ƏNƏNƏVİ ŞEİRİN
QEYRİ-ƏNƏNƏVİ SƏCİYYƏSİ
Çağdaş şeirimizin bu gün "ən bərk gedən", işlək qollarından biri sözsüz, ədəbiyyatımıza çoxdan pasport almış ənənəvi hecadır. Təəssüf ki, bu gün onlarla, yüzlərlə (bəlkə də minlərlə - müəllif) əlinə qələm götürüb şeir yazanların əksəriyyəti elə başa düşür, heca vəznində söz qoşmaq, söz düzmək olduqca asandır. Ancaq unudurlar ki, heca vəznində babat nəsə quraşdırmaq mümkündür, az-çox ədəbi təcrübəsi, istedadı olan şəxslər bunu bacararlar, onun isə yaxşı şeir nümunəsi olması hələ şübhə doğurar. Çünki gərək imzan seçilə, yəni dediyimiz onların, yüzlərin, minlərin içindən fərqlənəsən, say artırmayasan...
Qədim Naxçıvan torpağında yazıb-yaradan şair qardaşımız Əbülfəz Ülvi də qələm götürəndən, necə deyərlər, böyük sözün sehrinə düşəndən özünü əsasən dosdoğma heca şeirində sınamağa başlayıb. Necə eləyəsən ki, başqalarını təkrar eləməyəsən, onlara oxşamayasan? Bu sual onu bərk düşündürüb, qarşısında isə şəxsən tanış olduğu, sevib-seçdiyi müasir klassiklərin say-seçmə kitabları - Bəxtiyar Vahabzadənin, Nəbi Xəzrinin, Əli Kərimin, Məmməd Arazın, Hüseyn Arifin, Söhrab Tahirin və onlarla başqa ustad sənətkarların. Əbülfəz utana-utana, çəkinə-çəkinə, ürkə-ürkə oxuyub-öyrənib və öz sözünü axtarıb tapana qədər dalınca düşüb, sonra dərgilərin, qəzetlərin qapılarını döyüb. Könül çırpıntılarını təcrübəli, peşəkar həmkarlarına göstərib. Bəh-bəh deyənlər də olub, xəbislikdən şeirlərin üstündən sükutla keçənlər də. O, isə təmkinlə həmişə səviyyə gözləyib, vaxtını, məqamını gözləyib, bir də sözün min bir əzabına dözüb.
Bu gün Əbülfəz Ülvi imzasını ədəbiyyatımızda təsdiq eləmiş istedadlı qələm sahiblərimizdən biridir. Şeirlərindən təkcə qocaman, bənzərsiz Naxçıvan torpağının duzu-ətri deyil, bütövlükdə Azərbaycan torpağının rayihəsi gəlir. Sanki şairin əsərlərinin ruhuna doğulduğu yerin dadı, şəhdi-şirəsi, ab-havanın xumar məstliyi və təmizliyi, suların sərinliyi və dərinliyi, gülşən çöllərin yovşan, kəkotu qoxusu hopub. Şairin "Naxçıvan" şeirinin iki bəndinə diqqət yetirək:
...Badamlın, Sirabın məlhəmə dönür,
Şöhrət qazanmısan öz bağlarınla.
O qədər uzundur qoynunda ömür,
Az qalır yarışa duz dağlarınla.
Nuhun adınadır adın, Naxçıvan,
Batabat güc alır mehrin selindən.
Sən demə, hüsnünə vurulduğundan,
Araz kəmər olub, düşmür belindən.
Şeir axtarışdır və müəyyən mənada da kəşfdir. Yalnız istedadlı, vaxtın, gecə-gündüzün fərqini hiss eləməyən talantlar hər köhnə sözü yenidən "kəşf" edir, öz ifalarında ona yeni rəng verir, duyğu-düşüncə süzgəcindən keçirir, yaxşı nümunə ortaya qoya bilirlər. Əbülfəzin "Naxçıvan" poetik mətnində kifayət qədər özünəməxsusluq, təzə deyim tərzi var və qədim Əcəmi torpağı barədə yüzlərlə şeir-nəğmə yazılsa da, onun da əsəri yaddaqalandır. Bu yerdə dahi alman şairi (XX əsr) Rayner Rilkerin məşhur sözlərini xatırlamaq yerinə düşər: "Yazmadan yaşaya biləcəyini düşünürsənsə, yazma".
Gözəl şair Balayar Sadiqin redaktorluğu ilə işıq üzü görən "Məni sənsizliyə öyrətmə" kitabı Əbülfəz Ülvinin sayca neçənci kitabıdır, unutmuşam. Əlbəttə, heç məsələni o say çoxluğunda da axtarmaq düzgün deyil, əsas kəmiyyət deyil, keyfiyyətdir. Şairin bu yeni poetik toplusunu açırsan, düzüm-düzüm misralar, bənd-bənd parçalar fikrinə, xəyalına o saatca hakim olur, səni əlçatmazlığa, qeyri-adi aləmə səsləyir, çəkib aparır. Bəli, elə yaxşı poeziyanın gücü də, qüdrəti də budur.
Birisi xeyirə aparır pənah,
Birisi üz tutur şər gedən yola.
Yol yoldur, qəribə odur ki, Allah,
Yolçular tapılır hər gedən yola.
Bu təsirli misralar
haqqında söz açdığımız kitabın
yeddinci səhifəsini
bəzəyən "Bu yolla"
şeirindən götürülüb. Səriştəli ədəbiyyat adamına da, zövqlü oxucuya da bəllidir
ki, yol-cığır
barədə yazılan
bütün əsərlərin
sayı-hesabı bilinmir,
bəlkə də elə dünyadakı yollar, cığırlar qədərdir. Əbülfəz haqlı olaraq kitabının nə üz qabığında,
nə də əvvəlində tərcümeyi-halını
verməyib. Əvəzində "Yollar" adlı şeirini toplunun arxa hissəsində yerləşdirməyi məsləhət
bilib. Doğru qərar, doğru
seçimdir. Əsl şairin
avtobioqrafiyası elə
yazıb ortaya qoyduqlarıdır, nəinki
hamıya bəlli tərcümeyi-halı. Yol
simvolik məna-məzmun
kəsb edir və hiss olunur ki, şairin tutduğu yol-əqidə yolu, məslək yolu, vətəndaşlıq
yoludur, söhbət heç də tozlu-tozanaqlı, dağların
belinə dolanan, uzaq-uzaq ünvanlara çıxıb gedən
adi yoldan getmir.
Əbülfəz Ülvinin "Məni
sənsizliyə öyrətmə"sində
yaxşı şeir nümunələri çoxdur:
"İki gül balanı bağrına verib", "İndi",
"Səni", "Çəkir",
"Bürünüb", "Qorxuram", "Sahibsiz itlər", "Düşməsin",
"Xoşbəxtliyin qafiyəsi",
"Seçib", "Qəlb
orderi", "Bəlkə
səkkizinci notdur",
"Qızdırır", "Qədər", "Atdım",
"Gedir", "Evinə",
"Əsgər ocağı",
"Bənövşə olsaydım",
"Dağlar düşünürdü",
"Var", "Torpağı
öpdüm", "Yetim
olarmış", "Dadır",
"Ömrü", "Çıxıb",
"Bundan belə"
və s. Adlarını
çəkdiyim və
çəkmədiyim nümunələrdə
şair sözlərdən
düzgün istifadə
edir, onları yerli-yerində işlədir,
bənzətmə və
metaforaları başqalarının
təsirindən yaranmayıb,
yalnız olsa-olsa misra və bəndlərdə
ümumi Azərbaycan heca şeirinin ruhunu duymaq olar.
Dünya böyük, dərdi-səri
çox. Gələn də peşimandı,
gedən də. Çünki bu gen dünyada
iki qüvvə həmişə qarşı-qarşıyadı;
xeyirlə şər,
haqla nahaqq, ədalətlə ədalətsizlik.
Vaxtilə ustad Məmməd Araz bu natarazlığı qamçılayır, ürək
ağrısı ilə
yazırdı: "Dünya
düzəlmir ki, düzəlmir, baba". Və başqa bir şeirində "Dünya
sənin, dünya mənim, dünya heç kimin" qənaətinə gəlirdi.
Əbülfəzin isə
öz qənaətinə
görə, "haqsızlar
can atır qaşıya
haqqı" və dırnaqarası "haqlı
qətnamələr, qərarlar
çıxır, yenə
yedirirlər naşıya
haqqı". Düzdür, atalar "haqq nazilər, üzülməz"
söyləyib, hər
tərəfdə isə
"üstündən su
içir haqqı yeyənlər". Şair
"Haqqı" şeirində
xalqımızın Qarabağ
düyününü qabardır,
sonda bu ictimai motivə əlvan poetik don biçir:
Ülvi,
bir sual ver, "həmsədr bəyə",
Qoy özü düz desin, gəlsin düz rəyə.
O haqq qoruyursa - nə üçün, niyə -
Göndərə bilmirik Şuşaya haqqı?
Vətən torpağının allı-güllü
təbiəti, quşqonmaz
ucalıqları, yurd həsrətinin doğurduğu
ovqat, dost-qardaş sevgisi, çılğın
məhəbbət-eşq notları,
dəli-dolu istək, vurğunluq Əbülfəz
Ülvinin bütün
şeirlərinin ana xəttidir. Bu mənada
"Yaranıb" gəraylısı
xarakterikdir:
Pak gözündə tük axtarma,
Öz gözündə
tir yaranıb.
Eşq yolunu dik axtarma,
Eşq yolunda pir yaranıb.
Mövzunu gərək şair
yaşaya bilə ki, sonra ürəyindən,
hiss və duyğularından
keçirə-keçirə qələmə ala bilsin.
Söylədiyimiz kimi, Əbülfəz
Ülvinin yeni poetik toplusunda xeyli maraqlı məhəbbət şeirləri
toplanıb. Həmin ədəbi
yazıların əksəriyyəti
səmimi təsir bağışlayır, oxucuya
nəsə deyir.
Bəzən isə şair
ustalıqla allestrasiya
yaradır və bu söz oyunu
oxucuya təbii gəlir. "Məni"
qoşmasında bir bəndə nəzər yetirək:
Qar verməz qərarı düzünə çəksən,
Söz olmaz həyanı sözünə
çəksən.
Sən özün özünü
özünə çəksən,
Ölə, çəkə bilməz
sərvət, mal məni.
Bu bənddə "q" və "z" samitlərinin
düzülüşü qəribə
harmoniya, oynaq musiqi ritmi yaradıb. Həm fikir
var, hikmət var, həm də
gözəl forma axtarışı
bəhrəsini verib.
Şeirin sonu daha gözlənilməzdir:
Ülviyəm, qəlbimi sıxa
bilərlər,
Dən olub saçıma çıxa
bilərlər.
Bəlkə nədə isə
yıxa bilərlər,
Eşqdə yıxa bilməz Rüstəm Zal məni.
Əbülfəz Ülvinin şeirlərində
diqqətimi bəlkə
də cəlb eləyən ən qabarıq cəhət fikrin dolayısı ilə deyil, yığcam şəkildə
birbaşa ifadəsidir. "Mehrinlə
silkələ", "Amma",
"Yavər dayı",
"Olmaya", "Yoxdur",
"O boyda sevgi",
"Axtarıram", "Axır
ki", "Deyiləndə",
"Tək dərd onda deyil" "dediklərimizə konkret sübutdur. Müəllif haqlı olaraq,
"Xəbər səd-sərhədi
aşa bilməsə,
daha o xəbərdən
nə xəbər olar?" ("Tək dərd onda deyil") poetik sualın cavabını özü xırdalayır, "Həsrətin
sultanı, xanı olmaram, vüsal dəmlərinə etsən
qul məni" ("Axır ki"). Bu özünüqurbanlıq, özünüfəda təsadüfdən
doğmur, ortada sədaqətin, etibarın,
etirafın təsdiqinə
içilən anddır,
çəkilən qoldur.
Bir də lirik qəhrəmanın,
vəfa aşiqinin ürək səsidir, qəlb harayıdır, söz-söz, kəlmə-kəlmə
misralara çevrilib.
P.S. Yayın bu qorabişirən
avqustunda Nobel mükafatçısı
Qabriel Qarsia Markesin "Anlatmaq üçün yaşamaq"
avtobioqrafik xatirələr
romanını ağır-ağır
oxuyurdum. Onu da bildirim ki, gənc yazar
Turanın tərcüməsində
əsər uğurlu alınıb. Ancaq roman romandı,
şeir də şeir. Bu mənada
Əbülfəz Ülvinin
poeziya buketini romanı tamamlamamış
mütaliə elədim
və xeyli yüngülləşdim, zövq
duydum yenidən Markesin unudulmaz xatirələrinə döndüm.
Ağacəfər Həsənli
Ədalət.-2014.-6 avqust.-S.4.