SƏMƏD VURĞUNUN, HƏM DƏ
BÖYÜK AZƏRBAYCANIN OĞLU
(Vaqif Səmədoğlunun 75 illiyinə)
I
Mənim
ünvanım:
Nəhayətsizlik.
Zaman.
Məkan.
Dünən,
bu
gün
və
sabah.
Görünən,
görünməyən.
Eşidilən,
eşidilməyən,
Qalaktika.
Günəş sistemi.
Yer kürəsi.
Torpaq.
Bir az Avropa.
Bir az Asiya.
Böyük ölkə.
Doğma yurdum.
Azərbaycan
Bakı.
Sakit bir küçə.
Ev dörd, mənzil otuz yeddi.
Otaq.
Üçbucaq masa.
Kağız və qələm.
Şeirlər.
Bu - Vaqif Səmədoğludur. Əlli ildən
çoxdur şeir yazır. Beş
kitabın müəllifidir. Və artıq
75 yaşı var. Vaqif böyük Azərbaycan şairi Səməd
Vurğunun oğludur. Səməd
Vurğun isə Azərbaycan deməkdir. Və
Vaqif həm də Azərbaycanın oğludur.
Mən Yusifli Vaqif isə həm Səməd Vurğunun,
həm də Vaqif Səmədoğlunun oxucularından biriyəm. Səməd
Vurğunun "Vaqif" pyesi məşhurlaşandan sonra atam
bu adı mənə götürüb. Deməli,
adaşıq. İllər gəlib keçdi, mən kənddən
Bakıya gəlib ədəbi mühitin adamı oldum, günlərin
birində Vaqif Səmədoğlu ilə tanış
oldum. Onu bir şair kimi də, insan kimi də
çox sevirəm. Əlbəttə, bu
sevginin əsasında onun poeziyası durur. Oxuduğum çox-çox şairlər mənə
şairdən başqa ictimai həyat adamı, siyasətçi,
rəssam, musiqiçi təsiri bağışlayırlar.
Vaqifə isə şairlikdən başqa bir ad
yaraşdıra bilmirəm. (Necə ki,
Əli Kərimə, Musa Yaquba, Ramiz Rövşənə,
Vaqif Bayatlıya). Hərçənd Vaqif
Səmədoğlu təhsilinə görə musiqiçidir,
cazı çox sevir və təbliğ edirdi.
Vaqif Səmədoğlu ilə onun şeirləri
arasında heç bir təzad görmürəm. Əslində,
əsl şair şeirində yaşamalıdır.
İllər keçəndən sonra o şairin obrazı
yaddaşlardan silinə bilər, o şair haqqında təsəvvürlər
tamam yox ola bilər. Amma
şeir yaddaşdır və nəsildən nəsilə
ötürülür, şairi yaşadan da elə budur.gBu
gün çox şairin şeiri özünə bənzəmir.
Şeiri özünə, özü şeirinə bənzəməyən
çox-çox şairlər görürəm bu gün...
Vaqif Səmədoğlu şeirlərinin birində yazır:
Mənə
sevib ayrılmağa
bir
qadın verin.
Ürəyimdə
bir ayrılıq qəribsəyib,
və
bu ayrılıqdan bir şeir.
Mənə
baş götürüb getməyə
bir yol
göstərin.
Ürəyimdən
bir yol keçir,
və
bu yoldan bir şeir...
Mənə yaşamağa bir qürbət verin.
Ürəyimdə
bir vətən qəribsəyib
və
bu vətəndən bir şeir.
Təkrirlər üzərində qurulan bu şeirin hər
bəndində bir istək, bir duyğu səslənir. Ayrılıq, Yol, Vətən,
bir də bu üç duyğunu birləşdirən
şeir. Yeri gəlmişkən deyim ki, Vaqifin şeirlərində
məxsusi poetik obrazlar var: Ayrılıq, Yol, Vətən,
Qadın, Ömür, Ölüm... bunlardan öncə Allah və
Azadlıq. İstəyirəm söhbətimə
sonunculardan başlayım.
Son otuz ildə doğrudan da şeirimizdə Allaha
müraciətlər, xitablar çoxalıb. Bu yaxşıdımı,
pisdimi - mən bu sualı vermirəm, çünki şairin də
sığındığı Allahdır, sözün də...
Ancaq istənilən müqəddəs bir
sözü şeirdə həddindən artıq istismar elədikdə
o sözü adiləşdirib gözdən salmaq da olar.
Yaxud o müqəddəs söz az və ya
çox işlənməyindən asılı olmayaraq, hər
dəfə şeirdə yeni məna kəsb edə bilər. Vaqif Səmədoğlunun şeirlərində
"Allaha müraciətlər" cavabsız qalmır.
Ulu Tanrının cavabı
yaşadığımız bu dünyadır, hər birimizin
və hamımızın birlikdə ömrüdür, həyatıdır,
taleyidir" (Anar).
Kimin var,
Ulu Tanrı
Məndən savayı bu dünyada?
Kimim var səndən
başqa
bu aləmdə
mənim?
Sən tək,
mən tək,
Ulu
Tanrı...
Vaqif Səmədoğlunun bu mövzulu şeirləri mənim
fikrimcə, poeziyamızda ilk dəfə olaraq Allah üzərindəki
mistik örtüyü götürdü. İnsanla
Allah doğmalaşdı və bu doğmalıq insanın son
pənahı olan Allaha doğru yolu da qısaltdı.
II
Vaqif Səmədoğlunun
şair kimi susan vaxtları da olub. Onun şair dostları tribunalardan, meydanlardan, şeir
məclislərindən qışqıranda, o, daş səbri
ilə susurdu.
Daha
doğrusu, yazırdı, amma susurdu... Sən demə,
O, Azadlıq və İstiqlal haqqında hamıdan çox
düşünürmüş. Bizim içimizdə
yaşayan kədəri hamıdan çox o çəkirmiş:
Mənə
Vətən yolu
dar gəlir
yenə,
üzümə bahar yox,
qar gəlir
yenə.
Mənə
elə gəlir bu şeiri o zaman Vaqif heç cür
işıq üzünə çıxara bilməzdi:
Sən mənim
doğma
anamsan, Azadlıq,
Mən sənin
Yad qapısında böyümüş balan.
Heç
bir QLAVLİT Vaqifin bu misralarını da yaxına
buraxmazdı:
Belə
gündə şəhər
üstüaçıq qəbiristanlığa bənzər.
...Məğlub
Vətən bayrağı tək
Ayaq altda qalıb bahar.
Misallar çoxdur. Ancaq bu misalları bircə-bircə
sadalamaqla mən Vaqif Səmədoğlunu cəsarətli
şair kimi təqdim etmək fikrinə düşmürəm.
Onun buna ehtiyacı yoxdur. Deyirlər
ki, şeir zamanına görə yazılır və öz
vaxtında meydana çıxmalıdır. Guya zaman ötəndən sonra o şeirlərin millət
üçün heç bir əhəmiyyəti yoxdur. Təbii ki, bu fikrin böyük poeziyaya dəxli
yoxdur. Əsrin o başında
yazıb-yaradan Sabirin şeirləri öz zamanında
yazılıb, öz zamanında deyilib, amma elə bil, bu
günün şeiridir. Öz zamanında
yazılan və deyilən çoxlu şeirlər də var
ki, onların heç biri bu gün yaşamır. Vaqif Səmədoğlu
bir şeirində yazır:
Şair kimi yox, şeir kimi ölmək istəyirəm.
III
Vaqif Səmədoğlunun şeiri fərdi, intim
olduğu qədər də ictimaidir. Ümumiyyətlə, kim
deyirsə ki, şeir ancaq ruhun ifadəsidir və onun ətraf
mühitə, cəmiyyətə heç bir dəxli yoxdur,
onunla razılaşmaq olmaz. Yaxud, kimsə deyirsə
ki, şeir cəmiyyət üçün yazılır, o
fikir də yanlışdır.
Qışqıran şairlərin "ictimai"
şeirləri də, öz daxili dünyasına qapılan
şairlərin "fərdi" şeirləri də
dünyadan təcrid oluna bilməz. Pıçıltıda
da, həzinlikdə də, səssiz fəryadda da böyük
dünyanı görmək olar. Böyük
dünya dediyimiz isə mənəm, sənsən, cəmiyyətdi,
təbiətdi.
Və Vaqif Səmədoğlu o böyük - son dərəcə
ziddiyyətli, ağlamalı, gülməli, komik, faciəli
dünyanı bizim içimizdən keçirə bilir.
Ayıbdır,
utan,
özünü qüvvətli göstərmə,
qəfəslərində
aslanlar
mürgü vuran
heyvanxanası olan bu şəhərdə
Ayıbdır, vallah.
Bir az çəkil,
ölümə yer saxla yanında,
ölümsüz göstərmə özünü
Qız qalası.
Xəzərdən
gen düşmüş bu şəhərdə.
Ayıbdır,
yavaş,
bir az
yavaş danış.
şairləri susan bu şəhərdə.
Bircə bu şeirlə yalan, riya və saxtakarlıq
üzərində qurulan bir aləmin panoramını
aydınca təsəvvür etmək olar.
Vaqif Səmədoğlunun şeirlərindəki
ağrı-acını, kədəri-qəmi, Allah, Dünya,
Ömür və Ölüm haqqnda düşüncələrini
bir yerə toplayanda belə qərara gəlirsən ki, o, bu
dünyanın-faniliyin içində əzab çəkir. Onun şeirlərinin
hər biri əzabın səslərdə, sözlərdə
ifadə olunan nəqşidir. Nəsimi deyirdi:
"Olmuşam dərdi-fəraqından zəif ol həddə
kim, Gətirəməzlər xəyala nəqşimi
nəqqaşilər". Bu beyt klassik
poeziyanın lirik qəhrəmanının əzablarının
böyüklüyünü fantastik dərəcədə
göz önündə canlandırır. Romantika
özünün ən yüksək zirvəsinə qalxır.
Amma Vaqifin şeirlərində günün,
zamanın acılıqlarından doğub onun içindən
fəvvarə vuran dərdlər baş alır.
Getmə,
getsən
bir
şüştər açılar qürbətdə,
vətəndə
səhər kimi!
Zili-dar
ağacı
bəmi-məzar...
Bu kiçik şeirin aşıladığı təəssürat
çox təsirlidir. Burada "Vətən də qürbət
kimidir" fikri (bu fikir Vaqifin bir çox şeirlərində
də səsləndirilir) ifadə olunub, amma fikrin ifadəsi
üçün seçilən material-sözlərin
yaratdığı məcazi aləm o qədər
biçimlidir ki, heyrətlənirsən. "Şüştər"
Azərbaycan muğamları içərisində ən kədərlisidir-bunu
dahi Ü.Hacıbəyov söyləyib. Qürbətin
doğurduğu kədər hissi ilə vətəndə
açılan səhərin bənzəyən-bənzədilən
müstəvisində yerləşdirilməsi, nəticədə
iki obrazın (Vətən və Qürbətin)
"hibriti"ndən üçüncü bir obrazın -
"Şüştər"in yaranması assosiativ təfəkkürün
məhsuludur. Sonuncu iki misra isə
yeni-üçüncü obrazın əlaməti kimi diqqəti
cəlb edir. Zildar ağacı, bəmi məzar...
Vaqifin "dərdli" şeirlərində patoloji
ağrı yoxdur, cismani əzabların
sıxıntısından doğan qüssəyə rast gəlməzsən,
bu, mənəvi ağrıların yaratdığı hisslərin,
duyğuların ifadəsidir.
Ayrılıq
da, qürbət də xəstəlikdir,
Yoluxucu azardır ikisi də.
Neçə
il bir yastığa
baş
qoyduğun qadınla
bəzən ayrılıq qızdırmasında
yatırsan
bir insan
ömrü boyu.
Doğulub
yaşadığın vətəndə
mühacir üşütməsiylə titrəyirsən
illər
uzunu, bir tale boyu.
Sonra qərib
məzarı qazılır sənə
ana
torpaqda...
IV
Vaqif Səmədoğlu şeiri öz poetik sanbalına,
yükünə görə çağdaş poeziyamızda
ayrıca bir qoldur desəm, səhv etmərəm. Burada Söz
adilikdən və hər cür təmtəraqdan, ritorikadan
xilas olur. Söz fikirlə hissin poetik
daşıyıcısına çevrilir. Biz Vaqif şeirində bəlkə də
çoxları üçün qəribə təsir
bağışlayan ifadələr, deyimlərlə
qarşılaşırıq. Lakin
bütün bunları dərk etmək üçün Vaqifi
duymaq lazımdır. Duyanda görürsən ki, ən
qatı, ən zil qaranlıqda da doğmalıq və
yadlıq var. Deməli, qaranlıq da ana kimi əziz, sərxoş
qadın kimi iyrənc ola bilərmiş. Duyanda görürsən ki, bu dünya yuxu
bazarıdır, ömür də bazarda satılan maldır.
Və Vaqifin bütün şeirlərini oxumaq
lazımdır ki, burada ana xətti tamamlayan Ölüm,
Azadlıq, Dünya motivlərinin mifik köklərini
açıqlaya biləsən.
Son zamanlar Vaqif Səmədoğlu şeirlərini
dekadentizm nümunəsi kimi təqdim edən ədəbiyyatşünaslar
tapılır.
Doğrudur, Vaqif Səmədoğlunun əksər
şeirlərində kədər, qəm motivləri
üstündür, ancaq V.Səmədoğlunu zorla bu nəzəri
modelə sığışdırmaq cəhdi
külüncdür. V.Səmədoğlu
şeirini zorla müəyyən bir "izm"lə
bağlamaq mümkün deyil. Bəli, onun
şeirlərində bədbinlik, kədər boldur, amma
dekadent deyil. O, sırf həyat adamıdır: insan dərdindən,
sevincindən yazır, amma bunu bütünlüklə realizmin
hesabına yazmaq doğrudurmu? O, yeri gələndə
çılğın romantikdir. Yeri gələndə
simvolistdir, lap yeri gələndə impresionistdir. Şairin şeirlərini hansı bir "izm"ləsə
pərçimləmək onun dünyasını məhdudlaşdırmaq
deməkdir.
Mənim fikrimcə, Vaqif Səmədoğlu poeziyası
Azərbaycan və dünya şeirinin ən müasir meyllərinin
bir nöqtədə birləşdiyi, vəhdət təşkil
etdiyi bir poeziyadır.
Vaqif Səmədoğlu
ilə beş əsrlik Füzuli
arasında qırılmayan poetik tellər gözə
göründüyü kimi, atası Səməd Vurğun
arasında da oxşarlıq, yaxınlıq tapmaq
mümkündür. Həmçinin Vaqif Səmədoğlu
şeirləri ilə müasir postmodernist poeziya arasında da
belə bir uyuşmanı açıqlamaq müşkül
deyil. Dünyada bütün gözəl
şairlərin yolu bu vəhdətdən keçir. Amma ilk növbədə, V.Səmədoğlu
yalnız özünə bənzəyən şairdir. Onun "Günün baxtı" (1972) ilk şeirlər
kitabı ilə son şeirləri arasında təbii, poeziya
üçün qanunauyğun bir inkişaf prosesini izləmək
mənim üçün çətin deyil, amma o, ilk
şeirlərlə son şeirlər arasında elə bir
bağlılıq var ki, bunu sən başqa bir şairdə
tapa bilmirsən.
"1962-ci ildən şeir yazıram. Şeirlərimin
ilk hakimi, onlara ilk qiymət verən Rəsul Rza olubdur. Əgər onlar gərəklidirsə, qorxunc yalan
torundan uzaqdırsa, mən bunun üçün Rəsul Rzaya
borcluyam. Çünki məsuliyyət
hissi ilə şeir yazmağı mənə Rəsul Rza
öz şeirləri və söhbətləri ilə öyrətdi.
Onun estetik zövqünün yüksəkliyi,
sadəliyi, poetik söz üçün
daşıdığı böyük məsuliyyət məndən
ötrü həqiqi məktəbdir".
V.Səmədoğlunun
sərbəst şeirləri assosiativ şeir üslubunun -
"fikir poeziyası"nın nümunələri
kimi diqqəti cəlb edir. Ancaq heç bir şeirində
Vaqif, ifadə etmək istədiyi fikri quru və
çılpaq sillogizmlərln ixtiyarına
tapşırmır, bu şeirlərdə fikirlə hiss,
ürəklə beyin arasında qırılmaz bir vəhdət
hiss edirsən. Bizim ən gözəl sərbəst şeirlərimiz
kimi..
V
Vaqif Səmədoğlu şeirlərində tez-tez
atasını-XX əsrin böyük söz ustadı Səməd
Vurğunu xatırlayır. Bu, sadəcə
oğul məhəbbəti deyil, həm də böyük
poeziya qarşısında ehtiram əlamətidir. Vaxtilə Vaqifin şeirlərindən söz
açanda bəziləri onu qınayırdılar ki, niyə
atası kimi yazmır. İndi deyə bilərik
ki, məhz Səməd Vurğun kimi yazmadığı
üçün Vaqif Səmədoğlu öz poetik
istedadını tam mənada sübut edə bildi.
Poeziyada Səməd Vurğun yolunu tutanlar onsuz da çox idi və
bu yolu tutanların çoxu, açığını desək,
orijinal şair ola bilmədilər.
Vaqif Səmədoğlu
şeiri məzmunca də, formaca da yenidir, lakin öncə
dediyim kimi, Azərbaycan poeziyasının qaynaqlarından
üzülməyir, öz minor kökü, həzin və
elegik ruhu, yeri gələndə ironik tərzi ilə
Füzuli, Sabir, Hadi şeirinə, xalq ədəbiyyatına
ilişiklidir.
Yer
altından min ah kimi
Çıxdı çiçəklər səhər.
***
Allah, məni
yarı öldür,
Yarı saxla ağlamağa.
***
Məzar
üstə güllər kimi
Ulduzlar axır yerə.
VI
Mənə
bir az yağış,
bir az
konyak
bir az da
göz yaşı lazımdır.
Bir də
elə bu otaq,
bu
işıq, bu kağız, qələm
Bu gün lazımdır yaman.
Və bir
də qapısının açarı
öz
cibimdə olan
bir məzar
lazımdır mənə.
Bu
qapının dalında,
bu otaqda
oturub,
rahat
şeir yazmaqdan ötrü.
Bu da Vaqifin şeiridir. Bu şeir onun taleyidir.
Vaqifin taleyi isə sirlərlə doludur.
Mənə
yaşamaq yox,
şeir
yazmaq gərəkdir.
Vaqif
YUSİFLİ
filologiya elmləri
doktoru
Ədalət.-2014.-6 iyun.-S.6.