Torpaq payı
Torpaq
kimi bərəkətli ol ki,
hamının sevimlisi olasan!
Torpaq ovuclayan - qızıl ovuclar.
Atalar
sözü
Kənd və kiçik şəhər əhlinin
ömrü uzun olur. Ona binaən ki, kənd əhli təmiz
havada və günün işığında güzəran
edillər. Meşənin xeyrini hər kəs
bilir".
Həsənbəy
Zərdabi
İnsanı
yaratmış olan və yaşadan su, od,
hava və torpaq kimi nemətlərdən ən qiymətlisi
torpaqdır.
Torpaq
payı - çörək payıdır!
Müqəddəs vətən torpağı Bəşəriyyəti
irqlərə bölmür, xariciləri yad saymır, məfkurələri
təsnifləndirmir, təbliğatçıları
partiyalara ayırmır. Onun bir məqsədi var - İnsanlara
çörək (qida maddələri) vermək.
Torpağa eşq olsun!
Büllur kimi təmiz olan müəllimə
(öğretmene) bənzər torpaq əkinçini,
bağbanı, köylünü və kəndlini elə
doğru imtahana çəkir ki, kimsə onu zərrə qədər
aldada bilməz. Yalançı və ya tənbəl kimsə
ondan yaxşı məhsul (qiymət) almağı bacarmaz.
Digər
tərəfdən, körpə balanı qoruduğumuz kimi
torpağın da nazını çəkməliyik ki, "tərbiyəli"
olsun, bizə bol və keyfiyyətli məhsul versin.
"Torpağın da dili var". - Demişlər müdriklər.
Bu deməkdir ki, torpağı yaxşı
qayğı ilə becərməzsən, o da məhsuldar olmaz.
Bütün nəzəri düşüncələr və
elmi araşdırmalar göstərir ki, Bəşəriyyət
tarixində, "BMT erası" başlanana (1945-ci il) qədər, təqribən son iki min (2000)
il ərzində torpaqların taleyi, insanların taleyi kimi olub.
Hər ikisi əldən-ələ keçib.
Ərazilər hər cür quldarlar, feodallar,
mülkədarlar və imperialistlər tərəfindən istənilən
və ya istənilməyən tərzdə
bölüşdürülüb.
Dəyişməyən aborigen insanların bəzi ərazilərinin
milliləşdirilməsi olub.
Şərqdə
eradan əvvəlki (e.ə.) iki min beş
yüz (2500) il ərzində mövcud olmuş (4500 il bundan əvvəl)
Şumer - türk quldar dövlətlərində sərhədsiz
torpaqlar quldarlara mənsub olmuşdur.
Quldar dövlətlərdə - quldarlıq (quldarizm) cəmiyyətində
torpaqlar dövlət başçısının tabeliyində
olub. Quldar başçı zəbt elədiyi ərazilərdə
at oynatmışdır.
Müdrik
filosofların məzmunlaşdırdığı on min il bundan əvvəl mövcud olmuş ibtidai
icma quruluşundan sonra yaradılmış quldarizm, feodalizm,
kapitalizm və imperializm cəmiyyətlərində torpaqlar
quldarlara, feodallara kapitalistlərə, imperialistlərə, həm
də mülkədarlara və məmurlara mənsub
olmuşdur. Min illər ərzində, orta əsrlər
də daxil olmaqla, münaqişələr, müharibələr
və işğallar nəticəsində iri torpaq sahələri
əldən-ələ keçmişdir.
İkinci Dünya müharibəsindən sonra Birləşmiş
Millətlər Təşkilatının (BMT) tövsiyə və
bəyannamələrinə əsasən üzv ölkələrin
sərhədlənmiş əraziləri toxunulmaz
sayılmışdır.
Tarix boyu torpaq haqqında qiymətli sözlər
deyilmiş, əsərlər yazılmışdır. "Torpağa
bax deyiblər!"- el sözündə.
"Torpaqnan oynayan ac qalmaz", - deyilir atalar
sözündə.
İnsanın torpaq sevgisi də təbii bir sönməz
istəkdir. Həm də torpaq - "çörək
ağacıdır".
"Vətəndaş" - Vətənin
daşıdır, torpağıdır, müqəddəs və
ayrılmaz hissəsidir. Ona görə də ağıllı
(akıllı) dövlət başçıları ailə
başçısı kimi öz vətəndaşlarını
yüksək qiymətləndirirlər. Torpağı
da, vətəndaşı da hər vasitə ilə qoruyurlar.
Buradan "torpaq payı" o qədər qiymətli
görünür ki, şəhidlik də adamı incitmir.
BMT-nin üzvü olan ölkələrin toxunulmaz sərhədləri
daxilindəki torpaqları onların torpaq payı adlandırmaq
olar.
Böyük
publisist Telman Orucovun "Torpaq hər bir ölkənin
böyük sərvətidir" adlı məqalələrində
göstərilir: "Torpaq digər əksər canlılar
kimi insan nəslinin də boy atdığı, inkişaf etdiyi
bir məkan olmaqla, hər bir ölkənin iqtisadi qüdrətinin
möhkəmlənməsində mühüm yer tutur.
Keçmişdə yerin təki (torpağın dərinliyi)
istifadəsiz olan dövrlərdə yalnız torpağın
üstünün məhsuldarlığına görə o,
qiymətli sayılırdı. İşğalçılıq
artan zamanlarda sərhədlər də genişləndirildi.
Torpaq uğrunda müharıbələr də
şiddətlənirdi. Hər bir ölkə
öz torpaqlarını qoruyurdu.
20-ci əsrin
Sovet imperiyası hakimiyyəti dövründə deyirdilər:
"Bir qarış torpağımızı da düşmənə
vermərik".
Lazımsız torpaq olsaydı SSRİ-nin Uzaq Şərqini
Yaponiyaya baha qiymətə satmaq da olardı.
Ölkəmizin
"Torpaq aləmi: xassələri və ekoloji durumu
haqqında nə bilirik?" adlı məqalələrdə,
"Bələdiyyələr əsasən torpaq
satışı ilə məşğul olur", kimi
yazılarda verilən məlumatlar torpaqlarımıza məhəbbəti
əks etdirmir.
Hamı bilir ki, torpağın qədrini onu becərən
duyar.
İnsan torpağa bağlıdır. Torpaqsız
ölkə olmadığı kimi, torpaqsız ailə də
olmamalıdır. Hüquqi və iqtisadi
biçimdə hər bir vətəndaş torpağın
qiymətini anlamalıdır. Bu halda torpaq
da səxavətli olur.
Torpağa bağlılıq, insanın torpaqdan
ayrılmaması şüuruna əsaslanan istəkdən,
sağlam qalmaq məqsədilə bağda və bostanda
çalışmaq diləyindən, dəyərli mülk
sahibi olmaq arzusundan və ahıl yaşlarında məşğulluqdan
ötrü imkan tapmaq məramından ibarətdir.
İnsanın torpağa bağlılığı onun təmiz
hava udması ilə əlaqədar olaraq körpəlikdən
artaraq möhkəmlənir.
Şəhər yerində çoxmərtəbəli
evin yuxarı mərtəbələrində yaşayan insan da
bağ-bağça (həyətyanı torpaq sahəsi)
arzusunda olur.
Hamı üçün bu əlçatmaz olsa da, çox adam evindən yüz (100) km məsafə
uzaqlıqda belə olsa da torpaq sahəsi almaq arzusunda olur. Çünki torpaq ən etibarlı alqı-satqı
malıdır. Torpağa
bağlılığın, sadiq vətəndaş-vətəntorpaq
olmağın ibrətamiz nümunələri var. Dahi Azərbaycan
şairi, dramaturq Hüseyn Cavidin (1882-1941) nəşinin Sibirdən
gətirilib Naxçıvanda basdırılması torpağa
bağlılığın bariz nümunəsidir.
Çağdaş
kapitalizm cəmiyyətində, bazar iqtisadiyyatı məşğulluğun
vacib tərəfi olduğundan, torpaq alqı-satqısı kəndliləri
(köylüləri) torpağa bağlayan ən əsas vasitələrdən
biri ola bilər. Ona görə
də indi daha çox dəqiq ölçülü torpaq sahəsi
özəlləşdirmək inkişafımızı daha da
sürətləndirə bilər.
Torpaq
ticarəti, kapitalizm cəmiyyətində sahibkarlar (mülkədarlar)
arasında sövdələşmə üzrə
bahalığına görə etibarlı olan, iş
adamının özünü varlı göstərməkdən
yana sübutlu görünən,
torpağı qiymətə mindirmək üçün cəhd
edilən, eləcə də torpaq ticarətçisinin
qürurlanmasından ötrü səciyyəvi vasitədir.
Həyati
kapitalizm və imperializm cəmiyyətlərində torpaq ticarəti
xarakterik hal olsa da, 20-ci əsrin 70 ili ərzində SSRİ məkanında,
"sosializm və kommunizm quruculuğu" illərində
sovet imperiyasında torpaq ticarəti qadağan olunmuşdu. Bütün torpaqlar "milliləşdirilib",
kolxozlara və sovxozlara həvalə edilmişdi.
Görünür bu səbəbdən də kəndlilər
(köylülər) torpaqdan soyumuşdular, torpağa
bağlılıq zəifləmişdi.
Təbiidir ki, ölkənin cəmi torpaqları, ictimai
(milli) torpaqlardan (ölkə, dövlət torpaqları) və
özəl (xüsusi) - vətəndaşlara məxsus torpaq
sahələrindən ibarətdir. İctimai və özəl
(fərdi) torpaqların miqdarca (kvadrat metr üzrə) nisbəti
dəqiq məlum olmasa da, bazar iqtisadiyyatı şəraitində
özəl torpaqlar, ictimai torpaqların sahələrindən
qat-qat artıq olmalıdır ki, torpaq ticarəti
çılğın getsin. Torpaqlar
ölkəyə (millətə) mənsublu, dəqiq
ölçülü və səliqəli olsun.
Torpağın ölçüsü, onun kvadrat metrlərlə
sahəsinə görə yer səthinin girintili -
çıxıntılı və meylli olmasını nəzərə
almaqla, suvarılan torpaqlara üstünlük verməklə,
eləcə də məhsuldarlıq amili üzrə qiymətləndirilir.
Ta qədim
zamanlardan insanlar suya yaxın ərazilərdə, çay
vadilərində və məhsuldar meşə zonalarında məskunlaşmışlar.
Torpaq sahələri addımlarla
ölçülüb bölünmüşdür.
Etiraf etməliyik ki, hələ indi də özəl
torpaq sahələrinin dəqiq ölçüsü məlum
deyil. Kənd yerlərində (köylü torpaqlarında)
birinin sahəsi artıq, başqasınınkı isə əskikdir.
Tarix boyu kvadrat metrlərlə (m2) dəqiq
ölçülü torpaq sahəsi olmayıb, indi də
yoxdur. Xüsusilə dağlıq yerlərdə.
İndi şəhər yerlərində torpaq sahələri
bahalaşdığından, dəqiq ölçü
aparmağa cəhd edilir.
Torpağın ölçüsü vətəndaşlara
ayrılan torpaq payı (sahəsi ilə əlaqədardır
və böyük əhəmiyyət kəsb edir. Çünki
insan, xüsusilə köylü (kəndli) torpağı
özünün evi, yuvası sayır.
El
sözündə belə deyilir:
Nə qədər
dolandım Turan elini,
Yenə öz torpağım yadıma düşdü.
Su axar
dilləndirər,
Bağçanı gülləndirər.
Dərdliyə
söz deməyin,
Dərd onu dilləndirər.
Torpaq
payı, çağdaş normalara əsasən ailə
başçısının adına ayrılan (sənədləşdirilən)
həyətyanı torpaq sahəsindən, təsərrüfat
təyinatlı əkinə yararlı olan münbit ərazidən,
bir nəfər sağlam ərin (kişinin, erkekin)
texnikasız becərə biləcəyi ərazi vahidindən,
yaxud meyvəli ağaclığa yararlı, eləcə də
şumluq olan yüngül hasarlanmış - vergili mülkdən
ibarətdir.
Ailənin şən məşğulluğu, ailə
üzvlərinin sağlamlığı və onların bitkilərə
və heyvanlara sevgisini artırmaq üçün, eləcə
də onların torpağa bağlılığını
möhkəmləndirmək məqsədilə torpaq payı
olmasının əvəzedilməz əhəmiyyəti var.
İnsani həyat tərzinin başlıca cəhəti
məşğulluq olduğundan, torpaq payı məşğulluq
yaradan əsas vasitələrdən biridir. Çocuqların
məktəbəqədərki yaşlarında torpaq ana kimi tərbiyəçidir.
Ahıl yaşlarında insanın
bağçılıqla bostançılıqla məşğulluğu
sivil həyat tərzinin istənilən göstəricilərindən
biridir.
Yaşayış
məntəqəsini güllüyə-çiçəkliyə,
yaşıllığa çevirmək üçün bundan
yaxşı nə ola bilər.
Torpaq
payının (beş sot) olması (bir sot
100 m2 sahədir) xoşbəxtlik əlaməti deyil.
Keçmişdə hektarlarla ( bir hektar on
min m2-na bərabər sahədir) torpaq sahəsi olan mülkədarlar
özlərini xoşbəxt saymamışlar.
Böyük
Azərbaycan şairi Məmməd Araz (1933-2004) demişkən:
Bir taleyin
oyununda cütlənmiş zərik,
Yüz il qoşa atılsaq da qoşa düşmərik.
Bir zərrənin
işığına milyonlar şərik,
Dünya sənin,
dünya mənim,
dünya heç kimin...
Dünyada hər şey insan naminə olmalıdır. Əgər imperialistlər, militaristlər, separatistlər və terroristlər öz radikal iddialarından əl çəksələr Yer kürəsi hamını yaşatmağa qadirdir. Yer səthində Türk dünyası boyda səkkiz dünya var.
Amerika Birləşmiş ştatlarından (ABŞ) Yaponiyaya qədər hər bir aparıcı ölkənin istənilən qədər sərvətləri var. Təki sülh və ədalətlik olsun!
Təbiidir ki, əməkçi insanlar daha çox torpağa bağlı olurlar. İclasçılar isə soyuq münasibət bəsləyirlər.
Standart ölkə anlayışına görə, hər bir müstəqil dövlət öz sərhədlərini qonşularla razılıq əsnasında rəvanlaşdıra bilər. Sərhəd xərcləri də azalar.
Şübhə yoxdur ki, 19-cu əsrin əvvəlində Napoleonun Rusiyaya işğalçılıq basqını sonradan Azərbaycan Qafqazında da sülhü pozmuşdu.
Dinlərdə olan müxtəliflik-müxtəlif cərəyanlar, saxta dindarlar Avropada əxlaqa mənfi təsir göstərmiş, cəmiyyəti sülhdən aralamış, ölkələrin torpaq payına xələl gətirmişdir.
Haliyədə (hal-hazırda) BMT-nin səlahiyyətləri daxilində dialoq yolu ilə ən çətin problemləri də həll etmək mümkündür.
İmperialist məfkurəli və təkəbbürlü dövlət başçıları Mənəviyyat elminin nəticələrinə əməl etməlidirlər ki, insanlıq qələbə çalsın.
Birlik insanları və dünyanı xilas edəcək!
Baba Əhmədli,
alim, publisist
Ədalət.-2014.-21 fevral.-s.7.