Bu adamlar hara gedir, əllərində
işıq parçası?..
(əvvəli 21,
28 iyun və 5 iyul tarixli saylarımızda)
Demək olar ki, hər gün, ya bəlkə
də iki gündən bir "Alman kəhrizi"nin qarşısından keçib (bu həmin o kəhrizdir ki, həm tarixi abidə kimi qorunur, həm də istifadə olunur - bunu mənə o gün Aqil Abbas anlatmışdı və indiyədək diqqət edib tanımadığıma görə təəccüblənmişdi), elə geniş
görünməsə də daim dəstə-dəstə adamların üz tutduğu meydanda bir qədər gəzişir, yaxud da sol qanaddakı kafedə
çay içirik. Axşam düşüb hava
qaralmağa başlayanda meydanın nisbətən əlverişli
yerində işıqlı fırfıralar görünür. Həm daş
pilətələrin üzərində, həm də 10-15 metr
yüksəklikdə. Ayrı-ayrılıqda
3-4 nəfər bu "işlə" məşğuldur.
Sanki daha rəngarəng, daha uçuşlu
fırfıra göstərmək üçün
yarışa giriblər. Öz
bacarıqları və işıqlı fırfıraları
ilə diqqti daha çox özünə çəkmək
üçün qəribə və cəld hərəkətlər
edir, müştəri yığırlar. Diqqət
yetirib maraqlananda, öyrənirəm ki, onların heç biri
İstanbuldan deyil, başqa yerlərdən gələnlərdir.
Onlar da bu işləri ilə pul qazanmaq, dolanmaq
istəyirlər. Bəzən yerdə bir xətt
boyunca sıralanıb hərəkətdə olan bu
fırfıralar mənə işıldaquşları
xatırladır. Ancaq bir az
aralıdan baxanda qaçışır, ötüşür
kimi də görünürlər. Fırfıraçıların
da hərəkətləri, əyilib qalxması, dinamikliyi, hətta
belə bir sinxronluğu qoruya bilməkləri qəribə təsir
bağışlayır. Havadakı
fırfıralar yox, yerdəki "işıldaquşlar"
mənə nəyi isə xatırladır. Daha
doğrusu yaddaşımda nəsə fırlanır,
fırlanır, amma tam işıqlanmır, ələ gəlmir...g
Elə bu vaxt eyi anda hər tərəfə azan səsi
yayılır.
Sanki bütün İstanbul, bütün
dünya nur saçır. Və
düşüncələrimə, uzaq xəyallarıma da
işıq düşür; özüm nə qədər
passiv görünsəm də yaddaş şifratorum aləmi
qarışdırır, mənə lazım olanları
düzənləyib məni "uçuşa"
hazırlayır. Məni yeni bir macəraya
səsləyir. Yerdə sıra ilə düzülüb
qaçışan fırfıralar mənə həmin o
"tarakan yarışını" xatırladır...
Təxminən
yüz il bundan əvvəllərin
İstanbulu. Yollarına daş döşənmiş
enişli-yoxuşlu küçələr,
qarğıdalı, şabalıd qovurması, şirniyyat,
şərbət satan kiçik ticarətçilər
- müasir vergi məfhumu ilə təqdim etsək əgər,
fiziki şəxslər... İzdihamlı bazar-dükanlar, milli
islamçılar, milli avropalılar, əks effektli geyimlər,
görkəmli gözəl binalar, taxta kasıb evlər... Və
camelər, bu camelərdən hər gün bütün şəhərə
yayılan azan səsləri...
Afişalar...
Bu afişalardan biri şəhər əhlini və
gəlmələri qəribə bir tamaşaya - tarakan
yarışına çağırır. Sadəlövhlərin, eyni zamanda urvatsızların,
əhlikeflərin yeridir. O boyda general, o boyda Çernota
gör nə işlərlə məşğuldur. Rusiyada hakimiyyətə sahiblənmək arzusu ilə
bolşeviklərlə qanlı mübarizədə məğlubiyyətə
uğrayıb vətəndən dərbədər olan
ağqvardiyaçıların bir dəstəsi də gəmiyə
minib Qara dənizin o sahilindən bu sahilinə
qaçıblar. Nə qədər
gülməli və ibrətamiz görünsə də
tarakanları "marafona" çıxaran
Çernotanın vəziyyəti tarixi həqiqət
baxımından çox acınacaqlıdır. Qədim və böyük İstanbul
üçün general Çernota kimdir ki? Bura Sibir çölləri və ya Orta Asiya
qumsalları deyil ki, insanlar general tamarzısı olsunlar.
Özü də məğlub və didərgin
generalların...
İstanbul heç general Xludovun da fərqində deyil. Hər gün
köpəkləri ilə dəniz kənarına gəlib dinməzcə
o biri sahilə - vətənə tərəf baxıb nəsə
bir xəbər, bəlkə də uğurlu bir gəmi səfəri
gözləyən generalı son olaraq asdırdığı
o əsgərin baxışları, qarabasmaları psixləşdirməkdə,
adi bir dəliyə çevirməkdədir. Artıq həmişə əmrə müntəzir
olan "yasavul" da ondan qaçır, onu saymır.
Bir də ki, bura onu həm şöhrətləndirən və
həm də qaçqına çevirən Rusiya deyil axı!
Bura İstanbuldur - Şərqin və Avopanın ən
böyük eşqi!
Zalım
və psixopat olmaqla deyil ki! Xludov da öz vətəninin
həsrətini çəkir. Əslində
heç o da İstanbulu, onun görünən və
görünməyən əzəmətini qavraya bilmir.
...Daha bəsdir.
Bulqakovun o məşhur əsərini oxumayanlar,
eyni zamanda Alov və Naumovun yaratdıqları o şedevr filmi
görməyənlər elə zənn edərlər ki, bu təsvirlər
birbaşa müəllifə məxsusdur. Göründüyü
kimi bütün "günahlar" o tarakan
yarışını xatırladan fırfıralarda oldu.
Heç bu özü də yetməz düşüncələrin
hüdudsuzluğuna.
Şəxsiyyətindən və taleyindən
asılı olmayaraq vətən həsrəti ağır dərddir.
Ancaq bəzi xalqların, ayrıca olaraq bəzi
insanların qəribə taleləri, əlçatmaz
arzuları həmişə bir nisgil, bir dərd kimi
yaşanır.
SSRİ dövründə türkdilli
xalqların taleyi indiki kimi deyildi. Ən
böyük türk dövləti olan Türkiyə özbəklərin,
türkmənlərin, qırğızların, qazaxların,
tatarların, qaqauzların, uyğurların... üzünə
qapalı idi. Ən sərt şərtlərlə
və xüsusi nəzarətlə ayrıca olaraq Azərbaycan
türklərinin. Sovet rejimi bütün
açıq və gizli siyasəti ilə Türkiyə-Azərbaycan
mövzusunu yasaq elan etmişdi. O tərəfdən də
İran-fars rejimi. Azərbaycandan hansısa bir incəsənət
adamının, yazıçı və şairin nadir hallarda
Türkiyəyə səfər etməsi, eləcə
altmışıncı-yetmişinci illərdə Zəlihənin,
Nezrin Sipahinin, Emil Sayının, Ela Altunun, Kutlu
Payaslının, Müşərrəf Tezcanın... Bakıya qastrolları simvolik xarakter
daşıyırdı. O vaxtlar SSRİ turizmində
"kapstran" deyilən bir məfhum, anlayış
vardı. Sən turist kimi hər hansı bir kapitalist ölkəsinə,
məsələn, İtaliyaya, Fransaya, İspaniyaya, lap uzaq
Amerikaya da əlləşib-vuruşub nəhayətdə gedə
bilərdin. Təbii ki, Dövlət Təhlükəsizlik
Komitəsinin razılığı,
"yaradıcılığı" və nəzarəti
altında. Ancaq gəl görüm
burdan-bura Türkiyənin adını çəkə bilərdinmi?
Biz -
altmışıncı illərin sonları, yetmişinci illərin
əvvəllərində yetişməkdə olan gəncliyin
bəzi fərdləri nəinki Türkiyənin adını
"ucadan çəkir", hətta ətrafımızdakı
gənclərin də şüurunu Turançılıq
ideyaları ilə "zəhərləyirdik". Leninçi kommunist ideologiyası milli
özünüdərki məhz belə qiymətləndirirdi.
Biz heç nədən qorxmurduq. Ali məktəblərdən
qovulmaqdan, həbs olunmaqdan, valideynlərimizin incidilməsindən...
Hətta böyük şəxsiyyət və
alim Xudu Məmmədovun "ehtiyatlı olun,
özünüzü qoruyun" kimi məhrəm məsləhətlərinə
də "çalışarıq" deyib, əməl etməmək
çılğınlığımız da vardı.
...Və
bizi tutdular. Həmin gün - 1975-ci ilin yanvar
ayının 4-də, "Baksovet" stansiyasının
sağ tərəfində Filarmoniya bağına bitişik
"Metro" kafesində son bir ayın ərzində
üçüncü-dördüncü dəfə idi ki, nahar
edirdik. Çöldə
başladığımız söhbət bəzən kafedə
də sona çatmırdı. Uzanırdı
söhbətlər. Bəzən
çıxıb saatlarla bağda, metronun arxasında,
komsomolun mərkəzi komitəsinin binası
qarşısında, İçərişəhərdə
(burada yəqin ki, məkana görə daha koloritli olurdu) və
hər yerdə danışır, oxuduqlarımızı,
eşitdiklərimizi, öyrəndiklərimizi
bölüşürdük. Bu dəfə Vaqif Cəbrayılzadə
idi, bəstəkar Rüstəm Rüstəmzadə idi (o vaxt
hələ konservatoriyanın axırıncı kurs tələbəsi,
gələcəkdə isə Ə.Haqverdiyevin rolunu
canlandıran dostumuz), mən idim, bir də indi adını
çəkmək istəmədiyim, ancaq həmişə
Vaqiflə mənim yanımda olan şəxs. Mən
şərqşünaslıq fakültəsinin tələbələri
olan Nazimlə Öməri də kafeyə bitişik
çayxanadan masamıza dəvət etmişdim. Onlar dövrün işıqlı gəncləri
kimi tez-tez olurdular bizim açıq və qapalı məclislərimizdə.
Qeyd etdiyim kimi, bizim iddialı və bəzən
də tərəddüdlü söhbətlərimizin,
mübahisələrimizin, ümumi, eyni zamanda fərdi
yanaşmalarımızın bünövrəsini yalnız bir
məqsəd müəyyənləşdirirdi. Türkçülük, turançılıq ideyaları
ətrafında mümkün qədər çox tərəfdar
toplamaq. Bu hərəkatın ən gözəl
cəhətlərindən biri bu idi ki, nə biz, nə də
bizim kimi düşünənlər heç yerdən idarə
olunmurduq. Biz bir-birimizi tapıb tanıyanda
da münasibətlərimiz rəğbət, səmimiyyət
və inam üzərində qurulurdu. Bu hərəkat
Bütöv Azərbaycan sevdasının yeni mərhələsi
idi. Təbii ki, özü istəməsə
də, biz bir təşkilat deyil, cəmiyyət olaraq Vaqif Cəbrayılzadəni
lider kimi qəbul etmişdik. O, daha çox bilirdi, daha
çox cəfakeş idi, hər bir çətinliyə, əzab-əziyyətə
dözümlü idi. Mən durub indi onun bəzi
xüsusiyyətlərindən, qeyri-adi sərgüzəştlərindən
danışıb misallar çəksəm, çoxları
inanmayacaq, bunu bir əfsanə hesab edəcək. Bu məsələni saxlayaq başqa vaxta və
başqa yazıya.
...Budəfəki
söhbətimiz və yeməyimiz bir az
uzun çəkdi. Elə əvvəlcədən
adını çəkmək istəmədiyim "şəxs"
öz hesabına çoxlu içki gətizdirdi. Bizim Vaqiflə əbədi bir razılaşmamız
var idi. Hansı şəraitdə olur-olsun
mümkün qədər araq-çaxır içməmək.
İçsək də az miqdarda,
uzaqbaşı üst-üstə 150 qramadək. Bir tərəfdən
də biz hərdən buralarda olanda balacaboy bir kişinin peyda
olmasını, bir qədər aralı masada
yüngül nahar edib kitab-qəzet vərəqləməsini
təsadüfi rastlaşma kimi ötürə bilmirdim
şübhələrimin tərs yönünə.
Masamızda
bir az da səs-küy oldu. Adını
çəkmək istəmədiyim "o" yumruğunu
havaya qaldıraraq əcaib bir şüar söylədi. Biz bunu keflilik əlaməti kimi qəbul etsək də
məqsəd və məramımıza görə
düşünülməmiş hərəkət idi. Avantüra heç kimin ağlına gəlmirdi.
Bu cür səhvlər və
ehtiyatsızlıqlar baş verməsəydi o vaxtlar heç
kimi tutmurdular. Hansısa qüdrətli bir
qüvvə, qüdrətli bir əl bizi həbsə,
Moskvanın caynağına aparan yolu kəsirdi elə bil.
Biz bunu, həmin böyük şəxsiyyətin
kimliyini təxmin etsək də, adını dilimizə gətirmirdik,
fikrimizdə, düşüncəmizdə
daşıyırdıq.
...Kafedən
çıxıb metronun qarşısına tərəf
addımlayanda mən izlənildiyimizi hiss etdim. Tez
Nazimlə Öməri bir bəhanə ilə
özümüzdən ayırıb aradan çaxartdım.
Onlar bir-iki aya tərcüməçi tələbə kimi ərəb
ölkələrinə gedəcəkdilər, pis mənada nə
desən ola bilərdi.
Hadisələr elə gözənildiyi kimi də davam
etdi. Biz
metronun qarşısından yolun o biri tərəfinə
keçən kimi orta yaşlı bir kişi
yaxınlaşıb mayor rütbəli vəsiqəsini
göstərdi və onunla getməyimizi tələb etdi. Təbii biz heç yerə getmək istəmədik
və müqavimət göstərdik. Hətta
Rüstəm yenidən üzümüzə tuşlanan vəsiqəni
mayorun əlindən vurub yerə saldı. Belədə
həmin mülki geyimli DTK zabiti camaatın gözü
qarşısında üstümüzə silah çəkdi.
Məsələ böyüyür və qəlizləşirdi.
Razılaşdıq ki, onun tələbinə əməl
edək.
Çox uzağa getmədik. DTK-nın Bakı
şəhər şöbəsi keçmiş
"Kommunist" küçəsində Filarmoniyanın
qarşısınadək uzanan binanın
üçüncü mərtəbəsində yerləşirmiş.
Tez-tez bizimlə rastlaşan həmin o "sakit adam"
da burada idi. Məsələ aydın oldu. Üç nəfər idilər. Onlar bir-birinə müraciət edəndə başa
düşdük ki, bizi müəyyən vaxtlarda izləyən
o agent erməni millətindəndir. Dindirənlərdən
biri bizim üstümüzə silah çəkən azərbaycanlı,
digər əməkdaş isə rusdur.
Əvvəlcə Rüstəm Rüstəmzadədən
başladılar. Bir neçə ay əvvəl Rüstəm
Polşada turist səfərində olmuşdu. Bu haqda, nə bilim, hansısa bir rus
qızının müəmmalı ölümü barədə
suallar və sairə. Mən dəqiq
tutmuşdum ki, bunlar boş şeydir, hələ mətləbin
üstünə gəlməyiblər. Gecə saat 23-dək
bizi ünvansız olaraq xeyli hədələdilər, yan
otağa aparıb üstü örtülü qorxunc "cəza
maşınlarını" göstərdilər...
Nəhayət polkovnik rütbəli zəhmli bir rus
çekisti gəlib üstümüzə
qışqırmağa başladı.
-
Orda-burda yığışıb nə çərənləyirsiniz?
Kimsiniz siz? Atilla, Batı xan, Osmanlı,
Atatürk, İstanbul, Anadolu, Turan-muran... Nə Türkiyə,
nə İstanbul? Yox bir Çanaqqala... Siz
kimsiniz belə? Əbləhlər...
Hər şey aydınlaşır. Rüstəm Rüstəmzadə,
Polşa, qətl hadisəsi indiki halda xaric notlu
prelüddür. Əsas məqsəd bizi
qorxuzmaq, təsir altına salmaq və mümkün qədər
də Vaqifi həbs edib aradan götürməkdir. Vaqif öz ideyaları və cəsurluğu ilə
onlar üçün çoxdan başağrısına
çevrilmişdi.
Bizimlə profilaktik tədbirlər və istintaqa
oxşar prosedurlar uzun çəkmir. Məxsusi otağa
salıb qapını qıfıllayacaq, çıxıb gedəcəkdilər.
Biz taleyimizin necə olacağını
sabahkı rəydən sonra biləcəyik. Hər birimizdən ayrı-ayrılıqda izahat
alanda mən bunu elə beləcə də
anlamışdım. Qəfildən
ağlıma gələni icra etməyi qətiləşdirdim.
Diqqəti mümkün olan qədər Vaqifdən
ayırıb öz üzərimə yönəltmək istəyirdim.
Üstümüzə ictimai yerdə tapança
çıxaran həmin o azərbaycanlı mayora dedim ki, onunla
təklikdə söhbətim var. Başqa otağa keçəndə
mənə tərəf çönüb gülümsəyərək
dedi ki, sən yaxşı oğlana oxşayırsan...
Yaxşı
oğlan ona ilk olaraq sual verdi ki, siz necə
azərbaycanlısınız axı (məlum səbəblərə
görə türk deyə bilməzdim), bir erməninin
sözü ilə üstümüzə silah
çıxartdınız, Bakının mərkəzində
yox yerdən qalmaqal yaratdınız.
O, silahla
davranma məqamına görə səhv etdiyini bilirdi, ancaq
geri də çəkilmirdi.
Sonra da
ultimatum verdim ki, mən bu məsələni DTK-nın rəhbərliyində
çalışan uzaq qohumum "filankəsova"
çatdıracağam, onda görək necə olacaq...
Vəssalam!
Bizi çoxdan izləyənlər, onsuz da harada
doğulduğumuzu, ailə tərkibimizi, ətrafımızı
öyrənmişdilər. İndi mənim
qəfil həmin böyük vəzifə sahibinin
adını çəkinmədən söyləməyim,
Abdullayev soyadlı bu DTK mayorunu əməllicə
çaşdırmışdı.
Gedib kimə
nə dedi, haradan nə soruşdu, nə fikirləşdisə,
ayrı bir əhvalla qayıtdı. Belə söylədi ki,
guya məhz mənim zəmanətimlə sabah
saat 10:00-da yenidən buraya gəlmək şərti ilə
bizi evə buraxırlar.
Səhər deyilən vaxtda dördümüz də
giriş qapısına yaxınlaşdıq. "Vaxtyor" əlindəki
vərəqə baxaraq "Əhmədov keçsin,
qalanları gözləsin", - dedi.
"Canım
Türkiyə, canım İstanbul" pıçıltıları
ilə qapıdan içəri addımladım...
İçəridə mənə bildirdilər ki, sən
yalan danışıb o şəxsin adını çəkmisən. Razılaşmayıb dedim
ki, düz söyləmişəm, uzaq qohumuq və məni də
yaxşı tanıyır. Mən onsuz da gecəykən məktub
yazıb yaxın bir adamıma çatdırmışdım
ki, başıma bir iş gələrsə, hər-halda o vəzifəli
həmyerlimizə kimsə bu əhvalatı bildirsin. Məni tanısa da, tanımasa da.
Sonra mənə "başa salırlar" ki, bax biz o
şəxsə görə yox, sadəcə siz gənclərə
yazığımız gəldiyinə görə
buraxırıq bu dəfə. Özü də şərtlə.
Gedin və bir də belə axmaq hərəkətlər
etməyin. Unutmayın ki, indiyədək nə
danışmısınızsa, hamısı gizli cihazlarla
yazılıbdır.
Vaqifə toxunmasınlar deyə dillənə bilmirdim, nə
deyirdilər susub "razılaşırdım". Üzlərinə
deyə bilmirdim ki, biz azərbaycanlılar SSRİ vətəndaşı
olsaq da, milliyyətcə türkük. Qardaş,
qohum xalqların bir-birinə sevgisini hansı qanunlarla
yasaqlayırsınız? Bəs onda nəyə
görə slavyan xalqlarının qardaşlığı həmişə
tərənnüm olunur, dünyaya nümunə göstərilir?
Bu nə zəmanədir, Türkiyənin
adını çəkməyə də nəzarət
edirsiniz?
Deyə bilmirdim. Çünki oradakıların çoxu
ruslar, ermənilər və bir sıra etniklər idi ki,
Türkiyə, İstanbul... sözləri onlarda qıcıq
yaradırdı.
Məsələ burasındadır ki, bəzi həmvətənlərimiz
də ideologiyanın bu bəsit və tərsinə fitinə
gedir, Türkiyəyə olmayan yerdən düşmən
gözü ilə baxırdılar. Belə olmasaydı, Rusiya və ya
Ukrayna komandaları ilə təsadüfən üz-üzə
gələn Türkiyənin futbol klubları, bir də
gördün yaxşı oynayıb rəqib qapısına qol
vurardısa, mənim azərbaycanlı qardaşlarım
slavyanlara qoşulub Mətini, Oktayı, Tanju Çolakı...
fitə basıb söyməzdilər. Belə olmasaydı, Azərbaycan
kinoteatrlarında da nümayiş etdirilən "Eqerin
ulduzları" tipli filmlərə baxarkən Osmanlı
döyüşçülərini "qırıp
çatan" hansısa macar, bolqar, rumun "qəhrəmanlarını"
ayaq üstə alqışlayıb, "düşmənə
ölüm" deyə qışqırmazdılar.
Qəribədir ki, o vaxtlar Türkiyə və
türkçülük ideyalarını
yaydığımıza, türklüyümüzü
qabarıq göstərdiyimizə görə bizə hələ
ətrafımızdakıların bir çoxunun bəlkə
də düşmən gözü ilə baxması, bəzilərinin
də başımıza ağıl qoyması sonralar çox
tez unuduldu. Onların bir çoxu özlərini elə
apardılar ki, sanki dünyaya İstanbulda göz
açıb, ömürləri boyu
türkçülüyü təbliğ ediblər. Mənim
tanıdıqlarım arasında çoxdur bu cür Roma
Papasından da üstün katoliklər...
Nə isə. Məni həmin şərtlərlə buraxır və bildirirlər ki, həmişə nəzrətdə olacaqsınız. Çöldə görüşüb müvəqqəti ayrılırıq. Vaqiflə mən "Baksovet"dən "26-lara" getməliyik. Eskalatorla aşağı düşürük. Qarşı eskalatorla yuxarı qalxanların içərisində bir dəstə rusu Vaqif göydə tutur, üzü gülür. Bərabərləşməyə üç-dörd metr qalmış o, üzünü ruslara tərəf çevirərək var gücü ilə qışqırır: "Siz heç bilirsiniz mən kiməm? Mən Çingizxanın nəvəsi Batıxanam!"
Yuxarı qalxan sərnişinlərin gözləri bərələ qalmışdı belə bir "tanışlığa".
Düşüb platformaya keçərkən Vaqif sanki hələ də "Sonuncu dənizə doğru" çapdığı atın belində idi. Heç kim o atı görməsə də Vaqifin səsini hamı eşidirdi. Bu dəfə o İstiqlal marşını oxuyaraq ətrafdakıları heyrətləndirirdi...
Vaqif Cəbrayılzadə üçün nə şərt, nə qadağa, nə qorxu...
İstanbulda dəniz sahilində durub bütün bunları düşündükcə bir az rahatlanıram. Nə olub olub. Kim cəfasını, kim səfasını çəkib, nələr nələrə qarışıb, Allah özü bilən məsləhətdir. Mənim Azərbaycan adlı doğma, müstəqil və əbədi vətənim var. Və elə Azərbaycanım qədər bağlandığım doğma Türkiyəm və İstanbulum var. Qoynunda ola-ola yenə də həsrətini çəkdiyim İstanbulum...
...Söhbətimizə ara verərkən, düşünürəm bu dəfə də şeirsiz mümkün deyil...
...Bu adamlar, Dino,
əllərində işıq parçaları,
bu
qaranlıqda, Dino,
bu
adamlar hara gedir?
Sən də,
mən də, Dino,
onların arasındayıq,
biz də,
biz də, Dino,
gördük açıq mavini!
(davamı olacaq)
MƏZAHİR
ƏHMƏDOĞLU
ədalət.-2014.-12 iyul.-S.8.