"ƏHSƏN SƏNƏ, ƏHSƏN!.."
TARIN ECAZKARI,
ÜRƏK ÇALĞIÇISI ƏHSƏN DADAŞOVUN
İŞIQLI XATİRƏSİNƏ İTHAF OLUNUR
Salondakılar - ecazkar çalğıdan ürəyi döyünən, arzuları coşan bu adamlar - bir anlıq hər şeyi unudub xəyal aləminə çəkilmişdilər. "Hicranın qəmi ilə kef eyləyən" tarın pərdələri üzərində qanadlanan gözəgörünməz sehrli barmaqların ləzzətli ifası cazibədarlığı və uyğunluğu ilə qəribə obrazlar yaradır, ən kiçik musiqi cümlələrindən tutmuş böyük epizodlara, virtuoz gəzişmələrədək bütün musiqi komponentlərinin fərdiliyini aydın nəzərə çapdırır, dinləyicini ovsunlayırdı. Tarzən alt mizrabla sarı simə toxunaraq tarın çanağını sinəsi üzərində silkələyərək ahəngdarlığı daha qabarıq şəkildə ifadə edir və emosiyanın gözəl zərifliyini yaradırdı.
Salonda əyləşmiş tamaşaçıların baxışlarından duyulurdu ki, onlar tarzənin çalğısından olduqca məmnun və razıdırlar. Bunu səhnədə Əhsənin özü də görüb duyur, daha da riqqətə gəlir, daha da içdən və qandan çalırdı.
İnsanlara çox təsir göstərən bu idi ki, lirizmi ilə fərqlənən çalğıda tarzən fərq incəliyinə-nüansa diqqət yetirərək muğama təkrarolunmaz kolorit və həyəcanlı anların poetik formada ifadəsini verirdi. Hələ bu yaşında tara belə bələd olan gənc, ifa zamanı öz texniki ustalığını ön plana çəkməyə cəhd göstərmir, "Şur"un bədii ifaçılıq xüsusiyyətlərini dinləyicilərə çatdırmağa çalışırdı.
Elədiyi improvizələr, mizrab dolğunluğu, incə tembrli səs effektləri, yerli - yerində işlədilən şirin barmaqlar - "lal barmaq", "sürüşdürmə barmaq", rəngarəng, iti (mordent), cingildəmə (trel), "xum", priyomlar onun musiqi fantaziyasının geniş olduğunu nümayiş etdirirdi. Əhsənin çalğısında ən yüksək keyfiyyət ifa zamanı musiqini şirinlik və virtuozluq naminə xırdalaması idi...
"Şur" sanki dil açıb dinləyicilərlə danışır, onlarla söhbət edirdi:
- "Yaxşı qulaq asın! Ürəyimi yandırıb sinəmdə ocaq qalayan bu oğlan coşqun Xəzərin övladıdır! Bundan sonra onun yeni - yeni şirin, yanğılı ifaları dildən - dilə düşəcək, ürəklərdə yurd salacaqdır. Çünki onun köksündə Odlar yurdunun alovlu, hərarətli ürəyi döyünür. Və mən onun barmaqlarının sehrli, açılmaz bir tilsiminə düşmüşəm."
Əhsən isə başını tarın çanağından qaldırmadan çalırdı, özü də necə?
Füsunkar dolu bir məhəbbətlə!
Dinləyicilər bu xariqüladə musiqinin ovsununa batıb şurə gəlmişdilər. Onlar kövrək xatirələr uyqusuna dalmış, bəzi kirpiklər nəmlənmişdi. Tamaşaçıların çoxu yaşlı, üzü payıza gedən insanlar idi. Dərin lirikadan, təmkinli və axıcı melodiyadan xəyallanmışdılar. Muğam onları düşünməyə sövq edirdi...
Bir ananın da qəlbi tarın sarı siminə dönmüşdü bu dəqiqələrdə. Evdə heç kəsə xəbər vermədən Xanımana ana da konsertə gəlib tamaşaçılar arasında özünə yer tutub oğlu Əhsəni dinləyirdi. Elə bil bu anlarda oğlu onun könlündəki duyğuları çalırdı. Tar qəmli - qəmli sızıldayır, hər xal, hər mizrab ürəyə köz salır, yandırıb - yaxırdı. Pərdələrdən və simlərdən qopan ürək qığılcımlarının şövqü axıb Xanımana ananın bəbəklərinə dolur, gözlərində şəfəqlənirdi. Daxilən özünü qınayırdı: "Heç nahaq yerə əvvəldən istəmirdim ki, Əhsən çalsın. Bu ki, əsil tarzəndir. Allah saxlamış, özü də gör necə ürəklə çalır, lap ürəyimi çalır".
Fərəhdən dünyanın sevinci, şadlığı Xanımana ananın qəlbinə axır, onu quş kimi qanadlandırırdı...
Üzeyir Hacıbəyov - orta boylu, saçını tən ortadan ayırmış, qarabuğdayı, ilk baxışda zahirən qaraqabaq görünən bu adam da xəyala dalaraq, əlini geniş alnına qoyub, musiqini heyranlıqla dinləyirdi. Muğamın barmaqlardan qopan ətirli, yapışıqlı nəfəsi adamı bihuş edir, birbaşa şah damara axırdı. Simlər Əhsənin mizrabları altında xoş, ahəngdar səslə titrəyirdi.
Qəlbə qanad verən çalğı böyük bəstəkarı həyəcana gətirmiş, onun marağına səbəb olmuşdu!
İlk dəqiqələrdən hiss olunurdu ki, cavan oğlanın öz mizrabı, öz sarı simi, öz güclü biləyi, özünəməxsus gəzişmələri, ürəkləri lərzəyə gətirən lirik musiqi cümlələri, qəlb ovlayan məlahətli çalğısı, öz sənət mənliyi vardır.
Əhsənin barmaqları - özünün şəxsi yaradıcılığından doğan ən xırda xalları, çox kiçik, lakin instrumental epizodları, yəni melodik cəhətdən müxtəlif olan araçalğıları, improvizasiya ifadəsindən yaratdığı kiçik variantları sanki gözəgörünməz duyğuların kardioqramı idi...
Gənc
tarzən muğam dəstgahları içərisində ən
sanballı, çox tərkibli və iri həcmli olan
"Şur"u başdan - ayağa əzbər bilsə də,
hər kiçik xalı belə yadında olsa da, buna baxmayaraq
yenə ondan zövq alırdı. Bu nə hikmət idi? Əhsən
indiki halda onu heç cür izah edə bilməzdi.
Çünki bu dəqiqələrdə onun qəlbi səhər
şəfəqləri kimi musiqi təranələri ilə
dolu idi. Əhsən çalırdı, ürəklə, həvəslə,
özünü unuda - unuda...
Gözlər
yanar ulduza dönürdü. Hamı heyran - heyran dinləyirdi.
Salon bu dəqiqələrdə heç bir tərəfə
axarı olmayan durğun gölə bənzəyirdi,
sükutla dolmuşdu. Bu sükutu hərdən bir qanad kimi
çırpınan alqışlar silkələyir,
dalğalandırırdı. Sanki işıqlar da, divarlar da əl
çalırdılar...
...İncə
mizrabların qaynar, odlu nəfəsi altında
axırıncı xalların və gəzişmələrin
titrəyişi tarıma çəkilmiş sükutun dərinliyində
işarıb söndü. Mizrabı son pərdəyə
vuranda tarın səsi bəmə endi və getdikcə
alçalıb üşüyən bənövşə ləçəklərinin
pıçıltılarına döndü. Hər yanı
alqış sədaları bürüdü...
Əhsən
gözlərini açdı, başını tarın
çanağından qaldırdı, ətrafa nəzər
saldı. Dodaqlarına utancaq, mülayim təbəssüm
çökdü. Onun lətafətli çalğısı
tamaşaçıların ürəyindən
işıqlı bir yol salmışdı.
O,
coşub çağlayan, fərəh dalğasının
qoynunda səhnənin ortasına gəldi, ehtiramla baş əydi
və demək olar ki, hər kəsə bircə - bircə
minnətdarlığını bildirdi. Əhsənin ürəyi
köksündə quş kimi çırpınırdı, az
qalırdı ki, sinəsini yarıb bu əziz insanların
ovcuna qonsun.
Elə
bil dinləyicilər ilk görüşdən duymuşdular bu
gəncin ifaçılığındakı bir-neçə
keyfiyyəti. Nə idi onlar? İlk növbədə tarzənin
improvizasiya qabiliyyəti, emosionallığı. İkinci tərəfdən
də şablonçuluqdan qaçması, heç kəsin
barmaqlarını, gəzişmələrini və
mizrablarını təkrar etməmək cəhdi.
...
Alqışlar coşub - daşmaqda idi. Elə bil daş
divarların da qəlbi titrəyirdi, divarlar da
tamaşaçılara qoşulurdu.
Pərdə
endi və Əhsən səhnəni tərk etdi. Səhnənin
arxasında əllərində gül-çiçək dəstələri
olan tələbə yoldaşları, bir də müəllimləri
onu dövrəyə aldılar. Hamı yeniyetməni hərarətlə
təbrik etdi. Əhsən bərk həyəcanlanmışdı.
Heç bilmirdi ki, onlara öz təşəkkürünü
necə çatdırsın.
Gənc
tarzənin müvəffəqiyyəti, xüsusən də hələ
tam möhkəmlənməmiş biləyi və iti barmaqlarının
nizamla növbələşməsi, incə zövqü,
ifaçılığındakı müntəzəmliliyi, zərifliyi,
musiqi yaddaşı və istedadı daha çox Üzeyir
Hacıbəyova xoş təsir
bağışlamışdı.
Əhsən
direktoru da onu təbrik edən adamlar sırasında görəndə
donub yerində qaldı, özünü itirən kimi oldu.
İçindən ürəyini dalaya - dalaya odlu bir
şimşək çaxıb keçdi. Yanğıdan
yanaqları od aldı, alışdı, köz-köz oldu.
Birtəhər özünü ələ aldı, Üzeyir bəyin
qarşısında başını aşağı salıb
lal - dinməz dayandı.
Üzeyir
bəy işıq daşıyıcısı böyük
insanlara xas bəsirətliliklə duyurdu ki, ÜRƏK
ÇALĞIÇISI olan bu cavan oğlan sırada adi tarzən
deyildir və onun gələcəkdə Azərbaycana
çatdırılası ŞİRİN İFALARI
olacaqdı. Bəstəkar bunu onun ürəyində və
oxuyan barmaqlarında "görürdü".
Direktor
istedadlı tələbənin üzünü əlləri
arasına alıb başını yuxarı qaldırdı. Əhsənin
varlığını fərəh dolu həyəcan
bürüdü. Gülər gözlə Üzeyir bəyə
baxdı. O, Əhsəni bir ata məhəbbəti ilə
bağrına basdı. Sifətində təbəssüm
saçıldı, gözləri şəfəqləndi.
Dodaqlarında dumduru, mehribanlıqla dolu təbəssüm
oynadı.
Bu dahi
insan Əhsənin ifası zamanı özünəməxsus
nəfəslərinin, ürəkdən gələn
könül çırpıntılarının musiqidə əksinin
şahidi olduğunu bildirdi, mehribanlıqla,
baxışlarındakı işıqla, üz - gözündən
yağan fərəh hissi ilə bığlarını ehmalca
dartıb gülümsəyərək qəlbinin ən dərin
guşələrindən qanadlanan sözlərlə onu təriflədi:
- Əhsən
sənə, Əhsən!
Sanki bu kəlmələrlə
bəstəkar dünyanı bağışladı gənc
çalğıçıya. Günəş istiliyi
vardı bu sözlərdə. Bu istəkli sözlərin
vurğusu da, deyimi də başqa idi. Hər kəlmə
möcüzə cazibəsinə bürünmüşdü.
Əhsənin
qəlbinin dərinliklərində gizli, anlaşılmaz bir
sevinc duyğusu qanadlarını çırpdı. Elə bil
sir - sifətini qızılgül dəstəsi ilə yellədilər.
Qalın kirpikləri arasından boylanan iri gözləri səhnənin
arxasındakı gur çilçırağın
işığını aldı. Bu işıq onun gözlərində
parıltıya döndü.
Sevincinin
həddi - hüdudu yox idi. Bakının ən böyük
musiqi məktəbinin direktoru, nəinki bütün ölkədə,
hətta Şərqdə belə məşhur olan bir bəstəkar
onu şəxsən, özü də necə hərarətlə
təbrik edirdi!
Üzeyir
Hacıbəyov sağ qolunu qanad kimi gərib Əhsəni sinəsinə
sıxanda Xanımana ana bir anlıq çaşıb
qaldı. Qüdrətli insanın, ünlü şəxsiyyətin
sözlərini eşidəndə isə qulaqlarına inana
bilmədi. Doğrudanmı böyük bir ürəyin
işığından süzülüb gələn bu tərifli
sözlər Əhsənin ünvanına deyilirdi? Bəlkə
bu bir yuxu idi? Xanımana ana kirpiklərini qırpdı,
gözlərini yumub - açdı. Yox, o, röyada deyildi.
Gördükləri əsil həqiqət idi!
Ana qəlbinin
dərinliklərində fərəhdən, sevincdən
xoş, yüngül bir meh əsdi və getdikcə
bütün varlığını çulğadı. Ürəyinin
işıqlı arzusu dilinə gəldi: "Balama qurban olum mən.
Ay Allah, sən özün həmişə onun köməyində
dur, ürəyinə, barmaqlarına qüvvət ver,
bütün arzularına çatdır onu!"
Musiqi sənətimizin
təəssübkeşi Üzeyir Hacıbəyov tərəfindən
belə yüksək dəyərləndirmə Əhsənin
ilk SƏNƏT UĞURU və eyni zamanda böyük səhnəyə
çıxmağa ən ETİBARLI ZƏMANƏTİ idi!
Sənət
aləminə yeni ruhlu, yeni nəfəsli, istedadlı bir
ifaçının gəlməsini ona dərs deyən müəllimləri
Mirzə Mənsur Mənsurov və Ənvər Mənsurov da qət
etmişdilər. Ona görə də onlar Üzeyir Hacıbəyovun
işıqlı sözlərini daha da
işıqlandırdılar:
-
Oğul, halal olsun sənə, ürəklə ifa etdin.
Tarın səsi də, tembri də, musiqi duyumun da, mizrabı
vurmağın da, barmaqlarını cəsarətlə pərdələr
üzərində gəzişdirməyin də xoşumuza gəldi.
Tarı sinəndə əla tutursan, mizrabla işləməyin
də gözəldi. Tarı döşündə həmişə
belə vüqarla saxla. Bil ki, bundan sonra da bu cür
şirinliklə çalsan gələcəkdə
böyük tarzən olacaqsan.
Məşhur
bəstəkarın və müəllimlərinin tərif dolu
sözlərindən fərəhlənən gəncin ürəyi
sevinclə döyünür, yanaqlarına xəfif
qızartı çökürdü. Elə bil şəhərdəki
bu bahar axşamının aydınlığı, göy
üzünə səpələnmiş uzaq - yaxın
ulduzların ziyası, pəncərələrdən
küçələrə, küçə fənərlərindən
pəncərələrə zolaq - zolaq axan bütün
işıqların şövqü sellənə - sellənə
onun gözlərinə dolur, bəbəklərində göllənirdi.
Bir su
içimdə Əhsən tanınmaz olmuşdu. Yoxa
çıxmışdı üzündəki utancaqlıq.
Qalın kirpikləri altından boylanan iri, heyrətli gözləri
daha da parıldayırdı. Bütün
varlığını fərəh dolu həyəcan
bürümüşdü...
Gənc
tarzən gülər gözlə anasına baxdı.
Xanımana ananın baxışları Əhsəni
öpdü. Və dönüb bir də öpdü...
Əhsən
Dadaşovun belə demək mükünsə böyük səhnədə
ilk çıxışı bu cür oldu. Təkcə həyəcanlanan
o idimi? Yox! Musiqi Texnikumunun bütün kollektivi, ona dərs deyən
müəllimləri, ən çox isə Xanımana ana
idi...
... Gecənin
sükutunu addım səsləri pozurdu. O, evə tələsmirdi.
Qulaqlarında Üzeyir Hacıbəyovun, müəllimləri
Mirzə Mənsur Mənsurovun və Ənvər Mənsurovun
bir az əvvəl dedikləri xoş sözlər cingildəyirdi.
Düşüncələr isə axın - axın gəlirdi...
Xanımana
ana ilə küçədə dodaqları təbəssümlü,
əli çiçəkli bir gənc addımlayırdı.
O idi - 1 nömrəli Dövlət Musiqi Texnikumunun əlaçı
tələbəsi, gənc tarzən Əhsən Dadaşov.
Evlərinə
tamaşaçıların çiçəyə
dönmüş alqışlarını aparırdı...
... Bu əhvalat
uzaqlarda, çox uzaqlarda, lap çox, çox uzaqlarda 74 il
bundan əvvəldə, lalələr, bənövşələr
mayın ayaq izlərinə çevriləndə, bahar hana
qurub dürlü - dürlü çiçəklərdən
naxış sala - sala, meydan - meydan xalı toxuyanda, göylərin
dərinliyində titrəşən çiçək -
çiçək ulduzların kövrək
işığında uzaq xatirəyə dönmüş
ayın gözləri yol çəkən bir gündə
baş vermişdi.
Həmin
axşam səhnədən uzanan xəyali tellər
könül açan bir dalğada tamaşaçıları
tələbə ifaçılara bağlamışdı və
onların arasında elə bir səmimi ünsiyyət
qurmuşdu ki, həm dinləyici, həm də əsil sənətə
yeni qədəm qoyan gənclər üçün dünyada
bundan qiymətli şey ola bilməzdi. Gözlə
görünməyən bu telləri isə tələbə -
musiqiçilərin ecazkar ifaları yaratmışdı...
"O
gündən başlayaraq ömrümün axırına qədər
ölməz Üzeyir bəyin hərarətli münasibətini
duydum. İlk dəfə şəxsiyyətində hiss etdiyim
bu hərarəti get - gedə sənətində də duydum və
bütün varlığımla ona bağlandım." - Əhsən
Dadaşov Üzeyir Hacıbəyovu xatırlayanda həmişə
belə deyirdi.
Təbii
ki, bu bağlılıq heç də Əhsənin əl -
qolunu düyünləmədi, əksinə onun
ifaçılıq qanadlarının musiqi
dünyasının əngin fəzalarında pərvazlanmasını
daha da bərkidib möhkəmləndirdi, tarzənə
böyük sənət cəsarəti, geniş yaradıcılıq
sərbəstliyi verdi.
Və...
sonra günlər yarpaq - yarpaq töküldü, neçə
- neçə illər keçdi...
Musiqi
peyğəmbəri Üzeyir Hacıbəyovun dediyi müdrik
və qocalmaz "Əhsən sənə, Əhsən!"
sözlərinin yaşının üstünə yaş gəldi.
İllər Əhsənin pöhrə sevincini qanadlarına
aldı, qaldırdı. Yeniyetməlik əlçatmaz,
ünyetməz xatirəyə döndü, uzaqlarda qaldı. Əhsən
illərin qatarında qədim - qayım çinarlar kimi boy
verdi, ucaldı.
Zaman
göstərdi ki, həqiqətən də Üzeyir Hacıbəyov
öz yüksək, bəsirətli qiymətində
yanılmayıbdı. Həyat onun uzaqgörənliyini bir daha
təsdiqlədi.
Əhsən
Dadaşov dövrünün ən görkəmli, dinləyicilər
tərəfindən daima sevilən və həmişə də
seviləcək, ümumxalq məhəbbəti qazanan təkrarolunmaz,
qüdrətli tarzənlərindən, sarı simli Azərbaycan
tarının həqiqi mənada "Əhsən"i, bənzərsiz
ustadlarından biri və musiqi salnaməsinə misilsiz dəst
- xətti ilə qızıl səhifələr yazan müstəsna
şəxsiyyət kimi instrumental
ifaçılığın yaddaşına pozulmaz, əbədi
iz saldı.
Ustad tarzənin
məzmunlu yaradıcılıq tərcümeyi - halı maraqlı,
diqqətəlayiq musiqi hadisələri ilə zəngin oldu.
Fitri istedadı, tükənməz musiqi ilhamı, zəhmət
eşqi, yorulmaq bilmədən təkmilləşmə meyli -
onu bir tarzən kimi müasirlərindən fərqləndirdi.
Klassik muğamlarımızın gözəl
çalğıçısı, məşhur tarzən Mirzə
Mənsurun sənət yolunu davam etdirən Əhsən
Dadaşov özünün seçkin ifaçılıq
üslubunu yaratdı.
Günəş
yüksəldikcə parlaq, hərarətli olduğu kimi Əhsən
də illərin çiynində qalxdı, ürəyinin
istiliyi, beyninin işığı, biləyinin və
barmaqlarının sönməz, gur odu ilə dinləyicilərin,
tamaşaçıların, bütün musiqi sevənlərin
qəlblərini nura qərq etdi.
Tarzən
milli mədəniyyətimizin üfüqündə doğan
ulduza bənzədi. İllər illəri yola saldıqca Əhsənin
də sərhədsiz musiqi səmasında
işığı daha da gurlaşdı. O, Azərbaycan
muğam dünyasının, tar kəhkəşanının
ən parlaq ulduzlarından biri oldu. Ona görə ki, xalqın
ürəyindən qopub gəlmişdi, musiqi, nəğmə
kimi də xalqın ürəyinə qayıtdı və bəşəri
ömür qazandı.
Sənətkar
şöhrəti, sənətkar xoşbəxtliyi, sənətkar
əbədiyyəti bax budur!
Əhsən
mizrabın XANI idi!
Və
mizrabxan Əhsən Dadaşovun zəngin
yaradıcılığının qaynar və gur
işığı yetmiş ildən çoxdur ki, instrumental
musiqi ifaçılığında günəş kimi şəfəq
saçır, ürəklərə istilik, duyğulara hərarət
bəxş edir...
Hacıyev, Rafiq Qənbər
oğlu.
Ədalət.-2014.-19 dekabr.-S.6.