60 YAŞIN "İLĞIM"I
Müasir Azərbaycan poeziyasının istedadlı nümayəndələrindən biri-Ağacəfər Həsənli 60 yaşının astanasındadır. Aprelin 30-da o, ömrünün yeni bir onilliyinə qədəm basacaq. Onu ürəkdən təbrik edirəm. Bu yazıda Ağacəfər Həsənlinin "Mlğım" adlı yeni şeirlər kitabından söz açacağam.
"İlğım" Ağacəfər Həsənlinin ikimininci illərdəki (daha doğrusu, XXI əsrdəki-V.Y.) poetik aləmini əks etdirir və buradakı şeirlər bir şairin əlli yaşla altmış yaş arasındakı keçilmiş məsafənin də xəritəsini əyani şəkildə nümayiş etdirir.
Ağacəfər Həsənli artıq öz ömrünün zirvəsinə qalxır. O yüksəkliyi müdriklik də adlandırmaq olar.Amma o, bu zirvədə həm gələcəyə, yəni irəliyə və perspektivə üzünü tutur, həm də keçmişə boylanır. Keçmiş təkcə xatirələr və yaşanmış ömür deyil, həm də tarixdir. Elə bir tarix ki, Ağacəfər Həsənli adlı bir şairin yetişməsində və formalaşmasında mühüm rol oynayıb.
"İlğım" "Yurd nəğməsi" adlı bir şeirlə açılır və bu da təsadüfü deyil. "Arxamca atılan su" ilk şeirlər kitabı da "Vətən" şeiri ilə açılırdı. O şeirlə "Yurd nəğməsi" arasında 35 ildən artıq bir zaman məsafəsi var. Amma diqqət yetirdik və gördük ki, Ağacəfər Həsənlinin Vətən və Yurd haqqında poetik düşüncələri eyni sevgidən, eyni hissdən doğub, ancaq təbii ki, getdikcə kamilləşib. Birinci kitabdakı şeirdə Vətənə məhəbbətin ifadəsi ilə qarşılaşırıq:
Gərək sənin torpağına qarışam,
Qayalara həkk eləyəm adımı.
Dəli-dolu çaylarınla barışam,
Sonra çapam sahilində atımı.
Axırıncı kitabdakı şeirdə isə artıq Vətən, Yurd sevgisinə bələnən, böyük bir həyat yolu keçən, təbiəti, torpağı, eli-ulusu qədərincə tanıyan bir insanın könül duyğuları öz poetik həllini tapır:
Heykəldi ağacın, məlhəmdi suyun,
Tikanlı qanqalın ipəkdən yumşaq.
Yeddinci qatına qalxmışam göyün,
Çünki sifətimi şehlə yumuşam.
Qalın kitablardır taxıllı çölün,
Səhifə-səhifə, mərz-mərz oxudum.
Ətrindən məst oldum, öldüm sünbülün
Yığdım buta-buta, dərz-dərz oxudum.
Ağacəfərin Azərbaycan sevgisi "İlğım"dakı bir çox şeirlərdə öz əksini tapır və bu şeirlərin içində "Qurtarmır Vətən" xüsusilə seçilir. Bu şeirdə Vətən məhəbbətinin tükənməzliyi öz parlaq ifadəsini tapır. Poetik sanbalına görə bu şeiri Azərbaycan şəninə yazılan nümunələrin öncülləri sırasına qatmaq olar:
Yerdən aram-aram aralanırsan,
göynən ha uçursan, qurtarmır vətən.
Dolanıb başına pərvanələr tək,
öpürsən, qucursan, qurtarmır vətən.
Torpağı köksünə od-atəş verib,
sönük ürəklərdən od almır vətən.
Dalınca hərcayı danışanı var-
hər yoldan ötəni otarmır vətən.
Müqəddəs ruhların behişt yeridir,
ocaq Azərbaycan, pir Azərbaycan.
Harda baş ucaldan övladı varsa,
orda bərqərardır
bir Azərbaycan.
Ağacəfər Həsənlinin altmış
yaşı ərəfəsində
qələmə alınan
bu şeirlərdə
onun ömür yolunun mərhələləri
də öz əksini tapır. Bir şair ömrüdür:
burada xoşbəxt günlər də olub, nisgilli anlar da, hətta
illər də. Qazancı da olub (söhbət
mənəvi dəyərlərdən
gedir-V.Y.), itkiləri də. Deyir ki: "Gün görmədim adamtək qurumadım badamtək. .. Əridi köhnə şamtək,
hayıf, ömür-xəzinə.
Acam-toxam,
şadam ki, qalacaqdır adım kigBu ömrü yaşadım ki, od-ocağım isinə".
Şairin "Rəngdir" şeirinin müəllifi Səməd
Mənsura ithaf etdiyi "İlğım"
şeiri də onun poetik fikrin
tutumu ilə seçilən şeirlərindəndir. Məşhur
"Rəngdir" şeirinin
sanki yeni, müasir bir versiyasını yaradır
Ağacəfər..
Yalandı Həmzənin qız
qaçırması,
gözdən qaçırması
ilğımdı, ilğım...
İlğımdı Platon, münəccim Tusi,
Fukidit, Heredot, Homer ilğımdı,
ilğımdı Troya müharibəsi-
əski hun ilğımdı, şumer
ilğımdı.
Dinlər uydurmadı, dinlər ilğımdı.
mələklər, şeytanlar,
divlər ilğımdı.
İlğımdı dünyada hər şey ilğımdı.
"İlğım" kitabındakı şeirlərin
müəyyən qismi
Ağacəfər Həsənlinin
keçilmiş ömür
yolu, yaşadığı
illər haqda poetik düşüncələrini
əks etdirir. O, sanki bu suallara şeirlərində
cavab axtarır: Mən kiməm, həyatda, yaşadığım
cəmiyyətdə yerim,
mövqeyim hansı mərtəbədədir, köküm,
mənşəyim hardan
gəlir, xoşbəxtlik,
səadət, sevgi nədir, insanlar arasında mənəvi qarşıdurmaların, maddi
əksliklərin səbəbi
nədədir? Əlbəttə, bu suallar təkcə
indi yox, yaradıcılığa başladığı
ilk illərdən onu narahat edir.
Mən kiməm? Bu suala ilk növbədə
"Mən şairəm"
cavabı gələcək.
Çünki Ağacəfər Həsənlinin şeirlərində
yalançı patriotizm
görməzsiniz, o, sadəcə
olaraq öz şair taleyindən söz açır.
Və həmişə bu fikirdədir ki, görəsən onu bir şair kimi
etiraf edirlərmi, şeirlərini oxuyurlarmı?
Mən şeir yazmıram, şeir dərirəm,
mübarək sözlərin
ucalığından.
Misra köçürtdüyüm vərəqlər
bir dəm
şikayət etməzlər
qocalığından.
Ucadır
şeirin meyvə ağacı,
sözün ətəyindən
tutasan gərək.
Sifət
göstərməyə çatsa
əlacın
yaşıl yalmanına
yatasan gərək.
Yarpaqlar
ömrünü tək-tək
bitirər,
meyvələr sulanıb
qarıyanacan.
Qələm ağacları şeir
gətirər,
üstündə mürəkkəb
quruyanacan.
Artıq altmış yaşına
gəlib çatan Ağacəfər Həsənli
keçdiyi ömür
yoluna indi soyuqqanlılıqla nəzər
salır, keçmişə
həm gözəl xatirələr mənbəyi,
həm də bu günə ibrət dərsi kimi boylanır. Deyir ki: "Nə yol var-keçib gəldim, keçməyə
yenə yol var". Yəni hələ ömür
bitib-tükənməyib, həyat
davam edir.
Ağacəfər Həsənli həm də gözəl sevgi şairidir. Və onun təsvirlərində
sevgi həm müqəddəs, ali bir duyğudur, həm insanı ucaldan, qəlbini işıqla dolduran Günəşdir, həm
də iki insan arasındakı hidcrandır, ayrılıqdır,
sevincdir, vüsaldır
... Bu haqda söhbətimizə
Ağacəfərin "Arxamca
atılan su" ilk şeirlər kitabında təsadüf etdiyimiz bir şeirlə başlayaq:
Baxışın sirr alandı,
Kirpiyin sıralandı.
Gözümdən damla düşdü
Torpağa sırğalandı.
O gecənin barı
dan...
Sökülmədi barı, dan.
Gözüm doqqazda qaldı-
Bir baxmadın
barıdan.
Üzür səni həsrət
indi,
Bu dağ-düyün həsrətindi.
Gəl ömrünü məhəbbətin
Əzabına həsr et indi.
Bu şeir həm
formaca, həm məzmunca diqqətəlayiq
nümunədir. Birinci və ikinci
bəndlərdə müəllif
cinas qafiyələrdən
istifadə etmişdir.
"Gözümdən damla düşdü Torpağa sırğalandı"-bu isə uğurlu
metaforadır. Sonuncu iki
misra ("Gəl ömrünü məhəbbətin
Əzabına həsr
et indi") isə şeirin məzmununu, qayəsini ifadə edir. Ağacəfərin digər kitablarındakı
sevgi şeirləri də poetik sanbalına görə uğurludur. O, cavanlıqdan-tələbəlik
illərindən üzü
bəri keçirdiyi sevgi hisslərini, yaşanılan duyğuları
maraqlı, oricinal deyimlərlə ifadə edir.Bu şeirlər küllən oxucuda belə bir duyğu
yaradır: sevgi heç vaxt tükənmir. Ağacəfərin
ikimininci illərdə
yazdığı sevgi
şeirlərində də
eyni hiss, eyni duyğular-məhəbbətin tükənməzliyi
ideyası öz əksini tapır. Amma təbii ki, yeni şeirlərdə kamillik daha çox
nəzərə çarpır.
Sevgi şeirləri barədə qeydlərimizi
Ağacəfərin "Tanrı
pıçıltıları" kitabında "Ömrümə
nöqtə qoyursan"
şeiri ilə nöqtə qoyaq:
Ox atıb yayını gizlətməyin var,
Gah məni
qanıma qərq eləyirsən.
Gah da dərdli-dərdli boğub hirsini,
Bir az keçmişindən
fərq eləyirsən.
Günlərin nizamı pozulub
tamam
Döyürsən qapımı cümə bitməmiş.
Sən mənim ömrümə nöqtə qoyursan,
Nöqtəni qoymazlar cümlə bitməmiş.
Kitabda Ağacəfərin
"Vahimə" adlı
poeması da təqdim edilir. Poema Qarabağ
müharibəsi haqqındadır-A.Həsənli
publisistik tonla Rusiyanın və xain qonşularımızın
Azərbaycanla bağlı
məkrli əməllərindən
söz açır, müharibənin doğurduğu
maddi və mənəvi itkiləri yada salır.Poemada məkrli Erməni obrazı ilə qarşılaşırıq. A.Həsənli erməninin
hamıya məlum olan çirkin, idbar sifətini belə açıqlayır:
"Ermənistan-nökərsən- qulbeçəsən, köləsən.
Bir gün cəza çəkərsən,
öz yerini bilməsən..Sən satqınsan, çapırsan- söyləmişlər
adına. Minib yorğa çapırsan, özgələrin atına".
Müəllif qisas-intiqam
duyğusu ilə həmvətənlərini səsləyir:
Kiçik Qafqaz dağlarından
boylanıb Şuşa, çağırır.
Füzulinin bağlarından
bir könlü şüşə, çağırır.
O səs gah yox
olur, itir,
gah canlanır sətir-sətir.
Gah da ruhumuzu didir-
Ağdam görüşə çağırır.
Xan kəndində sökülür
dan,
üfüqlərdən tökülür
qan.
Əsir
Vətən torpağından
Hər oymaq, guşə çağırır.
Hər bulaq ağlayan çağa,
ruhum göydə əlbəyaxa.
Qarı
düşmən otarmağa,
qeyrət örüşə
çağırır.
Ağacəfər Həsənlinin 60 yaşı
ərəfəsində işıq
üzü görən
"İlğım" kitabı
onun yaradıcılığında
müdriklik çağının
başlandığından xəbər verir və biz də bu yolda şair
dostumuza uğurlar arzulayaq!
Vaqif YUSİFLİ
Ədalət.-2014.-22 aprel.-S.6.