Təəssüf dolu şair məhəbbəti
Ədəbiyyatda
ilk alddımlarını otuz il əvvəl atsa da, oxucuları
ilə ilk görüşünə (kitab baxımından)
otuz il gec gəlməli olan Kamal Alışoğlunun
bütün yaradıcılığı, ilk növbədə
poeziyası səmimi, tə-bii və həyatın özü
qədər mürəkkəb ziddiyyətli, qəribə və
təsirlidir. Bütün yaradıcılığı boyu,
yad, süni, saxta, zahiri--aldadıcı təmtəraqdan,
göz qamaşdırıcı, qulaq oxşayan pafosdan uzaq olan
şair dərindən bələd olduğu, qəlbən
yaşadığı və poetik həqiqətə
çevirə bildiyinə əmin olduğu mövzu-ları
oxucusuna təqdim eləyir, burada ilk sevgi hisslərindən
uçunmaq dərəcəsinə gələn gənc
qızın ürək çırpıntıları,
dünya görmüş ağbirçək nənələrin
müdrik--məhdud fikirləri, dünyanın
qaçılmaz təhlükələrlə üzbəüz
qalmasından yaşanan şair narahatlığı bir-birini əvəz
etdikcə, həyatda olduğu kimi sənətdə də
böyük iddialara, diqqət mərkəzində olmağa
laqeyd normal insanın təbii, həyati, əlvan və bəşəri
hissləri oxucunu uzun müddət öz təsir dairəsində
saxlayır.
Bütün
incəliklərinə, nüanslarına kimi nüfuz eləyə
bilmədiyimi boynuma alaraq Kamal Alışoğlu-nun şeirlərində
duyduğum, ondan da çox duymağa
çalışdığım əsas xüsusiyyətlər
onun yaradıcılıq axtarışları
üçün əziyyət çəkmədiyini, daha
doğrusu bu axtarışların sevinclə dolu məmnuniyyət-dən
yarandığını oxucularına deyə bilməsi, bunu
bacarmasıdır.
Ay dərdimi bilən bəndə,
Günah səndə, günah məndə.
Tanrıya dua edəndə
Heç yadına düşürəmmi?--
misralarında
həm şair etirafı, həm məhəbbətin
böyük qüvvə olduğunun--ilk öncə Tanrıya
ünvan-landığından ibarət olmasına əminlik, nəhayət,
həm də obrazlı şəkildə bu münasibətdə
öz iştirakı-na son dərəcə incə, xəfif və
eyni zamanda açıq-aşkar işarə hər birimizi
duyğulandırır.
Qədim
Roma mütəfəkkirlərindən biri--Siseron məhəbbət
haqqında yazır":Məhəbbət--gözəlliyilə
diqqəti cəlb eləyən adamın dostluğuna nail olmaq
cəhdidir". Əlbəttə, bu ali hiss haqqında sonsuz
sayda fikirlər, düşüncələr, qənaətlər
içərisində bizim diqqətimizi çəkən məsələlərdən
biri budur ki, bütün digər nəcib hisslər kimi məhəbbət
üçün də ilk qığılcım,
"eklektrik" --cərəyan xarici görkəmdən
başlayır və bu mənada Tanrının
yaratdığı ən ali varlıq içərisində bəşəriyyətin
"gözəl yarısı" haqqında, ümumiyyətlə
gözəl, müsbət, nəcib fikirlərə münasibətin
özündə də bütün dövrlər şairlərin,
filosofların, rəssamların duyğu-düşüncələri
əsas sayılıb.
Kamal
Alışoğlu:
Allahım,
ol başım üstə,
Bu sirri mən aça bilim.
Ya
yanına gəlim sənin,
Ya da səndən
qaça bilim, --
deyəndə
çox çətin, doğrudan da çoxlarının
"başını itirdiyi" məhəbbət səhrasında,
burulğanında, dolanbaclarında yeganə ümidinin Allah
olduğunu və indiyə kimi açılması heç kəsə
müyəssər ol-mayan bu sirlər içərisində qəribə
dilemma ilə bütün narahatlığını dolğun
poetik lövhə ilə ifadə eləyir. Burada
ciddi maraq doğuran cəhətlərdən biri də budur ki,
şair heç bir bədii həll (əslində bu təbii
ki, mümkün deyil), nəticə yaxud resept təklif eləmir,
Tanrıya narahat şair qəlbinin dö-yüntüləri təqdim
edilir ki, poeziyada bu çox normal və bəs qədər qiymətli
bədii xüsusiyyət kimi sayılır.
Əlbəttə,
erkən ata-ana itkisi, doğma yerlərin düşmən
tapdağı altında qalması, Vətənin sayseçmə
oğullarının şəhid olması, bütün
dünyada bugünə qədər davam eləyən
qeyri-obyektivlik, beynəl-xalq qərar və qətnamələrə
etinasızlıq və s. bu kimi neqativ hallar hər bir vətəndaş
kimi yaradıcı şəxsləri də narahat eləyir, bəzən
hətta onları ciddi şəkildə sarsıdır da,
ancaq sənət, bədii yaradıcı-lıq
özünün qayəsi, missiyası etibarı ilə hər
cür adilikdən, ya məhəlli, ya qlobal mənada - fərqi
yoxdur, məişət məsələlərindən ucada
dayanmalıdır, bu mənada min illərdən bu yana şərəfli
yol gələn poeziyada milli-məhəlli hisslərin bədii
ifadəsi həmişə ötəri, epizodik xarakter
almış və heç bir sənətkarın yaradıcılığının
mahiyyətini göstərməmişdir, yeri gəlmişkən,
doğma Vətənimiz haqqında Kamalın şeirlərinin
birində işlətdiyi "Daşı gül bitirən Azərbaycanım"
misrasını onun vətənpərvər şair
mövqeyinin nəticəsi kimi qəbul eləsək də,
geniş mənada şairin potensial poetik imkanlarından xeyli
aşağıda (həm çox işləndiyinə, həm
də bir qayda olaraq Azərbaycanla bağlı tutarlı
dolğun metaforalar tapmaqda çətinlik çəkən əksər
şairləri xatırlatdığına görə) olan kimi
qə-bul eləyirik.
Şairin bir Vətəni var-Yer kürəsi, bunu qətiyyən
unutmaq olmaz və bütün həqiqi şairlər tarix bo-yu
bəşəri problemləri təkcə adlarla milliləşdirməklə
yaxud həmin problemlərin qaynaqlarını gös-tərmək
məqsədilə onlara ad verməklə kifayətləniblər. Qərbdə də, Şərqdə
də, Hindistanda da, Çində də, İrlandiyada da Yer
üzünün bütün vətəndaşları
üçün maraqlı olan mövzular, əsərlər,
qəhrəmanlar əsrlərlə yaşaya biliblər,
doğrudur nümunə daha çox epik təsirli oldu ancaq
insan hisslərinin, məhəbbət, nifrət, dostluq, sədaqət,
ləyaqət və s. də heç vaxt coğrafi sərhəd
tanıma-yıb və bu fikirlərlə heç kim yeni
fövqəladə kəşf iddiasında deyil. Bu sırada Kamalın Araz çayına
"bulanıq göz yaşı" kimi məna verməsi
poetik-obrazlı ifadə kimi maraqlıdır. Hafiz Rüstəmin poe-ziyanı "Allaha daha
yaxın, daha məhrəm" sayması da ümumiyyətlə
anlaşılan və qəbulediləndir, əlbəttə
nisbiliyi, şərtiliyi və mütləq həqiqətdən
uzaqlığını qəbul eləməklə. Təsadüfi
deyil ki, Ka-mal əsl şairlər haqqında
Dünya
özü boyda qızıla dönsə,
Nə nəzər
yetirər, nə ummaz onlar - deyir
(yeri gəlmişkən bütün mənalarda
"nə umar" olmalı idi.)
Əbülfət
Mədətoğlunun 10 iyun 2011-ci il tarixli "Ədalət"
qəzetində "Sən adlı ünvan" kitabına
oxucu məktubundakı maraqlı qənaətlə
razılaşmamaq olmur: "...müəllif oxucuya təkcə
meydan oxumur ismarıc vermir, həm də
özü-özünə bir mövqe qazanır və bu
nöqtədə durub kimliyini tə-bii ki, poetik kimliyini bəyan
edir". Əlbəttə, Fellininin "mən
balıqların həyatından belə film çək-səm,
bilin ki, mənim həyatımdır" sözlərində
zəngin təcrübə, həyat həqiqətlərindən
başqa həm də sənətkar deyimi çox diqqətəlayiqdir
və şairin bütün şeirlərində, həqiqətən
də öz "poetik kim-liyini bəyan" etməsi təbii
və bədii qanunauyğunluqdur. Müəllif
Kamal Alışoğlunun şeirlərində torpağa, yurda
bağlılıq, sevgidə dürüstlük, xüsusilə
hər bir məqama bütöv şəkildə yanaşmanın
üstünlük təşkil etdiyini deyərkən də
konkret misallara, bədii nümunələrə əsaslanır.
Zəngin
mənəviyyatlı adamın bəlkə də heç vaxt
heç kimə bildirmədiyi etiraflar son dərəcə səmi-mi
təsir bağışlayır:
Çox
arzum varıdı bu yaşa qədər,
Çoxunun başımda qalıbdır adı.
Ən əziz,
ən doğma sirdaşa qədər
Qalx deyib əlimdən tutan olmadı.
Kamal
Alışoğlunun kitabında ən maraqlı və təsirli
şeirlərindən biri "Daha layla çalma mənə"dir.
Bədii cəhətdən xeyli dərəcədə kamil
yüksək emosional hisslərlə zəngin misralar Məmməd
Ara-zın "Məndən ötdü..." Nəriman
Həsənzadənin janr etibarı ilə tam fərqli olsa da,
"Nabat xalanın çörəyi" əsərlərini
xatırladır. Şair tez-tez söz haqqında,
sözün tutumu, qiyməti, sözə bələdlik, mə-suliyyət
hissilə bağlı poetik fikirlərini oxucular ilə
bölüşməkdən çəkinmir, bəzən bu
fikirlərdəki narahatlıq, nigaranlıq o qədər
güclü verilir ki, uzun müddət yadda qalır:
Bəlkə
öz evində sözü keçməyən
Sözün
qüdrətindən dərs deyir bizə!?
Ümumiyyətlə
yaradıcı adamın mətbəxinə ciddi nəzər
yetirdikdə ən çox diqqəti çəkən
üslub, bir də poetika olur, bütün məqamlarda
şeirlər lirizmilə diqqət mərkəzindədir -
"İliada" da Troya ha-sarı üstündə
görünən Yelenanın bütün
döyüşçüləri "tərk-silah" eləməsi
davanın bir anlıq da olsa, dayanması kimi (istər-istəməz
məşhur "məğlub yunanlar qarşısında əsir
düşmüş romalılar"ı
xatır-layırıq).
Və şeirdə misraların, bəndlərin tutumu,
yükü, çəkisi, əlbəttə şairin sənətkarlığı
ilə düz mütənasib olur. Fikir, deyim tərzi,
ifadənin bədii dəyəri özünə uyğun
axıcı, ya da sərt-bərk, yonulmamış söz-kərpiclər
vasitəsilə hörülən poetik qalanın bəzən
yarıqaranlıq, bəzənsə hətta qapı-pəncərəsiz
zülmət dəhlizlərində ya sevən ürəyin ya
da dəli küləklərin dolaşdığı məkan-obraz
kimi oxucu-nun marağına səbəb olur. İncəsənətin bütün növləri
içərisində özünün fövqəladə
Olimp panteo-nu ilə seçilən poeziya həm də bir daha
qeyd eləyirik ki, yalnız tanrı ilə müqayisə oluna
bilər.
Şeirlərinin
birində xalqımız haqqında
Ona
zülm edəni, nifrət edəni
Bu qədər
sevərmiş alqışlayırmış, -
deyərkən oxucu ilk öncə peyğəmbər salavatullahın məşhur
"yamanlığa yaxşılıqla cavab vermək" hədisini
xatırlayır.
Kamal Alışoğlunun kitabında yer almış ən səmimi şeirləri içərisində "Bir gözəl görüşə çağırdı məni" diqqəti daha çox çəkir. Burada həm təsirli lirizm, həm də əyani epik lövhələr üzvi vəhdət təşkil etməklə şairin bədii imkanlarını bir daha oxucuya xatırladır, ən intim məsələlər barədə oxucu ilə yüksək etik səviyyədə obrazlı söhbətlər aparmaq üçün real poetik imkanın hüdudsuzlu-ğu hər birimizdə aydınca qənaətə çevrilir:
Sakitcə uzandı arxası üstə,
Düşdü yanağına ayın şöləsi
Yuxulu döşlərin oyadanda mən,
Axdı göz yaşları, titrədi səsi.
Şeir müəyyən mənada Abbas Abdullanın uzun illər əvvəl yazdığı "Göy üzünə yazılmış şeirlər" silsiləsini xatırladır, ancaq ədalət naminə hökmən qeyd eləmək lazımdır ki, burada düşündüyü-müz cüzi oxşarlıq olsa-olsa intuitiv, təbii və insanların bir-birinə oxşadıqları qədər də fərqli ol-duqları sayaqdır.
Məhəbbət şeirlərində bir qayda olaraq "zəng vur" deyilir, "mən zəng vurdum" yox, yəqin əsas səbəb ondan ibarətdir ki, qarşı tərəf üçün uyğun əlverişli və təhlükəsiz məqamı hövsələ ilə göz-ləmək tələb olunur, ancaq uzun zaman gözləməyin nə qədər çətin, ağrılı bəzən dözülməz oldu-ğunu oxuculara çatdırmaq asan deyil. Əvvəllər sevənlərin münasibətləri daha çox məktublarla aşkar olunurdusa (R.Rövşən "Köhnə məktublar") son onilliklərdə artıq zənglər SMS-lər bu mə-sələni daha operativ şəkildə optimal müddətdə həll eləmək iqtidarındadır.
Zəng elə, sinəmə su çiləyəsən,
Zəng elə, içimdə çiçəkləyəsən.
Zəng elə, ruhumu silkələyəsən,
Yaman darıxmışam, zəng elə mənə.
Həyat, onunla birlikdə poeziya da yaşayır, davam eləyir və bu həyatın çətin yollarında (tapdan-mış ifadəni qəsdən işlədirən-hamının yazısında olur) möhkəm, mətin addımlarla, poeziyanın çox-ları üçün keçilməz görünən sıx, qaranlıq cəngəlliklərində inamla yalnız irəli-ədəbi üfüqlərə doğ-ru yol alan, ciddi səmimi, təbii hissləri həmişə qiymətləndirən və əsas sayan Kamal Alışoğluya yeni, daha böyük uğurlar arzulayırıq.
Vaqif Əjdəroğlu
Ədalət.-2014.-12 iyul.-S.13.