SÖZÜ TARA VERİN...
(Xalq şairi
Nəriman Həsənzadənin eyni
adlı poeması haqqında)
Artıq
85 yaşına yol alan, amma
poeziyasında heç
vaxt cavanlıq təravətini itirməyən,
hər yeni şeirlər silsiləsi və poemaları ilə oxucularını sevindirən Xalq şairi Nəriman Həsənzadə "Sözü
tara verin..." poeması ilə görüşümüzə gəlib. Bu görüş
bir neçə cəhətdən əhəmiyyətlidir.
Birincisi;
Nəriman Həsənzadənin
bütün poeziyasına
xas olan milli-mənəvi dəyərlərin
poeziya dili ilə təbliğ olunması. İkincisi; Tarixlə müasirlik
arasında mənəvi
körpülərin qırılmazlığına
inam hissinin təlqin olunması.
Üçüncüsü; Müşfiq və
Tar obrazları vasitəsilə
musiqimizin, muğam sənətimizin əbədiyaşarlılığının
bədii təsdiqi.
Dördüncüsü; Azərbaycan muğamının
bu gün dünya dinləyicilərini
fəth etməsindən
doğan qürur hissinin poetik təcəssümü.
Nəriman Həsənzadənin poeziyasında
milli-mənəvi dəyərlərin
təbliği onun ilk şeirlərindən başlanır
və bu günə qədər davam edir. Doğulduğu
Poylu kəndinin gözəllikləri, ana Kür, müqəddəs
Ana obrazı, tarixin yaddaşından silinməyən
qəhrəmanlar, dahi
şairlər-ölməz söz
ustadları, xalqımızın
əsrlərdən-əsrlərə keçib gələn adət-ənənələri, müdrik qocalar-ağbirçək
analar onun poeziyasının ana xəttini təşkil edirlər. Şairin "Poylu-beşiyim mənim" poeması və "Nabat xalanın çörəyi"
povesti bu mənada çox dəyərli əsərlərdir.
"Nəğmə" şeiri
isə şairin milli mənəviyyatımızın,
tariximizin, dilimizin münəddəsliyini ifadə
edən poetik manifestdir, - desək, səhv etmərik.
Axdı
sellər kimi min oğul qanı,
qırmızı don geydi
üfüqdə səhər.
Yazıldı tarixə Babək
üsyanı,
qırılan biz olduq,
qalan-özgələr.
Yaratdıq ərəbin, farsın
dilində,
Düşdük kitablara kimin adıyla?
Xaqani doğuldu Şirvan elində,
Nizami parladıcı
istedadıyla.
Dil xalqın verdiyi ən böyük əsər,
onun qoynu isti, qanı təmizdi.
Adicə
"vurğular", ya
"işarələr"
minillik mənəvi sərvətimizdi.
Bu dildə nə xoşdu nəğmə oxumaq,
sevmək, kürsülərdən
nitq eləmək də.
Adi salam vermək,
ya salam almaq,
ülfətə çağırır
dil də, ürək də.
Nəriman Həsənzadə tarixi mövzuda da bədii əsərlər
yazıb. Bu əsərlərdə
tarixlə bu gün, dünənlə çağdaş dövrümüz
arasında mənəvi
birlik, qırılmaz əlaqə həmişə
ön planda durur. Məsələn, onun "Qaçaq
Kərəm" poemasında
nəsillərə örnək
olan, el-oba təəssübkeşi kimi
yaddaşlarda iz salan bir şəxsiyyətin
obrazı yaradılmışdır.
Haqq yolunda yola çıxan
haqq-ədalət adamıydı,
Salam verib əl tutana
salamı dost salamıydı.
Namus Kərəm namusuydu, kəlam Kərəm kəlamıydı,
Nəmər kimi aparırdı hər məclisə Qaçaq Kərəm.
Kərəm deyir bu yerlərin indisi də, sonrası da,
Kərəm yatan beşik varsa, durur Kərəm
laylası da.
Sahillərə güzgü tutur
Dəli Kürün aynası da:
Kimdir indi içinizdən çıxsın
üzə, Qaçaq
Kərəm?!
Hər ana bir Kərəm
doğsa, kərəmləşər
Azərbaycan!
Kərəmləri çağıraram cərgəmizə, Qaçaq
Kərəm!
Keçən əsrin otuzuncu
illərində klassik
ədəbiyyatımıza-Nizamiyə, Füzuliyə, Vaqifə, Axundova, Hüseyn Cavidə, muğam sənətimizə-tara qarşı
bolşevik və
"proletkult" hücumu
başlanmışdı. Hətta
o dövrün tanınmış
bir tənqidçisi və şairi yazmışdı ki:
"Biz üzümüzü Nizamilərə, Füzulilərə,
Axundovlara, Cavidlər deyil, Verxarnlara, Uitmenlərə, Cül Vernlərə tutmalıyıq".
Hətta
o dövrün (sonrakı
dövrlərin də!)
tanınmış bir
şairi Tarın əleyhinə yazmışdı
ki:
Kəs səsini, ötmə tar,
Ötmə dedim ötmə
tar,
İstəməyir proletar
Səndə çalınsın "Qatar".
Ancaq elə o illərdə Mikayıl Müşfiq məşhur "Oxu,
tar!" şeirini yazmışdı:
"Oxu tar, oxu tar! Səni kim
unudar?"
Nəriman Həsənzadə də
poemasınə elə
ilk misrasından Müşfiqin
adıyla başlayır:
Müşfiqi tutdular,
getdi tar üsdə,
yas tutdu yazdığı
misralar üsdə.
Qatili gah cəllad,
gah nadan oldu,
Muğam
ağlamazdı,
ağladan oldu.
Müşfiqi çox dərin
ehtiramla yad edən N.Həsənzadə
yazır ki:
"1968-ci ildə Moskvada
keçirilən Müşfiq
gecəsindəki çıxışımdan
sonra Moskva Dövlət Universitetinin professoru Əziz Şərif məni qucaqlayıb, - oğlum, atana necə oxşayırsan, heç bilməzdim ki, Müşfiqin oğlu da sağdı, - dedi. Bu sözlər
o zamandan şeirə dönüncə ürəyimdə
qaldı və Əziz müəllimin sağlığında ona
bir şeir həsr etdim.
Mənə də Müşfiqin
oğlu dedilər,
mən Dağlı deyiləm
dağlı dedilər.
Yalan demədilər,
doğru dedilər.
Oxu tar,
sən sussan,
fəğan eylərəm,
Müşfiqsiz günlərin
Müşfiqi mənəm.
Nəriman Həsənzadə muğam
sənətimizin yenidən
dirçəlməsində, təkcə məmləkətimizdə
deyil, YUNESKO səviyyəsində
dünyada tanınmasında
yeni bir dövrün başlandığını
qürur hissi ilə söyləyir və burada Azərbaycanın birinci xanımı Mehriban Əliyevanın xidmətini
xüsusilə nəzərə
çarpdırır:
Muğam
dünyamıza
qayıtdı muğam,
milləti oyatdı,
ayıltdı muğam.
Yenə
sinəmizdə
o Tar oxudu,
"Qatar"
yasaq idi,
"Qatar" oxudu.
Çıxdıq o hüzndən,
o intizardan,
deyin Mir Cəlala
qalxsın məzardan,
Xeyir-dua
versin,
qız nəvəsinə,-
Eşq olsun,
O Muğam abidəsinə.
"Sözü tara
verin" poemasında
lirik ricət və xitablar üstün yer tutur (bunu kitaba
ön söz yazan Nizaməddin Şəmsizadə və Yaşar Qasımbəyli xüsusi qeyd etmişlər). Poemanın dəqiq janrını
müəyyənləşdirərkən
biz "poema-monoloq" təyini
üzərində dayandıq.
Bu monoloq gah
çılğın, gah
kədərli, gah da sakit tərzdə
davam edir, amma hər məqamda
emosionallığını hifz edir.
Muğam, Tar milli musiqimizin, mənəvi dünyamızın
çox atributları
ilə bağlıdır. Həyatın ağrı və sevincləri, insanın azadlıq duyğuları,
qəmi-kədəri, eşq-məhəbbət
aləmi, yaşamaq yanğısı, həyatın
fəlsəfəsi... bütün
bunlar muğamda yaşayır. Nəriman
Həsənzadənin Muğam
haqqında düşüncələri
də elə bu fikirlərlə həmahəng səslənir:
Deyirlər,
Tanrının səsi muğamdı,
eşq özü muğamdı,
bəhsi muğamdı.
Adəm-həvva əhvalatı
muğamdı,
Şairlərin öz həyatı
muğamdı.
Leyli sözü, Məcnun sözü
muğamdı.
Şair,
Azərbaycan özü
Muğamdı.
Poema-monoloqda Şairin öz obrazı da diqqət mərkəzindədir. Muğamı-Tarı sevən şair Nəriman Həsənzadə bütün poema boyu milli-mənəvi dəyərlərimiz olan xalq musiqisinə, muğamlarımıza, onları ifa edənlərə sevgilərini bildirir. O, Habil Əliyevin, Arif Babayevin, Alim Qasımovun, Əlibaba Məmmədovun, Mənsum İbrahimovun, Möhlət Müslümovun sənətini muğam tariximizin bəzəyi hesab edir. Sözümü poemadan bu misralarla bitirmək istəyirəm:
Mənim ənənəm var,
qədimdən gəlir,
Vətən deyə-deyə
bir vətən gəlir.
Dəymə keçmişimə,
mənə əzizdi,
Ruhumda çağlayan
ilk nəğməmizdi.
Məni məndən alıb,
özgəyə versən,
mən də yox olaram,
sən də, ey vətən.
Mənim istiqlalım
muğamdı, sazdı
Qullar dünyasına
bir etirazdı.
Ədalət.-2014.-13 dekabr.-S.15.