"VAHİDƏM,
ŞAİRİ-AZADPƏRƏSTƏM..."
(Dahi qəzəlxan
Ə.Vahidin anadan
olmasının 120 illiyi münasibətilə)
(Əvvəli öətən sayımızda)
Vahid özünü ölüncən kommunizmin
"kəfənində
görüb." Odur ki, Hüseyn Cavidə yazdığı
bir qəzəldə
dahi şairin faciəsinə
işarə edərək, yarımörtülü dillə deyirdi:
Lövh
üzrə Pirimiz bizi yazmış şəhidi-eşq,
Meydani-ədli-daddə gülgün kəfənlərik.
Cavid həmişə xəlqimizin xatirindədir,
Vahid, o yoxsa, ruhu ilə həmvətənlərik.
Ulu
Öndərimiz Heydər Əliyevin şəxsi iştirakı ilə 1996-cı ildə keçmiş Respublika
(indiki Heydər Əliyev) Sarayında şairin 100 İlliyi ilə əlaqədar keçirilmiş yeganə rəsmi Vahid Poeziya Günündə mərhum Prezident təsadüfən demirdi ki, Vahid ədəbiyyatımızda Füzuliyə bərabər bir şairdir. Burada diqqəti o çəkir ki, H.Əliyev heç də Vahidi, bir çox
başqaları kimi, Füzulimizin adi bir
"davamçısı", yaxud bir təqlidçisi kimi deyil, məhz poeziyamızın
Füzuli zirvəsində görürdü. Məncə,
bu Vahid lirikasına milli istiqlal şəraitində verilmiş yeganə, həm də ən obyektiv düzgün siyasi qiymət idi.
Vahid, sözün əsil mənasında, milli istiqlal şairimizdir. Onun
bolşevizmə
qarşı sərt
əyilməz istiqlalçı
məfkurəsi təkcə H.Cavidə,
S.Mümtaza və b.
covetizmin qurbanlarına yazdığı qəzəlləri ilə məhdudlaşmır. Vahid, eyni zamanda, qırmızı imperiyanın sərhədlərindən dişarıda
qalmış Azərbaycan
istiqlalçılarının da həsrətini çəkir, onların Vətən və
İstiqlal ağrılarını yaşayırdı.
Bu mənada, onun
bir qəzəli Sovet işğalı dövründə yazılmış Azərbaycan poeziyası
üçün çox nadir hadisədir:
Məhəbbətinlə könüllər dolub, unutmayacaq
Nə bir rəfiqi-həqiqi, nə əhli-xanə səni.
Vətəndə nami-nişan ilə ölmək izzətdir,
Diyari-qürbətdə kim
saldı binişanə səni?
olmasan
da, xəyalın bizimlə həmdəmdir,
Əgər möhnəti-qürbət yetirdi canə səni.
Vahid öz xalqını, vətənini, onun milli istiqlal mübarizəsini nə qədər dərindən sevirdisə, qədirbilən xalqımız da onu eyni
böyik və sonsuz bir məhəbbət ilə sevmişdir və sevir.
Vahid 1000 illik bədii sərvəti, son iki əsrdə neçə-neçə ədəbi məclisin- "Divani-hikmət" (1820-1882-ci illər. Gəncə, Tiflis. Mirzə Şəfi Vazeh),
"Gülüstan" (XIX əsr
30-cu illər. Quba. Mirzə Möhsün Xəyali, A.A.Bakıxanov-Qüdsi və b.), "Əncümənüş-şüara"
(1838, Ordubad, Şıxəli Naib, Mirzə Ağarəhim Qüdsi, Hacağa Fəqir Ordubadi, Məhəmmədtağı Sidqi),
"Fövcül-füsəha" (1850-1900, Lənkəran, Mirzə İsmayıl Qasi, Mirzə İsa Xəyali, Mirzə Həsən Səyyad, M.Ə.Mühəqqir, M. Mücrüm, M.İ.
Mahir), "Beytüs-Səfa" (1867-1892. Şamaxı, Mirzə Məhəmmədhəsən, Molla Ağa Bixud, Seyid Əzim, Mirzə Nəsrullah Didə, Ağaəli bəy Naseh, Molla Mahmud Zövi, Məhəmməd Səfa və b.) , "Məclisi-üns"
(1864-1897. Şuşa, M.R.Fəna, H.A.Ağahi, X.Natəvan), "Məclisi-fəramuşan" (Qarabağ,
M.M. Nəvvab, Həsənəli xan Qarabaği, M.M. Katib, Abdulla bəy Asi, Fatma xanım Kəminə, Məşədi Əyyub Baki), "Məcməüş-şüara"
(1880-1923, Bakı. 1980-ci ildən fəaliyyəti R.Samit tərəfindən yenidən bərpa edilib. Hazırda
rəhbəri Fazil Şahindir) və d. ədəbi məclislərin
gördüyü kollektiv bir işi, demək olar ki, bütün
ömrünü bu yola qoyara, çox çətin bir tarixi şəraitdə tək başına həll edə
bilmişdir. O, Azərbaycan klassik şeirini öz bədii yaradıcılıq və ədəbi şəxsiyyəti nümunəsində qoruyub yeni nəsillərə ötürə bilmişdir. Klassik
ənənəni qoruyub saxlamaq və inkişaf etdirmək isə
indiki yaradıcı gəncliyin
mənəvi borcudur.
Ə. Vahidə ümumxalq məhəbbəti tarixi Azərbaycanın qüzeyi ilə məhdudlaşmamışdır. Bunu
Güney Azərbaycanımızın poeziya Allahı-Şəhriyarın ölməz sənətkara şəxsi münasibətində də aydın görmək mümkündür:
Bülbül
kimi qandır o qızılgüllərə könlüm,
Vahidlərə, Vahidlərə--sünbüllərə könlüm.
Şair
olalı borcludu Sabirlərə könlüm,
Vurğundu
Süleymanlara, Sahillərə könlüm.
1975-ci ildə Vahid Poeziya günü Rüstəm Əliyevin məclisə təqdim etdiyi bu şeirdə məni təəccübləndirən ən çox Vahidin eyni misrada
iki dəfə təkrarlanan adı oldu. Böyük söz ustadımız digər misralarda olduğu
kimi Vahidin adı ilə
yanaşı, misranın tələbi ilə başqa bir
şairimizin də
adını rahatca çəkə bilərdi. Deməli,
o, Sözə
müdrik yanaşaraq, Vahid adının yanına bilərəkdən
digər bir ismi
yazmamaqla, əslində, dahi şairin
bölünmüş Azərbaycanımızın
hər iki tərəfi üçün məhz VAHİD
olduğunu xüsusi nəzərə çatdırmaq məqsədini güdmüşdür.
Eyni zamanda, sovet istila şəraitində həyatda və ədəbiyyatda Vahidə az yer
verilməsi böyük Şəhriyarımızın da diqqətindən yayınmamışdıg
Şairin
əksər kitablarda yanlış
verilmiş təvəllüd ili haqqında. Şairin ən son tarixdə nəşr edilmiş "Qəzəllər"( Şərq-Qərb nəşriyyatı, Bakı-1993;
redaktor və ön söz-Baqif Musa) kitabında onun anadan olma tarixi
"1895-ci il" verilmişdir. Bu səhvi 2011-ci ildə "Nurlar" nəşriyatının
ensiklopedik məlumat kitabı kimi nəşr etdiyi "Azərbaycan yazıçıları XX-XXI yüzildə" kitabı daha kobud bir tərzdə təkrarlamışdır: " Əliağa Vahidg 1891-ci
il oktyabrın 15-də Bakıda anadan
olmuşdur" (səh.283). Orta məktəblərin XI sinifləri üçün hazırlanmış "Ədəbiyyat" dərsliyində Ə.Vahid barədə "40-50-ci illər ədəbiyyatı" bölməsində cəmi üç abzas yazı
verilib. Burada da şairin doğum tarixi
yanlış olaraq "1895-ci il" göstərilib. Bu
yanlışı məhz
ilk Vahidşünas-alimimiz Məmməd Nuruoğlu ilk dəfə sənədlərlə
təkzib elədi. Alim aşkar etdi ki, Vahid 1894-cü ilin 18 fevral tarixində Bakı şəhərində
doğulmuşdur. Hörmətli alimin özünə müraciət edək: "Vahid haqqında
apardığım tədqiqat zamanı Respublika Əlyazmalar Fondunda (-- indiki Əlyazmalar
İnstitutunda), Nizami adına Ədəbiyyat Tarixi Muzeyində, Azərbaycan Dövlət Ədəbiyyat və İncsənət Arxivində saxlanılan sənədlərlə tanış oldum. 1916-cı
ildə
"Orucov Qardaşları"nın
buraxdığı 24 iyun tarixli vərəqdə maraqlı bir məlumata rast gəldim: Vahid təxəllüslü Əliağa Məhəmmədquluzadə 1311-ci ildə, Şəbanın 12-də Bakı şəhərində doğulmuşdur. Həmin
hicri tarixi miladi tarixinin 18 fevral 1894-cü ilinə uyğundur. Bu
məlumatla
Vahidin anadan olan gününü və bu vaxta qədər şairin doğum ilinin səhv 1895-ci il deyil, 1894-cü il
olmasını dəqiqləşdirdik" (Bax":Əliağa Vahid haqqında
bildiklərimiz", Şərq-Qərb nəşr., Bakı-1995.,səh.5-6. Tərtibçi Məmməd Nuruoğlu, elmi redaktor
Mirabbas Aslanov). Bizcə, bu səhv 1924-ci il oktyabrın 4-də Vahidə verilmiş 2210 nömrəli şəhadətnamədə hicri tarixinin miladi tarixlə yanlış əvəz olunması ərəfəsində baş verib. Bundan əlavə, şairin xalası oğlu,
uşaqlıq dostu, əməkdar müəllim Məmmədhəsən Qasımzadə Vahidlə bağlı xatirələrində özünün 1896-cı ildə doğulduğunu, şairin
isə ondan
bir-iki yaş böyük olduğunu qeyd edir ("Əliağa Vahid
haqqında bildiklərimiz", Qərb-Şərq, Bakı-1995-ci il, səh.-95). Nəhayət, Respublika Prezidentinin sərəncamı (17.I.2004) ilə şairin 2005-ci ildə nəşr edilmiş
"Seçilmiş əsərləri"nin Ön Sözündə (S.Quliyeva) də şairin doğum tarixi
düzgün olaraq "1894-cü il" (səh.4.) göstərilmişdir. Eyni
zamanda, demək
lazımdır ki, Vahidin məzarı
üzərindəki doğum tarixi də "1894-cü
il" yazılmışdır.
Bütün bunları nəzərə alaraq, şairin 1894-cü ilin 18
fevral tarixli doğum günü onun 120 İllik Yubileyinin məhz 2014-cü ildə xalqımız
üçün əsl bayram təntənəsi olacağına şübhə yeri yoxdur.
Vahid, eyni
zamanda , paytaxt Bakımızın
yetişdirib bütün Azərbaycanımıza bəxş etdiyi əvəzsiz bir dühadır. Onun
babası Kərbalayi İsgəndər XIX əsrin ilk yarısının tanınmış Bakı el
aşığı Aşıq Həsəni yetişdirmiş Masazır
kəndindən, nənəsi Məşədi Pəricahan xanım isə şairlər yurdu Saray qəsəbəsindən olmuşlar. Anası-
Səkinə xanım, atası
isə Kərbalayi Məmmədqulu (bəzi
ehtimalla, əsl
adı Məhəmmədqulu) halal zəhmətlə dolanan əsl
mömin dindar azərbaycalı
idilər. İki qardaşı- Əbdülbağı və
Əbdülsalam vardı, bacısı isə olmayıb. Şairin həyat
yoldaşı Şəhrəbanu xanım Məçhədi Nəcəf qızı ailəcanlı evdar əsl Azəri
qadını olub. Ə. Vahidin iki övladı yaşayır: oğlu Ramiz
(1949), qızı Firəngiz (1955). Hal-hazırda şairin xeyli nəvə-nəticələri də
vardır. Ölməz şairimiz Vətəni, Xalqı ilə daim fəxr etmiş, onu sonsuz bir məhəbbətlə tərənnüm etmişdir:
Könlüm
yenə bulbul
kimi şeydayi-vətəndir,
Məcnun edən aşiqləri Leylayi-vətəndir.
Vahid, elə zənn eylə ki, mən Yusifi-əsrəm,
Məşuqə mənə eşqi Züleyxayi-vətəndir.
Vahid iri
titullar daşıyan həmkarlarının "xalq şairi" adına
heç bir irad tutmadan tam səmimiyyətlə yazırdı:
Sadə dildə bu qədər incə qəzəllər ki yazır,
Bu yetər Vahidin haqqında ki: "el
şairidir!"
Vahidin bağlı olduğu klassik ədəbi mühit yeni-erkən XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının qızıl
dövrü idi. Vahid ismi isə
ora düşmək
üçün bu gün, bəlkə də, yeganə
açardır."Vahid" təxəllüsünün də ona öz müəllimləri tərəfindən
verildiyi məlumdur.
(ardı var)
FİRƏNGİZ
VAHİD QIZI
(Ə. Vahidin
övladı)
AYNUR ATABƏYLİ
(art direktor, tənqidçi, şairə)
Ədalət.-2014.-15
fevral.-S.18.