"ƏHSƏN SƏNƏ, ƏHSƏN!.."
TARIN ECAZKARI,
ÜRƏK ÇALĞIÇISI ƏHSƏN DADAŞOVUN
İŞIQLI XATİRƏSİNƏ İTHAF OLUNUR
... Əhsən Dadaşov... Şirin, ecazkar, rəngarəng çalğısı, dolu və sanballı səslənmə yaradan mizrabları, mənalı musiqi cümlələri ilə qulaqlarda, hafizələrdə deyil, şüurda belə unudulmaz iz buraxan virtuoz sənətkar...
Əhsən Dadaşov... Dinləyicini tez ələ almağı, onun diqqətini özünə cəlb etməyi bacaran, tarının yumşaq, qəlb oxşayan, cazibədar səsi ilə insanı həyəcanlandıran, sevindirən tarzən...
... Əhsən Dadaşov... Nəhayətsiz,
sonu görünməyən, dərinliyi bilinməyən
çılğın qəlbli muğam improvizatoru,
sözün həqiqi mənasında ali
hissi qabiliyyətə malik qeyri - adi ürək
çalğıçısı...
... Əhsən
Dadaşov... Novator solo ifaçı, bənzərsiz
müşayiətçi, görkəmli orkestr solisti,
istedadlı ansambl rəhbəri, şair qəlbli bəstəçi,
mükəmməl pedaqoq...
Sənətinə
yaradıcı münasibəti, çaldığı
muğamlardakı dərin fikri, mənanı və bədii
keyfiyyətləri özünün fərdi istedadı və
təkrarolunmaz ustalığı ilə yüksək səviyyədə
ortaya çıxarması tarın çırpınan ürəyi
Əhsən Dadaşov ifaçılığının ən
qiymətli cəhətləri idi...
2014 - cü ilin sentyabr ayında görkəmli Azərbaycan
tarzəni, əməkdar artist, Beynəlxalq müsabiqələr
laureatı Əhsən Dadaşovun anadan olmasının 90
illiyi tamam olub.
Əhsən Dadaşovun yaradıcılığı XX əsr
Azərbaycan musiqi mədəniyyəti tarixinin ən parlaq səhifələrindən
birini təşkil edir. Onun tarda füsunkar ecazkarlıqla ifa etdiyi
muğamlar, xalq və bəstəkar mahnıları, rənglər,
dəramədlər musiqi xəzinəmizin qızıl fonduna
daxil olub.
Milli
musiqi mədəniyyətinin inkişafı və təbliği
sahəsində mühüm xidmətləri olan Əhsən
Dadaşovun əlamətdar yubileyi münasibətlə
yazıçı - publisist, jurnalist, hüquqşünas Rafiq
Hacıyev qüdrətli tarzənin həyat və
yaradıcılığından bəhs edən "Əhsən
sənə, Əhsən!.." kitabı
üzərində yaradıcılıq işini başa
çatdırıb...
...Sədəfli
tarın sehrkar sarı siminin həzin ahəngi hər hansı
bir azərbaycanlının ürəyini coşdurub,
duyğularını riqqətə gətirməzmi? Xəyalı uzaqlara qanadlandıran tarın sarı
simindən həm sevinc, həm də həzin bir kədər
duymaq olar. Çünki sarı sim ilə
xalqımızın ürək telləri arasında doğma
bir yaxınlıq var. Kim sədəfli tarın sarı simindən
qopan həzin ahəngi dərindən duyarsa, heç
şübhəsiz, o, xalqımızın ürək tellərinin
ahəngini də dərindən hiss edəcək.
Kitabdakı zərif, kövrək duyğular qüdrətli
tarzənin mehriban barmaqlarından süzülüb gələn
qızılgül ətirli muğamların, mahnıların,
rənglərin sözdə inikasıdır, əks - sədasıdır. Burada hər
bir səhifəni oxuduqca şirin və məlahətli
çalğısı ilə ürəyinin və tarın
sarı siminə toxunan Əhsən Dadaşov
mizrablarının, xallarının qopardığı
yanıqlı səs aydın eşidilir və oxucunun qəlbinə
işləyir. Bu ürəyə "işləmə"də
üslub sadəliyi, ifa olunan musiqinin məzmununu dərindən,
dolğun, düzgün açmaq, ifadəli, olduqca təmiz və
dəqiq çalmaq bacarığı, bədii elementləri
kamil texniki ustalıqla bir vəhdətdə birləşdirmək
qabiliyyəti hər kəsi ovsunlayır, onu hara isə
uzaqlara, lap uzaqlara "aparır". Eyni zamanda
çalğıdakı ən kiçik melodik cümlə, ən
xırda, ən balaca ibarə belə özlüyündə
çox zərif, çox incə bir poetik məna kəsb
edir...
Oxucuların marağına səbəb olacağına
inanaraq həmin kitabdan bir hissəni onların nəzərinə
çatdırırıq. Bu dəfə də
müəllif öz poetik təsvirləri, cəlbedici təhkiyəsi,
ana dilinin geniş bədii imkanlarından ustalıqla faydalanmaq
məharəti ilə diqqəti çəkir.
"ŞUR"
RƏNGİ ("BİRİ SƏNSƏN, BİRİ MƏN...")
VƏ YA... "ƏHSƏN SƏNƏ, ƏHSƏN!"
"Sənətdə ürək birincidir!"
Əhsən
Dadaşov
"Mən öləndən min il sonra qulağıma
pıçıldayıb desələr ki, təzədən
yaşamaq istəyirsənmi? Onda deyərəm: əgər yer
üzündə yenə də musiqi və şer varsa, ikinci dəfə
yaşamağına dəyər".
Böyük
alimlərdən birinin
dediklərindən.
...Baharın
dodaqlarında yalnız və yalnız təbəssüm
oynayan xoş, ilıq, təravətli son may günü zahirən
təqvimin sıradan olan bir günü idi. Bir nömrəli
Dövlət Musiqi Texnikumunda (indiki Azərbaycan Milli
Konservatoriyasının nəzdindəki Musiqi Kolleci) tələbələrin
geniş proqramla açıq konserti keçirilirdi. Həmin konsert haqqında məlumat verən
yaraşıqlı afişalarda bütün ifaçılar
göstərilmişdi.
Texnikumun yaşıllıqlar içərisində olan həyətində
bir canlanma duyulurdu. Ömürlərinin ən gözəl
çağlarını yaşayan, üzlərindən səadət
yağan bir qrup tələbə ali məktəb
həyatının bütün
ağırlığını çiyinlərində aparan
şöhrətli, adlı - sanlı müəllimləri ilə
birlikdə konsertə gələn qonaqları
qarşılayırdılar.
Siniflərdən küçəyə ələnən
mehriban musiqi sədaları sanki bu istedadlar ocağının
vuran nəbzi idi. Otaqlardan süzülüb gələn təranələr
adamda xoş hisslər oyadır, tarın oynaq telləri,
kamanın həzin iniltisi, pianonun xoş səsi qəlbləri
riqqətə gətirirdi.
Konsertin başlanmasına xeyli qalmış salon adamla
dopdolu idi, bütün yerlər tutulmuşdu. Salonun
divarlarında işıqlar gur sevinclə səs - səsə
vermişdilər.
Bir - birini qovan saniyələr və dəqiqələr
başlanacaq konsertin vaxtını
yaxınlaşdırırdı. Musiqi proqramı əldən
- ələ gəzirdi. Dinləyicilər
maraq içində idi. Axı, həmin gecə texnikumun
istedadlı tələbələri ilə tanış
olacaq, onların müxtəlif ifalarını dinləyəcəkdilər.
Hamı musiqi aləmində ilk addımlar atan, tar,
kamança, fortepiano, skripka ilə təzə-təzə dil
tapan tələbələrin necə çıxış edəcəyini
səbirsizliklə gözləyirdi. İntizar çəkən
baxışlar projektorların
işıqlandırdığı səhnənin məxmər
pərdəsinə zillənmişdi.
Tədbirə
Azərbaycan klassik professional musiqisinin peyğəmbəri və
banisi, dahi bəstəkar, eşq əfsanəsi, könül
sevdası "Leyli və Məcnun"un,
qəhrəmanlıq, cəngavərlik manifesti
"Koroğlu"nun yaradıcısı Üzeyir Hacıbəyov
təşrif gətirmişdi.
Eyni zamanda ustad tarzənlər Mənsur Mənsurov, Əhməd
Bakıxanov, bəstəkar və dirijor Səid Rüstəmov
da konsertə dəvət edilmiş qonaqlar sırasında idilər. Onların
burada olmağı o demək idi ki, Bakının
tanınmış musiqi ictimaiyyəti tələbələrin
çıxışına böyük məhəbbət və
sonsuz həvəs göstərirlər.
Gənc
musiqiçilərin isə ürəyi öz ifalarının
nigarançılığı ilə
çırpınır, baxışlarda sual oxunurdu:
"Görəsən onların bu axşam verəcəkləri
rəngarəng konsert proqramı xoşa gələcəkdirmi?
Tələbkar, diqqətli, musiqi incəliklərini
dərindən duyan, başa düşən
tamaşaçılar, musiqi həvəskarları
auditoriyası qarşısında müvəffəqiyyətlə
çıxış etmək o qədər də asan deyildir.
Konsertin yaxşı keçməsi
üçün hələ proqramın tərtib edilməsi də
böyük ustalıq tələb edir."
Daha çox həyəcan keçirən isə musiqi
texnikumunun tələbəsi Əhsən Dadaşov idi. Bir - neçə
gün bundan əvvəl muğamdan ona dərs deyən müəllimi
Ənvər Mənsurovla sinifdə olan söhbəti hələ
də unuda bilmirdi.
Bütün
tələbələrinə xüsusi həssaslıqla
yanaşmağı bacaran müəllimi ilə aralarında
belə bir kiçik mükalimə olmuşdu:
"- Bilirsən də, iki gündən sonra texnikumda
keçiriləcək açıq konsertdə sənin də
çıxışın nəzərdə tutulub. Texnikumun
direktoru sənə böyük etimad göstərib.
- Müəllim,
axı mən heç zaman... belə geniş auditoriyada,
böyük konsertdə səhnəyə çıxıb
çıxış etməmişəm - deyə utana - utana
cavab vermişdi.
Əhsənin düşüncə tərzi, qabiliyyəti,
tarı şövqlə çalmaq bacarığı ilk
gündən texnikumda bütün müəllimlərin diqqətini
cəlb etmişdi. Buna görə də Ənvər müəllim
gülümsəyərək, özünəxas təmkinli
cavabı ilə ona ürək vermişdi:
- Sən
yaxşı tar çalırsan. Hamı da sənin
ifanı bəyənir. Get hazırlaş.
Sinifdən narahat və qızarmış halda
çıxanda dəhlizdə tələbə
yoldaşları onu dövrəyə almış, "nə
üçün belə pörtmüsən?"- deyə
sual yağışına qərq etmişdilər.
Yoldaşlarının
əl çəkmədiyini görən Əhsən Ənvər
müəllimin dediklərini bir - bir onlara
danışmışdı:
- Bundan
gözəl daha nə istəyirsən ki? Müəllim
düz deyir də. Sən doğrudan da yaxşı tar
çalırsan.
Uşaqların
inam dolu sözləri onu həm həvəsləndirmiş, həm
də məsuliyyətini birə - beş
artırmışdı"...
...Hamı
yerini tutub maraqla tələbələrin
çıxışını gözləyirdi. Nəhayət,
konsertin başlandığını bildirən zəng
çalındı, salonu bürüyən səs - küy,
uğultu səngiyib ara sakitləşdi, ətrafa
lal sükut çökdü. Əlində
mikrofon tutmuş konferansye şux addımlarla səhnənin
ortasına gələrək, xüsusi vurğu və təntənə
ilə konsertin başlandığını bildirdi.
Məxmər pərdə yavaş - yavaş qalxdı. Mavi göy
qübbəsi altında əvvəlcə texnikumun birləşmiş
xor dəstəsi göründü. Doğma Vətənin
gözəlliyini tərənnüm edən mahnının
oynaq melodiyaları dalğa - dalğa salona yayıldı...
Çoxsəsli ifaçılığın üslubu
xor tərəfindən yaxşı qorunurdu və mahnı təravətli,
ahəngdar səslənirdi. Bir biri ilə
uyğunlaşan səslər musiqiyə xüsusi kolorit
verirdi. Xorda oxuyanlar ifa zamanı səslərin
uyğunluğuna, mənalı səslənməsinə
yaxından fikir verirdilər.
Pərdə qalxıb - endikcə
tamaşaçıların hərarətli alqış sədaları
salonu bürüyür, gözəl geyimli tək - tək
ifaçılar - pianoçular, skripkaçılar,
kamançaçalanlar növbə ilə səhnəyə
çıxır, öz məharətlərini nümayiş
etdirirdilər.
Tələbələrin çıxışları
konserti forma və məzmun etibarı ilə zənginləşdirir,
tamaşaçıları sonsuz diqqət və maraqla qulaq
asmağa sövq edirdi. Uşaqların ifalarını dinləyənlər
sanki onların simasında gələcəyin ən
yaxşı musiqiçilərini görürdülər.
Görəsən
indi kim çıxış edəcəkdi?
Konferansyenin incə tembrli səsi salona yayıldı və bu
nigarançılığı götürdü:
- "Şur" muğamı. Tarda çalır 1
nömrəli Dövlət Musiqi Texnikumunun əlaçı tələbəsi
Əhsən Dadaşov.
Konferansyenin bu sözlərindən sonra zal sükuta qərq
oldu. Məxmər pərdələr ağır -
ağır qalxdı. Əhsən artıq
səhnədə idi. On altı
yaşlı tarzən qara gözlü, diribaş, olduqca
çevik bir yeniyetmə idi. Onun peşəkar
tarzənlərə məxsus sərbəstliklə səhnəyə
çıxması buraya toplaşanların marağını
daha da artırdı.
Heç zaman bu qədər insan gözü görməmişdi. Baxışlar
necə də zəndlə ona zillənmişdi. Gözlər necə də mənalı idi.
Yox, yox, fikirləşməyə vaxt yox idi. İndi o
başqa bir aləmi yaşamalı idi.
Ürəyi döyünə-döyünə tarı sinəsinə götürdü. Tələbə yoldaşlarından heç kəsin belə, gözün işığını alan sədəfli, dəsgahlı tarı yox idi. Atası bununla ona dünyaları bağışlamışdı. İndi ona elə gəlirdi ki, bu konsert gecəsində ürəyindən keçən, lakin çəkinib hələ heç kəsə deyə bilmədiyi bütün istəkli sözləri bircə bircə tarın dilli - dilavər simləri, yanıqlı pərdələri ilə söyləyə bilər...
Özünü ələ alıb barmaqları ilə qolun üzərindəki simləri sıxdı. Simlər uzun - qısa vəziyyət aldı. Barmaqlar pərdələr arasında dolaşdı, telləri axtardı, tapdı, itirdi və yenə tapdı. Əhsənin tutaş barmaqları beçə pərdələrdə narın - narın gəzməyə, mizrab isə simlər üzərində dil açmağa başladı. Simlərin qəlbinə köz düşdü, simlər yanar atəşə döndü, oğlanın ürək telləri yerindən oynadı...
O, tarı sinəsində
şövqlə çalır, mizrabı ustalıqla işlədir,
musiqinin ən incə yerlərini dinləyicilərə
çatdırmağa həssaslıq göstərir, onlarda nəcib
və nikbin hisslər yaratmağa
çalışırdı. Sanki zərif barmaqlar, musiqi ilə
yoğurulmuş qəlb tar çalmaq üçün
yaranmışdı. Hiss olunurdu ki, onda daxili aləm,
könül hərarəti, yaradıcılıq təxəyyülü
güclüdür. Aləti ifadəli oxutmaq, bədii elementləri
bir vəhdətdə birləşdirmək qabiliyyəti,
üslub sadəliyi, muğamın daxili aləmini doğru və
düzgün açmaq gənc ifaçıda elə indidən
nəzərə çarpırdı.
(Ardı var)
Hacıyev, Rafiq Qənbər
oğlu.
Ədalət.-2014.-18 dekabr.-S.6.