PROYEKTİMİZƏ DAVAM EDİRİK: ALTMIŞINCILAR

 

PUBLİSİST-YAZAR: - BÖYÜKXAN BAĞIRLI-1

 

ÖNCƏ SİZİN ALTMIŞINCILAR HAQQINDA FİKİRLƏRİNİZİ BİLMƏK İSTƏRDİM.

 

"Altmışıncılar" dedikdə adətən yazıçıları nəzərdə tutularbütün vurhəşir də bildiyimiz kimi hər zaman onların başında olur. Bunun nədən olduğunu mən araşdıran deyiləm, amma bunu bilirəm ki, ALTMIŞINCILAR təkcə ədəbiyyatda deyil, sənətin bütün sahələrində özlərini göstərməkdə idi. Və mənə elə gəlir ki, dünyamızın altmışıncı illəri təkcə bizim məmələkətdə deyil, başqa məmləkətlərdə də eyni anlamda intibah illəri kimi yamddaşlara həkk olunub.Məsələn, sevgili Türkiyə cümhuriyyətində ALTMIŞINCILAR adıyla bir dərnək də var. Həmişə könlüm keçib belə bir təşkilat və ya dərnək bizlərdə də olsun, amma bizlər ayrı Türkiyə ayrı. Hər zaman adları ortalıqda hallanan yazar və sənət adamları sonrakı nəsil tərəfindən heçkönül xoşluğu ilə qarşılanmayıb. Mən onlarnı müdafiəsinə qalxmaq məqamından uzağam. Mən sadəcə onlardan bəzilərini yenidən xatırlatmaq istərdim. Ən çox o yaradıcıları ki, onlar ədəbiyyatçı deyillər. Yazar-çizər deyillər. Amma bu sırada yazarlar da ola bilər. Daşlaşmış "ALTMIŞINCILAR" sırasına salınmayan ALTMIŞINCILAR da olub. Kimlərdir bunlar?

- Tofiq bəy, Altmışıncılar bir vaxtlar ədəbiyyatımızın üfüqlərində parlayan dan ulduzları idilər. Aydın bir səhərin yaxınlaşmasından xəbər verən, milləti bu aydın səhəri qarşılamağa səsləyən, oyanmağa, yuxudan qalxmağa haraylayan dan ulduzu. Onlar - altmışıncılar bədnam sosializm-realizmi deyilən kiflənmiş yapma yaradıcılıq metodunun buxovları altında nəfəsi tıncıxan ədəbiyyatımıza yeni bir ab-hava, iqlim gətirdilər. Onların rübabı qırmızı aprel işğalından sonra yasaq edilmiş türkçülük, azərbaycançılıq ideyalarının, milli-mənəvi dəyərlərimizin təbliği, tərənnümü ruhunda köklənmişdi. Altmışıncılar ədəbiyyatımızda milli oyanış təbilini çalan, bolşevik konyukturasına deyil, milli təfəkkürün, milli mənlik şüurunun çiçəklənməsinə xidmət edən sənət fədailəridir. Bu cəhətdən onları zülm və istibdadın hökm sürdüyü qaranlıq mühitdə Rusiya torpağına azadlıq toxumu səpən narodvolçulara bənzətmək olar. Altmışıncıların yaradıcılığında xalqı narahat edən, düşündürən problemlər cəsarətlə qabardılır, bədii söz xalqın arzu və istəklərini ifadə edirdi. Sovet ideologiyasının tüğyan etdiyi bir dövrdə sətiraltı mənaları acı həqiqətləri əks etdirən, oxucuların qəlbinə milli mənlik hissləri aşılayan əsərlər çap etdirmək heç də sadə və asan məsələ deyildi. Bu əsərləri yazan o zamankı gənclər - altmışıncılar rejimin qazdan ayıq məmurları tərəfındən izlənir, müxtəlıf xoşagəlməz təziqlərə məruz qalırdılar. Səhv etmirəmsə, Tofiq bəy, o dönəmdə siz özünüz də izlənilənlərdən biri olmuşsunuz. Bu barədə kitabınızda oxumuşam. Bütün bu təqiblərə, hədə-qorxulara rəğmən altmışıncılar ədəbiyyatımız qarşısında öz vəzifələrıni vicdanla yerinə yetirmişlər. Əlbəttə, öz ədəbi-bədii imkanları, istedadları çərçivəsində. Diqqəti çəkən cəhətlərdən biri də odur ki, altmışıncılar o zaman ədəbi aləmə atılarkən özlərindən əvvəlki nəsillərin ədəbi irsinə hörmətlə yanaşmış, nihilistcəsinə onları təkzib etməmişlər. Təəssüf ki, indi bəziləri altmışıncılara qısqanc münasibət sərgiləyir, onların ədəbiyyatımız qarşısındakı xidmətlərini dəyərləndirmək əvəzinə barələrındə qeyri-obyektıv fikirlər söyləyirlər. Bu, əlbəteə, yaxşı iş deyil. Altmışıncılar azdan- çoxdan, bacardıqlarını ediblər və bu gün də qələm əllərindədir. Onlara qiymət verərkən ədəbiyyat aləminə atıldıqları dövrün sərt qadağalarını, amansız senzurasını yaddan çıxarmaq olmaz. İndi, müstəqillik dövründə cəsarətlı söz deməyə nə var ki. Senzura yox, qadağa yox. Odur ki, ədəbiyyatşünaslıq elmi, ədəbi tənqid tərəfindən vaxtilə altmışıncıların ədəbiyyatımıza yeni bir iqlim, milli ruh gətirməsi məsələləri diqqətlə araşdırılıb tədqiq olunmalıdır.

- Bəlkə bir az geniş tanış olaq.Təbii ki, Böyükxan Bağırov (Bağırlı) imzasıyla indiki gənc yazarlar çox az tanışdı və çoxdan tanış olsaq da mən də sənin bioqrafiyana çox-az bələdəm. Elə bir rayondansan ki, orada ədəbiyyat mən bilən bir o qədər də populyar deyil: məsələn, Qazax kimi, Tovuz kimi, lap elə Səlyan kimi... Bu rayonlardan ən azı bir neçə ədəbiyyatçı-yazar adı çəkmək mümkündü. Amma sənin doğulduğun yer bir az başqa səpkidə bir yerdir. NECƏ OLDU Kİ, JURNALİSTİKANI VƏ YAZARLIĞI SEÇDİNİZ? DOĞRUDUR, YAZARLIQ SEÇİLMİR. BUNU HAMIMIZ BİLİRİK.

- Mənim yazı-pozuya meylim içində boya-başa çatdığım mühitlə bağlıdır. Gözümü açanda ətrafımda nağılçıları, avazla qəsidə oxuyan dərvişləri, el arasında "Lotu" adlandırılan xalq məzhəkəçilərini, növbə ilə uzun qış gecələri ayrı-ayrı məhəllələrdə haqq aşiqləri barədə dastanlar söyləyən telli saz ustalarını, ilaxır çərşənbə gecələrində çillə çıxaran, dilək tası quran sevdalı qızları, Kərbəla müsibətindən əhvalatlar söyləyən rövzəxanları, bekarçılıqdan kəndin o baş, bu başında şayiələr yayan, hədəfə gələn, tilova düşən, "zır kəndçi" deyilən müəyyən avam, suyu şirin adamlar barədə söz çıxardıb belələrini bir günün ərzində dəli eləyib çöllərə salan baməzələri, yazda havalar qızanda ilan tutan ovsunçuları, düyün çalanları, tas quranları, divara arpa yeridən cadugərləri, hoqqabazları... görmüşəm. Bütün bunlar zəngin bir aləm idi. Mənim uşaq təsəvvürümdə bu tiplərin hər birinin öz rəngi, öz çaları, öz səsi, ritmi var. Aradan uzun illər keçməsinə baxmayaraq, uşaq vaxtı gördüyüm bu adamların səsləri, sözləri hələ də qulağımdadı. Onların görünüşü, jesti gözlərimin önündədir. İlan tutan ovsunçu Yarpaq nənənin ontaxda qanovuz tumanının xışıltısını indi də eşidirəm. Yaxud nağılçı Cullan dayının əvvəl-əvvəl "nağıl-mağıl bilmərəm, bilsəm də, söyləmənəm..." deyə özünü mazata qoyması, masqurada gətirilən sarı nehrə yağını yeyib bığını sığallayandan sonra "Hə... Şah Abbas cənnətməkan, tərəziyə vurdu təkan, bir qoz, bir girdəkan" deyə qızışar, sicilləmədən sonra keçərdi nağıla. Keçən əsrin əllinci illərinin əvvəllərində, kəndimizdə handa bir adamın evində radioqəbuledici olduğu bir dövrdə rəhmətlik Cullan dayının nağılları qaranlıq mühitə işıq saçır, xüsusən uşaqların xatirində silinməz izlər buraxırdı. Biz bu nağıllarla yaşayır, bu nağıllarla böyüyür, qol-qanad açırdıq. Yadımdadı, 1952-ci ildə qarlı-şaxtalı bir qış gecəsində, kəndimizi gəzib dolaşdıqdan, əzik-üzük səhifələri yaman günə düşdükdən sonra bizim evə qara meşin cildli bir kitab gəlib düşmüşdü. "AŞIQLAR" kitabı. Latın qrafikalı bu kitabı bizə onun içindəki dastanları əzbər bilən Qaraxan adlı yaxın qohumumuz gətirmişdi. Həmin dövrdə gənclik illərini yaşayan Qaraxan bibioğlunun yaxşı səsi vardı. Bal kimi şirin, lirik tenor səsiylə "Kərəm gözəlləməsi" üstündə xırda-xırda gəzişər, yeddilik lampa ətrafına toplaşan qohum-əqrəbanı feyziyab eləyərdi.

- Maraqlısı budur ki, nə yaxşı o dastanlar səni poeziyaya yox, məhz nəsrə dartıb?

- Həqiqətən də elədi.1954-cü ildə Alar kənd yeddiillik məktəbin birinci sinfinə gedəndə bu kitabdakı bütün dastanları, demək olar ki, əzbər bilirdim. Latın qrafikasını da öz-özümə öyrənmişdim. Məktəbimizin müəllimləri məni ayrı-ayrı siniflərə aparıb "Aşıqlar" kitabını, "Koroğlu" dastanını oxutdurardılar. Bir az sonralar əsgərlikdən qayıdan və Mingəçevirə gedib orada fəhlə işləyən böyük qardaşım Əliheydərin bir payız axşamı Ordubadinin "Qılınc və qələm" romanını özü ilə evimizə gətirməsi heç yadımdan çıxmaz. Həmin payız axşamının dadı, təmi hələ də damağımdan çəkilməyib. O axşam qardaşım qaz kəsdi, anam boranıplov bişirdi, manqalda çay dəmlədi. Süfrə hələ hazır olmamış bir də gözümüzü açıb gördük ki, evimizə xeyli qonaq gəlib. Hamısı da öz yaxınlarımız idi. Sən demə, kimsə Əliheydər qardaşımın qoltuğunda "Qılınc və qələm"i görübmüş və ilmə də ondan keçibmiş. Həmin dövürdə, ucqar bir kənddə "Qılınc və qələm" romanı böyük bir qənimət idi. Hamı bu əsərdən danışırdı. Bu kitabdan, deyirdilər ki, kənd kitabxanasına cəmi bir nüsxə göndəriblər, onu da müharibə veteranı olan kənd sovetinin sədri aparıb qoymuşdu evinə... Müxtəsər, həmin payız axşamı qardaşımla Məzahim dayım növbə ilə romanı oxuyurdular. Anam iki dəfə lampaya nöyüt tökdü. Beləliklə, kitabın oxunuşu bir həftədən çox çəkdi. Müharibədən baş leytenant rütbəsində orden-medalla qayıtmış Zöhrab əmim əlini əlinə vurub deyirdi: "Pah atonan sənin arvad yiyəsi, bu Qətibə (romandakı Qətibə surətini nəzərdə tuturdu) gör nə işlər gördü, nə oyunlar çıxartdı!.. Allah bizi məkri-zənənnən qorusun..." 0 zaman mən qonaqlar gedəndən sonra yorğanı çiynimə çəkib, yalan olmasın, ta sübhə kimi bu romanı ayrı bir gözlə, xüsusi bir ləzzətlə oxuyar, şagird dəftərimə özümçün qeydlər edərdim.

 

 

Cəlilabad- Bakı) - 2012

 

(Davam edəcək)

 

Tofiq Abdin

abdin41@mail.ru

www.tofigabdin.com

 

Ədalət.-2013.-26 yanvar.-S.15.