2013 - ilin ədəbi
mənzərəsi
(əvvəli
ötən saylarımızda)
"Bu gün Azərbaycan oxucusunun roman oxumağa, yaxud
povest,
hekayə
mütaliə eləməyə vaxtı yoxdur"
deyirlər və ilk baxışda bu fikrə haqq qazandırırsan. Çünki oxucu
internet səhifələrində istədiyi romanı, povesti, hekayəni oxuyur və onun "Azərbaycan",
"Ulduz" jurnallarında
dərc edilən, həmçinin kitab halında çap
olunan romanlara girişməyə həvəsi
qalmır. Amma bu, heç də doğru fikir deyil və əgər
yaxşı bir roman meydana çıxırsa,
özü də internetdə yox, deyək ki, "Azərbaycan" jurnalında
dərc edilirsə, onun oxucuları həmin jurnalın öz tirajından qat-qat çox olacaqdır. Bunun əyani şahidiyəm ki, Aqil Abbasın
Qarabağ hadisələrini
əks etdirən
"Dolu" romanı
"Azərbaycan" jurnalında
işıq üzü
görən kimi bir nüsxəsi belə satışda qalmadı. Bunun sirri nədəydi?
Onda idi ki, müəllif
həqiqəti qələmə
alırdı. Deməli, romançı
ilk növbədə, yaşadığı
dövrün reallıqlarını
ədəbiyyata gətirməlidir,
minlərlə oxucunun
ürəyindən keçənləri
bədii həqiqətə
çevirməlidir.
Müasir nəsrimizlə bağlı
bir məsələni
də açıqlamaq
istərdim. Bizim müşahidələrimizə
əsasən, Azərbaycan
nəsrində sosial təfəkkür çatışmazlığı
hiss olunur. Yəni XX əsrin
80-90-cı illərinin və
XXI əsrin ilk onilliyinin
ictimai-siyasi həyatını
əks etdirən, həm bu təzadlı,
son dərəcə mürəkkəb
dövrü, həm də dövrün özü qədər mürəkkəb insan psixologiyalarını əks
etdirən nəsr əsərlərimizin sayı
çox azdır.
Biz nostalgiyaya qapılmırıq,
amma bir həqiqət var ki, sovet dönəmində
tutaq ki, Sabir Əhmədlinin "Dünyanın arşını",
"Qanköçürmə stansiyası", Yusif Səmədoğlunun "Qətl
günü", "Astana", "Bayatı Şiraz", Çingiz Hüseynovun
"Məhəmməd, Məmməd,
Məmiş", Anarın
"Yaxşı padşahın
nağılı", Elçinin
"Ölüm hökmü",
İsi Məlikzadənin
"Quyu" kimi cəmiyyət həyatının
müxtəlif sahələrini
sanki güzgüdə
əks etdirirlərmiş
kimi açıb göstərən əsərlər
yaranırdı, bu əsərlərdə necə
deyərlər, gəmidə
oturub gəmiçi ilə savaşmaq davası gedirdi. Amma indiki nəsrdə yaşadığımız cəmiyyətin
təzadları, mürəkkəb
insan taleləri ilə nadir hallarda qarşılaşırıq.
Yenə nəsrlə bağlı bir məsələ narahatçılıq doğurur. Müasir dövrümüz
çox mürəkkəb
və təzadlı hadisələrlə doludur.
Biz müxtəlif insan taleləri ilə qarşılaşırıq.
Bəs bu dövrün qəhrəmanı kimdir?
Bədii
nəsrimizdə, roman və
povestlərdə hansı
obrazı müasir dövrün aparıcı
qəhrəmanı hesab
etmək olar? Yəni elə bir obraz
ki, o öz şəxsiyyətdə bu
günün aparıcı
meyllərini əks etdirsin. Bizim nəsrdə təəssüf
ki, belə bir qəhrəmanla rastlaşmırıq. Ayrı-ayrı
maraqlı, hətta orijinal təsir bağışlayan obrazlar
diqqəti cəlb edir, amma bütövlükdə
aparıcı qəhrəmanlar
yoxdur... Müəlliflər bəlkə də
belə bir qəhrəmanı yaratmaq
istəyirlər, amma bədii niyyət elə niyyət olaraq qalır... gerçəkləşmir.
Müasir Azərbaycan dramaturgiyasının
2013-cü ildə kəmiyyət
baxımından mənzərəsi
çox acınacaqlıdır. Dram əsərləri əsasən
baş ədəbi dərgimiz olan "Azərbaycan" jurnalında
çap olunur.
2013-cü ildə cəmi
üç pyes- dramaturgiya ilə ciddi məşğul olmayan Aydın Talıbzadənin "Tubinot",
Mehman Musabəylinin
"Toy səyahəti" bir pərdəli pyesi və son iyirmi ildə bir dramaturq kimi
tanınan, pyesləri
teatrların repertuarından
düşməyən Əli
Əmirlinin "Ünvansız
qatar" iki hissəli dramı jurnalda dərc edilmişdir. Ona görə də
müasir dramaturgiyamızın
vəziyyətindən söz
açanda bir ilin yox, bir
neçə ilin dram əsərlərindən söhbət
açmaq lazım gəlir. Əslində, müasir Azərbaycan
dramaturgiyası əsasən
dörd müəlliflə
təmsil olunur. Elçinin "Qatil",
"Şekspir" pyesləri
son illər Baş teatrın repertuarında birincidir. Əli Əmirlinin pyesləri
də həm Akademik teatrda, həm də digər teatrlarda müvəffəqiyyətlə oynanılır. Bu sırada
az da
olsa, Afaq Məsudun da adını çəkmək
olar. Və bir də hələlik Akademik teatrda heç bir əsəri oynanılmayan, amma digər teatrlarda uğur qazanan, özü də bu sahədə məhsuldar işləyən
Firuz Mustafanı da unutmaq olmaz.
Burada bir məqamı nəzərə
çarpdırmaq istərdik. Vaxtilə
Azərbaycan teatrları
müəlliflərlə sıx
işləyirdi, Sabit Rəhmanın, Səməd
Vurğunun, Mirzə İbrahimovun, Anarın, Bəxtiyar Vahabzadənin bir dramaturq kimi
yetişməyəndə teatrlar
mühüm rol oynayırdılar. Son illərdə, bəzi istisnaları nəzərə
almasaq, bu əməkdaşlıq o qədər
də hiss olunmur.
Teatrların, xüsusilə əyalət
teatrlarının səhnəsində
ortabab, zəif əsərlər tamaşaya
qoyulur.
Nəhayət, ədəbi tənqidin
vəziyyəti ilə
bağlı bir neçə kəlmə...g
Neçə illərdir ki (həm sovet dövründə, həm
də indi-müstəqillik
dönəmində), tez-tez
"bizdə ədəbi
tənqid yoxdur", yaxud "tənqid öz vəzifəsini, missiyasını yerinə
yetirə bilmir" və s. bu qəbildən
olan fikirlərlə qarşılaşırıq. Özü
də bunu söyləyənlərin əksəriyyəti
tənqidçi olmayanlardır
- şairlər, nasirlər...
Bəli, bütün janrlarda olduğu kimi, ədəbi tənqidin də müəyyən nöqsanları,
tənqidçilərin də
özünəməxsus çatışmazlıqları
olmuş və indi də var. Amma "tənqid yoxdur" kimi qeyri-elmi və hətta qeyri-etik səslənən bu fikir yanlışdır. Dostayevskinin bir fikrini misal gətirmək
istəyirəm: "Bəşəriyyətin
inkişafında tənqid
təbii hadisədir. İncəsənətin bizə ancaq
obrazlarda təqdim etdiyini tənqid şüurlu olaraq araşdırır. İncəsənəti idrak etməklə tənqid həyatı, gerçəkliyi idrak edir". Bu fikri
bütünlüklə Azərbaycan
ədəbi tənqidinə
də şamil etmək olar.
Bu gün "tənqidçi"
deyəndə biz həm
də "tənqidçi-ədəbiyyatşünas"
tipini nəzərdə
tuturuq. Hər hansı bir
tənqidçinin həm
də ədəbiyyatşünaslıqla
bağlı kitablar, məqalələr çap
etdirdiyini də görürük və əslində, ən yaxşı tənqidçi
həm də ən yaxşı ədəbiyyatşünasdır. Təbii ki, sırf ədəbiyyatşünaslıqla
məşğul olanları
tənqidçi kimi səciyyələndirmək olmaz.
Tənqidin spesifik idrak hadisəsi olduğunu, ədəbiyyatşünaslıqdan bir sıra fərqli
xüsusiyyətləri ilə
seçilməsi məlum
məsələdir. Ancaq bu gün sırf tənqidçi tipinə
nadir hallarda rast gəlmək olar. Çünki əksər tənqidçilər
ədəbiyyatşünaslıqla da məşğuldurlar.
Bu gün mətbuatda
onlarla, yüzlərlə
resenziyalar, məqalələr
çap edilir və bunların əksəriyyətinin tənqid
janrına heç bir aidiyyəti yoxdur. Kiminsə əsərini tərifləyib
göylərə qaldırmaq,
hansı müəllifin
şəninə difiramb
oxumaq adiləşib və bu tipli
yazılarda tənqidçi
təfəkkürü yox,
tost demək, ciddi, ağıllı təhlil əvəzinə
məzmun danışmaq
ön plandadır.
Bəs müasir ədəbi tənqidi kimlər təmsil edir və 2013-cü il
də daxil olmaqla son iki ildə bu tənqidçilər
ədəbi prosesə
hansı töhfələrini
vermişlər.
"Tənqid yoxdur" deyənlərə bildiririk ki, müasir Azərbaycan tənqidi müəyyən qüsurlarına baxmayaraq Belinskinin "tənqid hərəkətdə olan estetikadır" təliminə sadiq qalmışdır. Elçinin ədəbiyyatın ən vacib və ən ağrılı problemlərinə müraciət edib ədəbi prosesdə canlanma yaratması, "Sosrealizm bizə nə verdi?", lap bu yaxınlarda "Aqoniya" yoxsa təkamül" tənqidi əsərləri, Nizami Cəfərovun müasir ədəbiyyatımızla, ayrı-ayrı sənətkarların yaradıcılığı ilə bağlı sanballı məqalələri, "Tarixiliyin müasirliyi və müasiriyin tarixiliyi" tənqidi məqalələr məcmuəsi, İsa Həbibbəylinin həm yaradıcı, həm də təşkilatçılıq fəaliyyəti, xüsusilə XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının bütün dövrlərini əhatə edən portret yazıları, Qorxmaz Quliyevin nəzəri əhəmiyyətli məqalələri, müasir Avropa və Amerika ədəbiyyatları ilə bağlı araşdırmaları, Şirindil Alışanlının "Ədəbi-bədii düşüncənin sərhədləri" və "Müasir humanitar təfəkkür və Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı" kitabları, Tehran Əlişanoğlunun lap bu yaxınlarda çapdan çıxan "Müstəqillik illəri Azərbaycan ədəbiyyatı" monoqrafiyası və onun redaktorluğu ilə nəşr edilən "Tənqid.Net" jurnalında dərc edilən tənqidi yazılar, Arif Əmrahoğlunun Azərbaycan nəsrində epik janrla bağlı tədqiqatları, Rüstəm Kamalın "Sözü işığa danışdım" məqalələr toplusu, İradə Musayevanın "Tənqidin sözü-sözün tənqidi" tənqid kitabı, Nizaməddin Şəmsizadənin müasir şair və yazıçılarla bağlı rəy və çıxışları, ədəbi tənqiddə öz fəallığı ilə seçilən Əsəd Cahangirin "Kim yatmış, kim oyaq" tənqidi məqalələr kitabı, Rahid Uluselin çox dəyərli "Müasir Azərbaycan tənqidi" kitabı və hər ilin ədəbi yekunlarına həsr olunmuş müşavirədə tənqidin vəziyyəti ilə bağlı icmalları, Cavanşir Yusiflinin Əli Kərim yaradıcılığı və bədii mətnlə bağlı maraqlı mülahizələri, Nərgiz Cabbarlının "Yeni nəsil ədəbiyyatı" iki cildlik tənqid toplusu, Elnarə Akimovanın keçən il nəşr edilən "Azərbaycan ədəbi tənqidi müstəqillik illərində" kitabı, Təyyar Salamoğlunun ədəbi tənqidimizin şəxsiyyətləri ilə bağlı oçerkləri, həmçinin Rəhim Əliyevin, Aydın Talıbzadənin, Qurban Bayramovun, Tahirə Məmmədin, Firuz Mustafanın, Zaman Əsgərlinin, Yaşar Qasımbəylinin, Məmmədəli Mustafayevin, Əlizadə Əsgərlinin, Bəsti Əlibəylinin, Südabə Ağabalayevanın, Qanturalının, Nərmin Kamalın, Maral Yaqubovanın, Mətanət Vahidin, Günay Qarayevanın məqalə və çıxışları, kitab və məqalələri "tənqid yoxdur" fikrinin yanlış olduğunu sübut edir. Təbii ki, bu adlarını çəkdiyim müəlliflərin bir qismi tənqidlə az məşğul olurlar, daha çox nəzəriyyəçidirlər, ədəbiyyat tarixçiləridir, amma bu da məqbuldur, çünki ədəbi tənqidin bazasını da nəzəriyyə və ədəbiyyat tarixi təşkil edir.
Tənqidlə bağlı daha bir məqam. Fikrimizcə, Tənqidin Baş Ştabı yoxdur. Azərbaycan Yazıçılar Birliyində Tənqid və publisistika sektoru fəaliyyət göstərir. Onun müəyyən faydalı işləri var, keçən il iki tənqidçinin-Əsəd Cahangirin və Rüstəm Kamalın tənqid kitablarının müzakirəsi keçirildi. Amma bu, sovet dövrü ilə müqayisədə dəryada damla kimidir.
Daha sonra. Ədəbi tənqidin sıralarına cavanlar gəlir. Onların sayı az olsa da, hər halda tənqiddə yeni nəfəslər, yeni səslər yaranır. Özü də bu yenilərin bir çoxu özlərindən əvvəlki nəsildən seçilir, fərqlənirlər, dünya ədəbi prosesinə yaxşı bələddirlər, nəzəri səviyyələri yüksəkdir. Lakin onların içərisində eləsi var ki, Azərbaycan ədəbiyyatına yad nəzərlərlə baxır və bu ədəbiyyatın özünəməxsus milli cəhətlərini nəzərə almırlar. Əlbəttə, bu, qorxuludur.
Sevinirik ki, Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunda "Ədəbi tənqid" şöbəsi yaradılmışdır. Bu şöbənin qarşısında böyük vəzifələr durur. Dörd cildlik "Azərbaycan ədəbi tənqidinin tarixi"ni yazmaq, ayrı-ayrı görkəmli tənqidçilərin əsərlərini çapa hazırlamaq, yubileylərinin keçirilməsində fəal iştirak etmək və hər şeydən əvvəl, tənqidçi kadrları yetişdirmək bu şöbənin öhdəsinə düşür.
2013-cü il artıq bizim üçün tarixdir, ötən ildir, aylardır, günlərdir. Amma o ildə yaranan ən gözəl əsərlərin isə köhnəlmək qorxusu olmayacaq.
Ədalət.-2014.-16 aprel.-S.7.