TOFİQ BAYRAM
ƏDƏBİ
HƏYAT
("Ədəbiyyatımızın cəfakeşləri"
silsiləsindən)
Bakının
Əmircan kəndi. Qəbiristanlıq. Bu məzarlıq neçə insanın
son yeridir. Axirət dünyasına yol bu qəbiristanlıqdan
başlayır. Əmircana - bu qədim
Bakı kəndinə şöhrət də gətirən,
ölümüylə unudulmağa məhkum olan da, cavankən
həyatını qeyb edən də, ixtiyar yaşında
dünyadan köç edən də burdadır. Bir heykəl önündə dayanıram. Məzarlığa
şöhrət gətirən, dövrəsi
gül-çiçəkli bir bu yerdə Azərbaycanın
görkəmli şairi Tofiq Bayram dəfn olunub.
O Tofiq Bayram ki, sağlığında şeir məclislərində
gur-gur guruldayardı. Elə pafosla şeir deyərdi ki, sonda
alqış səsləri kəsilmək bilməzdi və o,
yenə kürsüyə qalxar, yenə şeir oxuyardı.
Mən altmışıncı illərin sonları -
yetmişinci illərin əvvəlləri tələbə
idim və şeir gecələrində, "Natəvan"
klubundakı tədbirlərdə tez-tez iştirak edərdim. Tofiq
Bayramı da o illərdən tanıyırdım. Hər bir şairin necə şeir
oxumağını indiyə kimi xatırlayıram. Hüseyn Arif şeirlərini çox sakit, aram-aram
oxuyardı. Təbiət şeirlərini
oxuyanda özünü, dağda, çeşmə
başında, ağacların, quşların yanında hiss edərdin.
Bəxtiyar Vahabzadə şeirlərini dinləyəndə
hiss edərdin ki, kürsüdə şair yox,
çılğın bir filosofdur. Məmməd
Araz təmkinlə, səsini ucaltmadan şeirini deyərdi.
Onun səsində qürur və əzəmət
vardı. Qışqırmırdı. Amma
bu səs ürəkləri fəth edirdi. Xəlil
Rza tribunanı da hərəkətə gətirirdi. Bizə elə gəlirdi ki, o,
"Azadlığı istəmirəm zərrə-zərrə,
qram-qıram, Qolumdakı zəncirləri qıram gərək,
qıram gərək!" deyəndə Afrikada, Latın
Amerikasında onun səsinə səs verirdilər. Nəbi Xəzri şeir deyəndə çanki dəniz
ləpələnirdi, o balaca salonda məhəbbət
çiçəkləyirdi. Qabilin
asta-asta şeir deməyi də yadımdadır. Hərdən alnına düşən
saçını geri itələyərdi, səsində
heç bir qeyri-adilik yoxdu, biz onun oxuduğu şeirin mənasına
baş vurardıq. Əlağa
Kürçaylının şeir deməyi isə dramatik bir
süjeti xatırladırdı, əvvəli sakit, sonu həyəcanlı.
Tofiq Bayram isə hər misranı elə ahənglə
oxuyardı ki, bütün salon heyrətə gələrdi ki,
bu səsdən yazıq şairin elə öz ürəyi
partlaya bilər. Onun səsində avtomat
gülləsindən də uzağa gedən, hədəfə
tuşlanan atəş sədası vardı. Adama elə gəlirdi ki, elə bu saat, gözlərimiz
qarşısındaca Tofiq Bayram Səməndər quşuna
dönəcək, yanacaq, yanacaq, amma sönməyəcək.
Deyirsən,
hissini bir az cilovla,
Bir az mülayim ol, hələ uşaqsan.
Əgər
belə yansan, bu od-alovla
Sən özün-özünü yandıracaqsan.
Məni əbəs
yerə gəl tutma dilə,
İnamın oduyla yanan bir şamam.
Gərək
elə yanım, külümdən belə
Nəsillər
tanısın, Tofiq Bayramam!
Biz o illərdə
şairləri təkcə səsindən yox, həm də
şəxsiyyətindən tanımağa can atırdıq.
Əlbəttə, on yeddi-on səkkiz yaşlı bir tələbənin
tanınmış bir şairlə ülfəti, ünsiyyəti,
dostluğu ola bilməzdi. Onlara
yaxınlaşmaq heç mümkün deyildi. Onlar bizim nəzərimizdə ədəbiyyatın
bütləri idi. Bir dəfə bir tələbə
yoldaşımla o zaman təzəcə nəşrə
başlayan "Ulduz" jurnalına şeirlərimizi təqdim
eləməyə getmişdik. Doğrusu, filologiya
fakültəsində oxusam da, az qala hər
gecə bir "şeir" yazsam da, bunları bir kimsəyə
göstərməyə cürət etmirdim. Amma
tələbə yoldaşımın felinə uyub redaksiyaya gəldik.
Tofiq Bayram o zaman "Ulduz"da şeirə
baxırdı. O, tələbə yoldaşımın
bir şeirini oxudu və hökmlü bir səslə dedi ki,
get dərslərini oxu. O sözdən sonra mən öz
"şeirlərimi" qoltuq cibimdə bərk-bərk
sıxıb tələbə yoldaşıma işarə elədim
ki, gedək. Və o gündən, o səsin
hökmündən sonra şeir yazmağa cəsarət eləmədim.
Sonralar Tofiq Bayramın bu misralarını heç yaddan
çıxarmadım:
Bir
qoşma deməklə dağdan, arandan,
Şairlik olmayır, ad-san olmayır.
Dəmir əridəndən,
qaya yarandan,
Şairin zəhməti asan olmayır.
Hər
ürək bu yola gətirməyib tab,
Şairlik nə bəylik, nə sultanlıqdır.
Şairlik
ən böyük əziyyət, əzab,
Şairlik ən böyük qəhrəmanlıqdır.
Tofiq
Bayram cəmi 57 il yaşadı. 1934-1991. Adamın inanmağı gəlmir onun
heç 60 yaşını görmədən, o yaşın
sevincini yaşamadan dünyadan vədəsiz getməyinə.
Amma bu, Tanrının ona bəxş elədiyi
ömür payıydı və Tofiq Bayram bu ömrü bir
insan, bir vətəndaş, bir şair kimi yaşadı.
Bu ömrün 40 ilini o şeirə-sənətə
həsr elədi. Sağlığında
tanındı, sevildi, təqdir olundu, səsi təkcə
Əmircandan, Bakıdan, Azərbaycandan deyil, onun
hüdudlarından kənarda da eşidildi.
Hər bir şairin sənətə gəlişi müəyyən
təsirlə, kiminsə, kimlərinsə xeyir-duasıyla
baş verir.
Tofiq Bayramın atası Qulam kişi
Əmircanda tanınmış bir şəxs idi və o
dövrün çox tanınmış sənət
adamları bu evin qonağı olardılar. Balaca
Tofiq bu evdə kimləri görməmişdi? Xan Şuşinskini, Həqiqət Rzayevanı,
Əliağa Vahidi, Səttar Bəhlulzadəni. Bu evdə Füzuli qəzəlləri oxunurdu,
Əliağa Vahid şeir deyirdi, muğamlar səslənirdi.
Sonralar APİ-nin tarix fakültəsində təhsil
alarkən müəllimi İsmayıl Şıxlının
təşkil etdiyi ədəbiyyat dərnəyində
iştirak edir. İsmayıl müəllim bu haqda belə
yazır: "Mən Tofiq Bayramın şeirlərinə ilk dəfə
V.İ.Lenin adına APİ-də oxuyarkən
rast gəlmişəm. O zaman həmin institutda Tofiq Bayram tələbə
idi, mən müəllim. Bizim ədəbiyyat dərnəyimiz
vardı. Orada şeirlər oxunar,
yazılar saf-çürük edilər və yaxşı
şeir yazan gənc şairlərin iştirakı ilə
geniş ədəbi yığıncaqlar keçirilərdi.
Tofiq bu məclislərin daimi
iştirakçılarından olardı".
Tofiq Bayramın ən çox sevdiyi şairlər olub və
bu şairlər içərisində o, Səməd
Vurğunu həmişə, bütün ömrü boyu öz
ustadı hesab edib. O, Səməd Vurğundan - onun poeziyasından Azərbaycanı
sevməyi, xalqa, millətə, yurda, elə-obaya məhəbbəti
öyrənmişdi. Səməd Vurğun
şeirindəki poetik cazibə, qanadlı romantika, siyasi kəskinlik,
tarixi ənənələrə sədaqət, qəhrəmanlığın
vəsfi Tofiq Bayram üçün əsl poeziya dərsləri
idi. Ona görə də o, Səməd Vurğunu sevirdi,
onu hərarətlə təbliğ edirdi:
Əbədiyyət
ünvanlıdır onun səfəri,
O ilahi
şeir kimi dillər əzbəri.
Yer
üstündən yer altına köçəndən bəri
Ölməzlərin cərgəsində Vurğun
yaşayır.
Ayrılmadı
öz gülündən, yasəmənindən,
O,
dünyaya ətir saçdı söz çəmənindən.
Hər
torpaqda söhbət açdı öz vətənindən,
Bütün bu yer kürəsində Vurğun
yaşayır.
Təb
ürəkdə, söz dodaqda yaşayan kimi,
Bülbül
güldə, gül budaqda yaşayan kimi,
Günəş
göydə, qartal dağda yaşayan kimi-
Şair xalqın nəfəsində Vurğun
yaşayır.
Tofiq Bayram lirik şair idi. Onun lirikasında tribun
nəfəsindən gələn kəskinlik də vardı, zərif
gül ləçəyinə oxşayan incəlik də.
Gizlətmək lazım deyil: Tofiq Bayram "Mənim
partbiletim" şeirini də müəllifi idi və bu
şeir əbəs yerə yaranmamışdı. O zaman
çoxları kimi o da Lenin ideyalarına, Kommunist
partiyasına inam bəsləyirdi. İllər
keçəcək, bu inam sarsılıcaqdı. Amma onun
sırf lirik şeirləri dillər əzbəriydi və
indinin özündə də o lirik şeirlər bir mahnı
kimi səslənir:
İllər
boyu səni gəzdim,
Ay gecikən
məhəbbətim!
Sən
yubandın, mən tələsdim,
Getdi gənclik
təravətim,
Ay gecikən
məhəbbətim!
Gəl
ki, sənsiz ürək bir daş,
Poz qanunu, sədləri aş.
Sevə-sevə
öləydim kaş,
Sən
olaydın vəsiyyətim,
Ay gecikən
məhəbbətim!
Tofiq Bayram inam və əqidə şairi idi. Onun fikrincə
əqidəsiz, inamsız yaşamaq ölümə bərabərdir.
Yaşaya
bilərəm çörəksiz, susuz,
Yaşaya bilmərəm bir gün amalsız.
Onun yaradıcılığı barədə
sağlığında çox yazıblar. Amma bu
yazıların əksəriyyətində onun bir çox
şeirləri təhlil olunmayıb. Elə
şeirləri ki, o şeirlər T.Bayramın ictimai-siyasi ruhlu
şeirlərinə oxşamır, insani hissləri tərənnüm
edir, cəmiyyətdə, yaşadığı mühitdə
baş verən hadisələrdən olaylardan söz
açır, bir sözlə, İNSANdan danışır.
Məsələn, "Nankor" şeirində
"daş-qaşın içində şölə çəkib
yanan", süni gözəlliyilə lovğalanan bir
qadının öz xalqına, öz torpağına,
xalqın ənənələrinə, şeirə-sənətə
xor baxmağı satira hədəfinə çevrilir:
Sevgililər
dil açıb
Pıçıldaşar
şeirlə,
O qüdrətli
sehrlə
Zirvədən qartal enir.
Körpələr
də şeirlə
Dil açmağı öyrənir.
Sənsə onu danırsan.
Vurğun
yatan torpağın
Üzərində yavaş gəz.
Yanar əlin,
ayağın,
Xəzər
axar, söndürməz!
"Ay
keçmiş cəbhəçi" şeirində isə
üzünü bir müharibə veteranına tutub deyir ki:
"Nə döyüş qorxusu, nə top səsi var, Bəs
niyə bir azca qorxaq olmusan? Sizin idarənin bir rəisi
var, Yanında titrəyən yarpaq olmusan". Odur ki, o keçmiş cəbhəçiyə
öyüd-nəsihət vermir, sadəcə, ona
xatırdladır ki, "Ay keçmiş cəbhəçi,
imtahan olsa, Mərdliyi sən bizə öyrətməlisən.
Sabah yolumuzda bir tufan olsa, Yenə ilk sırada sən
getməlisən".
Tofiq Bayramın "Səkkizliklər"indən də
tənqidçilər, qələm yoldaşları söz
açmayıblar. Halbuki, hər biri səkkiz misradan ibarət
olan bu şeirlər öz poetik kamilliyi, məzmun və forma vəhdəti,
lakonikliyi ilə onun yaradıcılığında xüsusi
yer tutur. Baxın:
Bu
dünyada bir ilahi, gözəl şeir var,
Şeirlərin ən qədimi, ən təzəsidir.
Bircə
dəfə deyir onu bütün insanlar,
İkicə söz ürəklərin şah nəğməsidir.
O bir
günəş atəşiylə gözlərdə
yanır,
Könüllərdən uzaq salır dumanı, çəni.
İlk
görüşdə ən ilahi şeir yaranır,
Oğlan
qıza söyləyəndə: -Sevirəm səni.
Onun səkkizlikləri
içərisində "Nizami çələngi",
"Sabir çələngi", "Səməd Vurğun
çələngi", "Səttar çələngi"
xüsusi yer tutur. Bu sənətkarların
ölməzliyi onun şeirlərində poetik şəkildə
təsdiq olunur. "Səttar çələngi"ndən
bir nümunəyə diqqət yetirək:
Gözlərin yamyaşıl, saçların dümağ,
Üzündə illərin qəmli naxışı.
Torpağın üstündə addımlayaraq,
Özündə gəzdirdin baharı, qışı.
Saçına rəng qonub dumanda, çəndə,
Gözündən yamyaşıl bir sel axırdı.
Elə bil küçəylə sən yeriyəndə
Kəpəz yeriyirdi, Göygöl axırdı.
Tofiq Bayram həm də ən mahir tərcüməçilərdən biri idi. Onun rus şairi A.Tvardovskidən, avar şairi R.Həmzətovdan və digər şairlərdən etdiyi poetik tərcümələrin misli-bərabəri yoxdur. Xüsusilə, Rəsul Həmzətov Azərbaycan oxucularına Tofiq Bayramın səlis tərcüməsiylə elə çatdırılıb ki, sanki R.Həmzətov bu şeirləri elə bizim dilimizdə yazıbmış.
Bu il Tofiq Bayramın anadan olmasının səksən
illiyidir. Allah rəşmət eləsin, qəbri
nurla dolsun bu gözəl şairin.
Əmircanda
məzarı, ürəklərdəsə şeiri
yaşayır...
Ədalət.-2014.-6 dekabr.-S.15.