SEVİNDİK ŞEİRLƏRİNƏ...
("Bölgələrdə ədəbiyyat" silsiləsindən)
Bu gün məmləkətdə
şeirdən bol nə var? Amma şeirdən də ucuz nə var? Onlarla, yüzlərlə şeirlər keçir
gözündən,
oxuyursan, bəzən yorulursan. Amma elə
şeirlər də var ki, nə gözlərin yorulur, nə də usanmırsan onları oxumaqdan, hətta o şeirlərin səsini eşidirsən, nəfəsini duyursan.
"Yorğun küçə" adlı bir şeir
kitabı keçdi əlimə. Daha doğrusu, bu kitabı elə
onun müəllifi-Gündüz
Sevindik təqdim etdi
mənə. Ağcabədidən Bakıya,Yazıçılar
Birliyinin keçirdiyi bir tədbirə gəlmişdi. Utana-utana,
sıxıla-sıxıla.
Kitabda öncə bəstəkar-şair Xanım İsmayılqızının
Gündüz Sevindikin şeirlərinə yazdığı ön sözü
oxudum. Və həmin ön sözdəcə şeirlərdən gətirilən misallar məni bu kitabı
oxumağa tələsdirdi.
Budur,
birinci şeir - "Söz... Söz!"
Söz dənizi kül eləyər,
Anadan
köz doğularsa!
Söz məqamın sahibidir,
Çox
deyil, az doğularsa.
Söz
dindirər; söz kiridər,
Göy tərpədər, dağ yeridər,
Söz
damcı-damcı əridər,
Ədalət buz doğularsa!
Söz nədi?
Allahın səsi!...
Söz nədi?
Söz möcüzəsi!
Olar
Tanrı qiyafəsi-
Söz əgər düz doğularsa!
İlk
sözü dünya tanıdı,
Söz
dünyanın öz donudu,
Bütün
dünyanın sonudu,
Allahcan
SÖZ doğularsa!..
Hiss olunur
ki, bu cavan şair Söz haqqında təzə söz deməyə cəhd edir və insafən, bunu bacarır. Amma ən
ümdəsi odur ki,
o, şeiri ŞEİR KİMİ yazır. Şeirə
xas olan ritm, intonasiya, məna
...bunlar dürüstlüklə
yerindədir. Və elə bu şeirdən o da hiss olunur ki,
Gündüz Sevindik şeiri bədii təsvir vasitələri üzərində qurur. Necə deyərlər, sözləri
naxışlayır, onlara təzə don biçir.
Sözü adilikdən
çıxarır.
İkinci
şeiri: "Səs" .
İçimin
səsinə düşürəm gecə...
Nə istəyir gecə məndən?
Bu iki misra mənə altmışıncı illərdə yazılan və o zaman bir para müəlliflər tərəfindən mücərrəd, anlaşılmaz, ənənəyə zidd, Azərbaycan şeirinin qafiləsini pozan, əslində, yeni Azərbaycan şeirinin ilk nümunələri olan parçaları
xatırlatdı. Əli Kərimin, İsa İsmayılzadənin, Ələkbər Salahzadənin, Vaqi Səmədoğlunun, Ramiz Rövşənin o zaman yazdığı
şeirlər müqavimətlə qarşılanırdı, "şeir, yoxsa tapmaca?"
sualı ilə "döyülürdü" bu şeirlər və onların müəllifləri. Amma indi şair-lirik qəhrəman gecə
öz içinin səsinə düşüb
harasa gedə bilər və bu misralara görə kimsədən töhmət
də ummaz. Çünki artıq bu cür metaforik
düşüncə
tərzinə
alışmışıq. Lirik qəhrəmanı yuxudan oyadan - "gecələri doğulub səhəri
qocalan o səs"
nə istəyir? İstəyir ki, bu dünyanın dəli dərdləri də onun içindən keçsin..
Azərbaycan poeziyasında "Mənim küçələrim üşümür
daha" silsiləsindən nadir hallarda şeirlər yazılıb. Ümumiyyətlə, KÜÇƏ obrazına
bizim poeziyada o qədər də ehtiyac duyulmayıb.
Amma budur, Gündüz Sevindik bir neçə şeirində Küçə obrazını yaratmağa səy edir: Silsilənin birinci şeirinin sonuncu
iki misrasında deyir ki: "Küçəni təpdim gözümə, Evim xoşuma gəlmədi!" Sonra gəlir "Yorğun
küçə"nin obrazı:
Di gəl bu nəfəssiz küçədə qızın,
Axı nə vecinə varlı bir qızın?!
Nəyinə lazımdı-göydə ulduzun,
Azı göydə qalır, çoxu tökülür.
Ay Allah, nəfəs ver, qoyma ki, sönəm,
Qərib küçələrdən özümə dönəm.
Küçədə küçədir, bir də ki, mənəm,
Üstümə küçənin ahı tökülür.
Küçənin qonağı lal bir gecədi,
Bu
küçə həmənki yorğun küçədi,
Bilmirəm, bilmirəm saat neçədi,
Küçənin gözündən yuxu tökülür...
Bu şeirdə üç obraz var. Lirik qəhrəman-küçə-gecə. Lirik qəhrəmanı küçəyə salan "varlı bir
qızın" eşqidir. Amma lirik qəhrəmanı o varlı qızın
eşqi yox, küçənin
yorğunluğu düşündürür. Belə
anlaşılır ki, bu gecədə göydə ulduzların azı
qalıb, çoxu tökülüb. Küçənin dərdi Aşiqin dərdindən
böyükdür. Niyə? sualı
ilə silsilənin üçüncü
şeirinə adlayırıq. Çünki ikinci
şeirdə müəllif Yorğun
küçə
obrazını yox, onun skeletini canlandırır. Küçənin
yorğunluğu və
onun dərdi
anlaşılmaz təsir
bağışlayır.
"Doğma
küçə, Gecə düşür yenə də!.." - üçüncü
şeir bu çağırışla başlayır. "Gecə
bu küçəni
nə hala salıb,
Küçənin
qolları uzalı qalıb. Bu küçənin dərdi mənim, bu küçənin dərdi mənə qənim..." Gecə və Küçə. Küçənin qənimi Gecə.
Çünki "Sən hər gecə ürəyini torpaq-torpaq soyursan... Sən Tanrının
gözündən düşən bir damla yaşsan... Bu dünyanın
ağrısını, acısını, dərdini saplağından dəribsən. Mənim
kimi öz içində,
öz evində,
öz küçəndə qəribsən.
Doğma küçə..."
Vəssalam! Artıq
Yorğun Küçə
obrazı tamamlandı. Gündüz Sevindik ikinci şeirdə deyə bilmədiyini
üçüncüsündə dedi. Amma bu şeirdən həm də Ramiz Rövşən şeirlərinin qoxusu gəlir.
Silsilənin dördüncü
şeiri isə nikbinliklə aşılanıb: "Köçdü küçə-küçə şeirlərimə, Mənim küçələrim üşümür
daha".
Ancaq bu dörd şeirlə "Küçə Simfoniyası"
yaranmır, sadəcə, balaca bir nöktürn-nəğmə hasil olur. Predmetə daha geniş, panoram
təsvirlə yanaşmaq
olardı.
Kitabda obrazlı təfəkkürün ifadəsi kimi bir şeir - "Laylalar" fikrimcə, Gündüz Sevindikin ən yaxşı şeirlərindən biri, bəlkə də birincisidir. Bu şeirdə "əsl şeir necə olur?" sualına
cavab vermək olar.
Yəni
bu şeir ilk misrasından sonuncu misraya qədər
MƏN ŞEİRƏM cavabını verəcək. Birincisi; burada şairliyin ümdə əlaməti olan obrazlı
düşüncə
tərzi ifadə olunub. İkincisi; şeirin mənasını
açıqlayan, şairin oxucuya nə
demək istədiyini bəlirləyən fikirlər
öz əksini
tapır və bunlar
poetik obrazlarla reallaşır. Bu poetik
obrazlar Layla və
Çiçək
qoxusu obrazlarıdır. Üçüncüsü,
şeirin bəzəyi olan, onu
yaraşığa gətirən bədii təsvir vasitələridir ki, onlar da bu şeirdən əksik deyil.
Biz
doğulanda, dünyadan
çiçək qoxusu
gəlirdi.
Şeir
bu misralarla başlayır və sonra:
Biz
doğulanda müharibələrin,
raketlərin, sərhədlərin
yuxusu gəlirdi, yuxusu...
Hakim idi
dünyanın hər şeyinə
layla
çalan çiçək qoxusu.
Hakim idi
qırğınların,
müharibələrin əbədiyyət yuxusu!
Biz az idik, çiçəksə çox,
qaldıq
çiçəklərin ayağı altda.
Beləcə çiçəkli bir
Körpəlik yaşadıq.
Sonra gəlir müharibələrin oyanması, raketlərin yuxusunun qaçması. Belədə dünyanın çiçək qoxusu da
qaçır.
Bir vaxt
dünyanın müharibəsinə,
raketinə, sərhəddinə
layla
çalan çiçək qoxusu
yaralı
uşaq kimi
qaldı
qollarımız üstə...
Layla
çalınırdı..
Raket
zümzüməsindən,
müharibə laylasından
yatmışdı deyəsən-
yatmışdı çiçək qoxusu...
Şeiri
oxuyanlar dərhal hiss edəcəklər ki, Gündüz Sevindik adlı bu cavan müəllif "ictimai" mövzu
ilə lirik
hissləri, həyəcanları, raket qışqırtıları və fəlakətləri ilə çiçək qoxusunu necə də bir yöndə birləşdirə bilib. Əslində, layla ilə çiçək qoxusu - iki obraz birləşib, vahidləşib.
Çox
maraqlıdır ki, Gündüz Sevindiyin şeirləri içərisində azlıq təşkil edən "Fələstinli uşaq və...", "Somalidə ac bir uşaq", "Laylalar"
şeirləri onun digər yazılarına nisbətən poetik sanbalına görə daha üstün nəzərə çarpır. Yazır ki:
"Somalidə körpə uşaqlar hər gecə ölümü aldadırlar".
Sənin göz yaşın
qurumaz,
Mənimsə duam, diləyim.
Sənin gözünü doyurmaz,
Mənim bu yavan çörəyim.
Gülmə bu yaşda ağlıma,
Dön quşa, uç, gəl beləcə.
Qoşul
balaca oğluma,
Qucağımda yat bu gecə.
Somalidə ac bir uşaq,
Bu gecəni də ac yatdı.
Bərk-bərk yumub gözlərini
Gələn ölümü aldatdı.
Sonra gəlir sevgi və dərd şeirləri. Gündüz Sevindiyin sevgi şeirlərində
hələlik nümünə göstəriləsi bir şeir
tapammadım. Elə
bir şeir ki, bu şeirdə
təkcə yaşanılan,
duyulan hisslərin
ifadəsi ilə yox, həm də obrazlı, poetik
yüklü nəfəslə qarşılaşaq. Bu
şeirlərdə "Qara kəsək kimi, çay daşı kimi, Dərdin divarına
hörüldüm axı", "Hələ çox kiçikdi
dünya, Götürməz, götürməz məni" . Yaxud "Əynimdə dünya
yükü var, Üstümü çırpa bilmirəm" kimi obrazlı
misralar var, bunların istedadlı bir qələmdən çıxdığına
inanırsan. Amma həmin
misraların əhatəsi o qədər də
güclü deyil ki, poetik divara hörülə bilə.
Mən Gündüz Sevindiyin qəzələ meyl etməsini alqışlayıram. O qəzəlləri oxuyuram və görürəm ki, Gündüzün qəzəllərində nadir hallarda sınıqlar nəzərə çarpsa da, onda əruz damarı var. Qəzəlinki əruzu duymaq, içindəki ritmi, ahəngi yazacağın qəzəlin ahənginə qatmaq və bir də aşiqliyini poetik incəliklə əyan etmək. Bunu Gündüz
bacarır.
Nə günah eylədim? Eşq Allahı yazmış yazını,
Niyə ancaq mənə göz yaşları qismət gecədən?!
İntizarəm, elə bil bir də açılmaz bu səhər,
Çəkirəm sübhüm üçün mən necə həsrət gecədən.
Gündüz Sevindiyin belə bir şeiri də var: "35 yaşımın
astanasında". Yaxşı şeirdir. Müəllifin indi 36 yaşa
daxil olduğunu bilirəm
və deməli, ona "gənc şair" deyilməməlidir. Artıq şair
ömrünün gənclik
mərhələsi başa çatdı, indi daha
yetkin, daha kamil mərhələ başlanır. Artıq
Cabbarlı yaşı başa çatdı, Əli Kərim
yaşının da sonuna az qalıb. O zaman Ağcabədidə yaşayan,
oradakı ədəbi mühiti
canlandıran Gündüz Sevindikdən
daha gözəl
şeirlər
gözləməyə haqqımız var...
Vaqif
YUSİFLİ
ədalət.-2014.-15
fevral.-S.23.