"Ən yaxşı günlərim
poeziya kimidi"
Adil Cəmilin
fikrincə, elə yazı var şeir bələyində, eləsi
də var ki, nəsr bələyində doğulur
"Heca
vəznindən imtinamız ədəbiyyata yaxşı
heç nə vəd eləmir"
Adil Cəmil
"Ədəbiyyat qəzeti"nin
baş redaktor müavini vəzifəsinə yeni təyin olunsa
da ədəbiyyat aləmində özünü çoxdan
sübut edib. Şair, tərcüməçi,
tədqiqatçı-alim, naşir kimi yaxşı tanınan
həmsöhbətim aradabir hekayələr də yazır.
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin təsis etdiyi
"Qızıl Kəlmə" mükafatını qazanan,
TÜRKSOYun xüsusi medalına layiq görülən Adil bəy
yad sözlərin leksikonumuzu işğal etməsi ilə
barışmır. Efirimizin yad səslərlə çirklənməsindən
narahatlığını gizlətmir.
Payızda
60 illik yubileyini qeyd etməyə hazırlaşan Adil Cəmil
özünü bu yaşda hiss etmədiyini, ruhunun 30-35
yaşlarında olduğunu deyir.
Bu müsahibəni dostumuzun yubileyinə
hazırlığın startı kimi də başa
düşmək olar.
- Adil bəy,
Yazıçılar Birliyinin sonuncu qurultayından bir ay
ötməsinə baxmayaraq, tədbir ətrafında
müzakirə, söz-söhbət, mübahisə bitmir. Qurultayda harda oturmuşdunuz?
- Ön cərgədən
bir az arxada, yəni orta sırada. Orta yaş nəslinə mənsub olduğuma görə,
rəsmi tədbirlərdə həmişə orta cərgələri
seçirəm.
-
Oturduğunuz orta cərgədən qurultay necə
görünürdü?
-
Sözün açığı, daha çox yuxarıya
baxırdım.
- Sədarətə
tərəf?
- Yox,
lojada oturanlara. Qurultay bitənə qədər
onlara baxdım və heç birini tanımadım. Qurultay nümayəndələri, dəvət olunan
qonaqlar aşağıda əyləşmişdilər,
lojadakılar yəqin dəvətnaməsiz gələnlər
olub. Ən qəribəsi də odur ki,
qurultayımıza seçilən nümayəndələrin
bir çoxunu tanımadım. Hələ bunlar üzvlər
arasından seçilənlərdi, indi gör
Yazıçılar Birliyinin tanımadığım nə qədər
üzvü var...
- Sonuncu
qurultaydan öncə "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
necə deyərlər, islahatlar aparıldı. Yazıçılar
Birliyinin də, elə redaksiya kollektivinin də canı tənqidlərdən,
tənələrdən qurtuldu. Uzun illər
bu redaksiyada çalışan insan kimi dəyişikliyə
münasibətiniz necədir?
- 80
yaşlı "Ədəbiyyat qəzeti"nə ədəbiyyat
adamları həmişə özlərinin bir nömrəli mətbuat
orqanı kimi yanaşıblar. Bu cür
yanaşma təbii ki, qəzetin də məsuliyyətini
artırıb. Bir müddət qəzetimiz
ondan tələb olunanı tam şəkildə verə bilməyib,
bunun da müxtəlif səbəbləri olub. Bu barədə geniş danışmaq istəmirəm,
çünki bunu etik cəhətdən doğru saymıram.
Nahaq deməyiblər ki, baş redaktor qəzetin
simasıdı. Ayaz Vəfalı baş
redaktor kimi öz işinə ciddi yanaşırdı, lakin
onun qəzetçilik baxışı, duyumu tam fərqli idi,
ona görə də qəzetimiz daha çox rəsmi nəşrlərə
oxşayırdı. Bayaq dediyim kimi, ədəbiyyat
adamları isə bu qəzetdən daha çox ədəbiyyatla
bağlı yazılar gözləyirdilər.
Elçin Hüseynbəyli baş redaktor təyin edilən
ilk gündən kollektivlə bu barədə müzakirə
apardı, görmək istədiyi işlərdən
danışdı. Əməkdaşlarımız da öz təkliflərini
verdilər. "Ədəbiyyat qəzeti"nin forma və məzmun baxımından dəyişməsi
üçün birlikdə işlər görürük. Qəzetin redaksiya heyəti də yenilənib, həqiqəti
demək lazımdı, əvvəlki heyət simvolik xarakter
daşıyırdı. Biz bundan sonra
redaksiya heyətinin yeni üzvləri ilə müntəzəm
görüşüb fikir mübadiləsi aparmağı
düşünürük. İnanırıq
ki, Aqil Abbas da daxil olmaqla yeni redaksiya heyəti üzvləri qəzeti
daha oxunaqlı etmək üçün maraqlı təkliflər
verəcəklər.
- Baş
redaktor Elçin Hüseynbəyli yazıçı-dramaturq
olduğuna görə deyəsən hamınızı öz
təsirinə salıb, artıq Adil Cəmil də hekayə
yazır...
- Əgər qəzetimizin ötən sayında dərc
olunmuş hekayəmi nəzərdə tutub bu fikrə gəlmisənsə,
məsələ sənin fikirləşdiyin dərəcədə
də deyil. Mən
o hekayəni bir neçə il öncə
yazmışam. Arada yazıçılıq
etdiyim günlər olub, hekayə və novellalar
yazmışam, sadəcə onları dərhal dərc etməyə
can atmamışam, çünki yazdıqlarıma məsuliyyətlə
yanaşmışam. Əvvəllər
düşünürdüm ki, görkəmli
yazıçılarımızın yanında mənim hekayə
çap etdirməyim yaxşı alınmaz. İllər keçəndən sonra gördüm məndə
olan məsuliyyət onlarda olmadığından
yazdıqlarımı çapa verə bilərəm.
Amma əslində, mənim üçün janr məsələsi
o qədər də önəmli deyil. Şeir də
yazıram, elmi məqalə də, dastan da, roman da tərcümə
edirəm, publisistika ilə də məşğul oluram,
lazım gələndə reportaj da hazırlayıram. Mənim fikrimcə, elə yazı var, nəsr bələyində,
eləsi də var ki, şeir bələyində doğulur.
-
"Ədəbiyyat qəzeti"nin
baş redaktor müavini təyin olunmazdan öncə 12 il bu qəzetdə
poeziya və nəsr şöbəsinin müdiri olmusuz, ondan
12 il əvvəl isə "Yazıçı" nəşriyyatında
çalışmısınız. Poeziyamızın dərd-sərini
yaxşı bilərsiniz...
-
Poeziyamızın bugünkü ümumi mənzərəsi mənim
heç xoşuma gəlmir. Qərbə tərəf
inteqrasiya etməklə, yad təmayülləri istinad nöqtəsi
seçməklə əslində biz heç nə
qazanmamışıq, əksinə, çaşıb
qalmışıq. İndi əlinə qələm
alanlar, özünə şair deyənlər essevari nəsə
yazırlar, adını da qoyurlar şeir... Oxuyanda
da heç nə başa düşmək olmur, çünki
belə yazı-pozuya mənsur şeir də demək
mümkün deyil. Soruşanda deyirlər sərbəst
şeirdi. Daha bilmirlər ki, sərbəst şeir
poeziyada üç vəzndən biridi, onun da bir ritmi, daxili
qafiyə sistemi var. Milli şeir kökündən, xüsusi
ilə hecadan ayrı düşməyimiz, bu vəznin öləziməyə
doğru getməsi ədəbiyyata yaxşı heç nə
vəd eləmir. Mən heç kimi məcbur eləmirəm
ki, klassiklərimiz kimi əruz vəznində yazsın, lakin
heca bizə ən doğma vəzndi, bundan tamam imtina doğru
yol deyil. Bu gün Türkiyədə də
eyni meyllər görünür, mən qardaş ölkədə
keçirilən beynəlxalq şeir festivallarında tez-tez
iştirak edirəm. Çıxırlar
mikrofon önünə, guya şeir oxuyurlar, amma görürsən
ki, elə-belə özləri üçün söhbət
edirlər.
- Bəlkə
məsələyə bir qədər konservativ
yanaşırsız. Ətrafımızda baş verən
bütün bu dəyişiklər, yeniliklər poeziyadan da yan
keçə bilməz axı...
- Mən
yeniliyin əleyhinə deyiləm, amma məsələyə
başqa yöndən də yanaşmaq olar. Götürək
elə Ramiz Rövşənin
yaradıcılığını, Ramiz bəy belə deyək
də, köhnə ülgülərdə nə qədər
yeni sözlər, fikirlər deyir. Bizim
köhnə dediyimiz qəlibin özündə yeniliklər
etmək üçün yetərincə imkan var. İndi kimsə
ya istedadsızlıqdan, ya da tənbəllikdən bu yenilikləri
axtarmaq istəməyib adını sərbəst şeir qoyub
nəsə yazırsa bunun poeziyaya dəxli yoxdu. Poeziyanın nəsrdən fərqi onun ritmik
olmasındadı, sənin şeirində də ritm yoxdusa, buna
necə poeziya nümunəsi demək olar?
- Forma məsələsini
bir kənara qoyub bəlkə məzmundan danışaq...
- Məzmunda
da ürək açan bir şey yoxdu, şeirimizin leksikonu əcnəbi
sözlərlə doludu. Bir zamanlar dilimizi ərəb, fars sözlərindən təmizləməklə
məşğul idik, indi də ingilislərdən qurtara
bilmirik. Təəssüf ki, elə jurnalistikada
da belədi. Guya ortaq türk dili yaratmaq istəyirik,
amma bəzi qəzetlər elə dildə yazır, televiziyalar
elə dildə danışır ki, nə o türk başa
düşür, nə bu türk. Efirimiz
çirkli və yad səslərlə doludu. Bu millət telefonda səninlə bir səslə
danışır, efirdə tamam başqa səslə.
- Nakəsi
obada saxlamazdılar,
Namərdi
öləndə ağlamazdılar -
yazan
Adil Cəmildən soruşmaq istəyirəm, niyə indi bu
cür adamlar bəzən daha hörmətli sayılır, məclislərin
yuxarı başına çəkilir?
-
Çünki indi hər yerdə ağıllı insanlara
qorxulu silah kimi baxmağa başlayıblar. Şeirlərimin
birində yazmışam ki,
Vurdular, böldülər, cəmi tapdılar.
Çarəni tapdılar, çəmi tapdılar.
Axtarıb
ağıldan kəmi tapdılar,
Ağıllı adamlar qıraqda qaldı.
Görünür biz təkcə ərazilərimizi yox, bir çox mənəvi dəyərlərimizi də itirdik. Şəxsən mənim Kəlbəcərdə gördüyüm həmin o həqiqətlər, dəyərlər indi yoxdu. İnsanlarımız təkcə obalarını, ev-eşiklərini deyil, mənəviyyat mühitini, ünsiyyət şəbəkəsini itirdilər. Təbii ki, biz öz torpaqlarımıza qayıdacağıq, lakin həmin o mühiti bərpa etmək çətin olacaq. Məmməd Aslan çox gözəl deyib
O Kəlbəcər qayıtmaz,
Qayıtsa yüz Kəlbəcər.
- Payızda inşallah, 60 yaşınız tamam olur. Ömrünüz nəsrə oxşayır, yoxsa poeziyaya?
- Nasir qardaşlarım incisə də, deyim ki, ümumiyyətlə götürəndə ömür özü nəsrə oxşayır. Amma ən yaxşı günlərimi sayanda ömrümü poeziyaya oxşadıram.
60 yaşla bağlı isə onu deyim ki, insan özünü neçə yaşda hiss edirsə, elə o yaşdadı. Səmimi deyim ki, ruhum 30-35 yaşındadı.
- Bu gün Braziliyada keçirilən futbol üzrə Dünya Çempionatında baş verənlər gündəmi zəbt edib. Meydan sahiblərinin üzləşdiyi faciədən yəqin ki, xəbəriniz var. Deyirlər ki, sözdən böyük təsəlli yoxdu, ağır məğlubiyyətlə üzləşən braziliyalılara necə təsəlli vermək olar?
- Bu bir daha sübut etdi ki, həqiqətən də dünyada sözdən böyük təsəlli yoxdu. Hətta top da Braziliya yığmasına və onun azarkeşlərinə təsəlli ola bilmədi, çarə yenə sözə qaldı.
Uşaq vaxtımda futbola böyük marağım var idi, pis də oynamırdım. Məktəbin 6 və ya 7-ci sinifində oxuyanda qıçımı qırdılar, həmin hadisədən sonra futbola nifrət etməyə başladım.
- Yaxşı ki, o zaman gələcək şairin qolu qırılmayıb, yoxsa futbola daha çox nifrət edəcəkdiniz.
- Bu hesabla mən də yaxşı qurtarmışam, futbol da...
Etibar
CƏBRAYILOĞLU
ədalət.-2014.-12 iyul.-S.10.