BULUDMU OLUM, YOXSA Kİ, GƏMİ?
(əvvəli 21, 28 iyun, 5 və 12 iyul
tarixli saylarımızda)
...
İstanbulda dəniz sahilində durub bütün bunları
düşündükcə bir az
rahatlanıram. Nə olub olub, kim cəfasını,
kim səfasını çəkib, nələr nələrə
qarışıb, Allah özü bilən məsləhətdir.
Mənim Azərbaycan adlı doğma, müstəqil və əbədi
Vətənim var. Və elə Azərbaycanım qədər
bağlandığım doğma Türkiyəm və
İstanbulum var. Qoynunda ola-ola yenə də həsrətini
çəkdiyim İstanbulum...
Nədən belədir? Nəyə görə
bu insanları, bu gəmiləri, bu martıları bir xəyal
kimi hiss edirəm Boğaziçində? Durduğum yerdəcə
bu sahillərin bir xəyal olmasını, ya bəlkə də
mənim indi burada deyil, keçmişlərdə
qaldığımı hansı zalım həsrət
düzüb qoşub ki?.. Bu
nə sirdir, Tanrım, bu nə şirin ölümdür?
Həm yoxam, həm də varam, bəs nə
çatmır, İlahi?
İndi bu gözəl, bu möcüzə sahildə
durub hara baxıram, nəyin həsrətini çəkirəm
ki? Yenə də keçmişləri, olub-keçənləri
düşünürəm. Bəs məni kim addadar bu xəyallardan? Yenə
bu səssiz harayıma o böyük insan, mavi gözlü div
çatır. Və onun sular kimi ləpələnən
bənzərsiz səsini eşidirəm
pırıl-pırıl...
Dənizin
üstündə ala bulud,
üzündə gümüş gəmi,
içində sarı balıq,
dibində mavi yosun.
Sahildə
bir çılpaq adam
durub
düşünür:
Buludmu
olum,
gəmimi
yoxsa?
Balıqmı
olum,
yosunmu
yoxsa?
Nə o, nə o, nə o.
Dəniz
olmalı, oğlum,
Buluduyla,
gəmisiylə, balığıyla,
yosunuyla!
Belə dahiyanə doğmalığın
sığalına həsrət də öz sirli pərdəsini
çəkib gedər bu yerlərdən. Həm də
düşüncələrimdən, qarışıq xəyallarımdan...
Sovet
dövrünün Türkiyə və İstanbul həsrətindən
əvvəlki hissələrdə, bir az ətraflı
şəkildə isə dördüncü hissədə
yazıb diqqətə çatdırmışam. Bu sevdanın qarşılığı olaraq
sevincimiz, qürurumuz da olub, acılarımız da. Ancaq heç bir səbəb bizi bu sevdadan uzaqlaşdıra
bilməyib, bu əlçatmaz xəyallar heç zaman adiləşməyib.
Eləcə bizləri öz ovsununda, cazibəsində
çox, ama çox şirin bir nağıla çəkib
aparıb.
...Dinc
dayanmırdıq ki. Bir də görürdün
Türkiyədən gələn incəsənət
adamları ilə görüşüb söhbətlər
edir, tanışlıq, münasibət quraraq gələcək
məqsədlərimiz üçün
üstüörtülü də olsa "nəfəslik"
açırdıq. Əlimizə keçən
Türkiyə çaplı kitabları, qəzet kəsiklərini,
fotoları, musiqi lentlərini gəncliyin işıqlı dəstələrində,
türk sevdalıları arasında paylaşırdıq.
Görürsünüzmü, daha 20-25 ildən
çoxdur ki, "pantürkist" ifadəsi yazı və
danışıqdan tamam götürülərək
unudulmuşdur. Bir vaxtlar isə rejimin əcaib
siyasəti türk sevdalısını "pantürkist"
adlandırıb boğmağa çalışırdı.
Tam bir rəzalət və siyasi ədəbazlıq! Türk
necə pantürkist ola bilərdi? O vaxtlar
Aqil Abbasla bu mövzuda xeyli söhbətlərimiz olmuşdu. Əlində ən çox türk
"materialı" olan dostlardan biri də Aqil idi. İstedadlı və gənc yazıçı,
çalışdığı "Sovet kəndi"nə
yeni nəfəs gətirən Aqil Abbası da, məsləkdaşlarını
da "pantürkist" adlandırırdılar. Söhbətlərimiz zamanı biz bu cür
tanıtıma həm gülür, həm də daxili bir
qürur hissi ilə yanaşırdıq. Nə
qədər paradoksal görünsə də.
Sonralar Vaqif Cəbrayılzadə ilə Aqil Abbas
ayrıca olaraq bu istiqamətdə çox işlər
gördülər. Bütün bunları indi tam yazmağa
ehtiyac yoxdur. Tanıyanlar və maraqlananlar
onsuz da çox şey bilirlər.
... Düşüncələrim o uzaq illərdən
dönüb geri qayıdır. İstanbulun
Boğaza açılan ən gözəl sahillərindən
birinə. Orda ki mən dayanmışam, ətrafımdan
keçən axın-axın insanlar nə məni
görür, nə də xəyallarımın uzaq sahillərini.
...
İndicə Aqil Abbası və İradə Tuncayı
düşündüm, dünəndən bəri onları
çox özlədim...
Mən bir zamanlar Qara dənizin SSRİ-yə aid olan
sahillərində dayanıb bu tərəflərə saatlarla
baxarkən bir möcüzə arzulamışam. Səbəb və
bənzərlik çox uzaq görünsə də, general
Xludovla bağlı epizod ona görə yaddaşımda bu qədər
uzunömürlü olub. Hətta bir dəfə, 1978-ci
ilin iyul ayında...
Batumi bir şəhər kimi Türkiyə sərhədlərinə
daha yaxındadır. Coğrafiya dərsləri və xəritələr bir yana, bunu hələ uşaq yaşlarımda
babamın söhbətlərindən eşitmişdim. Babam sovet dövründə, özü də Stalin
rejimində ən nadir "peşələrdən" biri
sayılan qaçaqmalçı olub. O, bərə ilə
Türkmənistana, oradan da bələdçilərin köməyi
ilə İrana gedib gəlirmiş. Başqa bir marşrutu isə
Batumda (o, Batumiyə Batum deyirdi) düşərgə salıb
ya Türkiyədən keçirilən malı
qəbul etmək, ya da imkan yaradılanda özü Türkiyədən
lazım olan şeyləri bu tərəfə daşımaqdan
ibarət imiş. Türkiyədən gətirdiyi
dünyaca məşhur Trabzon-Samsun tütününü
Moskvada satırmış. Çox baha qiymətə
satılan bu tütündən bəlkə də Kremldə
oturanlar da istifadə edirmiş. Təbii
ki, Stalinin qəlyanını tüstülədən ətirli
"Zolotoy runo" istisnası ilə.
Babam bu "nadir peşəsinin" sayəsində həddən
artıq varlanıb kənddəki bir çox ac-yalavacları
doyursa da hökumət onun qədrini bilməyib. "Zərbəçi
əməyinin" müqabilində o, yalnız iki dəfə
uzunmüddətli "istirahətə" göndərilib.
Müharibə başlayanda və 19 yaşlı böyük
oğlu vətən uğrunda döyüşə gedəndə,
kişi uzaqlarda, çukçalar yaşayan tərəflərdə
"istirahətdə" imiş və bir lətifədə
deyildiyi kimi, müharibənin başlanmasını ona bildirmədiyinə
görə yaxşı tütünü qiymətləndirən
Kobadan möhkəm inciyibmiş.
Nə isə. Çox axmaq hökumət imiş. İran və Türkiyə kimi ölkələrin sərhədlərini
su yoluna döndərə bilən ibtidai təhsilli bir vətəndaşını
sərhədi pozanda, malları qızıl onluqlara dəyişəndə
deyil, evində oturduğu yerdə tutub həbsxanaya salır, ələ
keçən var-dövlətini "müsadirə" edirlərmiş.
Nə var ki, evində taxt qurub otururmuş.
Müsadirə sözünü parantezlə
yazmağım əbəs yerə deyil. Çünki
evdən çıxan külli miqdarda qızılların
beşdəbir hissəsi hökumətə təhvil
verilirmiş. Məhkəmənin sonunda
bunlar aydınlaşırmış və babam sonrakı taleyi
üçün vəziyyətlə
barışırmış. Əslində hökumətin
ağlı olsaydı, onun "nadir istedadını"
düzgün qiymətləndirərək, həbsxanaya deyil, kəşfiyyata
göndərərdi...
...Babamın
söhbətlərini, qəribə həyat tərzini,
dörd arvad almasını, həbsdən qayıtdıqdan
sonra da hökumətə işləməməsini, yalnız
ovçuluqla dolanmasını unutmamışam. Və eyni
zamanda təvəllüdündən azı 15-16 yaş cavan
görünən 74 yaşlı qıvraq kişini o
qısqaclı dəniz heyvanının "şərəfinə
adlandırılmış" qorxunc xəstəliyin ikicə
ayın içində nə günə qoyduğunu da
unutmamışam. 1974-cü ildə...
Türkiyəyə daha yaxın olmaq üçün ilk
dəfə babamın təsvir etdiyi Batumiyə getmişdim. Bu qədər
yaxınlıqda yamanca darıxdım Batumidə. Sanki Türkiyə daha da uzaqlaşmışdı,
daha əlçatmaz olmuşdu.
Əl çəkmirdim Qara dənizdən. Çünki
o sahillərin suları bu sahillərə də nə vaxtsa gəlib
çıxır deyə düşünürdüm. Növbəti dəfə Soçiyə getdim. Ancaq burada eninə bir dəniz məsafəsi mənə
daha yaxın görünürdü. Mən
Soçidə filmlərdən, fotolardan başqa heç vaxt
görmədiyim Türkiyəni, ayrıca olaraq İstanbulu bir
xəyal kimi də olsa tuta bilirdim. Soçini
heç vaxt görmədiyim İstanbulun bir parçasına
bənzədirdim. Yox, burada türklərin
qədim tarixi, ucsuz-bucaqsız torpaqları, əfsanəvi
döyüş yürüşləri və məhz yenə
də əfsanəvi köçləri kimi faktlar bir elə
rol oynamırdı. Sadəcə bu boyda
Qara dəniz sahillərində axtarıb, axtarıb kiçik
bir İstanbul qurmuşdum xəyal gücümlə.
Babamla mənim dünya görüşüm onsuz da
heç bir istiqamətdə uzlaşa bilməzdi. Ancaq nə qədər
qəribə görünsə də Bakıdan
yığışıb mənimlə babamın dəfninə
gələn səkkiz nəfər, o cümlədən
adını heç vaxt çəkmək istəmədiyim həmin
şəxs - hamımız "pantürkist"
adlanırdıq.
...1978-ci il. İkinci dəfədir ki,
Soçiyə gəlmişəm. Üç gün
"Leninqrad" mehmanxanasında qaldıqdan sonra Qaqarin
küçəsində ev tutub xaricilərə görə
daim nəzarətdə olan, yalnız sovet vətəndaşlarına
tətbiq edilən qeyri-müəyyən məqsədli "mədəni"
yoxlamalar aparılan bu rəsmi yerdən uzaqlaşdım. Kiçik həyəti olan birmərtəbəli evlərin
bir-iki otağı kirayə verilirdi. Pəncərəsi
həyətə baxan otaqda qalırdım. Dənizə, tanışlarla görüşə,
axşamlar restorana gedirdim, bəzən şəhəri piyada
gəzirdim. Dəniz, dağ, meşə, çay,
yaraşıqlı küçələr və binalar... Hər gün azı iki-üç saat dəniz kənarında
tənha dayanıb o biri sahilə - Türkiyə tərəfə
baxmağımın mənasını heç kəs duya bilməzdi.
Heç kəsin ağlına gəlməzdi bu
gənc adamın düşündükləri. Bəlkə xəstəyə, dəliyə
oxşadırdılar, bəlkə melanxolikə, ya bəlkə
də heç görmürdülər onu, görə
bilmirdilər. Bəlkə də Herbert
Uelsin "görünməz adamı" ədəbiyyatdan,
romandan çıxaraq gerçəyə çevrilib? Və
sonda nəyə görə bu adam, bu
"görünməz adam" həsrətini çəkdiyi
yerlərə keçib gedə bilmir? Nəyə
görə Moskva televiziyasının məşhur səhayətçi-jurnalisti
Yuri Senkeviçə acığı tutur. Və deyinir ki, "dünyanın hər yerini"
gəzib dolaşan bu xoşbəxt insan bircə dəfə
Türkiyəyə, İstanbula gedib nəyə görə
ordan bizi salamlamır?
Yox, elə
deyil, sadəcə heç kim bu adamı
başa düşmür, anlamır, tanımır...
O, yenə
də sahildə durub uzaqlara baxır. Bu dənizin, sonra da
Trabzonun, Samsunun... üzərindən keçib İstanbulu
görür, dünyanın mərkəzi bildiyi müqəddəs
şəhərə can atır. Suya
atılıb bir türk gəmisinə çatana qədər
üzmək, üzmək istəyir. Ya da
insan dilini bilən bir delfinlə qucaqlaşıb onu
İstanbula aparmasını arzulayır. Bəlkə
bir balıqçı toruna düşüb ov kimi "xilas
olmaq?" Yox, ən yaxşısı
İxtiyandıra çevrilməkdir. Sonra Qutteraya rast gəlmək,
onu sevmək, sahilə yan aldıqda isə seçim etmək:
Quttera, yoxsa İstanbulun mamırlı bir daş
parçası?
Daş
parçası! Bütün gözəlliklərə, sevgilərə
xəyanət edib də İstanbulu seçmək...
Bu xəyallardan
başım gicəllənib qəfil dənizə düşsəm
əgər...
Kirayə qaldığım evdə tək olanda hərdən
tranzistorumu qurdalayıb TRT-ni ya uzun, ya da qısa dalğalarda
tutub xəbərləri dinləyirəm, türkülərə,
şarkılara qulaq asıram. Qonşuluqda bir erməni
ailəsi qalır. Ər-arvad və iki
uşaq. Yerevandan gəliblər. Hərdən mənimlə salamlaşıb
keçirlər, qonşuyuq axı. Mən
bir neçə dəfə Türkiyəni dinləyərkən
həmin erməni kişini ya evdən çıxan, ya da evə
gələn görəndə tranzistorun səsini
azaltmışdım. Bir dəfə həmin
o erməni ayaq saxlayıb təmiz Azərbaycan dilində
söylədi ki, buna ehtiyac yoxdur, mənim də türk
musiqisindən xoşum gəlir. Sonra biz daha yaxından tanış olduq. Heç demə Sandro Behbudyan
soyadlı bu şəxs nə az, nə
çox, Ermənistan KP Mərkəzi Komitəsində
şöbə müdiri işləyirmiş. Özü
də ideologiya üzrə.
Onu Azərbaycanın yüksək təbəqələrində
tanınan və içilən açıq Yalman konyakına
qonaq etdim.
İçdikdən sonra heyrətə gəldiyini dedi və
gedib iki butulka "Axtamar" gətirib mənə pay verdi, zarafatla əvəzində bircə stəkan
Yalman konyakı istədi. Bu erməni
ziyalısı öz hərəkətləri ilə məni
yaman təəccübləndirmişdi. Konyakımdan
hələ 7-8 butulka qalmışdı. Üç
butulkasını götürüb Sandro müəllimə verəndə
min dillə etiraz etsə də, axırda birini tərəddüdlə
götürüb xeyli təşəkkür etdi. Hətta
Yerevan ünvanını, iş və ev
telefonunu verib məni indidən qonaq çağırdı.
İki gündən sonra onlar heç görüşmədən
(bəlkə də mən evdə olmaram zənniylə),
çıxıb getdilər.
Onda bəs bu jest nəyə görə idi?
Bunu sonralar fikirləşmişəm, o vaxtlar mən belə
bir araşdırıcı lüksə malik deyildim doğrusu.
... Ayaz həkimlə birlikdə gedib Çırağan
tərəflərə çıxmışıq. Arada
məndən ayrılıb uzaqlaşmağını da hiss
etmirəm. Çünki yenə də sahildə
dayanıb keçmişdə qalan o uzaq illəri, əhvalatları
xatırlayıram. Və yenə də sanki harada
olduğumu unudub İstanbulun həsrətini çəkirəm...
1978-ci
ilin noyabr ayında "Başdaşında adın hanı?..." adlı bir məqalə
yazmışdım. Uzun illər heç bir qəzet
və jurnal o məqaləni verə bilmədi. Heç kim sovet senzurası ilə çiling-ağac
oynamaq istəmirdi. Baxmayaraq, burada əsas
mövzu inqilabdan əvvəlki illərə aid idi. Ermənilərin
xəyanəti, türklərin xilaskarlığı... Dərc etmək mümkün olmurdu. O vaxtlar
rayon qəzetlərini senzura birbaşa nəzarətdə
saxlamırdı. Senzuradan kənar yazılar, yəni
müəyyən "qanun pozuntuları" sonradan üzə
çıxırdı və gizlin cəzalar verilirdi. Nəhayət,
1982-ci ildə Göyçayda çıxan "Yeni həyat"
qəzetində redaktorun məzuniyyətdə və yəhudi
millətindən olan veteran redaktor müavininin kəndə
partiya iclasına getdiyi məqamda həmin məqaləni
özüm üstündə durub səhərə
"sağ-salamat" çıxmasını təmin etdim.
Yeni ailə qursam da, heç nədən qorxmurdum, fikirləşirdim
ki, nə olur olsun...
Əvvəllər heç nə baş vermədi. Sonradan isə
gizlin şəkildə bir neçə istiqamətdən bu hərəkətimin
cəzaları ilə "mükafatlandırıldım".
Mən nə yazmışdım axı?
Sonralar
"Ədalət"də dərc olunan və "Uembli arayışı"
kitabında yer alan həmin məqalədən
bəzi hissələri ixtisarla xatırlatmaq istəyirəm. Yəni 1978-ci ildə qələmə
alınmış nostalji bir elegiyanı. Türkiyədə,
İsveçdə, Norveçdə, Hollandiyada, Şimali Kiprdə
və başqa bir neçə ölkələrdə də
kiçik auditoriyalarda oxunub bəyənilən bu
ağrılı məqaləni...
***
"...Bu
dərə, bu yamac, bu da başdaşı. Ardıc
kollarının xoş qoxusundanmı, bir qaya
parçasının mamırındanmı, çiçəklərin
işığından, kəpənəklərin qanad-qanad
azadlığındanmı - öncə inanmazlar, inanmazlar
heç! Ancaq yolu düşən yan keçə bilməz,
çəkər sükutuna, çəkər bu məzar...
... Burdan keçən ayaq saxlar. Dayanıb
bu məzarın önündə tənhalığa
qovuşar. Hərdən-hərdən
canda-qanda oyanan bir kədərlə üz-üzə, nəfəs-nəfəsə
qalar.
Dağlardı,
ağaclardı, göylərdi, bir də tənha məzar... Gündüzlər bu məzarın keşiyini elə
bu dağlar, bu ağaclar, bu sular çəkər.
Göylərin yağışı göz yaşları tək
göyərdər, oyadar qan yaddaşını... Gecələr
ulduzlar qoruyar onu, Ay işığı çəkər
keşiyini, Ay orağı biçər, biçər
yuxularını... Aylı-ulduzlu gecələrdə
bəyaz bir yuxu kimidir bu yerlər. Hərdən-hərdən
bu bəyaz yuxuların telli qovaqları səksənər.
Diksinər, uçunar telli qovaqlar: əlləri diksinər,
gözü diksinər, dodaqlarındakı sözü diksinər
- uzaq-uzaq illərin güllə səsinə. Düşmən
gülləsinin pusqudan uçan səsini, bir ər oğulun
çinar kimi qopmasını, o igidin son şərqisini bizlərdən
çox bu dərə, bu yamac yadda saxlayıb".
"O ağrıları kim unutdurdu bizə? Kim unutdurdu o xəyanətləri? Onda erməni xainlərinin basqınları Şirvanı da bürümüşdü. Tayqulağın tör-töküntüləri bir gün də xilaskar türk əsgərlərinin qorxusundan qaçıb dağlara çıxıblarmış. Şəhərimi topa tuturlarmış. Fatehlər elindən köməyə çatan qardaşlarımız quldurları susduranacan şəhərə, adamlara nə qədər acılar gəlib, nə qədər qan tökülüb. Xainlərin yuvasını dağıtmaq üçün dağlara qalxan xilaskarlar qan qardaşlarının uğrunda neçə-neçə candan keçib şəhidlər veriblər. Onlardan biri də bax, o Əlvan dərəsindəki tənha məzarda uyuyan igiddir.
Biz o məzarı unuda bilərikmi?
Deyirlər bu yerlərdən hələ də güllə, mərmi gilizləri tapılır. Deyirlər o türk oğlunun ruhu bu dağları gəzib dolaşmaqdadır. Deyirlər bu məzarın başdaşına üz tutub gecələr bir qurd ulayır..."
"Uca-uca duruşundan, bəy boyundan, yıldırımlı baxışındanmı qorxdular, arkadaş? Kol dibindən, yosma-yoluq pusqulardan atdılar, eləmi? Atəşlər saçan köksündən, şarkılar axan ürəyindənmi vurdular? Yıxılanda gözlərini kim qapadı, qəbrini kim qazdı? Nə olur, adını, soyunu bir daş parçasına oyammazdılarmı? Ərzurumdanmı gəlmişdin, yoxsa Karamandan? Mərmərədə üzmüşdünmü, Kızıl irmakdan keçmişdinmi? Paşam, sultanım - ulu dağlarımın daşa dönmüş göz yaşı!"
"...Düşmən hiyləsindən, düşmən gülləsindən qorxmayan igid, bu məzarın tənhalığı ruhunu üşüdürmü? Üşüdürmü dünyanın biganəliyi, yüz cür sifəti o təmiz, o saf ruhunu?
... Ud çalınsın, ney səslənsin bu məzarın başında. Türkülər oxunsun... Yunus İmrədən, Qaracaoğlandan qoşmalar gəlsin aylı-ulduzlu gecələrdə. Bəlkə son sözü göyərə, bəlkə bağışlana günahlarımız..."
(davamı olacaq)
Məzahir
ƏHMƏDOĞLU
Ədalət.-2014.-19 iyul.-S.8-9.