AŞIQ ŞƏMŞİRİN
SƏNƏT DÜNYASI
Azərbaycan
aşıq sənəti zəngin yaradıcılıq ənənələri
olan sinkretik bir mədəniyyət və incəsənət
hadisəsi kimi öz xarakterik mahiyyətini və xüsusiyyətlərini
XIX və XX yüzilliklərdə qoruyub saxlamaqla
yanaşı, həm də parlaq istedadı, çeşidli
repertuar - ifa və havacat imkanları ilə seçilən saz
və söz ustalarının bu möhtəşəm sənət
aləminə gəlişi ilə özünün yeni
yaradıcılıq mərhələsinə qədəm
qoyur.
Qurbaninin,
Aşıq Abbas Tufarqanlının, Sarı
Aşığın, Xəstə Qasımın, Aşıq
Valehin və Dədə Ələsgərin sənət və
yaradıcılıq estafetini XX əsrdə xüsusi bir məharət
və səriştə ilə davam və inkişaf etdirən
ustad sənətkarlardan bəhs edəndə ilk növbədə,
istər-istəməz Aşıq Şəmşirin adı
dilə gəlir, müdriklikdən, nəciblikdən
yoğrulmuş obrazı göz önündə canlanır.
Söz yox ki, o da sələfləri kimi dədə statusuna
birdən-birə yiyələnməmiş, əksinə, sənətin
bərkindən-boşundan çıxmış, ağır
el yığnaqlarında əsil münsif olan xalq kütlələrinin
qarşısında imtahan sınaqlarından şərəflə
çıxaraq bu ad və titula layiq görülmüşdür.
Aşıq
Şəmşirin nəsil-şəcərə etibarilə
XVI yüziulliyin böyük sənətkarlarından biri olan
Miskin Abdalla qan qohumluğu, öz dövrünün
tanınmış saz-söz ifaçısı kimi ad-san
qazanan Ağdabanlı Qurbanın ailəsində dünyaya
göz açması, bütövlükdə uşaqlıq və
yeniyetməlik illərindən başlayaraq Göyçə-Kəlbəcər
aşıq mühitinə məxsus saz havalarını, onun
ifa-repertuar əlvanlığını pərdə-pərdə,
ilmə-ilmə ruhuna, mənəviyyatına hopdurması
şübhəsiz ki, bu azman el sənətkarının tale və
qismətinə düşən ilahi töhfə və
alın yazısı kimi xüsusi qeyd oluna bilər.
Bir cəhəti
də qeyd etmək lazımdır ki, aşıq sənətinə
məxsus başlıca əlamətdar keyfiyyətlərin
kompleks halında Aşıq Şəmşirin
yaradıcılığında özünü büruzə
verməsi məhz onun yaşayıb-yaratdığı
mühit və yaradıcılıq ənənələrindən
irəli gələn məziyyət kimi diqqəti çəkir.
Məlumdur
ki, coğrafi ərazi baxımından Kəlbəcərlə
Göyçə arasında elə bir uzaq məsafə yoxdur.
Bu da olduqca maraqlı faktdır ki, ruhi-mənəvi
yaxınlıq sarıdan burada məsafə sözünü
işlətmək lüzumuna da ehtiyac yoxdur, hər iki ərazini
vahid bir sənət müstəvisində birləşdirən
bir sıra amillər var ki, onların üzərində təfsilatı
ilə dayanmaq lazım gəlir. O da diqqəti çəkən
bir faktdır ki, Göyçədə yaşayıb-yaradn bir
çox aşıqların zaman-zaman Kəlbəcərə
üz tutması, el məclislərində öz
ifaçılıq məharətlərini nümayiş etdirməsi
həm də bu əlaqə və bağların
qırılmasına imkan verməmiş, əksinə belə
bir təmas və ünsiyyət bu mühitin
bütövlüyünə və formalaşmasına, yetkin
bir səviyyəyə çatmasına təkan vermişdir.
Aşıq sənətinə aid tədqiqatlarda doğru
olaraq, Göyçə-Kəlbəcər aşıq
mühitinin digər bölgə və regionlara da öz təsirini
göstərməsi dönə-dönə vurğulanır.
XIX
yüzillikdə Göyçə aşıq sənətini təmsil
edən Qızılvəngli Aşıq Alı,
Alçalı Məhərrəm, Şəmkirli Aşıq
Hüseyn, Şişqayalı Aydın, Ağbulaqlı şair
Kazım, Zodlu Mirzə Bəylər, Zodlu Hacı bəy, Usta
Abdulla, Aşıq Çoban, Məzrəli Aşıq Əziz,
Zodlu şair Məhəmməd, Kəlbəcərli
Aşıq Qurban, Aşıq Musa Göyçəli və
ustad Aşıq Ələsgər kimi qüdrətli
aşıq-sənətkarlarının və el şairlərinin
təmsil etməsi aşıq sənətinin sonrakı
inkişafına və yaradıcılıq
axtarışlarına öz müsbət təsirini göstərmişdir.
Aşıqlıq
və aşiqlik Aşıq Şəmşirin sənət və
mənəviyyat dünyasını qoşa qanadlarına
alıb quşqonmaz qayalara, zirvələrə qaldıran mərifət,
ədəb-ərkan məqamlarıdır. Maraqlıdır ki,
bu iki istiqamət və qütb aşığın
yaradıcılığında üzvü vəhdətdə
olmuş, onun ilham və istedadının pərvazlanmasına
zəmin yaratmışdır. Doğma təbiətə, elat
həyatına, məişət və yaşam tərzinə
münasibətdə də aşıqlıq və aşiqlik
fitrəti Dədə Şəmşirin
yaradıcılığında boya-boy görünməkdədir.
Məlumdur ki, dağlar zaman-zaman aşıq şeirində də,
elə yazılı ədəbiyyatda da müxtəlif
baxış bucaqlarından təsvir predmetinə çevrilib.
Ancaq çoxsaylı poetik nümunələrin dəyərini
azaltmadan vurğulamaq lazımdır ki, Aşıq Şəmşirin
dağlarla həsbi-halı öz mərhəmliyi və səmimiyyəti
ilə maraq doğurur. Xarakterik bir nümunəyə müraciət
edək:
Heç
baxmırsan Çiçəklidən bəri sən,
Gəl
bax çəməngahlı bizim dağlara.
Dürlü
sədəf kəsim zərli şeirdən,
Rəssam
olum qoy mən düzüm dağlara.
Məndə
məharətə, zəfərə bir bax,
Binadan
gərəkdi mayaq, təmtəraq,
Sürü
otarmışam əlimdə çomaq,
Yayılmış
qoyunum, quzum dağlara.
Sansız,
saysız təcnis, təxnis varımdı,
Bu
yollar əzəldən xubgüzarımdı,
Bir
neçə kitabda yadigarımdı,
Şeirdən
düşübdü izim dağlara.
Füsunkardı
bu bəndeyi-kəminə,
Şükür
yaradanın öz kərəminə.
Pərvanə
olmuşam aran zəminə,
Uşaqkən
öyrənib üzüm dağlara,
Daşqın
çaylar kimi axsam da əgər,
Savalan seyrinə çıxsam da əgər,
Məğribdən məşriqə baxsam
da əgər,
Həsrət qalır yenə gözüm dağlara.
Dağlara aşiqəm, həm
pasibanam,
Xınalı dağlarda qalır nişanam.
Atam Dəlidağdı, İstisu
anam,
Nəvə olub oğlum, qızım dağlara.
Ağır elli, buz bulaqlı yaylaqlar,
Şəmşir öpüb zirvənizi
qucaqlar,
O qədər yazmışam,
dolub varaqlar,
Əfsundu söhbətim, sözüm
dağlara.
Bütövlükdə nümunə gətirilən
bu qoşmanın bir-iki bəndini nəzərə çatdırmaq
təbii ki, onun məna və məzmununun natamamlığına gətirib
çıxara bilərdi. Bu da Dədə Şəmşir yaradıcılığının
məxsusi bir cəhət kimi vurğulana bilər.
Ustad sənətkar dağlar mövzusuna müraciətin
çoxluğuna baxmayaraq,
burada təqlidçilikdən
tamam uzaq bir yolla gedərək
ictimai-sosial məsələləri
də daxil etməklə şeirin (qoşmanın) mövzu və mündəricəsinə
yenilik gətirməyə
nail olmuşdur. Bu qoşmada Savalan həsrəti də, çöl-çəmən, yaylaq-otlaq
kimi təbiət lövhələri də insani hiss və duyğuların tərənnümü
üçün bir vəsilə funksiyasını
yerinə yetirir.
Burada həmçinin təbiətlə
insanın qarşılaşması,
yaxınlıq və doğmalığı da ustalıqla qələmə
alınmış, canlı
metaforalarla, təsirli
bədii lövhələrlə
bu ünsiyyətin ifadəsinə nail olunmuşdur.
Aşıq Şəmşirin aşıqlik
fəlsəfəsinin mayasında
humanist ideyalar, dəruni
insani duyğular dayanır:
Məhəbbətə, sədaqətə,
ilqara,
Bir
çörəyə, bir də duza aşiqəm.
Bir qoca yarım var, min qıza dəyər,
Nə gəlinə,
nə də qıza aşiqəm.
... Yan qaçıram naxələfdən,
xatadan,
Baratımı pak almışam butadan.
Sənətimi öyrənmişəm atadan,
Şeirdən
saldığı izə aşiqəm.
El sənətkarının
yaradıcılığı məhz saflıqdan və
ülviyyətdən qaynaqlandığı üçün
ürəklərə tez yol tapır, insan qəlbinin dərinliklərinə
nüfuz edir, onun mənəvi aləminə gur işıq
saçır.
Ustadların
tarix boyu yaşatdığı və bu günə ərməğan
etdiyi ənənələrin yaşarı xarakter
daşımasında Aşıq Şəmşir sənəti
bir canlı körpü rolunu oynamış, həm də
öz şəxsində xüsusi bir yaradıcılıq mərhələsinin
pərvəriş tapmasında əvəzsiz xidmət göstərmiş
qüdrətli el sənətkarı kimi Azərbaycan
aşıq sənətinin parlaq bir nümayəndəsinə
çevrilmişdir.
Xədicə İsgəndərli,
AMEA Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
Ədalət.-2013.-24 yanvar.-S.5.