Qəmküsar: Mollaları tənqid etdi, öldürüldü
“Molla
Nəsrəddin” fədakarı
Şeir yazmağı atasından
öyrəndi
Əliqulu
Nəcəfov Qəmküsar XX əsr Azərbaycan ictimai fikir
tarixində görkəmli satirik şair, istedadlı jurnalist və
aktyor kimi iz qoyub. Onun adı ədəbiyyatımızın, mətbuatımızın
mollanəsrəddinçiləri sırasında fəxri yerlərdən
birini tutur. O, hələ sağlığında müasirlərinin
diqqətini hərtərəfli biliyə malik alim-şair kimi
cəlb edib. “Molla Nəsrəddin ”jurnalının nəşri
və mübarizəsi tarixində Ə. Qəmküsarın rolu
xüsusilə böyükdür.
Qəmküsarın
faciələrlə dolu olan ömür yolu uzun sürməyib.
Əliqulu Qəmküsar 1880-ci ildə
Naxçıvanda anadan
olub. Atası Məşədi Ələkbər Hacı Nəcəf oğlu gəncliyində papaqçılıq
edib, sonralar isə Culfa gömrükxanasında komisyonçu
olub. Tədqiqatçı alim İslam
Ağayevin araşdırmalarına
görə, Qəmküsarın
atası “Səba” təxəllüsü ilə
şeirlər də yazırmış.
Qəmküsar səkkiz yaşından
ərəb və fars dillərini
öyrənib, 1894-cü ildə
molla məktəbini buraxaraq zamanının görkəmli müəllimlərindən
Mirzə Məmmədtağı
Sidqinin yenicə açdığı üsuli-cədid
məktəbinə daxil
olub.
Zamanının mütərəqqi ziyalısı
olan Məmmədtağı
Sidqinin fəaliyyəti
yalnız müəllimliklə
məhdudlaşmırdı. O, Naxçıvanın
mədəni həyatına
həqiqi mənada başçılıq edib,
məktəbi-tərbiyəni şəhərin mədəni
mərkəzinə çevirmişdi.
Ə.Qəmküsar bu məktəbdə
iki ilə yaxın təhsil alıb, rus dilini öyrənib, müəllimi Sidqidən bədii yaradıcılığın
sirlərini də öyrənməyə başlayıb.
İlk şeirlərindən hədəfi bəlli idi
Bu dövrdə gənc
Əliqulunun həyatında
gözlənilməz yeniliklər
olub. 1896-cı ildə atasının xəstələnməsi
səbəbilə onunla
birlikdə Təbrizə
gedib. Təbriz şəhəri onun yaradıcılığında
dönüş yaradaraq,
satirik şeirləri üçün zəngin
həyat materialları
verib. O, Təbrizdə
məhərrəmlik mərasimini
tənqid edən ilk şeirlərini yazıb.
Bu vaxt ərzində
Təbriz həkimlərinin
müalicəsi xəstəyə
kömək edə bilmir. Dörd aydan sonra Məşədi Ələkbər
vəfat edib. 16 yaşlı Əliqulu
atasını yad şəhərdə dəfn
edərək Naxçıvana
qayıdıb.
Naxçıvana qayıtdıqdan sonra Qəmküsar atasının
ticarət işlərini
idarə edib. O, bu işdən daha çox özünü sənətə və ədəbiyyata bağlayıb.
Dini mövhumata,
ruhaniliyə qarşı
nifrət duyğusu Qəmküsarın ürəyində
hələ gənc yaşlarında baş qaldırmağa başlayıb. Azərbaycanın
ilk qadın kino-rejissoru
olan Qəmər Əliqulu qızı Salamzadə atası haqqında xatirələrində
yazır: “ Nənəm
deyərdi: Naxçıvanda
molla qalmamışdı
ki, onların anaları, arvadları mənim yanıma gəlib hədələməsinlər
ki, oğluna deginən dinə, mollalara sataşmasın, yoxsa bu işin
axırı pis qurtarar. Bir dəfə də
məhərrəmlikdə mənim
yanıma qonşu arvadlar gəlmişdi.
Məndən təvəqqe elədilər
ki, quran oxuyum. Mən oxuyarkən arvadların
bəzisi ağlamağa
başladı. Əliqulu içəri
girdi. Eynəyinin üstündən bir qədər bizə tamaşa elədi. Sonra quranı mənim əlimdən alaraq soruşdu: - Ana, bu oxuduqlarını başa düşürsən? -Yox
bala, başa düşmürəm. Dedi
indi ki, başa düşmürsən
qoy sənin oxuduqlarını mən tərcümə eləyim.
Burada ağlayası heç bir şey yazılmayıb.
Burada ancaq doğruluq, təmizlik haqqında müsəlmanlara bir nəsihət verilir.”
Anasına nifrətinin səbəbi
vardı
Cəhalətin, geriliyin Qəmküsara da ağır zərbələr vurduğu
keçdiyi ömür
yolundan aydın olur. Günlərin birində Culfadan
Naxçıvana qayıdarkən
anasını evdə
görməyən Əliqulu
böyük əmisinin
təkidi ilə anasının kiçik əmisinə ərə verildiyini eşidib.
O, mənən sarsılır,
anasına qarşı
nifrət hissi duyur.
Qohumları onu sarsıntıdan xilas etmək məqsədilə evləndirmək
qərarına gəlirlər. Ona Naxçıvanın
dövlətli və xəsis adamlarından olan Hacı Pirinin yeganə qızı Xəndan xanımı alırlar.
Əliqulu həm də
özündən kiçik
olan qardaş-bacılarını
saxlayırdı. Kiçik əmisi
vəfat etdikdən sonra anası da onların yanına qayıdır.
1906-cı ilin aprel
ayında “Molla Nəsrəddin” satirik jurnalının nəşrə
başlaması Qəmküsarın
həyatında yeni səhifə açır. Adını
uşaqlıqdan eşitdiyi,
bir il əvvəl
isə “Şərqi-Rus”-da əməkdaşlıq
etdiyi həmyerlisi C. Məmmədquluzadənin “Molla
Nəsrəddin” jurnalında
redaktor olması onu sevindirir. Elə həmin ilin ortalarında Qəmküsarın
adı mollanəsrəddinçilər
sırasında çəkilir.
“Molla Nəsrəddin”
ideyalarının təsiri
nəticəsində onun
dünyagörüşündə ciddi dönüş yaranır. Bu dövrdə
Qəmküsar “İrşad”(1905-1907), “Tərəqqi”(1908-1909),
“Zənbur”(1909-1910), “Şəhabi-saqib”(1911)
və s. dövri mətbuatda çıxış
etməyə başlayır.
Şeyx Nəsrullah rolunun
ifaçısı
Bu illərdə Culfa
ticarət komisyonunda işləyən Qəmküsar
Cənubi Azərbaycanda
Səttar xanın rəhbərliyi ilə başlamış milli azadlıq hərəkatına
da yaxından kömək edib.
Bu illərdə o, həvəskar
aktyor kimi də fəaliyyət göstərib, bu işlə ardıcıl məşğul olub. Qəmküsar yaxın dostu Rza Təhmasiblə birlikdə Naxçıvan
“müsəlman, incəsənət
və dram” cəmiyyətini
təşkil edib və tamaşalar hazırlayıb. O, “Ölülər”
pyesində Şeyx Nəsrullah rolunu təkrarolunmaz şəkildə
ifa edib.
Ə.Qəmküsarın həm ictimai-mədəni
tərəqqi uğrunda
apardığı mübarizələr,
həm də xanlara, bəylərə və dini fanatizmi
təbliğ edən mollalara qarşı yazdığı kəskin
satirik şeirlər, felyetonlar mürtəce qüvvələr tərəfindən
hiddətlə qarşılanıb. Mollalar onu dinsiz adlandırıb,
jandarmlar isə şübhəli adam kimi onu daima təqib
ediblər.
Saysız təqib və təhqirlər Ə.Qəmküsarı
əzməsə də,
ailə faciəsi ona ağır zərbə vurub. 1912-ci ildə əvvəlcə iki qızını, sonra isə həyat yoldaşını
itirən şairin sonrakı həyatı sarsıntılar içində
keçib. O, tez-tez
xəstələnib və
içkiyə meyli getdikcə artıb.
“Molla Nəsrəddin”də redaktorluq
1911-ci ilin sonlarında
“Molla Nəsrəddin”
jurnalı maddi cəhətdən böhran
keçirərkən Ə. Qəmküsar qardaşını
Tiflisə göndərərək
Mirzə Cəlilə
öz köməyini təklif edib. Lakin bu iş baş
tutmayıb. Jurnal bağlanıb.
1912-ci ilin sonlarında
Mirzə Cəlil Kəhrizdən Tiflisə qayıdıb. O, Qəmküsarı
da Tiflisə dəvət edib və “Molla Nəsrəddin” jurnalına
redaktor olmasını
təklif edib. Bu təklif Qəmküsar
üçün böyük
mənəvi dəstək
olur.
Beləliklə, Ə. Qəmküsar da Naxçıvandan Tiflisə
köçür. Şairin
qızı Qəmər
xanım yazır: “Mirzə Cəlil bizi çox mehribanlıqla qarşıladı.
Elə həmin gün Mirzə Cəlil atamla razılığa gəldilər ki, “Molla Nəsrəddin” jurnalının yenidən
nəşrinə başlasınlar.
Ancaq bir şərtlə.
Jurnal iki redaktorun imzası ilə çap olunsun; Mirzə Cəlil Məmmədquluzadə və
Əliqulu Nəcəfov.”
Jurnalda Qəmküsarın
adı 1913-cü ilin
6-cı nömrəsində yazılıb. Bu hadisə
rəğbətlə qarşılanıb.
“Molla Nəsrəddin”in
bütün Yaxın Şərq ölkələrində
yayılmasında teatr
və aktyorluq sənətinin inkişafında,
ictimai fikrin formalaşmasında Ə. Qəmküsarın
əvəzsiz xidmətləri
olub.
Gizli imzayla yazırdı
O, mətbuatda “Xadimi-millət”,
“Otaylı”, “Simurğ”,
“Cüvəllağı” , “Qəmbərqulu”, “Sarsaqqulu
bəy”, “Ləndahur”,
və s. gizli imzalarla da çıxış
edib.
1916-cı
ilin may ayında “Molla Nəsrəddin” jurnalının nəşri
müvəqqəti olaraq
dayandırıldıqda, Qəmküsar
Mirzə Cəlil ilə birlikdə səyahətə çıxır.
Onlar “Ölülər” komediyasını
səyahətdən əvvəl
Bakıda, sonra Dağıstanda, Səmərqənddə,
Daşkənddə və
Volqaboyu şəhərlərində
oynayıblar.
1917-ci ilin əvvəllərində
Rusiyada, Zaqafqaziyada baş verən böyük siyasi hadisələri izləyən
Qəmküsar bu mövzuda da bir sıra yazılar
qələmə alıb. Şair “Nə
yoğurduq, nə yapdıq, hazırca kökə tapdıq” felyetonu, “İngiltərə”
şeiri milli azadlıq mübarizəsinin,
siyasi satirik yaradıcılığının ən gözəl nümunələrindəndir.
Qatili dəqiq məlum
deyil
Ə.Qəmküsar 1919-cu il
mart ayının 4-də axşam
evinə qayıdarkən
xaincəsinə qətlə
yetirilir. Onun menşeviklər tərəfindən
öldürülməsi
bəlli olsa da qətl səbəbi
haqqında heç bir məlumat yoxdur. Cəmi 39 il ömür
sürən nakam Qəmküsarın vaxtsız
ölümünü geniş
xalq kütləsi dərin kədərlə
qarşılayıb. Şairin məzarı
Tiflisdə yerləşir.
C.Məmmədquluzadə məslək dostunun ölümünün
5 illiyinə həsr etdiyi “Əliqulu Nəcəfov” adlı məqaləsində ürək
ağrısı ilə
yazırdı: “Təəssüflər
edirəm ki, Əliqulu Nəcəfov kimi həqiqi və ləzzətli əhli-qələm və
şairimiz bu dünyadan vaxtsız getdi və məcmuəmizi
öz köməyindən
məhrum qoydu.”
Ə.Haqverdiyev isə Qəmküsarın
ölümünə təəssüf
hissini belə ifadə edib: “Əliqulu Nəcəfzadəyə
dəyən güllə
“Molla Nəsrəddin”
məcmuəsinin ürəyinə
dəydi.”
Zivər AY
Ədalət.-2013.-22 yanvar.-S.8.