İSGƏNDƏR ÖYÜNÜN
SƏMƏDİ
İnsan Mənzərələri
Zəmanəmizin mənzərəsi göz qabağındadı. Çoxumuz zamanımıza oxşayaraq sürətimizi artırır, siyasi yalanların bəhrələrindən ruhlanıb addımbaşı yalanlar söyləyir, qonşunun olana göz dikir, zəngin binalara, maşınlara baxıb varlanmaq eşqiylə alışıb yanırıq. Benzinin və onunla paralel bahalaşmaların sürəti, mənəvi dəyərlərin qiymətini sürətlə ucuzlaşdırır, insan xisləti dəyişdikcə, təbiət hadisələri də dəyişir, qürurla söylədiyimiz qlobal məkanın, texnologiya əsrinin sürətli inkişafı əslində bəşəriyyətin məhvə gedən yolunu getdikcə sürətləndirir, ədalət prinsiplərinin dəhşətli dərəcədə pozulması, Allahın özünü belə qorxuya salır.
Hara baxsan
qan-qada,
Hara baxsan qorxudu.
Bu əzrail
adamlar,
Allahı da qorxudur.
Amma zəmanəylə
barışmayıb, onunla ayaqlaşmaq istəməyənlər
də var ki, onlar da bütün günlərini
giley-güzarda, dərd çəkmədə, xüsusən
də başları zaman işinə qarışanların
yerinə zamanın və dünyanın dərdini çəkməklə
keçirirlər, varlılar öz milyonlarıdan necə
zövq alırlarsa, onlar da öz dərdlərinin dəryasında
sonalar kimi üzməkdən eləcə zövq alırlar...
Mən isə
köhnə kişilərdən, ötmüş zamanlardan
yazaraq, çulumu bu zamanın selindən sürüyüb
çıxarıram, Qoç Koroğlu demiş:
"Keçər dövran belə qalmaz, Şad ol
könül, nə məlulsan" - deyib də, ümidlər
və təsəllilərlə başımı girləyirəm.
Bütün
bunlara baxmayaraq, Allaha çox inanıram və inanıram ki,
dünya düzələcək, hər şey yaxşı
olacaqg
Boş
könüllər dolarmı,
Dolsa, dolu qalarmı?
Badəsiz eşq olarmı?
Saqi, meydən süz gəlsin.
Asan
işdən usanın,
Çətini var asanın.
Bağrıma
buz basanın,
Yarasına duz gəlsin.
Arzularım
ağ qular-
Duman keçər, qar bular.
Yola
çıxan arzular,
Qarı getsin, qız gəlsin.
Kişisən
eylə vərdiş,
Qəza, qəhrdi gərdiş.
Beş dəfə
əyilən iş,
Bircə dəfə düz gəlsin.
Səmədi,- İsgəndər Öyünün Səmədi
deyəndə bütün İncəlilər, aşıq Səməd
deyəndə isə Azərbaycan əhlinin çoxusu
tanıyir. Özünə məxsus koloriti olan
bu İncəli balasını tanıyan hər kəs ondan
doymaz, onunçün darıxar, tez-tez sazının sehrinə
düşməyə can atar.
Eloğlum
olmasına baxmayaraq, 91-ci illərdə Ağamalı Sadiq gildə
yerli-yataqlı tanış olmuşduq. Məndən 3-4 yaş böyük, həm də kəndimizin
ötgəm ərənlərindən idi deyə biz
uşaq-muşaqlara məhəl qoymazdı. Bu səbəbdən də o zamanlar münasibətimiz
olmayıb, sonralar da zaman axarı hərəmizi bir səmtə
axıdıb aparmış və günlərin birində
Ağamalı Sadiqin ocağında
görüşdürmüşdü.
İçi,
dışı yaşamaq eşqiylə aşıb daşan,
şaqraq gülüşlü, gülər üzlü, dili
sözlə dolu, sinəsi saz yuvası olan bu kişi,
həmin görüşümüzdən yaddaşıma
yazıldı, elə o gündən də yaxın münasibətlərimiz
quruldu.
O,
el-obayla bağlı xatırələr söyləyəndə,
ləhcəsinə, yaddaşına vurulmamaq olmur. Sazı isə ancaq İncəli kökündə
çalır, sağa-sola burcutmur. Yəni, Aşıq
Avdının, Cəlalın, Yəhyanın, Kərəmin,
Sadığın eydirdiyi güllərdən kənara
çıxmır, əlavə imprivizasiyalara meyl etmir. O, saz
çalıb oxuyanda adam özünü
İncə dərəsində hiss edir, elə bilirsən
adlarını çəkdiyim ustadların məclisində
olursan.
Özü ixtisasca energetika mühəndisdir. Sumqayıt
şəhərindəki 2 saylı İstilik Elektrik Mərkəzində,
adi elektriklikdən mərkəzin direktoru vəzifəsinə
qədər yüksəlmişdi. Son illərdə isə
Əlibayramlı QRES müəssisəsində 5 il director vəzifəsində
çalışmışdı. Yəni,
ömrü boyu vəzifələrdə olmuş bu insane,
içinə, mənəviyyatına, sazına, sözünə
xəyanət etmədən halal bir ömür
yaşamağı hər şeydən üstün
tutmuşdu.
Sazının sehrinə düşüb, urvatlı
kişilərin yaşadığı zaman kəsiyinə
dönmək, maraqlı ləhcəylə
danışdığı xatirələrə, lətifələrə
qonaq olmaq məqsədi ilə evlərinə dəvət
aldım. Həyat
yoldaşı Hüsniyyə xanım, ( qeyd
edək ki, intellekt səviyyəsi ilə seçilən bu
ziyalı xanım da İncənin Kəmərli kəndindəndi,
çox hörmətli bir ailənin, Hacç Mahmud kişinin
evladıdı) bizi çay süfrəsinə qonaq etdi və
nəhayər İsgəndəroğlu Səməd qara
sazı köksünə qaldırdı.
Biz İncəlilərin laylası saz avazıyla
çalındığından, saza xiridar kimi qulaq
asırıq, qüsurları qəbul edə bilmirik. Bu baxımdan Səməd, pərdələr
üstündə gəzişmələr edərək Sallama
Kərəmidə Avdı babamızın xallarını,
güllərini vurub, Zarıncıya, Zarıncıdan
Sultanıya, Sallama Kərəmiyə, Mansırıya, Kərəkköçdüyə
keçid alır, sonra saza ara verib söhbətə
başlayır:
-Dəmirçoğlu,
indiki aşıqlar saza divan tuturlar, hər nə desən
çalırlar, gah başlarının üstündə
oynadırlar, gah paçalarının arsından keçirib
"şücaətlər" nümayiş etdirirlər. Di gəl ki, sazımızın ana kökündə
bu xalların birciyini də vura bilmirlər. Avdı baba
deyirdi ki, aşığı sınağa çəkmək
istəyirsənsə bir "Dol hicranı" havası
sifarış et, çala bildisə, deməli,
aşıqdı. İndi aşıqların
çoxusu heç bu havaların adını da bilmirlər.
Doğrudan
da Səmədin barmaqlarında saz dil açır, bal dadırdı. "Dol
hicranı" havası məni ağuşuna alıb o illərə
aparmışdı. Altında köhləni
oynaqlayan, əlində qamçısı şaqqıldayan
kişilərin yaşadığı çağlara, qoyun
quzuların mələşə-mələşə sarı
bərəyə axışdığı günlərə,
nənələrin cəhrə əyirə-əyirə dodaq
altı qımqımı oxuduqları o məkana aparıb,
xatirələrə dönmüş o illərə
qovuşdurmuşdu.
Səmədin
qaşları çatılmış, alnında tər
puçurları muncuqlanmışdı:
Tifil ikən
daşda getdi dizlərim,
Kimə çatdı dürlü-dürlü sözlərim.
İnnən
belə ha yol çəksin gözlərim,
Bu yollar boş, bu yollarla gələn boş.
Bir andaca özümə gəldim. Mənə elə
gəldi ki, oxuyan Ağamalı Sadiqdi. Tüklərim
ürpəndi, gözlərim doldu. İlahi, Səməd
bu anda Ağamalıya necə oxşayırdı:
Göz
yaşını gözlərində saxlama,
Görən olar, açıq-aşkar ağlama.
Ağlayıban
ürəyimi dağlama,
Ağlayan boş, ağladan boş, ölən boş.
Göz yaşlarım gözümdəcə donub
qalmışdı. Səməd bilirdi ki, bu sözlərin Ağamalıya məxsus
olduğunu bilirəm . Ona görə
açıqlama vermədən bir daha sazın zil pərdəsinə
enib ürəkləri sökən bir gəzişmə ilə
pərdə-pərdə yuxarı qalıxıb "Dol
hicran"ının bütün güllərini
xırdalayaraq nəfəs dərmə məqamına
yetişdi, yenə üzünü göylərə tutub
oxumağa başladı:
Runum dəniz,
eşqim ada neynəyim,
Bir canım var, verdim bada, neynəyim.
Sənnən
sonra bu dünyada neynəyim,
Bu dünya boş, bu dünyada qalan boş.
İlahi,
sazla sözün qoşalığı adama nələr
anladarmış, adamı odsuz-ocaqsız necə
qarsalarmış:
Karvan
getdi, bu karvanla yar getdi,
Sinəsində
yetişməmiş nar getdi,
Sayıl
Sadiq, torpaq getdi, ar getdi,
Döy başına, bu dünyada dolan boş.
Dərindən köks ötürdü. Bir müddət
özümüzə gələ bilmədik. Sükutu da
özü pozdu:
- Ay
qağa, mat qalmışam. Nədənsə hamı
gülüb oynamaq istəyir, çırtıq vura-vura
"Yanıq kərəmi"yə oynayırlar, aşıq
qəmli hava oxuyan kimi susdururlar ki, bu nədi belə
qanımızı qaraldırsan, bir oynaq hava çal, kefimiz
durulsun. Bax ona görədir ki, bu havaları
heç kiim bilmir, bilənlər də, "A nar gilə, nar
gilə"-dən "Bağdagül"-dən zaddan
çalıb nəmərlərini alırlar.
Düz deyirdi Səməd qağa. Elə bu yerdəcə bir
beytim yadıma düşdü:
...İblislər
dəliqanlıdı,
Göydə Allahımız fağır.
Gülüşlər
əli qanlıdı,
Dərdimiz,
ahımız fağır,
Bu
dünya düzələn deyil,
Yüz dəfə Allahı çağır.
Öpüb
qan tökən əlləri,
Oxlar atan
yaya gülün,
Sizə
bir nağıl danışım,
Ağlaya-ağlaya
gülün...
"İnsan mənzərələri" silsilə
yazımda, ancaq halal haqqı olanlar barədə yazıram. Heç bir
sifarişi də qəbul etmirəm. Səməd
müəllimlə bu söhbətimin məğzində, isə
bir mükəmməl İncəli kişisi haqda söbət
durur əslində. Odur ki, söhbəti
fırlayıb Hajan kişinin üstünə gətirdim.
-Qardaş,
yadımdadı Hajan kişi haqda çox
maraqlı əhvalatlar danışmışdın. İndi o söhbətlər üçün gəlmişəm.
Hajan kişini mən də
görmüşdüm, haqqında da çox eşitmişəm,
amma sənin qohumun olduğundan səni deyib gəlmişəm.
Səmədin
üzündən qəm kölgələri çəkildi,
bir andaca üzü bahar fəsli kimi durulub, gülümsədi:
-Həə,
Hajan dayım köhnə kişilərdən, həm də
özünə məxsus, bənzərsiz ömür yolu
keçmiş kişilərdəndi. Mənə
anası tərəfdən qohumdu. Anası
Cavar mamam atamın doğmaca əmisi qızıdı. Bizim kök səcərəmizə Göynəllilər
deyirlər. Onlar isə Bəkir
öyündədilər.
Sən özün bizim Göynəlli tayfasını
yaxşı tanıyarsan. İsgəndər öyü,
Aşır öyü, Zurnaçı Xall gilin qolu və s.(Zurnaçı Xəlil- Xall haqda ayrıca mənzərəmiz
olacaq) bir çox qollar Göynəlli səcərəsinə
məxsusdurlar.
Elm sahəsində ölkədə və ölkəmizin
hüdudlarından kənarda özünü təsdiqləmiş
Göynəllilər çoxdur. İsgəndər
öyünün qolundan olan Yunis müəllimi qeyd etmək
olar ki, uzun illər Baləkən rayonunda riyaziyyat müəllimi
kimi fəaliyyət göstərib.
Oğlu Etibar müəllim 30 ildən çoxdur ki, Xətai
rayon icra hakimiyyətində məsul vəzifələdə
işləyib, hal hazırda İcra
başçısının birinci müavini kimi fəaliyyətini
davam etdirir.
İsgəndərov İslam, İsgəndərov Abdulla,
İsgəndərov Sayad kimi yüksək səviyyəli
ixtisasçılarımız Göynəlli tayfasının
fəxri nümayəndələridirlər.
Aşır öyü qolundan. Açırov Mədəd,
Oğlu Zakir, qızı Ayna doktor haqda kitablar bağlamaq
mümkündü. Aşırov Vidadi, Aşırov Məhəmməd
kimi fəxr ediləcək kişilər bu səcərənin
özülünü təşkil edənlərdəndilər.
Yeri gəlmişkən deyim ki, İsgəndər
oğlu Əhməd dövrünün ən hörmətli, ən
varlı-hallı kişilərindən biri olub. Bədahətən
söz deməyi də varıymış.
Incə dərəsi dəmyə yer olduğundan əkin
biçinin talehi Allah umuduna idi. Əhməd bavamın o zaman dediyi
bir deyim bu gün də el arasında atalar sözü kimi
işlənməkdədir: "Əsər Tiflis, edər
müflis, əsər Gəncə, bitər yonca." Tiflis- ağ yel, yəni şimal yeli, Gəncə isə
cənub yeli kimi nəzərdə tutulub.
O zaman kəndin
ən gözəl dərzisi olan Xaşdan xanıma bir
çuxa tikməyi sifariş edir. Əlində
işləri çox olduğundan Xaşdan onun
sifarışını uzatmalı olur. Belə olduqda el
arasında Xaşdana bir bəzəmə qoşub, oxuyur:
Nə
vaxt gəlirəm qalıbdı,
Qapısı bağlı Xaşdanın.
Mənim çuxamı tikməsə,
Yox olsun ağlı Xaştanın...
Bu bəzəmə gəlib Xaşdan xanımın qulağına çatır, adının dillərə düşməyindən çəkinərək onun çuxasını tezliklə tikməli olur...
Səməd məllim təzələnmiş çaydan bir qutum alaraq mətləbə keçdi, haqqında mənzərə yazacağım Hajan kişinin söhbətinə giriş verdi:
Elə Bəkir öyü də samballı kökdü. Bəkir öyünün Vaqifi də həmin kökdəndi. Günlərin birində İsgəndər əmim Bacısı gilə, yəni Hajan dayım gilə təşrif buyurur. Bacısı oğlu Hajan da, dayısının şərəfinə zəngin bir süfrə açır. Keflər durulandan sonar Hajan dayım bir şax əllilik çıxarıb anasının önlüyünün cibinə basır və ərklə soruşur:
-Ay ciji, sən allah düzünü de, Göynəlli nəsli güclü tayfadı, yoxsa Bəkirri?
Anası heç fikirləşmədən:- Əlbətdə Bəkirri tayfası, dərdin alem.- deyir.
İsgəndər əmim bacısı Cavarın üzünə tərs-tərs baxıb:
- Aaz, a Cavar, maşallah olmasın, özün Göynəlli ola-ola bu Bəkir öyünü niyə tərifləyirsən"- deyir, bacısını məzəmmət edir.
Cavar ana razılıqla gülümsəyən oğlunu ona göstərib deyir:
-A qavağında ölöm, o şax əllilik bilər bunu. Neynək, sən də əlini cibinə sal, bir beşlik ver, Göynəlli tayfasını Qaf dağının təpəsinə qaldırem...
Xeyli gülüşdük. Sonra Səməd müəllim sazı bir tərəfə qoyub Hajan dayısının əhvalatlarından danışmağa başladı.
Atam yaylaqda idi. Qapımızı bir bəd xəbər döydü. Leninqradda hərbi xidmətdə olan qardaşım İslam, suda batıb ölmüşdü. O zamanlar ağır illər idi. Gedib meyitini gətirməsəydik, elə orada, qardaş qəbristanlığında dəfn edəcəkdilər. Bu xəbəri eşidən Hajan dayım atamın yaylaqdan gəlməyini gözləmədən səfərə çıxdı. Çox əziyyətli olan bu işin öhdəsindən gələrək, bir neçə gündən sonara qardaşımın nəşini gətirdi.
Əzab-əziyyətindən başqa bu səfərə xeyli pul da xərcləmişdi. O zaman əsgərlikdə ölənlər üçün ölüm pulu olaraq 2300 publ məbləğində pul da verirdilər. Anama verilən həmin pulu Hacan dayına vedmək istədi ki, əziyyətin bir yana, nə qədər pul xərcləmisən bu səfərdə. O isə puldan qəti imtina edərək anamı məzəmmət etmişdi.
(Ardı gələn
şənbə sayımızda)
Məmməd Dəmirçioğlunun
təqdimatında
Ədalət.-2014.-3 iyun.-S.7.