"Mirzə İbrahimov
qoymadı"Vicdan susanda" dövlət mükafatı
alsın" - Azərbaycanın ən çox çap edilən
yazıçısı
Bu dəfə
yolumuzu çoxdandır görünməyən, vaxtilə Azərbaycanın
ən oxunaqlı yazıçılarından biri olan Vidadi
Babanlının evindən saldıq.
Yazıçının evini tapmaq elə də asan
olmadı. Etriaf edim ki, iki üç dəfə zəngdən
sonra mənzilin nömrəsini tapıb, zəngi basdım.
Qapını özü açdı, salamlaşdıq.
Adətə
əks olaraq, ilk sualı mən yox o, elə qapıdaca verdi : "Ay bala, neçə yaşın
var?”
Öyrəndikdən sonra gülümsədi. 87 yaşında məndən
daha yaddaşlı olduğunu dedi.
İş otağına keçib, onun bütün
yaradıcılığının cəm olduğu
kitabxanasının önündə söhbətə
başladıq.
- Özünüz necə hiss
edirsiniz?
-Gözüm
çox zəifləyib. Bakıda müalicə
etdirdim. Nəticəsi yaxşı
olmadı. Sonra Türkiyəyə
yollandım. Ordada dedilər ki, görsə
50 faiz görəcək. Amma hələ
etmədilər ki, katarakta yetişməyib.
Hər şey qocaqlıqdan başlayır. Odur problem.
Baxmayaraq ki, ağlım qaydasındadır.
Amma ayağım ağrıyır, düz yeriyə
bilmirəm. Gözümə görə
rahat yaza bilmirəm, oxuya bilmirəm.
-Göz problemindən
danışdınız. Son günlər nə yazırsınız
?
-Son
zamanlar şeirlərə qayıtdım. Bir də
roman hazırlamışam. Amma fikrimi daha
ifadə etməyə çətinlik çəkirəm, ya da
ki, xətt xəttin üzərinə çıxır,
dolaşır, əmələ gətirənə qədər
isə vaxt keçir.
-35 ildən sonra niyə məhz
şeir yazdınız?
-Cavan
vaxtımda "Vidadi Şıxlı” adı iləşeirlər
yazırdım. Ədəbiyyata da elə
şeirlə gəldim. Sonra Moskvada Ali
Ədəbiyyat kursu vardı, orda oxuyurdum. Bakıdan
göndərmişdilər. Orda oxuyan zaman
ilk nəsrimi yazdım.
İlk
povestim "Gəlin ”əsəri idi. Əvvəl poema kimi hazırlamışdım.
Sonra çevirdim povestə ilk nəsrim beləcə
yazıldı. Yazdım göndərdim
Yazıçılar Birliyinə. Orda gənclərlə
şöbədə İlyas Əfəndiyev rəhbər idi.
O oxudu, bəyəndi,
"İnqilab və Mədəniyyət jurnalı”na göndərdim.
Çap oludu və ondan sonra 35 il şeir
yazmadım. 90-cı illərdən ilk dəfə
şeir yazdım. Bunu da şəhidlərə,
Qarabağa görə yazmışdım.
-Gənclikdən söz
düşmüşkən, Bağırovu necə xatırlayırsınız?
-Universitetin
filologiya fakultəsinin ikinci kursunda idim. Sahildən
gəzməkdən gəlirdim. Filarmoniyaya tərəf
qalxan küçəylə addımlayırdım,
gördüm qabağımda kepkalı bir adam
gedir.Təkdir.
Birdən iki nəfər qoluma girib saxladı ki, kimsən? hara gedirsən?
Qayıtdım ki, tələbəyəm
yataqxanaya gedirəm.
Sənədimi
aldılar: baxdılar,sonra azad etdilər. Sonralar da Bağırovu iclaslarda görmüşəm.
Çox hökmlü adam idi. Ədəbiyyata həmişə müdaxilə
edirdi.
O vaxt Mərkəzi
Komitədə də əsərlər müakirə edilir,
sonra iclaslar protokollaşdırılırdı. Qayda belə
idi: əvvəl tənqid etdiridi. Sonra yekun
sözü özü deyirdi.
Bir dəfə Səmədi möhkəm tənqid etdilər
ki, yazılarında hanı beynəlmiləlçilik? Məruzəçi
də danışdı. Sonra
Bağırov özü tənqidə başladı.
İclas bitəndə Səməd əlini
qaldırdı ki, söz deyə bilərəmmi? Bağırov başı ilə
razılığını bildirəndən sonra Səməd
Vurğun çıxış edib,nöqsanları
qəbul etdiyini bildirdi.
Birdən
nə oldusa,Səməd keçdi
özünümüdafiəyə. Bağırova
qayıtdı ki, siz "Vaqif” pyesinə baxdınız.
Üçüncü pərdədən sonra lojaya
çaığrıb "Sağ ol” dedinizmi?
Sonra səhnə arxasına gəlib təşəkkür
etdinizmi? 1945-ci ildə yazdığım "Stalin” şeiri
üçün zəng etdinizmi?
Xeyli danışandan sonra belə yekun vurdu ki, "mən
buyam”-deyib tribunadan düşdü. Əvvəllər Səməd
danışanda hamı əl çalardı. Amma indi
heç kim Bağırovun qorxusundan bunu
etmədi.
O zaman belə
bir qayda vardı: Bağırov kimi tənqid etsə onun
kitabını bağlayır, ya güllələnməyə.
Ya sürgünə yollayırdılar. İclasdan sonra Mehdi Hüseyn, Osman Sarıvəlli və
Səməd Vurğun bir çıxdı. Mən də arxalarınca gəlirdim.
Yolda Səməd qaytdı ki, "Mehdi, nətəri
danışdım?” Mehdi: "Ay Səməd, elə yerdə də
özünütərifləmək olardımı?”,-dedi.
Sonra evə gələnə kimi Xavər xanım deyir
ki, III katib Həsən Həsənov səni MK-ya
çağırır.
Sən demə, Bağırov iclasdan sonra əmr verib ki. Səmədi
tapın iclasın protokolunu özü yazsın, həm də
bildiyi kimi. Ertəsi gün protokol kommunist
qəzetində çapdan çıxır.
-Sizi AYB-ə kim gətirib, kim əleyhdarınız olub?
-AYB-dəədəbiyyat
dərnəyi vardı. Hər 6 –cı gün gənclər
toplanır, yazılarını oxuyurudular.
Təcrübəli yazçılar isə gəlib məsləhət
verirdilər.
Hansı əsəri bəyənəndə
çapa tövsiyyə edirdilər. Mən
orda ilk dəfə "Anam sən oldun” şeirini oxudum. Bəyənildi . "Gənclər
” qəzetinə yolladım.
Amma üstümə çox gəlirdilər ki, bu kənddən
yazır, Osman yazıb da. (Osman Sarıvəlli-red.)
Hanı yazılarında dövrün
inkişafı? Adamı elə tənqdi
edirdilər ki, yer ayağının altında titrəyirdi.
-Gələk , sizin şah əsəriniz olan
"Vicdan Susanda” romanına.Necə oldu, bu əsəri
yazdınız?
-1978-ci ildə də iki kitab bir çap olundu. O vaxta qədər isə
iki dəfə ayrı-ayrılıqda işıq üzü
görmüşdü. Romanı 1963-cü ildən
yazmağa başlamışdım.
"İnqilab və Mədəniyyət” jurnalında
hissə -hissə çapa verdim. O zaman da baş redaktor Calal Məmmədov
idi. O əsəri tənqdi etdi. Jurnalda da
çapına qadağa qoydu. Bunun
üçün Mirzə İbrahimovun adından istifadə
etdi.
Həmin vaxt 1968-in yayı -Mirzə Yaltada istirahətdə
idi. O vaxt mən
jurnalın nəsr şöbəsinin müdiri idim. Avqusta planlaşdırılma zamanı mən Moskvada
oxuyan gənclərdən birinin povestini təqdim etdim.
Buna görə mübahisə yarandı. Cəlal Məmmədov dedi
ki, Mirzə kimi adamın povesti 10-cu nömrədə getməlidir.
Hansısa gənc hələ gözləyə
bilər. Dedi, sən nə danışırsan?
Mənsə,
dedim ki, Mirzə müəllim hələ Bakıda deyil. Povesti də yollamayıb. Gəl,
bu gəncləri qabağa salaq.Bunu elə təqdim etdi ki,
bütün aləm qarışdı.
İkinci gün Mirzə müəllim gəldi və məni
çağırdı, gəldim gördüm ki, qəzet
oxuyur. Məni görəndə qəzeti stola
çırpdı və salamımı da almadı. Qayıtdı ki, Sən kimsən, məni bəyənmirsən?
Sən Calal Məmmədova niyə əks gedirsən? Nə qədər
istəsəm də başa sala bilmədim.
Az sonra
bildim ki , məni işdən
çıxardıb və ən aşağı işə -qəzetə
müxbir yollayıb. Təbii ki, getmədim və
uzunmüddət işsiz qaldım.
Qılman
Musayev ”Azərbaycan Nəşriyyatı”nın
rəhbəri idi. İlk dəfə
romanımı o nəşr etdirdi. Elə o dəqiqə
də jurnal əsəri pisləyən və ələ salan tənqid
yazısı verdi. Guya əsər
Soveti ələ salır, bədii cəhətdən də zəifdir.
Deyirdilər
ki, sovet insanının vicdanı susa bilməz.Partiyadan
çıxarılmaq məsələsi qoydular. Bu da o demək idi ki, daha kitabım bağlandı.
İşsiz müddətdə Nəsir
İmanquliyevin köməyi çox oldu.Göndərirdi gedib
oçerklər yazırdım.
Əsər 1973-c ildə Moskvada çap olundu. Özü də
iki dəfə 100 min tirajla. Bu say
görünməmiş bir rekord idi.
-Reaksiyalar
necə oldu?
-Moskvada
çapa gedən kimi, Bakıda mənə qarşı
münasibət dəyişdi. İş təklifi
gəldi. Kinostdudiyada tərcümə
şöbəsinə baş redaktor təyin olundum.
Tərif çox oldu. Hətta əsərə
dövlət mükafatı verilməsi təklif ediləndə
Mirzə İbrahimov mane oldu.
-Əsərin ideyasını hardan
götürmüşdünüz?
-Əsəri
yazmağa iki il
hazırlaşmışdım. O zamanlar hələ 60-cı
illərdən ekologiya məsələsi aktuallaşmağa
başladı.
Ətraf mühitin mühafizəsi ideyası genişləndi. Əsərin
obrazları da burdan götürülüb. Göstərirdim ki, əslində bizdə də
ekologiyanı düşünənlərlə yanaşı,
buna qarşı çıxanlar var.
İttifaqın elə yeri yox idi ki, ordan mənə məktub
gəlməsin. Azərbaycanca 9 dəfə nəşr
edildi. Rusca isə 5 dəfə nəşr
edildi. Hər dəfə də 100 min
tirajla. Bu görünməmiş rekord idi.
İndiyə kimi heç bir Azərbaycan
yazıçısı bu rekordu təkrarlaya bilmədi.
-İsa Muğanna ilə necə qohumsunuz?
-Dayıoğlum
idi. Məndən iki yaş kiçik idi. O
mənə baxıb yazdı, həvəsə gəldi. Deyirdi ki, ədəbiyyata Vidadinin izi ilə gəlmişəm.
-Ən sevdiyiniz əsərlər hansıdır?
-İsmayıl
Şıxlının "Dəli kür”ü,
Muğannanın "Məşhər”i, Sabir Əhmədovun
"Dünyanın arşını” .
-Niyə
vəzifə almamısınız?
-Belə
bir təklif gəldi ki, məni "Yazıçı nəşriyyatı”na
baş redaktor təyin etsinlər.
Elə bu ərəfədə məni SSRİ yazıçılarından biri kimi xaricə göndərdilər. Getdim Avropaya ,gələnə kimi yerimə adam təyin edilmişdi.
atvxeber.az
ədalət.-2014.-11 dekabr.-S.4.