DOĞULDUĞU GÜN ÖLƏN SƏNƏTKAR...
Hər
kəs tərəfindən tez-tez işlədilən məşhur
bir deyim var: həyat çox qəribədir. Ən adi diqqət
kifayət edir ki, bunun məhz belə olduğunu görəsən.
Və mənə elə gəlir ki, bu kəlamın heç
yaşı da bilinmir. Çünki insan övladı
özünün kimliyini dərk edən zamandan içərisində
olduğu həyatın qəribəliyini anlayıb. Bəlkə
də həyatın, elə dünyanın da öyrənilməsində,
nəzəriyyələrin, elmlərin yaranmasında, hətta
kəşflərin təzahüründə məhz bu qəribəliyin
rolu əvəzsiz olmuşdur.
Sayı-hesabı
bilinməyən bu qəribəliklər sırasında biri də
var ki, hər kəs həyatında onunla
qarşılaşır. Yəni, çox zaman ən
böyük ehtimal etdiyimiz deyil, onun əksi baş verir. Bəzən
ən çox üzərində əsdiyimiz, qoruduğumuz məhv
olur, heç bir dəyər vermədiyimiz isə əbədiymiş
kimi yerində durur. Bir çox hallarda bütün
varlığımızla, gücümüzlə həll etməyə
çalışdığımız, amma
bacarmadığımız nəsə, heç gözləmədiyimiz,
özü də ən adi bir səbəb üzündən
öz çozümünü tapır... Hələ neçə-neçə
belə oxşar hadisələri, təsadüfləri sadalamaq
mümkün olsa da buna lüzum görmürəm. Və mənə
elə gəlir ki, bu gözlənilməzliklər, bu əksliklər,
bu qəribəliklər... olmasaydı heç həyat
dediyimiz bir nəsnə də olmazdı.
Məncə
elə o balaca qızcığaz üçün də bu
sadaladıqlarımız keçərlidir. Çünki hələ
çox balacaykən ən yaxınlarını,
doğmalarını itirən, tamamilə köməksiz qalan
kiçik İnqridin bir zamanlar dünya şöhrətli bir
insan olacağına kim inanardı ki? Onun üzləşdiyi
şərtlərlə, əlbəttə ki, heç kim...
Amma bunlar bir gerçək idi...
O, xəstəliyinə
görə, ən ağır günlərini yaşayanda
Amerikanın ən nüfuzlu nəşrlərindən biri
hesab olunan "Nyu-York Tayms"ın əməkdaşı
Cudi Kelmesruda vaxtıyla belə demişdi:
"Bütün
bunlar mənim başıma gəldiyi üçün mən
xoşbəxtəm. Mən çox dolğun həyat
yaşamışam. Heç vaxt darıxdırıcı məqamlarım
olmayıb. Mən İsveçdə hələ çox gənc
ikən Allaha yalvarardım: "İlahi, yalvarıram, mənə
darıxdırıcı həyat vermə". Və yəqin
ki, O, məni eşitmişdi".
Həqiqətən
də yaşadığı həyat heç vaxt ona imkan verməmişdi
ki, İnqrid Berqman darıxsın, boşluqdan
üzülsün. Hətta o özü bunu istəsəydi,
düşdüyü mühit, istedadına bələd olan
insanlar buna yol qoymazdılar. Çünki hər kəs ondan
yeni nəsə gözləyirdi, hər kəs onun istedaddan
doğan yeni-yeni obrazlara təkrar-təkrar valeh olmaq istəyirdi.
Və o özü də bunun üçün
yaşadığını düşünürdü. Əslində
isə heç də hər şey önünə sinidə
hazır gətirilməmişdi. Amerika, sonra isə dünya
ekranlarına yol əzablardan keçmişdi. Keçmişdi
və tamaşaçıların ürəyini fəth edə
bilmişdi...
Kim
idi o, qəribə qadın? Bu, istedadla sehrlənmiş İnqrid Berqman idi.
BALACA QIZCIĞAZ.... AMANSIZ HƏYAT...
O, 1915-ci il, avqustun
29-da İsveçin paytaxtında
- Stokholmda dünyaya gəldi. Kiçik, xoşbəxt bir
ailədə. Atası Yustus
Samuel isveçli, anası
Fridel Adler isə əslən Almaniyanın Hamburq şəhərindən
idi. Valideynlərinin yeganə övladı
olan balaca İnqridin ata-anası ilə birgə rahat həyatı çox qısa çəkdi. Taleyin böyük,
dözümlü insanların
iradəsini belə sarsıda biləcək zərbələri qısa
fasilələrlə, ardıcıl
gəldi. Əslində faciəli hadisələrin
beləcə davamı
qızcığazda bir
fikir oyatmışdı
ki, bunların sonu olmayacaq. Belə ki, İnqridin
3 yaşı olar-olmaz
anası öldü, bununla da hər
bir şey - qızının tərbiyəsi,
ailənin qayğıları,
evin dolanışığı,
gündəlik problemlərin
hamısı Samuelin üzərinə düşdü.
İnsafən onun çabaları nəticəsində ailə
ayaqları üzərində
qalxmağı bacardı. Hətta ata
övladının daha
intellektual, daha yaxşı zövqli bir insan kimi
yetişməsi üçün
ona müxtəlif kitablar alır, tez-tez teatra aparırdı. Və bütün
bunlar İnqrid üçün çox cəzbediciydi.
Amma sən demə, bu balaca
qızcığazın hələ
görəcəyi dəhşətlər
bitməyibmiş. Yeddi il sonra,
yəni 10 yaşına
çatanda atası da bu dünyadan
köçərək İnqridi
tək qoydu. Belə kiçik yaşlı bir qızın bu böyük, özü də sərt şərtlərlə
dolu olan dünyada yaşaya bilməsi çox inandırıcı görünmürdü.
Nə yaxşı ki, həyatda xeyirxah insanlar az deyil.
İnqridin xalası valideynlərinin
hər ikisini itirmiş bacısı qızına himayəçi
çıxdı. Bacardığı kimi onun tələbatlarını
qarşılamağa, tərbiyəsi
ilə məşğul
olmağa başladı.
İlk dövrlər onlara çətin olsa da sonradan vəziyyət
düzəlməyə başladı.
Deyəsən işlər qaydasına
düşürdü. Amma...
Amma itkilər
bitmək bilmirdi. Yeni şəraitdə
yaşamağa təzəcə
alışmağa başlayan
İnqrid bu dəfə xalasını
da itirdi. Qadın öldü. Bundan sonra onu özünün
beş övladı
olan digər xalası yanına gətirdi. Burada həyatının növbəti mərhələsini
yaşamaq məcburiyyətində
qalan İnqrid məktəbi bitirdi, sonrasa dramatik kral teatrı yanında məktəbə
qəbul edildi. Və belə demək mümkünsə, onun aktrisa kimi ilk debütü məhz elə tələbəlik
illərində oynadığı
rol oldu. Özünü bütünlüklə
incəsənətdə görən,
varlığı ilə
aktrisalığa can atan
İnqrid təhsilini başa vuranda onun artıq 18 yaşı vardı. Daxilindəki
enerji və həvəsi onu daim bu aləmə
çəkirdi. Və inanırdı
ki, bir gün
bütün arzuları
çin olacaq.
BÖYÜK YOLUN ÖNÜNDƏ
Təxminən iki ildən sonra Berqman aktrisa
kimi ölkəsində
böyük ekranlara çıxdı: "İntermesse"
filmində Anita Hoffman rolunda.
O, ifa etdiyi bu ilk obraza da
ürəyini, daxilindəki
enerjisini verə bilmişdi. Məhz elə bu səbəbdən tamaşaçıların,
hətta İsveç
kinosunun bir sıra tanınmış
simalarının diqqətini
çəkmişdi. Onda bir fitri istedadın gizləndiyinin fərqindəydilər.
Qısa zamandan sonra İnqrid kinostudiya ilə iki illik
yaradıcılıq müqaviləsi
də bağladı.
Daha sonra gözlənilməyən bir
təklif gəldi: rejissor Malander gənc aktrisanı çəkdiyi lentə dəvət etdi. Bu dəfə də
İnqrid sevgi ilə qarşılandı.
(Ardınca onu
daha iki filmə çəkdilər).
Və
ilk uğurları gənc
Berqmanı göyün
yeddinci qatına qaldırmışdı. Onun üçün
yeni xəyallar yaranmaqdaydı. Lakin birdən...
Qarlı, şaxtalı Stokqholmda o
ilk məhəbbəti ilə
- yaraşıqlı bir
gənclə qarşılaşdı. Və gənc aktrisa anladı ki, yaşına görə ciddi görünən, diş həkimi Petter Lundstrom onun sevgi şahzadəsidir.
Doğrudan da bu qarşılaşma onların
arasında qızğın
məhəbbətə çevrildi
və bir müddət sonra isə onlar talelərini birləşdirməyə
qərar verdilər, vaxt itirmədən də evləndilər.
Həmin
dövrlər İnqridə
həqiqətən də
elə gəlirdi ki, artıq həyat onun üçün göndərdiyi
acı və kədərli sürprizlərə
son verib, hər şeyi daha gözəlləri ilə
əvəzləyib. Çünki indi onun xoşbəxtliyi
üçün nəyi
çatmırdı ki?
İsveçdə onu bacarıqlı
bir aktrisa kimi sevirdilər, yaraşıqlı əri
vardı, yenicə dünyaya gətirdiyi qızı, maddi imkanları... vardı.
Amma görünür
tale onu daha uzaqlara, daha yüksəklərə aparmağa
qərarlıydı. İnqridin ifasından
xəbərdar olan Hollivudun məşhur prodüsserlərindən biri
Devid Selznik onu çəkəcəyi
filminə dəvət
edəndə nəinki
aktrisanın özü,
elə əri Petter də heyrətə və fərəhə qərq oldular. Maraqlıydı
ki, İnqrid əvvəlcə bu təklifi kiçik qızı Piaya, yeni ailəsinə, yaşadıqları şəraitə
görə tərəddüdlə
qarşılasa da Petter Lundstrom özü artıq təklifə "hə"
cavabını vermişdi.
Və bununla da okeanın
o tayına - hər bir gənc sənətçinin
ən böyük arzusu olan Hollivuda
gedən yolların qapısını açmışdı.
HOLLİVUDA
Əslində
o, Amerikada onların sevgisini, ailə həyatını nələrin
gözlədiyini bilsəydi bəlkə də buna
etirazını bildirərdi. Petter Hollivudun məşhurları
Hemfri Boqartın, Şarl Buayenin, Qreqori Pekin, Keri Qrantın...
onun arvadı ilə yaşadıqları məhəbbət
romanlarına mane ola bilməyəcəkdi. Bəzi təhqiqatçılara
görə, ailənin Amerikaya köçüb getməsində
Avropada müharibə alovlarının görünməsinin də
böyük rolu olmışdı. Çünki artıq
imkanı olanlar, müharibə qurbanlarına çevrilməkdən
ehtiyat edənlər uzaqlara üz tutmağa
başlamışdılar.
1939-cu
ildə Amerikaya gələndən dərhal sonra aktrisa Devid
Selzniklə 7 illik bir müqavilə bağladı. Əgər
onun çox da uzun çəkməyən İsveçə
yaradıcılıq ezamiyyətini nəzərə almasaq, demək
olar ki, İnqrid səkkiz il Hollivuddan ayrılmadı. Aktrisa
Selzniklə iki filmə imzasını atdı. Və hər
iki filmdəki obraz çox uğurlu alındığından
İnqrid Berqmanın amerikalılar arasında da pərəstişkarları
yaranmağa başladı. Hətta 1940-cı illərdə onu
yeni istedad adlandırdılar. Artıq bir il sonra - 1941-ci ildə
çəkildiyi "Doktor Cekill və mister Hayd"dan sonra
tamaşaçılar gözlərinə inanmırdılar.
Çünki İnqrid Berqman burada istedadının yeni tərəflərini
göstərə bilmişdi. Onun obrazları daxili aləmləri
ilə seyirçilərin qarşısına
çıxır, İnqridin səmimi ifasıyla hər kəsin
qəlbinə yol tapırdı.
Məhz
bu filmdən sonra onu karyerası daha inamlı şəkildə
yüksəlməyə başladı. Rejissorlar, böyük
kino sənayeçiləri daha sıx şəkildə onunla
iş birliyinə girməyə maraq göstərirdilər.
Yeri gəlmişkən, qeyd edim ki, Avropadakı işlərini
qoyub Amerikaya gələn Pettertin də fəaliyyəti az
qazanc gətirmirdi. Lakin sonradan İnqridin işlərinin həddən
artıq çoxalması onu arvadının menecerinə
çevirmişdi. Və o heç də bu işin öhdəsindən
pis gəlmirdi.
1942-ci
ildə Selznik İnqrid Berqmana "Kasablanka" filmində
İlza Land rolunu tapşırdı. Filmin rejissoru isə Maykl
Kertits idi. Onu demək lazımdı ki, film gözləniləndən
də uğurlu alındı və İnqridin
yaratdığı obraz yenə də alqışlarla
qarşılandı. Maraqlıdır ki, çex müqavimət
hərəkatının liderinin arvadı olan Landı ifa etmək
ona həvalə ediləndə aktrisa çox tərəddüd
içərisində qalmışdı. Niyəsə ona elə
gəlirdi ki, bu obrazın daxili aləmi onun üçün
tam aydın deyil. Hətta bu səbəbdən çəkiliş
zamanı zaman-zaman problemlər də yaşanmışdı.
Amma bütün bunlara baxmayaraq İnqrid işinin öhdəsindən
yüksək səviyyədə gəldi və məhz elə
bu üzdən də İlza Land onun yaratdığı ən
gözəl obrazlar sırasında yer alıb. Filmin
özünü isə 1943-cü ildə Amerika
Kinoakademiyası ilin ən yaxşı filmi elan etdi...
(Ardı qəzetin 29 yanvar sayında)
BABƏK YUSİFOĞLU
Ədalət.-2013.-22
yanvar.-S.4.