BU DÜNYADAN SARA GETDİ
(Yazıçı-sənətşünas
Sara Oğuzun 70
yaşı tamam oldu)
Amansız xəstəlik
olmasaydı, bu il
dekabrın 29-da tanınmış yazıçı-sənətşünas
Sara Oğuz (Nəzirova)
öz yetmiş
yaşını görəcəkdi. Amma heyf,
Süleymana qalmayan dünya Sara Oğuza da qalmadı. Bircə
təsəllimiz var ki,
Sara xanımın yadigarları -
yazdığı hekayələr, povestlər, incəsənətin
müxtəlif sahələrinə aid qələmə
aldığı məqalələri və bir
də onu sevən, heç
vaxt unutmayan
dostlarının Saralı xatirələri durur.
Deyirlər ki, Allah ağıl və gözəlliyi paylayanda hər adamdan birini əsirgəyir, kimdənsə gözəl camalı, kimdənsə ağlı... Yalnız yüzdən bir adama bunların hər ikisini bağışlayır. Sara xanım bu yüzdən bir xanımlardan idi. Cavan ikən onu Nefertitiyə bənzədirdilər, elə yaşa dolanda da gözəlliyini itirmədi. Amma biz onu daha çox ağlına, kamalına və istedadına görə sevirdik.
Sara Mollaçı qızı Nəzirova Oğuz diyarında (keçmiş Vartaşen) dünyaya göz açmışdı. APİ-nin İbtidai təhsilin pedaqogikası və metodikası fakültəsini bitirmişdi. Özü deyirdi ki, orta məktəbi bitirəndən sonra ADU-nun filologiya fakültəsinə daxil olmaq istəyirdim. Amma yüksək bal toplaya bilmədim və yığdığım balla məni APİ-yə göndərdilər. Oxumaq istəmirdim, lakin atam təkid elədi. Oxudum, özü də əla, amma ürəyimcə deyildi. Elə tələbəlik illərində meylimi Axundov kitabxanasına saldım, dünya təsviri sənətiylə bağlı qalın-qalın kitablar oxudum, Bakıda nümayiş etdirilən bütün sərgilərdən ayağım kəsilmədi.
İnstitutu bitirəndən sonra Sara xanım İncəsənət Muzeyində işə girdi, ömrünün iyirmi iki ilini burada keçirdi, adi baxıcılıqdan şöbə müdirliyinə qədər yüksəldi. Elə ilk elmi-publisistik və bədii yazılarını da burada qələmə aldı.
O, incəsənət aşiqi idi. Sənətin əksər janrları haqqında fikir və mülahizələrini oxucularla bölüşürdü, tanınmış sənət bilicisiydi. Onun belə bir sözü vardı: "Mən xoşbəxtliyi yox, gözəlliyi seçmişəm, çünki xaliq öz sifətini gözəllikdə göstərir". Sara xanımın xoşbəxtliyi də elə bu gözəllik axtarışlarındaydı. Onun bu axtarışları sənətşünaslıq aləminə bir sıra töhfələr bəxş etmişdi: "Gözəlləmə", "Ocaqlarımızın bərəkəti", "Çin süsləməsi", "Keçmişimiz və mədəniyyətimiz", "Şəki xan sarayı və bərpaçı", "Söz sənəti və miniatür", həmçinin rəssamlıq sənəti ilə bağlı məqalələri adi yazılar deyildi, elmi təfəkkürün məhsuluydu. Bircə bu sətirlərə diqqət yetirin: "XX əsrin qurtaraqurtarında Bakının küçələrində hələ də tirmə şal örtmüş nəcib nənələrə rast gəlmək olur. Aqilə o dəqiqə əyan olur ki, sünbülündən su daman bu ahıllar əsil-nəcabətli ailələrdən qalanlardı. Əyalına tirməşal almaq hər kişinin hünəri deyildi. Tirməşal nazik yundan elə zərif toxunub süslənərdi ki, üzük qaşından sıyırıb çıxarmaq olardı. Tirmənin elə növləri vardı ki, tərəzinin bir gözünə o qoyulardı, digər gözünə alan bəxtəvər qızıl pulları bir-bir buraxardı. Qızılın ağırlığı tirmənin vəzninə tən gələndə müştəri şalı götürüb "Allah xeyir versin" deyə, satanla halallaşıb yola düzələrdi. Tirmə kübar malıdı, bahalıqda da, ağayana-göz çıxartmayan rəngləriylə də. Bəyzadələr tirmədən arxalıq, şəbgülah-gecə papaqları geyərdilər".
Sara xanım etnoqraf idi. Bizim
milli-mənəvi varlığımızın bərəsi olan adət-ənələrə yaxşı
bələd idi, Şərq və Azərbaycan
xalçaçılıq sənətinə, rəssamlığa,
musiqiyə aid yazıları da bunu sübut
edir. Bu mənada onu məşhur yazıçımız
Əzizə xanım Cəfərzadə ilə müqayisə
etmək olar. Bir dəfə ona sual verdim ki,
bu etnoqrafiya meyl sizə hardan gəlir. Dedi ki, o çeşmənin mənbəyi əsl, canlı muzey olan mənim əziz Çiçək
nənəmdən, yumaq
nənəmdən gəlir.
Çiçək nənəmin qoxusu
gələn evimizdə,
rəfin altında ərəb əlifbası
ilə yazılmış
qara, ağır kitablar yığılmışdı.
Xoşuma gəldiyindən şəkillərini cırmışdım.
Nənəmin sözləri
indi də qulağımdadır: "Ay çiçəyi
burnunda gedəsən,
adam da kitabı
cırarmı? Günahdı, bala, Qurandı!" Get-gedə yaşa
doldum və dərk etdim ki, kitab müqəddəs
şeydir, ona toxunmaq olmaz, ancaq oxumaq olar
və meylimi kitablara saldım. Anam Telli də başqa
bir aləm idi. Əsərlərimdə o təsvirlərin çoxu nənəmdən,
Telli anamdan öyrəndiklərimdi, həmçinin
kitablardan oxuduqlarım,
həyatda gördüyüm
və müşahidə
etdiklərimdi. Sara xanımın nəsr əsərlərində də
bu xüsusiyyət özünü göstərməkdədir.
Onun demək olar ki, bütün
bədii əsərlərində
milli mənəviyyatımızın
göstəriciləri olan
ilkin əlamətlər:
adət-ənənələrimiz, folklordan gələn işıq bol-bol təsvir və təbliğ edilir. Sara xanımın əsərləri
bu mənada zəngin informasiya doğurur və əminəm ki, xaricdə yaşayan bir oxucu bu
əsərlərlə tanış olsa, Azərbaycan haqqında-onun
adət-ənənələri, geyimləri, xörəkləri
barədə xeyli təsəvvürü olacaq.
Bu oxucu biləcək
ki, analarımızın
necə çeşidli
oxşamaları var, cavan qızlarımız güzgü qabağında
necə xəyala dalır, bəzənib-düzənir.
Bu qədər çiçək,
qılınc, meyvə,
ot, dərman
və s. əşyaların
adlarını yadda saxlamaq, ağılara, laylalara, oxşamalara heyran kəsilmək, az qala bütün
atalar sözləri və məsəlləri sinədəftər eləmək
təkcə yazıçı
qüdrəti, etnoqraf
hünəri deyil, həm də bir vətənpərvərlik
missiyasıdır.
Sənətşünas Sara Oğuzun bədii yaradıcılığa meyli
də təsadüfi deyildi. O deyirdi ki, mənim üçün incəsənətlər arasında
fərq ancaq materialda və kompozisiyanın necə qurulmağındadır. İllər boyu
böyük həvəslə
öyrəndiyim rəsm
əsərləri, memarlıq
nümunələri, kino,
teatr tamaşaları təkcə göz doğurmaq üçün
olmayıb. Onsuz da ölənəcən göz
doymur, hər yeni sənət əsəri ilə üzləşəndə heyrətin
bir daha artır. Mən də bu heyrət dolu təəssüratlarımı Sözə çevirdim.
Əvvəlcə elmi-publisistik yazılar,
sonra da hekayələr qələmə
aldım.
Sara xanım ədəbiyyata
bir qədər gec, yetmişinci illərin sonlarında gəlib. İlk hekayələrini "Azərbaycan" jurnalında
çap etdirib. Qələmə aldığı hekayə və povestlərdə əsas mövzu mənəvi azadlıqdı. Onun təsvir
etdiyi qəhrəmanlar
yaşadıqları boğucu
mühitin havasına dözmür, "çərçivəyə"
sığmırlar. Etirazçı əhval-ruhiyyə, fərdi-mənəvi
azadlığa meyl, eyni zamanda gözəllik
qarşısında heyrət,
özünüdərkə-özünüidraka
çağırış bu qəhrəmanların həyat idealını müəyyənləşdirir. Onun "Ümid ulduzu", "Savab yiyəsi", "Tale damğası"
povestləri, "Bayat
oxşaması", "Yevlaxdan
keçən yollar",
"Ölü dərdi",
"Köhnə kişi"
və s. hekayələrində
biz həyatı, insanların
psixologiyasını dərindən
öyrənən bir yazıçını görürük.
Sara xanımla vaxtilə
(1996-cı ildə) bir
müsahibə aparmışdım. Ondan soruşmuşdum
ki, bu dünyaya,
ədəbi aləmə,
oxuculara demədiyi sözü qalıbmı?
Onda dedi ki, bu yazdıqlarım
mənim sənət ömrüm üçün
bir başlanğıcdır.
O sənət ömrümün
sonunda mən hələ yazmadığım
beş kitabımı
görmək istərdim.
Birincisi-məhəbbət haqqında olacaq.
İstərdim ki, bu əsərimdə qadınlarımızın
səmimi, insani məhəbbətini qələmə
alım. Bir az romantik,
bir az realist səpgidə. Füzulidən sonra məhəbbət
dünyasının dərin
qatlarına biz hələ
enə bilməmişik.
İkinci kitab repressiyaya
uğrayan qadınlarımız
haqqında, onların
fədakarlığı barədə
olacaq. Demək olar ki, bu sahədə böyük bir boşluq var. Üçüncü
kitab "Uşaqlığımın
itirilmiş dünyası"
olacaq. O dünya
ki, onun səmasında ulduzlar gül açırdı,
o dünya mənim uşaqlıq dünyamdı.
Mən bu uşaqlıq dünyamla bugünüm arasında keçdiyim yollara boylanmaq istərdim. Dördüncü kitab əsrimizin
ictimai-siyasi mənzərələri
ilə bağlı olacaq. Hər bir sənət
adamı siyasətdə
iştirak edib-etməməyindən
asılı olmayaraq baş verən hadisələrə öz
münasibətini bildirməlidir.
Beşinci kitabım XX əsr
Azərbaycan rəssamlarının
yaradıcılığı ilə bağlı sənədli-bədii kitab
olacaq.
Amma çox
təəssüf ki,
Sara Oğuz bu arzularını gerçəkləşdirə
bilmədi. Həyati qayğılar və
bir də xəstəlik ona imkan vermədi ki, o kitabları yazsın.
Amma biz
onu unutmuruq.
Ədalət.-2014.-25 dekabr.-S.7.