2013 - ilin ədəbi
mənzərəsi
ƏDƏBİ
HƏYAT
(əvvəli ötən
sayımızda)
Mətbuatda yüzlərlə şairin şeirlərini
oxuyur, amma bu yazıların böyük bir qisminin şairlik sənətinə,
poeziyaya heç bir dəxli olmadığı qənaətinə
gəlirik. Şeirimizi yaşadan, ona yeni qollar, budaqlar artıran
istedadlar isə kütləvi şəkildə deyil, tək-tək
gəlirlər ədəbiyyata.
Ədəbi gənclik, ədəbiyyatın gələcəyi
deməkdir.
XXI əsrin əvvəllərində poeziyada, nəsrdə ilk
qələm təcrübələri, ilk şeir kitabları
ilə ədəbiyyatda ilk addımlarını atan gənclərin
ən istedadlıları heç şübhəsiz, on-on beş ildən sonra poeziyada və nəsrdə
aparıcı qüvvəyə çevriləcəklər. XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
tarixində bunun əyani şahidi olmuşuq. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyində Rəşad Məcidin təşəbbüsü
ilə yaradılan "Gənc ədiblər məktəbi"
artıq bir neçə ildir ki, fəaliyyət göstərir
və dərnək səviyyəsindən xeyli dərəcədə
üstün olan bu "məktəbdə" istedadların
parlaması üçün geniş imkanlar
açılır, onların yazıları "Azərbaycan"
və "Ulduz" jurnallarında, "525-ci qəzet"də
dərc edilir, tezliklə Yazıçılar Birliyinə də
üzv seçilirlər. Aysel Əlizadə, Aysel Qarabəyli,
Feyziyyə, Gündüz Sevindik, Emin Piri, Anar Həbiboğlu,
Ramil Əhməd, Ruslan Dost Əli, Şahinə Könül,
Əli Əlioğlu, Qismət, Anar Amin, Günel Eminli, Arzu
Hüseyn, Könül Həsənoğlu, Xuraman Hüseynzadə,
Nazilə Gültac, İradə Aytel, Əvəz Qurbanlı,
Nuranə Nur, Arzu Nehrəmli...gBu adlarını çəkdiyim
cavan şairlərin əksəriyyətinin yaşı
heç otuza çatmayıb, bəziləri əyalətdə
yaşayır. Onlardan Emin Pirini və Ramil
Əhmədi xüsusilə fərqləndirmək istəyirəm.
Bu iki gənc Qarabağ müharibəsi
başlayanda bəlkə heç doğulmamışdılar,
amma müharibə və onun doğurduğu fəlakətlər
barədə hər cür patetikadan, məlum və şablon
ifadə üsulundan tam fərqli şeirləri ilə diqqəti
cəlb edirlər. Onların müharibədən
söz açan şeirlərində müharibə
uşaqlarının atasızlıq duyğuları,
davanın doğurduğu maddi, fizioloji və mənəvi
itkilər öz əksini tapır. İki kiçik
şeir parçasını misal gətirmək istəyirəm:
Biz
atamızın
ayaqqabısına
köynəklərinə,
dolabda
tozlanan
siqaret
qoxulu boz pencəyinə baxıb
böyüdük.
"Ata!" dedik divardan baxan şəklə.
Şəkil
kimi yaraşıqlıydı atamız,
şəkil atamız!..
(Ramil
Əhməd)
Hər əsgər
tabutu
bir
ağ gəlinliklə köçər,
əsgər deyil,
sevən
qızın
arzularını götürüb gedər
hər
atılan güllə.
(Emin Piri)
Bəs 2013-cü ilin Azərbaycan poeziyası hansı səciyyəvi
xüsusiyyətləri ilə diqqəti cəlb edir? Təbii ki, mənə verilən
vaxt müqabilində müasir Azərbaycan poeziyasının
bir ili barədə geniş söz
aça bilmərəm və bu barədə iki məruzədə
ətraflı söhbət gedəcək. Amma
iki fikrimi nəzərinizə çatdırmaq istəyirəm.
1.
Böyük şairimiz Rəsul Rza deyirdi: "Yaxşı
şeir yenilik deməkdir. Deyilənləri təkrar
etməmək, söz axtarışı, yeni deyimlər deməkdir.
Yaxşı şeir məxsus olduğu xalqın
bədii yaradıcılıq ənənəsini duymaq, yeni
çalarlar tapa bilmək deməkdir, bir sözlə, həmişə
inkişafda, zənginləşməkdə olmaqdır".
Bəli, müasir Azərbaycan şeiri bu ənənələrə
sadiq qalır, amma ənənələrə kor-koranə itaət
göstərmir, onu yeni çalarlarla zənginləşdirir.
Bircə misal göstərəcəyəm: Xalq şairi fəxri
adı olmasa da, bütün xalqın qəlbinin, ruhunun
şairi Musa Yaqubun hər şeirlər silsiləsi onun yerində
saymadığını, yeni uğurlar
qazandığını, həmişə axtarışda
olduğunu sübut edir. Amma təəssüf
ki, şeirimizdə kütləviliyin baş alması səbəbindən
minlərlə bir-birinə oxşar, deyim tərzilə
bir-birindən seçilməyən nəzm nümunələri
meydan sulayır. Minlərlə qoşma, gəraylı,
hecanın müxtəlif nümunələri arasında
yaxşılarını seçmək çətin deyilsə
də, bir belə eyniliyin, bu eynilikdən doğan bəsitliyin
qarşısını almaq heç cür mümkün deyil.
Bu fikri sərbəst şeir adı ilə
çap olunan çoxsaylı şeirlər haqqında da demək
olar. Bir nöqsanı da xüsusi qeyd etmək istəyirəm:
şablonçuluq sevgi şeirlərində lap həddini
aşır. Hazır ifadələr, deyimlər təkcə
şeirlərdən şeirlərə, kitablardan kitablara deyil,
müəlliflərdən müəlliflərə də keçir
Nə qədər demək olar "sevgidən ölürəm",
"üzmə ürəyimi, gəl insaf elə",
"qarşında qul olum, əsir olum mən", "sənsizləmişəm",
"ayrılıq-dar ağacı" və s.
2.
Şeirimizdə Qarabağla, müharibə və onun
doğurduğu sosial və mənəvi bəlalar, yurd itkisi
ilə bağlı yüzlərlə şeirlər, onlarla
poemalar yazılıb. Bu nümunələrin əksəriyyətinin,
lap elə deyərdim hamısının vətənpərvərlik
duyğularından yarandığına şübhə
etmirik. Amma POEZİYA adlı müqəddəs
bir söz də var və biz bilirik ki, hər yazılan
şeir poeziya sayıla bilməz. Məşhur
Argentina şairi Armando Texado Qomes müxbirlərlə
müsahibə zamanı "Siz poeziyaya hansı tələblərlə
yanaşırsınız?" sualına cavab verərkən
demişdi: "Ən başlıca tələb odur ki, poeziya əsl
poeziya olsun. Mən zarafat etmirəm, düz
sözümdür: şeiri hamı yaza bilər. Amma unutmayın ki, şeir hələ poeziya deyildir,
şeir poeziyanı ifadə etmək üçün
yalnız bir vasitədir. Sözlər,
misralar unudula bilər, qalan nədirsə, o - poeziyadır.
Yaddaqalan sözlər və misralar da ola
bilər, onları yadda saxlayan, yaşadan da poeziyadır".
Qarabağdan, müharibədən yazılan əksər
şeirlərin ömrü elə çap olunduğu gündəcə
başa çatır, onlarda yaddaqalan sözlər və
misralar tapmaq müşküldür. O şeirlərin ömrü bir kəpənək
ömrü kimidir, o gün doğulur, o gün ölür.
2013-cü ildə də bu mövzuya nisbətən az müraciət edilib. Buna kədərlənmək
yox, sevinmək lazımdır ki, şeirimizdə stereotiplərin,
şablonların sayı azalıb. Amma dərdimizə,
içimizin yanğısına çevrilən mövzuda Xalq
şairi Zəlimxan Yaqubun "Şuşa şikəstəsi"
kimi gözəl bir poemasını keçən ilin uğurlu
bir poetik "Qarabağnaməsi" hesab edirik, Əşrəf
Veysəllinin, Rəfail Tağızadənin, Ələmdar
Quluzadənin, Əbülfət Mədətoğlunun bu
mövzuda yazılan şeirlərini təqdir edirik.
Vətən
harayına çatan əsgərin,
Özünü
odlara atan əsgərin,
Şəhid
məzarında yatan əsgərin
Bəlkə Xocalıda qıçı göynəyir.
Bağrı
şan-şan olub dilsiz daşın da,
Vətən savaşında, yurd savaşında.
Kövrək
anaların doqqaz başında
Təndiri göynəyir, sacı göynəyir.
Gözəl
Qarabağın acı həsrəti,
Ömrümü
talayır, könlümü didir,
Orda
uşaqlığım əsirlikdədir,
Burda qocalığım xəcalət çəkir.
(Əşrəf
Veysəlli)
Poeziya haqqında bu qədər.
Müasir Azərbaycan nəsrinin 2013-cü ildə mənzərəsi
də maraqlı nümunələrlə diqqəti cəlb
edir. Baş ədəbi
dərgi olan "Azərbaycan" jurnalında il
ərzində 4 roman, 6 povest, 40-a yaxın hekayə dərc
edilib. "Ulduz" jurnalında isə 5 povest və 35 hekayə
ilə tanış olduq. Ancaq
bu rəqəmlər nəsrin ümumi kəmiyyət göstərici
deyil. "Ədəbiyyat qəzeti"ndə il ərzində 30-a yaxın hekayənin
çap olunduğunun şahidiyik. Bundan başqa
elə nəsr əsərləri var ki, onlar ayrıca kitab
halında oxuculara təqdim olunub. Bir
sözlə, Nəsr də kəmiyyət baxımından
Şeirdən dala qalmayıb. Bəs keyfiyyət
baxımından necə? Azərbaycan nəsri
indi hansı durumdadır, yazılan romanlar, povestlər, hekayələr
öz bədii sanbalı ilə seçilirlərmi?
Başlayaq romanlardang
Bu yaxınlarda müxtəlif sənət adamları
arasında "Ən yaxşı üç Azərbaycan
romanı hansıdır?" sorğusu keçirildi. Bu sorğuda
deyilənə görə 78 sənət adamı iştirak
edirdi. Yusif Səmədoğlunun "Qətl
günü" romanı sorğuda birinci, Qurban Səidin
"Əli və Nino" romanı ikinci, İsmayıl
Şıxlının "Dəli Kür" romanı
üçüncü oldu. Əlbəttə, o
sorğuda iştirak edənlərin əksəriyyəti
tanınmış yazıçılar və jurnalistlər
idi və gözləyirdik ki, son iyirmi-iyirmi beş
ildə yazılan romanlardan birinin adı bu üçlükdə
olsun. Amma belə olmadı. Əlbəttə,
biz heç də o iddiada deyilik ki, son iyirmi-iyirmi beş ildə
yazılan yüzə yaxın roman arasında "Qətl
günü", "Əli və Nino", "Dəli
Kür", həmçinin Azərbaycan romanının
tarixinə düşən "Qılınc və qələm",
"Gələcək gün", "Qarlı
aşırım", "Geriyə baxma, qoca", "Mahmud
və Məryəm", "Fətəli fəthi",
"Məhşər", "Dünyanın
arşını" ilə bir səviyyədə dura biləcək
bir nümunə yoxdur. Amma bu da bir həqiqətdir ki, Azərbaycan
romanının sonuncu qızıl fəsli keçən əsrin
səksəninci illərinə aiddir və doğrudan da,
ötən iyirmi beş ildə biz
açıq-aşkar ƏDƏBİ HADİSƏ kimi
xatırlana biləcək yeni bir romanla
qarşılaşmamışıq. Amma bu o demək
deyil ki, bizdə roman janrı böhran içərisindədir.
Doğrudur, son illərdə Ədəbi hadisə sayıla
biləcək bir roman ortada yoxdur, amma axırıncı
üç ildə bir sıra maraqlı romanlar dərc edilib və
bu da haqq verir deyək ki, gec-tez Roman bizim zəmanəmizdə ədəbiyyatın
bütün digər növləri arasında aparıcı
bir mövqe əldə edə biləcəkdir. Çünki
ədəbiyyatı romansız, özü də müasir cəmiyyətin
bədii təhlilini verən romansız təsəvvür etmək
mümkün deyildir. Bu haqda heç də
bədbin deyilik və bizdə son illər, elə 2013-cü
ildə bir sıra maraqlı romanlar yazılmışdır.
Anarın "Kərəm kimi", Seyran Səxavətin
"Qaçaqaç", Aqil Abbasın "Dolu" və
"Allahı qatil edənlər", Kamal Abdullanın
"Unutmağa kimsə yox", Elçin Hüseynbəylinin
"Metor vadisi", "Yolayrıcında
qaçış", Məqsəd Nurun "Şəhər
meri", Mübariz Cəfərlinin "Bənna", "Bərpaçı",
"Bağban", Kamil Əfsəroğlunun
"Çadır", Əyyub Qiyasın "Sonuncu
büt", Aslan Quliyevin "Yaşıl təpələrin
üstündəki buludlar", Əlabbasın "Qaraqovaq
çölləri", Natiq Məmmədlinin
"Körpüdə ümid", Yunis Oğuzun "Təhmasib
şah", Hüseynbala Mirələmovun "Sonuncu
fateh", Vaqif Sultanlının "Səhra
savaşı", Mustafa Çəmənlinin
"Ölüm mələyi", Cavid Zeynallının
"Leyla", Şərif Ağayarın "Haramı",
Azad Qaradərəlinin "Günəş tutulan yerdə",
Eyvaz Zeynalovun "Qisas", Gülşən Lətifxanın
"Azər və Aida" romanları bizi lap yaxın gələcəyə
ümidlə baxmağa sövq edir.
Roman haqqında söylədiklərimizi povestlər və
hekayələr xüsusunda da deyə bilərik. Elçinin
"Kaşeyin taleyi", Qərib Mehdinin "Skripka
üçün mi simi", İlqar Fəhminin
"Akvalanq", Elçin Hüseynbəylinin "Mən necə
qəhrəman oldum" povestlərini xüsusi qeyd etmək
istəyirəm. Kamal Abdullanın, Məmməd Orucun,
Aydın Tağıyevin, Azər Abdullanın, Alpay Azərin,
Gülşən Lətifxanın, Rövşən Yerfinin,
Kamran Nəzirlinin, Xumar Ələkbərovanın, Rasim
Qaracanın, Şərif Ağayarın, Pərvinin, Sahilənin
hekayələri son illərin nəsr əsərləri
içərisində seçilə bilirlər.
(ardı gələn
şənbə sayımızda)
Vaqif YUSİFLİ
Ədalət.-2014.-12
aprel.-S.15.