YOLU SONA
ÇATMASA DA...
ƏDƏBİ
HƏYAT
Keçən
əsrin altmışıncı illərində Azərbaycan ədəbiyyatının
gənclik sırasına bir sarışın saçlı
qız da daxil oldu və o, elə ilk şeirlərindən
özünü ədəbi ictimaiyyətə tanıda bildi. Bu,
ADU-nun filologiya fakültəsinin tələbəsi Rüzgar Əfəndiyeva
idi. Onun "Qaytar eşqimi" adlı bir lirik şeiri o zaman
məşhur idi:
Tənə də, giley də yersizdir daha,
Qaytar o alışan,
yanan eşqimi.
Sənin
ki, ürəyin buz bağlayıbdır,
Qaytar o üşüyən,
donan eşqimi.
Mənim
ürəyimdə dünyaya
gəlib,
Sənin ürəyində sönən
eşqimi.
1965-ci ildə ilk şeirlərini
universitet qəzetində
dərc etdirən Rüzgar Əfəndiyeva
o illərin gənc şairləri sırasında
öz lirik, rübabi şeirləriylə
diqqəti cəlb edirdi. İlk mətbu şeirləri
("Könül verərsənmi",
"İstərəm") çoxtirajlı universitet
qəzetində dərc
edilmişdi və bundan sonra onun
şeirləri dövri
mətbuatda, ədəbi
almanaxlarda müntəzəm
çap olunmağa başlayır.
Üstündən illər keçir. Əsr də
başa çatır.
Rüzgar xanım yeni
əsrə də öz həssas, duyğulu qəlbinin həzin çırpıntıları
ilə gəlir.
Və il
yarım öncə o
həzin çırpıntılar
ömrünü sona yetirir.
Doğrusu, Rüzgar xanımın qəfil ölümü məni də sarsıtdı. Sonuncu kitabı-"Yol
gedirəm" onun iştirakı olmadan oxucuların müzakirəsinə
verildi. Kitab çapa hazırlananda o, sağ idi və
Xalq şairimiz Fikrət Qoca o kitab da ön
söz də yazmışdı: "40 ildən
artıq bir vaxtdır tanıdığım,
istedadına, yazı üslubuna bələd olduğum şair Rüzgar Əfəndiyevanın
"Yol gedirəm"
kitabına ön söz yazıram. Yəni mən heç bu ön sözü
yazmasam da, Rüzgar xanım Əfəndiyeva 40 ildir ki, ədəbiyyatda bu yolu gedir,
özü də çox ürəkli addımlarla gedir. Özünün oxucuları var,
şeirlərini sevən,
ona musiqi bəstələyən bəstəkarları
var. Mən yalnız Rüzgar xanımın yeni kitabının işıq üzü görməsinə sevindiyimi
deyə bilərəm.
Şair ömrü kimi yaradıcılığı da
enişli-yoxuşlu olur.
Əsas məsələ şairin
özünün olmasıdır,
yaradıcılıq onun
təsərrüfatıdır. Bu təsərrüfatın da çox məhsuldar
düşəri, düşərsiz
illəri olur. Bu dünyanın başından
çox rüzgarlar əsib keçib. Amma Rüzgar xanım ötüb-keçən deyil".
Çox səmimiyyətlə
yazılan bu sözlər bir həqiqəti ifadə edir: əsl şair və əsl şeir həmişəyaşardır!
Rüzgar xanımın şeirlərinə
xas olan bir xüsusiyyəti öncə qeyd etmək istərdim. Bu da ondan ibarətdir
ki, Rüzgar xanımın şeirlərinin
əksəriyyəti mahnı
ritmi üstündə
yazılıb. Bunu onun
istənilən bir şeirində izləmək
olar. Budur, "Gecə açan çiçəklər":
Ay işığı dodağında
bal dadar,
Gözəlliyi gözəlləri aldadar,
Yolçuların yuxusuna gül qatar
Gecə açan çiçəklər.
Yaz üzündə min naxışlı
pərdədi,
O boylanan ulduzlar bəs hardadı?
Bir qəribin ah çəkdiyi
yerdədi
Gecə açan çiçəklər.
Gah hicran, gah vüsal
dolu badədi,
Kimə
ümid, kimə qorxu-hədədi,
Unudulmuş, yadadüşmüş vədədi
Gecə açan çiçəklər.
Rüzgar
xanımın əksər
şeirləri məhz
bu musiqili, ritmik temp üzərində
qurulub. "Qurulub"
sözü bəlkə
də yerinə düşmür, deyə bilərəm ki, o şeirlər elə o cür, musiqi "donunda" dünyaya gəliblər.
"Yol gedirəm" kitabında toplanan şeirlər "Tarixim körpüdən keçdi",
"Mahnılar" və
"Bizimlə görüşən
həmin payızdı"
rubrikaları ilə təqdim edilir. Elə adlarından da şeirlərin tematikası,
mövzu dairəsi bəlli olur. Birinci bölmədə şairənin vətənpərvərlik
duyğularını ifadə
edən şeirlər
toplanıb: "Şuşam",
"Tarixim körpüdən
keçdi", "Ölümə
əyilməz zirvə",
"Təzədən qayıdıb
gələr oğullar",
"Xarıbülbül", "Əsgər qayıdırdı",
"Tanrı, mənə
bir qapı aç", "Bir zəfər sədası"
və s. Burada həmçinin şairənin
təbiət duyğuları
da öz əksini tapır. Təbiət
şeirlərində sırf
peyzaj ünsürləri
o qədər də diqqəti cəlb eləmir. Əsasən şairin öz
duyğuları ilə
təbiət lövhələri,
yaxud təbiət sevgisi vəhdətdə təqdim olunur. "Şuşam" şeirinə
diqqət yetirmək kifayətdir:
Yollar binədən yaralı,
Dağlar sinədən yaralı.
Yamac, çöl-çəmən yaralı,
Gülündə sola bilmədim.
Gözəllərin sinə dağlar,
Viran qaldı
bağça-bağlar.
Bulaqların gözü ağlar-
Dəsmalı ola bilmədim.
Qayalarda
Xarıbülbül,
Yarı güldü, yarı bülbül.
Gəl incimə, barı.
Bülbül,
Dərdinə qala bilmədim.
Natəvan ruhu pərvanə,
Cabbarın səsi divanə.
Şəhid-həqiqət-əfsanə,
Mən niyə
ölə bilmədim.
R.Əfəqndiyeva bir şeirində
yazır ki: "Ağlama, yad əldə qalan torpağım, Şimşəklər
əlimdə qılıncım
olar. Zamanı titrədər nalən,
torpağım, Sənin
bircə zərrən
inancım olar. Hanı igidliyin boyu görünmür, Bir zəfər sədası əlacım
olar", -bu misralar gələcəyə
inam hissindən yaranır. Şairənin
"Əsgər qayıdırdı"
şeirində isə
bu inam hissi
maksimuma çatır:
Vaxt keçdi, bir xəbər aldı yolları,
Əsgər qayıdırdı doğma
kəndinə.
El-oba boylandı yollara sarı,
Qönçələr gül oldu əsgər
gələndə.
O gün ev-eşikdə uşaq qalmazdı,
Sevinclər, mücdələr yola yağırdı.
O gün bağçalarda çiçək solmazdı,
Qızlar da gizlicə çiçək yığırdı.
O axşam hamıya qol-qanad verdi,
Sevinc el-obanın
əynində idi.
Sanki kənd özü də bir əsgər
idi,
Ulduzlar bu kəndin çiynində idi.
Rüzgar xanım bir sevgi şairi kimi də yaşıdları
arasında seçilirdi. Onun təsvir
etdiyi lirik qəhrəman təmiz və saf hisslərlə
yaşayan bir zərif qəlbli insan idi. Bu qəhrəman yaşadığı
təmiz və bakir hissləri dilə gətirir. O,
təbiəti etibarilə
romantik ruhlu bir gəncdir. Sevdiyi insanla bağlı keçirdiyi hisslər son
dərəcə təbiidir,
səmimidir. Bu lirik
qəhrəman iki damla göz yaşında ayrılığa
son qoyulacağına inanır,
payız fəslini görüşlərin, xatirələrin
fəsli adlandırır:
"İlk görüşümüzü
heyf, günəş yox, Külək yarpaq-yarpaq yollara yazdı. İllər keçdigGördüm yazın yerində Bizimlə görüşən
həmin payızdı".
Şairənin lirik qəhrəmanı öz
hiss və həyəcanlarını
əox sadə, təbii, amma poetik şəkildə ifadə edir. Bu şeirlərdə bədii
təsvir vasitələri
məqamında işlənir
və şeirin gözəlliyini artırır:
Axan bulaq olub mən
öz suyumu,
Sənin ürəyindən almaq istərəm.
Mən bir yağış olub damcılarımı,
Arxanca yollara salmaq istərəm.
Qara gözlərinin giləsi olub,
Gözündə əbədi qalmaq istərəm.
Rüzgar xanımın mahnıları
da onun sevgi
şeirləri kimi lirik və rübabi
xarakter daşıyır. Onun şeirlərinə
Oqtay Kazımi. Elza İbrahimova, Oqtay Rəcəbov, Nəriman Məmmədov kimi tanınmış bəstəkarlar
mahnı bəstələmişlər.
Onun iki mahnısı Xalq yazıçısı
İlyas Əfəndiyevin
"Büllur sarayda"
pyesində səslənib.
Bu mahnılar janrın spesifikasına
tam uyğundur. Məlumdur ki,
mahnı janrının
özünəməxsus özəllikləri
var. Burada hər misra öz lirik
ahəngi və ritmi ilə diqqəti cəlb etməlidir. Unudulmamalıdır ki, bu şeir
müğənninin ifasında
səslənərkən həm
məzmunca, həm də formaca uyuşuqlu olmalıdır.
Məsələn, Rüzgar
xanımın "Axtarma
məni" (bəstəkarı
Bahadur Hüseynov) dillər əzbəri olan "Axtarma məni" mahnısı
bu janrın ən kamil nümunəsi
kimi diqqəti cəlb edir:
Gəzdiyin yerləri çox
dolanmışam,
Eşqinin oduna gizli yanmışam.
Artıq
bahar deyil, qarlı bir qışam,
Odlanıb yansan da axtarma
məni.
Çıxıram dağlara, ay gülüm,
sənsiz,
Dağ da qəribsəyər dumansız,
çənsiz.
Dolan bu dünyanı, get, dolan mənsiz,
Peşiman olsan da, axtarma
məni.
Rüzgar xanımın şeirləri,
mahnı mətnləri
öz dilinin saflığı, emosionallığı
və ifadə vasitələrinin zənginliyi
ilə diqqəti cəlb edir. Bu şeirlərin oxucusunun dili qətiyyən pəltəkləməz, o, şeirlərdə
ifadə olunan fikrin poetik şəkildə
necə mənalandırılmasının
şahididir.
Rüzgar xanımın ölümü
qəfil oldu. Onun ömrü
şeirlərində təsvir
etdiyi çiçəklərin,
güllərin ömrünə
bənzədi. Şeirləri oxucu ürəyinə gözəl duyğular bəxş etdi. Gülün,
çiçəyin ömrü
kimi də soldu. Amma ömür yolu
sona çatmasa da, yarıda qırılsa da, Rüzgar xanımın şeirləri qaldı bizə və onlar illər keçdikcə öz rayihəsini itirməyəcək.
Çünki dünyada sevgi
hələ tükənməyib,
sevən ürəklər
yaşayır.
Ulduzlar nəğmə-nəğmə,
Nəğmələr ilmə-ilmə.
Toxunubdu
könlümə-
Nə
yaxşı sevgi varmış.
Bahar çıxıb çəmənə,
Güllər
nazlıdı yenə.
Könül
açır kim-kimə?
Nə
yaxşı sevgi varmış.
Günəşin
qürub çağı,
Dağı
yandırır-yaxır.
Göylər
fikirli baxır,
Nə
yaxşı sevgi varmış.
Yollar
yenə sevdalı,
Sevdası
min qanadlı.
Tənha
eşqim sən adlı
Nə
yaxşı sevgi varmış.
Vaqif YUSİFLİ
Ədalət.-2013.-26 yanvar.-S.13.