Dalğalı ömrümüzün
"Dalğa"lı günləri və çillə ərəfəsində
bir dəstə payız gülünün
ətri
Yaxud mənə də payı
düşmüş dünya barədə improvizə
Uşaqlıq
illərində ən çox sevdiyim təbiət hadisəsi
"Peyğəmbər qurşağı"nın
görünməsi və yox olması idi. Biz o vaxtlar göy qurşağını
elə adlandırırdıq. Hər dəfə
yağışdan sonra işim-gücüm səmanın
buludsuz tərəfindəki həmin möcüzənin yox
olmasına tamaşa eləmək idi. O rənglər tamamilə
əriyib gedənə qədər hərəkətsiz və
səmirsiz dayanıb daha nələrinsə baş verəcəyini
gözləyirdim... Amma heç nə baş vermirdi. Altı
yaşımda da elə idim, altmış yaşımda da eləyəm.
Həmişə rənglərin yaratdığı əsrarəngizlikdən,
möcüzəyəbənzər anlardan nə isə
gözləyirəm... və heç nə baş vermir.
Baş verən ancaq ruhun təzələnməsindən və
yaddaşın çözülmək bilməyən
düyünlərinin növbəti dəfə dartılıb
bərkiməsindən ibarət olur. Fərq ondadır ki, indi
göy qurşağına baxıb donuq, dinməz qalmıram.
İndi xatirələr mənim üçün "Peyğəmbər
qurşağı" olur. Özü də daha
çalarlı, daha gectükənən. Nahid Hacızadənin
"Yada düşdü" kitabını oxuyanda da elə
olmuşdum, "Yada düşdü" adlı
jurnalını vərəqləyəndə də. İndi isə,
Dilarə Vəkilova ilə Əlövsət Bəşirlinin
birgə ərsəyə gətirdikləri "Bizim
dünya" kitabının çoxrəngli, çoxsəsli
və çoxmərtəbəli təəssüratlarının
əsrarəngiz sehrinə düşdüm. Səssiz və hərəkətsiz,
eynilə göy qurşağına baxdığım kimi.
Gözümün önünə nələrin gəldiyini
yaza bilirəmmi ki... Mümkün deyil.
... Mən
sözün dalınca düşəndə hələ 15
yaşım vardı. İlk yazım rayon qəzetində veriləndə
neçə yaşım vardısa, tamamilə unutmuşam.
Amma mətbuata gələndə... o vaxta qədər kolxozun,
neft mədənlərinin, peşə məktəbinin
qarışıq sularını çox içmişdim. Fəqət,
bəxt adamın üzünə güləndə qətiyyən
yaşını soruşmur. Elə-belə, sadəcə,
bizim bacarmadığımız şəkildə gülüb
gedir və həmin gülüşlə də
başlayırsan uğurlu günlərin, sevincli anların
sayını itirməyə. Təki itirdiyimiz həmin say
olsun, qələmə almağa başladığımız
yazının məramını itirməyək ( yaxşı
ki, giriş bir qədər də uzanmadı, yoxsa mən
yazının istiqamətini tamamilə başqa səmtə
yönəltmək üzrə idim). Qərəz, ötən əsrin
sonuncu onilliyi ərəfəsində bəxt mənim
üzümə necə güldüsə, gəlib ölkənin
ən tanınmış qələm sahibləri ilə bir
kollektivdə işləməli oldum. Elşad Quliyev, Nahid
Hacızadə, Ələkbər Abbasov (Şəhrili), Dilarə
Vəkilova, Əlövsət Bəşirli (o zaman Əlövsət
müəllim "Bilik" Cəmiyyətində şöbə
müdiri işləyirdi), Firudin Şahbazov kimi
yaradıcılıq nüfuzu ölkənin mətbuat aləmini
başdan-başa əhatə edən ünlü insanlarla
birlikdə "Dalğa" adlı mükəmməl bir qəzet
ərsəyə gətirdik. Daha doğrusu, həmin qəzet
onlar üçün növbəti bir iş yeri, mənim
üçünsə məktəb oldu. Çox sonralar
dövlət radiosunda İlyas Adıgözəlov, Hidayət
Səfərli, Mailə Muradxanlı, Şamil Məcidov,
Mövlud Süleymanlı, Heydər Zeynaloğlu, Zərxanım
Əhmədli... kimi səs-söz sahibləri ilə həmkar
olmağm da həyatımda olduğu qədər qələmimdə
də əsaslı dəyişikliklər eləmişdi. Ancaq
mənim üçün əsas məktəb
"Dalğa" qəzeti oldu. Bu barədə dönə-dönə
söz açmışam və oradakı müəllimlərimin
- bu ifadəni böyük səmimiyyətlə işlədirəm
- hər birinə dəfələrlə minnətdarlığımı
bildirmişəm. Həmin qəzetdə işləməyin
başqa bir önəmi də ondan ibarət idi ki, o illərdə
ölkənin bütün ziyalıları məhz
"Bilik" Cəmiyyətinin ətrafında
toplaşmışdılar və bizim qəzet də
"Bilik" Cəmiyyətinin təsisçiliyi ilə
çıxırdı. Yəni, redaksiyada hər gün
beş- on nəfər görkəmli alimlə
salamlaşırdıq. İndi Dilarə Vəkilova ilə Əlövsət
Bəşirlinin "Bizim dünya" kitabını vərəqləyərkən
həmin günlərin əksəriyyətini yenidən
yaşadım.
Elşad
müəllim sözün gücünü də bilirdi, yerini
də və güclü sözün xiridarı idi. Nahid
müəllim sözdə ancaq və ancaq səmimiyyət
axtarırdı və həmişə olmasa da, onu
tapırdı. Xüsusən, öz yazılarında. Ələkbər
Abbasovun tələbi daha konkret idi: -Yazını artıq
sözlərlə yükləmə! Konkret fikirini söylə,
vəssalam. Dilarə Vəkilova ana dilimizin imkanlarına elə
dərindən bələd idi ki, onun redaktəsindən sonra
istənilən zəif və soyuq yazı da isinir, üzə
gülürdü. Ələkbər müəllim hansısa
müəllifin fikirlərinə müdaxilə etməkdən
çəkinmirdi: - Qəzeti müəlliflər
çıxarmırlar, redaksiya rəhbərliyi
çıxarır, - deyə öz qənaətinə bəraət
qazandıran Ələkbər Abbasovun redaktor kimi işlədiyi
yazılar kollektivə başucalığı və
üzağlığı gətirilməsi baxımından
çox əhəmiyyətli idi. Məhz onun sayəsində
bizim qəzetin səhifələrində ictimai-siyasi və ya ədəbi-bədii
səhvə yol verilməsi qətiyyən mümkün deyildi.
Hər halda, mən görmədim. Dilarə xanım isə nəinki
müəllifin mövqeyinə toxunmurdu, hətta, hansısa
yazıdan ayrı-ayrı fikirlərin və ya sətirlərin
çıxarılmasına da yol vermirdi. Buna baxmayaraq onun
işlədiyi yazı təsbeh dənələri kimi
düzülürdü. Bir dəfə "Bilik" cəmiyyətinin
redaksiya-nəşriyyat şöbəsinin müdiri İsmət
Səfərov Dilarə xanımın qəzetin növbəti
nömrəsi üçün işlədiyi yazılar barədə
təqdiredici fikirlər söylədi. O fikirlərə qocaman
jurnalist Tofiq Axundovun münasibəti isə çox maraqlı
idi: -Yaxşı redaktənin kökündə dili,
sözün imkanlarını dərindən bilmək kimi əsas
keyfiyyət dayanır. Dilarə xanımın isə Səməd
Vurğun nəslinin nümayəndəsi olduğuna görə
Azərbaycan ədəbi dilinin imkanlarını dərindən
bilməsi tamamilə təbiidir. Bəlkə də belə idi.
"Bizim
dünya" kitabında ("Mütərcim" nəşriyyatı,
2012-ci il) diqqəti cəlb etməyən, oxunaqlı olmayan
hansısa səhifəyə rast gəlmək mümkün
deyil. Amma insafən, Dilarə xanımın oçerk və
xatirələri bir az da olsa fərqlidir. Mənim dostum Valeh Məhərrəmli
həmişə yaxşı bir kitab haqqında söz
açanda deyir ki, bu kitab yaxşı oxunur. Guya, kitab
özü ərsəyə gəlib. Dilarə xanımın
yazıları da sadəcə yaxşı oxunur. Xüsusən,
onun yaratdığı lövhələr sanki sözlə
deyil, səslə yaradılıb. Mənim uşaqlıq illərimdə,
öz kəndimizdə on dəfələrlə şahidi
olduğum bir lövhəni Dilarə xanım elə təsvir
edib ki, sanki o əhvalatı Cəlilabaddakı Bolqarçayda
deyil, Qəbələdəki Mirzəbəyli çayında
görmüşdü: "Şükufə o sahildə
vurnuxan adamlar içərisində ata-anasını
tanıdı. Deyəsən onlar da qızı görmüşdülər.
Suyun səsindən, adamların
qışqırığından ağız deyəni qulaq
eşitmirdi." Yaxud, selin səngiməsindən sonrakı
lövhəyə baxaq. " Səhər Bolqarçay sahilindən
xeyli aralı qoyduğu "qənimətlərdən"-
orda-burda qaralan ağac kötüklərindən, kol-kosdan... əli
üzülmüş kimi öz yatağına çəkilmişdi"
("Qoşa qanad", səhifə-45). Bu qəbildən olan
misallar onlarla, yüzlərlədir. İctimai-siyasi və
sosial həyatımızın istənilən sahəsi barədə
söz açan Dilarə xanım həmin yazıda mütləq
öz qələminin izlərini qoyur. Doğrudur, ictimai-siyasi
məzmun Əlövsət Bəşirlinin yazılarında
öz həllini daha yaxşı tapır. Ancaq bir oxucu kimi məni
mövzunun həllindən daha çox yazının ahəngi
maraqlandırır. İnanıram ki, oxucuların əksəriyyəti
belədir. Bir daha qeyd edirəm, hər iki müəllifin
yazıları (onların ayrı-ayrılıqda verilməsi
çox uğurlu variantdır) müasir oxucunun tələb
etdiyi bir keyfiyyətə - əlüstü oxunmaq imkanına
malikdir. Üstəlik öz valideynləri barədə
qısaca fikirlərlə söz açan Aynur və Pakizə
Bəşirlilərin yazıları da kitabın önündə
verilsə də, ümumi ab-havanın tamamlanması
baxımından xüsusi önəm kəsb edir. Amma...
Amması
odur ki, kitabın əvvəlində "Ön söz" əvəzinə
dastansayağı, fəqət, cəmi 15 səhifəlik bir
yazı verilib. O yazı həm müəlliflərin özləri
haqqında, həm də onların bu kitabda verilmiş və
ya gələcəkdə çoxsaylı kitablarda veriləcək
yazılarının hamısı barədə elə müfəssəl
təəssürat yaradır ki, adam məmnun olur. Həmin
dastanın müəllifi isə 1957-ci ildə Azərbaycan
Dövlət Universitetinin jurnalistika fakültəsinə Dilarə
Vəkilova və Əlövsət Bəşirovla birlikdə
qəbul olunmuş , "J" qrupunun tələbəsi,
bugünkü əməkdar jurnalist, müasir mətbuatımızın
öndə gedən simalarından biri - Ələkbər
Abbasovdur. Bu ustad qələm sahibinin dastanını... bir
neçə dəfə oxudum. Beş-altı abzas yuxarıda
onu öz müəllimim kimi qeyd etmişdim. Ona görə də
yazısı barədə fikir söyləmirəm. Bir az
özümü böyümüş kimi göstərmiş
olaram. Ancaq bu qəzetin oxucularına məsləhət görərdim
ki, həmin dastanı oxusunlar. Unutmasınlar ki, təkcə
dastanın əsas obrazları qəhrəman olmurlar, dastan
yaradanlar da qəhrəmana çevrilirlər.
Elə
bu yazının sonunda qələmə almaq istədiyim
qısa bir xatirədə də dalğalı həyatımın
"Dalğa"lı günlərini yada salmaq istəyirəm.
Beləliklə, dərs xarakterli unudulmaz bir məqam. Qəzetin
baş redaktoru Nahid Hacızadə əməkhaqqımı
artırmaq məqsədiylə məni məktublar şöbəsinə
müdir təyin etdi. Redaksiyaya gələn məktubları mən
oxumalı oldum. Ağdamdan bir nəfər mədəniyyət
işçisi yazı gətirmişdi. Müəllifin
yanında oxumaq zərurəti yarandı. Sərlövhə
belə idi: "Qarabağ Azərbaycanın musiqi
konservatoriyasıdır". Mən dərhal sərlövhəni
dəyişmək istədim. Müəllif
razılaşmadı. Fikrimi qonağa izah etmək istəyəndə
Ələkbər müəllim dedi: - İttifaq, nə
üçün mübahisə edirsən? Götür bax,
iqtisadiyyat, tarix, riyaziyyat konservatoriyası sözləri varsa,
musiqi konservatoriyası ifadəsi də qalsın. Yoxdursa, sərlövhəni
dəyişdir. Qonağı incitmə. Qonaq doğrudan da incimədi.
Yazının
əvvəlində qeyd etdiyim kimi mən qəzetdə işləməyə
gələndə axırıncı iş yerim müəllimlik
olmuşdu. Yəni, mətbuatda təzə idim. Buna baxmayaraq
Nahid müəllim məni bir neçə məsul müsahibələri
hazırlamağa göndərirdi, xüsusi
tapşırıqlar verirdi. Ələkbər müəllimdən
belə qayğını görmürdüm. Bir dəfə
isə... Novruz nömrəsi hazırlayırdıq. Rəssam Ədalət
("Bizim dünya" da onun qələminin dadını,
duzunu görüb) birinci səhifə üçün
çox mükəmməl bir bahar rəsmi çəkmişdi.
Novruzgülü, səməni, qaranquş, sevincdən
tumurcuğu çırtlayan budaqlar, uzaqda soyuqdəyməsi
açılırmış kimi görünən dağlar,
dağılmış təsbeh dənələritək
orda-burda görünən quzular və tütək çalan
balaca çoban... Rəsmi hamı bəyəndi. Xüsusən,
Ələkbər müəllim. Birdən Ələkbər
müəllim mənə çevrildi: - Mirzəbəyli, bu
şəkilə ad ver. Mən şəkilə əvvəldən
baxdığıma görə düşünmədən
cavab verdim: -Torpağın səsi. Ələkbər müəllim
çox məmnun oldu. Dərhal qələmi
götürüb şəkilin adını yazdı və qələmi
yerə qoyub -əla, əhsən -dedi. Görünür,
Şəhrilinin qayğısı üçün məqam məhz
o anda yaranmışdı. Bu gün də qəzetin həmin
nömrəsi mənim üçün çox əzizdir.
Indi, Dilarə xanım, mənə də payı
düşmüş "Bizim dünya"nı oxuyanda orada
"Torpağın səsi"ndəki bütün elementlərdən
üstün cizgilər gördüm. Amma "Bizim
dünya"da həyatın səsini eşitdim və dinlədim.
Bütün səsləri eşitsək də
hamısını dinləmirik.
Və
qəribə bir təsadüf. "Bizim dünya" barədə
sətirləri qələmə alıb qurtaranda iş
otağımızda, yazı stolumun üstündəki bir dəstə
payız gülünü götürüb növbəti dəfə
iylədim. Bu çiçəkləri çox sevirəm və
eyni hərəkəti gündə beş-on dəfə təkrarlayıram..
Kənddən, anamın məhləsindən gətirib
Bakıda əkdiyim çiçəklərdir. "Bizim
dünya" isə Dilarə ananın bağçasından
gəlmişdi. Həmişə güllü-çiçəkli
olmasını sidq- ürəklə arzuladığm
bağçadan.
İttifaq MİRZƏBƏYLİ
Ədalət.-2013.-22 yanvar.-S.8.