LİRİKA - 2013
(əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
Tərlan istedadlı
şairdir və
əgər müasir şeirimizdə şairin özünüifadəsindən gen-bol söz açsaq, deyərik ki, o, bu mənada öz hiss və duyğularını, içindən keçənləri və içində yaşananları şeirə gətirən şairlərdəndir. "Mən sevdiyimi gəzirəm,
məni SEVDİYİM axtarır", yaxud "Səni gizlədib
gəlmişəm, mənim olmadığın yerdə"
kimi özünüifadə edən misraların və həm
də ayrı-ayrı bu tipli şeirlərin müəllifidir. Onun
axtarışları da çox zaman uğurla başa
çatır. Xüsusilə, rənglərin
poetik yozumunda, təbiətlə insan qəlbinin harmoniyasını
incələməkdə səriştəlidir. Ancaq söhbət Dərd obrazından gedir və deyək
ki, Tərlan bu anlayışın mahiyyətindən daha
çox, onun görüntüləri, üzdə olan və
daxili mənasını ifadə etməyən
çalarları ilə çox əlləşir, daha
doğrusu budur ki, o görüntüləri şeirinə yeri
gəldi-gəlmədi yükləməklə məşğul
olur. Dərddən çox
danışır, amma bu dərdlərin sadəcə
özündən söz açır, onların mahiyyətinə,
törənmə, yaranma səbəblərinə nüfuz edə
bilmir. Dərdləri sadalamaq hələ Dərdin
mənasına varmaq demək deyil.
Şeir aşıladığı fikirdən, o fikrin
poetik ifadəsindən asılı olmayaraq bütöv,
canlı orqanizm kimi nəzərə çarpmalıdır. Cəmi
dörd misradan ibarət olan bayatılarımız buna parlaq
bir nümunədir. Onlarla adı bəlli
şeirlərin də adlarını çəkə bilərik.
Amma bu sadalamalara ehtiyac yoxdur. Bugünkü Azərbaycan şeirində məhz
gözə görünən bir qüsur da yazılan
şeirin qeyri-bitkin, içində müxtəlif
variasiyaların bir ümumi xəttə çevrilməməsidir.
Fikir ardıcıllığı, ilk misradan
sonuncu misraya qədər uzanan "yolun" məntiqi
düzümünü axtarsaq, o bütövlük
anlayışının həqiqiliyini izləsək, çox
zaman məyus olarıq. Amma yaxşı nümunələr
də az deyil. Vaqif Bəhmənlinin "Vəzifə",
Nisə Bəyimin "Sən hələ
yaşamamısan", Zirəddin Qafarlının
"Payız", Qəşəm Nəcəfzadənin
"Məni müharibəyə aparmayın", "Rafiq
Tağı öldü", Rəfail Tağızadənin
"Qürbət vağzalda qar", Xanım
İsmayılqızının "Çiçək olmaq
istərdinmi?", Rəşid Faxralının "O yaşda
qal", Əbülfət Mədətoğlunun "Bizə
açılan qapı", Musa Aslanxanlının
"Keçirəm kəndimizdən", Gülnarə Cəmaləddinin
"Müharibə dövrünün qadını",
İnqilab İsaqın "Necə susum mən?", Sabir
Yusifoğlunun "Bizi qurtaran qadın", Elxan Zal
Qaraxanlının "Azərbaycan simfoniyası", Əli Nəcəfxanlının
"Ömrümüzün yük qatarı" şeirlərini
bu mənada təqdir edirik. Bu şeirlərin hər
birinin üzərində dayanıb, onları həqiqi şeir
nümunəsi kimi təhlil etmək olar.
Məni
müharibəyə aparmayın, düşmən öldürən
deyiləm,
Mənə
silah verməyin, satıb kitab alacam,
Mənə
düşmən göstərməyin, dost olacam,
Şeir oxuyacam əsgərlərə səhərdən-axşamacan.
Məni müharibəyə aparmayın.
Şeir sonacan belə bir fikir üzərində qurulub və
müharibəyə tamam fərqli bir münasibətin
daşıyıcısı olan bir insanın düşüncələrini
ifadə edir.
Amma belə düşünənlər
varmı? Zahirən "yox" cavabı
alınar. Yəni müharibəyə
münasibətdə ya cəsur, ya da əksinə, qorxaq adamlar
haqqında düşünərik. Şeirdə
"məni müharibəyə aparmayın" deyən gəncin
əslində, nə cəsur, nə də qorxaq olduğu
aydınlaşır. Amma "məni
müharibəyə aparmayın" tezisinin poetik bəyanı
müharibəyə nifrət təbliğ edir. Xanım
İsmayılqızının "Çiçək olmaq
istərdinmi?" şeiri belə başlayır:
Çiçək olmaq istərdinmi?
Əllərdə
olan,
Qoxusu
içə çəkilən,
Ətri
alınan,
Təəssüf ki. Tez solan...
Sonrakı bəndlərdə "Hava olmaq istərdinmi",
"Ay olmaq istərdinmi?", "Günəş olmaq istərdinmi?"
sualları qoyulur və o sualların şərhi ilə qarşılaşırıq. Və sonda:
Çiçəktək
ətri alınan,
Havatək
başda fırlanan,
Aytək
parasında qalan,
Günəştək
hər gün ölərək,
Hər
gün yenidən doğulan,
Adam olmaq istərdinmi?
Bu şeir bir fikrin məntiqi şəkildə, ilk bənddən
sonuncu bəndə kimi ardıcıllıqla davamı və
sonda da maraqlı bir assosiasiyanın yekunu ilə diqqəti cəlb
edir.
Doğrudur, elə bu şeirdə "təəssüf ki,
tez solan", "təəssüf ki, hərdən
çatmayan", "təəssüf ki, hərdən parasında
qalan", "təəssüf ki, hər gün batıb
doğulan" kimi hər bəndin sonluğunu tamamlayan və əslində,
fikrin poetik ifadəsində səlis səslənməyən
misralar da gözdən qaçmır, amma bu şeir
bütövdür, tamdır.
TƏKİ
ORTADA ŞEİR OLSUN... Müasir Azərbaycan
poeziyasını şeirin ayrı-ayrı vəznləri və
formaları baxımından izləsək, doğrudan da iki fərqli
mənzərənin şahidi olarıq.
Birinci mənzərə ürəkaçandır. Hecada da, əruzda da, sərbəstdə
də nümunə göstərilməli şeirlər az deyil.
Bu heca:
Azdım
ürəyimin küçələrində,
Yüyürüb üstümə qaçan olmadı.
Gəlib
sevgimizin önündə durdum,
Döydüm qapısını, açan olmadı.
(Səhər)
Bu əruz:
Yenə
ey gül, sənə naləmlə şikayətlənirəm,
Məni əfv eylə ki, kuyində cəsarətlənirəm.
Qəmi-hicrin
məni bir halə salıb ki, ey vah,
Əksim ayinəyə düşdükdə şərafətlənirəm.
Arifəm,
bircə işarət mənə bəsdir, ey gül,
Baxışınla nə deyirsənsə, kifayətlənirəm.
(Hacı
Arif Buzovnalı)
Bu da sərbəst:
Bu gecə
qəribliyin yığıldığı otelin
ən qəribiyəm.
bu
izdihamlı şəhərin
qaynaşan otelində
tənhalıq içindəyəm.
Gətirdiyimiz şeir parçaları olsun ki,
hecanın, əruzun və sərbəstin adi nümunələridir,
amma hər üç vəznin poetexniki elementlərini
özündə əks etdirir. Bu gün istər
hecada, istər əruzda, istərsə də sərbəstdə
çoxlu, hətta sayıb hesablaya bilmədiyimiz nümunələri
ilə qarşılaşırıq. Təbii ki,
maraqlı nümunələr az deyil və
deyək ki, xəsislik eləmədən də o şeirlər
üzərində dayana bilərdik. Amma buna
ehtiyac varmı? Şeirin vəznləri və
formaları zaman keçdikcə inkişaf edir, təkmilləşir,
yeni poetik çalarlarla diqqəti cəlb edir və ötən
onilliklərlə müqayisədə bu yenilikləri görməmək
mümkün deyil. Azərbaycan şeirində
əsrlər boyu "hökmranlıq" edən əruz vəzni
və qəzəl janrı yenidən çiçəklənir.
Hətta klassik ənənəyə
qayıdış-Divan ədəbiyyatı dirçəlir.
Füzulinin, Seyid Əzim Şirvaninin,
Əliağa Vahidin - bu üç nəhəng klassikin ənənələri
müasir poeziyada da özünün yeni çalarları ilə
diqqəti cəlb edir. Beş qəzəl yazan müəllifin
bu sahədə nisbətən uğur
qazandığını söyləmək olar: Hacı Arif
Buzovnalı, İlqar Fəhmi, Yasin Xəlil, Əvəz Qurbanlı
və Əli Aslanoğlu qəzəlin yeni bir mərhələyə
keçidini "rəsmiləşdirməyə" can
atırlar. Hələlik qəzəl digər
şeir formaları ilə müqayisədə nisbətən
arxa plandadır, deyək ki, heca və sərbəst şeir
şəkilləri ilə rəqabətdə zəif nəzərə
çarpırlar. Buna da səbəb əruzun
tam və mükəmməl dərk olunmasında, mənimsənilməsində
müəlliflərin kifayət qədər bilgili
olmamasıdır. Amma hər halda,
adlarını çəkdiyimiz bu müəlliflərin qəzəlləri
bir çox hallarda klassik qəzəllərdən fərqlidir,
bu qəzəllərdə XXI əsrin ruhu duyulur. Yeni təfəkkür
tərzi hiss olunur. Qəzəllərdə əksər hallarda
klassik poeziyadan gələn mürəkkəb tərkibli ərəb-fars
sözləri az işlənir, dilimizin
öz imkanları, hətta vaxtilə qəzələ
yaraşdırılmayan sözlər və ifadələr gəlir.
Bu sırada birincilik İlqar Fəhmiyə məxsusdur.
Amma qəzəldə baş verən yeniləşməni
təkcə dilin sadələşməsi ilə izah etmək
doğru deyil. Bütün Azərbaycan qəzəlinə
xas olan bir xüsusiyyət var ki, onu da obrazlı şəkildə
belə ifadə edə bilərik: FÜZULİLİK. Obrazlı ifadə tərzi, hər beytdə təşbih,
metafora zənginliyi, əruzun musiqi, ritm, melodik ahənginə
riayət və bütöv qəldə beytlər arası məntiqi
əlaqəni hifz etmək dahi Füzulidən gəlir və
onun çoxəsrlik sələfləri bu ənənəyə
sadiq qalmışlar. Bax, bizim qəzəl
yazan yeni müəlliflər də bütün "novatorluqları"
ilə bərabər, Füzuli dərsini yaxşı mənimsəməlidirlər.
O
yarın dərdidir alnımda qırış şəklində,
Göz yaşımdır yağan ahəstə
yağış şəklində.
Həsrətin
kölgəsidir gözlərimin altında,
Həkk olubdur əbədi, qəmli baxış şəklində.
Quşbaşı
qardı yağır sanki bəlalar göydən,
Çəkilir taleyimin surəti qış şəklində.
Bu qədər
söz dedi Yasin sənə, rəhmin yoxmu,
Rəsmini çəkdi şeirlə, di danış
şəklində.
Yasin Xəlilindir
bu qəzəl və hiss olunur ki, o, az-çox
füzuliliyə meyl edir. Amma elə Yasin Xəlilin, Hacı
Arifin, Əli Aslanoğlunun, Əvəz Qurbanlının qəzəllərində
ortabab nümunələr az deyil.
Keçək heca şeirinə. Doğrusu, burada da bir-birindən fərqli nümunələr nəzərdən yayınmır. Doğma dilimizin zərifliyini, incəliyini, kövrəkliyini, sərt və coşqun çalarlarını bəlkə də heca şeiri qədər başqa vəznlər yüksək səviyyədə ifadə edə bilməz. XX əsr Azərbaycan poeziyasını küllən nəzərdən keçirdikdə "heca əsri" kimi səciyyələndirə bilərik. Bəs bu gün, XXI əsrdə necə? Mübahisə doğursa da, deyək ki, o aparıcı tendensiya indi də davam edir. Baxın:
Tanrı möhlət verə, qismətim ola-
Qayıdam, yenə də çıxam dağlara.
Əllərimi qoyub qaşımın üstdə,
Bir ürək dolusu baxam dağlara.
Bu
könlün taxtından enən Şah kimi,
Görən, saxlayarmı sular şəklimi?
Təklənib, döyülən bir uşaq kimi,
Gözümün yaşını sıxam dağlara.
Görən nə yazıbdı alnıma Yazan?
Dağlara yazmasa-alnımdan pozan,
Bir bulaq üstündə qəbrimi qazam,
Qarışam dağlara, axam dağlara.
(İlham Qəhrəman)
Heç bir tərifə, heç bir izahata ehtiyac duymadan deyə bilərik ki, bu şeir hecanın bugünkü ən gözəl nümunələrindən biridir. Laçın ağrısını-yurd itkisini bundan da, qəlb yanğısını bundan yaxşı necə ifadə etmək olar? Biz heca şeirinin müasir poeziyamızda belə parlaq nümunələrindən misallar gətirə bilərik. Musa Yaqubun, Məmməd İsmayılın, Firuzə Məmmədlinin, Sabir Rüstəmxanlının, Vaqif Bəhmənlinin, Rüstəm Behrudinin, Əlizadə Nurinin, Səhərin, İbrahim İlyaslının, Zirəddin Qafarlının, Ağacəfər Həsənlinin, Məcnun Göyçəlinin, Sabir Sarvanın, Kəmaləddin Qədimin, Ofelya Babayevanın, İslam Sadığın, Məmməd İlqarın, Balayar Sadiqin, Fərqanənin, Bahadur Fərmanın, Nazim Əhmədlinin, Əlirza Həsrətin, Afaq Şıxlının, Adil Cəmilin, Sara Selcanın, Nurafizin, Anar Aminin. Sakit İlkinin, Əlirza Xələflinin, Ehtiram İlhamın yaradıcılığında belə nümunələr az deyil. Amma o da var ki, bu yaxşı nümunələr heca şeirinə olan kütləvi, hətta qarşısıalınmaz meylin qarşısında balaca bir "ərazini" təşkil edir.
Sərbəst şeirə gəlincə, bu gün bəlkə kəmiyyət etibarilə heca ilə yanaşı durur. Müəyyən eksperimentlər də nəzərdən qaçmır. Amma hər eksperimenti də uğurlu hesab etmək olmaz. Dünya poeziyasında sərbəst şeirin meydanı daha genişdir və bizim şairlərin bir çoxu sanki bu "mənzərədən" gözüdolusu həzz alıb, müasir şeirimizin "ərazisində" də bunları "əkib becərməklə" məşğul olurlar. Unudulur ki, Azərbaycan sərbəst şeirinin öz ənənələri var: Rəsul Rza bu ənənəni yaradan ustad şair kimi Əli Kərimin, Fikrət Qocanın, Fikrət Sadığın, Vaqif Səmədoğlunun, Ələkbər Salahzadənin, İsa İsmayılzadənin, Camal Yusifzadənin, Vaqif Bayatlının, Çingiz Əlioğlunun, Tofiq Abdinin, Adil Mirseyidin, Elçin İsgəndərzadənin, Qulu Ağsəsin, Rəfail Tağızadənin, Qəşəm Nəcəfzadənin, Elxan Zal Qaraxanlının, Səlim Babullaoğlunun, Feyziyyənin yollarını işıqlandırdı. Eksperimentlərə gəlincə, qoy bu eksperimetlərin sayı çoxalsın, amma ortada şeir olsun, fikrin və hissin vəhdətindən yaranan, forma əllaməçiliyinə yox, sözün poetik imkanlarına yol açan şeirlər yaransın.
2013-cü ilin lirikası haqda bu qədər. Deyə biləcəklərimizi
dedik, demədiklərimizi də sonra deyərik...
Vaqif
YUSİFLİ,
filologiya elmləri
doktoru
Ədalət.-2014.-9 avqust.-S.14.