: qədim
xalça və miniatür sənətimizin, bir də ki,
Füzulinin odlu-alovlu poeziyasının böyük təsiri
olub".
Bütün
bunlarla yanaşı o, Məhəmməd Füzuli və
"Leyli və Məcnun" əsəri ilə bağlı
çoxsaylı rəsmlər çəkir. Bunlardan ən məşhurları
isə "Məcnun ağlar, şam ağlar",
"Şair kədəri", "Şamü-qəriban",
"Səhralardır həmdəmim", "Füzulu və
Məcnun" əsərləri olur.
Füzuliyə
olan sevgisini rəssam bir dəfə daha qəribə və
özünəməxsus formada büruzə verir. Dekabrın
15-də ad gününü qeyd edən Səttar başına
yığışan yaxın adamları ilə
yeyib-içdikdən, gülüb-danışdıqdan sonra o
biri otağa keçib oradan xeyli şam gətirir. Sonra
onların hamısını yandırıb masanın üzərinə,
pəncərələrin qarşısına qoyur. Evin işıqlarını
söndürüb belə bir təklif edir: "Gəlin
ağır-ağır "Şəbi-hicranı"
oxuyaq". Otaqda olan hər kəs onunla birgə oxumağa
başlayırlar. Qaranlıq otaqda yanan şamların
şöləsi, divarlarda əks olunan kölgələr və
Səttarın üz-gözünə dağılmış
saçları, parlaq baxışları Füzulinin qəzəli
ilə ahənglik yaradır. Və həmin an bəlkə də
elə Səttar bir neçə dəqiqəlik də olsa, Məcnuna
çevrilir.
Amansız
xəstəlik və ilk fərdi sərgi...
"Qızbənövşəyə
gedən yol", "Şuşa ətrafında", "Mənim
anam", "Doğma düzənlərdə",
"Tanrıyla söhbət", "Qudyalçay",
"Analar yanar, ağlar", "Şahnabad" kimi yüzlərlə
ölməz əsərlər yaradan Səttar Bəhlulzadə
həyatda bir çox acılara, ağrılara sinə gərib,
dərd-sərini çox az adamlarla
bölüşdüyündən yaxınları onun xəstəliyindən
çox gec xəbər tuturlar. Həm də bu xəstəlik
elə bir vaxtda onun yaxasından yapışır ki, o,
qayğıdan, diqqətdən də kənarda qalır. Belə
ki, onun sənəti və şəxsiyyəti ilə ondan da
qat-qat aşağı səviyyədə olan rəssamla
davrandıqları kimi davranırlar. Belə diqqətsizliyi
hiss etdikdə o, Əmircandakı evlərinə çəkilib
günlərlə oradan çıxmır.
Rəssamın
hər zaman boyalı olan əlləri bu dəfə tərtəmiz
və xəstəlikdən saralmış vəziyyətdə
olur. Yaxın dostlarından biri onun bu halını
görüb çox pis olur və onun üz-gözündən
öpüb leçkomissiyaya aparmaq üçün dilə
tutur. O, isə ağlayıb deyir ki, onlar adam deyillər, məndən
soruşurlar ki, niyə evlənmirsən?..
Lakin
rəssamın vəziyyəti günü-gündən pisləşdiyindən
onu 1973-cü ilin avqustunda Sabunçuda yerləşən xəstəxanaların
birinin yoluxucu xəstəlikləri üzrə şöbəsinə
yerləşdirib, sarılıq xəstəliyi diaqnozunu
qoyurlar. Dostları hər gün ona gül, meyvə
aparırlar. Otuz doqquz dərəcə qızdırması
olmasına baxmayaraq o, həmin güllərin və meyvələrin
şəkillərini çəkib divarlara
yapışdırır.
Vaxt
keçir rəssamın səhhətində heç bir irəliləyiş
gözə çarpmır. Elə həmin ərəfədə
həm də onun Moskvada ilk fərdi sərgisi
açılır. Öz sərgisində ürəkdən
iştirak etmək istəyən rəssam dostlarına deyir: -
Oğlum yox, qızım yox evləndirib toylarını edəm.
Özümün də toyum olmayıb, evlənməmişəm.
Altmış dörd yaşım var. Ömrümdə ilk dəfə
Moskvada fərdi sərgim açılıb, lakin rəsmi
adamlar, həkimlər icazə vermirlər ki, gedib öz
toyumu-sərgimi görüm. Bilmirəm, neyləyim?..
Bu
sözlərdən sonra həkimlər ona heç bir yoluxucu xəstəliyi
olmaması haqqında arayış verirlər. Tezliklə Səttar
Bakı-Moskva qatarı ilə Moskvaya yola düşür.
Sərgidə
güclə ayaq üstündə dayanan rəssamın
halı sərgidən sonra daha da pisləşir. Ertəsi
gün onu Petrovski adına xəstəxanaya aparırlar.
Üç gündən sonra isə o, əməliyyat olunur.
Əməliyyatdan
sonra saçları dibindən qırxılmış rəssam
yaxınlarını yenə də gülərüzlə
qarşılayıb onlardan onu əməliyyat etmiş cərrah
Çernousova və tibb bacılarına yaxşı hörmət
etmələrini xahiş edir. Çernousov isə bir qəpik
pul da götürməyib deyir: "Heç bir hörmət
lazım deyil, o müqəddəsdir, allah adamıdır. Həm
də onun xəstəliyi artıq şiddətlənib. Qara
ciyərində, öd kisəsinin yolunda xərçəng
var. Özünə yaxşı baxarsa bir il, baxmazsa altı ay
yaşayar. Bir də Moskvaya gətirməyin. Boş zəhmətdir..."
Səttarın
xəstəliyinin belə ağır olduğunu bilən
dostları, yaxınları dərin kədərə qərq
olsalar da, ona büruzə verməməyə
çalışırlar.
Əməliyyatdan
sonra xəstəliyi haqqında heç bir məlumatı
olmayan Səttar qatardan düşərkən onu
qarşılayan insanlara: "Xoş gördük, dostlar. Sağ-salamat gəlib çıxdım doğma torpağa".
Böyük rəssamın ömrünün
son bir ili...
Lakin rəssamı müqəddəs,
allah adamı
adlandıran cərrahın
onun xəstəliyi haqqında dediyi sözlər özünü
bir il müddətində
doğruldur. 1974-cü ilin yağışlı oktyabr ayının 15-də
böyük sənətkar
gözlərini əbədi
olaraq yumur.
Həmin günü onun tabutu "Aktyorlar evindən" çıxarılanda
küçədəki insan
axını onun doğmalarını daha da kövrəldir. Fəxri xiyabanda
dəfn olunmasına icazə verilməyən cənazə rəssamın
öz vəsiyyətinə
uyğun olaraq, Əmircan kəndində anasının yanında torpağa tapşırılır.
Qəlbinin sevgisini, şəxsiyyətinin
böyüklüyünü, kimliyinin tənhalığını
tablolara köçürən,
sevdiyi vətəni qarış-qarış gəzən,
özünü, həyatını
həqiqətən də
sənətinə qurban
verən sənətkar
öz doğma kəndində, hamıdan çox sevdiyi anasının yanında rahatlıq tapıb, əbədi rahatlığa
qovuşur.
Yazıçı Azər Abdullanın "Qapıları bir-bir döydüm" kitabından
və sənətşünas
Ziyadxan Əliyevin
"Sənətin Məcnunu"
kitablarından istifadə
olunmuşdur.
Hər iki müəllifə dərin
təşəkkürlər.
Samirə Əşrəf
Ədalət.-2013.-12 yanvar.-S.10.