"Sonuncu insan var olanadək..."
Rejissor Gümrah Ömər ədəbiyyatla
teatrın mübarizəsinə təbii baxır
Gümrah
Ömər Vaqif İbrahimoğlunun ən istedadlı yetirmələrindəndi. Gənc rejissor ilk
tamaşalarına da ustadının yaratdığı
"YUĞ" teatrında quruluş verib. Bu teatrda onun M.
Süleymanlının "Satqın" hekayəsi əsasında
hazırladığı "Sonuc", A. Çexovun
"Qağayı" pyesi əsasında quruluş verdiyi
"Formalar", C. Məmmədquluzadənin əsərlərinin
motivləri əsasında səhnələşdirdiyi
"Dadaş", R. İbrahimbəyovun "Arabir görüşmək
üçün kişi axtarıram" pyesi əsasında
hazırladığı "Car", "Əl-Kimya"
(Hötenin "Faust" əsəri əsasında) "Mən
Məhəmməd Füzuli", "Naməlum Axundzadə",
A. Kasaresin "Qəbirqazma üsulu" tamaşaları teatr
ictimaiyyətinin marağına səbəb olub. Lənkəran
Dövlət Teatrında Ə. Əmirlinin "Onun iki
qabırğası" pyesini hazırlayan istedadlı rejissor
üç il Gəncə Dövlət
Teatrının baş rejissoru kimi də fəaliyyət
göstərib və bu teatrın səhnəsində J.B.
Molyerin "Skapenin kələkləri", M. F. Axundzadənin
"Hekayəti Müsyo Jordan və dərviş Məstəlişah",
Elçinin "Cəhənnəmdən cənnətə"
və başqa tamaşalarını hazırlayıb.
Gümrah
Ömər ölkədən kənarda tamaşa hazırlamaq
təklifi alan nadir
rejissorlarımızdandı. Estoniyanın "Uqala"
teatrının səhnəsində K. Abdullanın "Kim dedi
ki, Simurq quşu var imiş..." pyesinə quruluş verib,
"Boş məkanın dolğunluğu", "Yeni
Teatr", "Min nəfəs, bir səs" kimi bir neçə
beynəlxalq teatr festivalının mükafatına, diplomuna
layiq görülüb. "Formalar"
tamaşasına görə "Üfüq-XXI"
monotamaşalar festivalında "Ən yaxşı rejissor
işi" nominasiyasının qalibi olub.
"Müasir
teatr ənənəvi dramaturgiya ilə
vidalaşmalıdı"- deyən müsahibim bu günlərdə
Akademik Milli Dram Teatrının kiçik səhnəsində
G. Dumbadzenin əsəri əsasında səhnələşdirdiyi
"Məqam"ı teatrsevərlərin müzakirəsinə
verdi.
- Gümrah Ömər
quruluş vermək üçün əsər seçərkən
nələrə daha çox diqqət ayırır? Dramaturji materialın aktuallığı, maraqlı
olmağı və daha nələr səni daha çox cəlb
edir?
- Təbii
ki, əsər aktual, həm də maraqlı olmalıdı. Sözsüz, əsər rejissor kimi mənə belə
deyək də, toxunan, cəmiyyətlə, onun ruhu ilə
hansısa formada bağlı olmalıdı. Əsər seçimində bu sadaladığım
meyarlara önəm verməmək mümkün deyil. Bu meyarların daha çox üst-üstə
düşdüyü əsərlər həmişə məni
özünə cəlb edir. Nəzərə alsaq ki, mən
müxtəlif teatrlarımızla yaradıcılıq əməkdaşlığı
edirəm, daha bir neçə vacib detala önəm vermək
lazım gəlir. Müraciət etdiyim əsər
tamaşanı hazırlayacağım teatrın repertuar siyasətinə
cavab verirmi, həmin tamaşa bu teatrın kollektivinə,
auditoriyasına hansı səmərə verə bilər və
s. Bu suallara da cavab axtarıram. Dünya və
milli ədəbiyyatımızda maraqlı, sevdiyimiz əsərlər
çoxdu, lakin onların hamısını bu gün səhnəyə
gətirmək mümkün deyil. Və
yaxud da belə deyim, onlara quruluş vermək üçün
münasib şərait yoxdu.
Şəxsən mənim üçün daha bir önəmli
meyar müraciət etdiyim hər hansı bir əsərin
özündə varolma konfliktinin olmasıdı. Mənə
görə, problemli insanlar bu problemi kənarda yox,
özündə, öz ruhunda axtarır. Bu
gün bizim Qarabağ boyda dərdimiz olduğundan
hamımız bir məğlubiyyət sindromu
yaşayırıq. Durumun bu həddə
çatmasının günahını kiminsə
ayağına yazmamalı, problemin həllinə hamımız
öz ruhumuzdan, içimizdən başlamalıyıq.
- Birdən
sənin meyarlarına uyğun gələn əsərlər
tamaşaçının meyarları ilə üst-üstə
düşmədi?
- Belə
hallar da ola bilir. Bir az əvvəl
teatrların repertuar siyasəti ilə bağlı məsələyə
ötəri toxundum. Repertuarda hökmən
bir-birindən fərqli tamaşalara yer verilməlidir, səhnəyə
qoyulan əsərlər hamısı bir-birinə oxşasa, bu
monotonluq tamaşaçını yora bilər. Fərqli estetika hər bir teatrın repertuar zənginliyinin
göstəricisidi. Təbii ki, bəzən kütləvi
tamaşaçıya hesablanmayan quruluşlar da ola
bilir.
- Bəs belə tamaşalar səncə
nəyə hesablanır?
- Belə
tamaşalar teatr kollektivinin yaradıcılıq
potensialını aşkarlamaq və ya teatrın gələcəkdə
nəzərdə tutulan hansısa bir yaradıcılıq
layihəsinə hazırlıq üçün səhnəyə
qoyulur. Və ya dünya teatrlarında gedən
proseslərə qoşulmaq cəhdi kimi dəyərləndirilə
bilər. Sonuncusu, bəzən də
tamaşa konkret festival üçün hazırlanır.
Belə hallarda sən dediyin kimi, rejissorla
teatrın daimi tamaşaçısının meyarları
üst-üstə düşməyə bilir.
- Bu
yaxınlarda "Azərbaycan" jurnalının
dramaturgiyamızın vəziyyəti ilə bağlı
açdığı müzakirədə sənin də
fikirlərinlə tanış oldum. Belə başa düşdüm ki, dramaturqlarla
rejissorların əbədi mübarizəsi hələ də
davam edir. Pyes müəllifləri rejissorların mətnə
etdiyi əlavələrlə razılaşmır, rejissorlar da
"Əsər teatrın qapısından içəri daxil
olub səhnəyə çıxdısa, mənim məhsulumdu"-
deyibən israr edirlər...
- Sən
dediyin əbədi mübarizəyə normal baxıram. Amma və lakin ustadım Vaqif İbrahimoğlunun bizlərə
öyrətdiyi, təlqin etdiyi bir məsələ var-
müasir teatr ənənəvi dramaturgiya ilə
vidalaşmalıdı. Onsuz da əsəri
tam müəllifin yazdığı kimi səhnəyə gətirmək
mümkün deyil. Dramaturqun remarkada qeyd
etdiyi bir çox şeyi səhnədə əks etdirmək
texniki cəhətdən teatrın imkanı xaricində olur.
Dünya şöhrətli rejissor Piter Bruk
"Vanya dayı" pyesinə tam Çexovun
yazdığı estetikada quruluş verib. Bizim
belə bir imkanımız varmı? Teatrlarımızdakı
texniki avadanlıqlar bunu üçün yetərlidirmi?
Bu məsələdə daha bir vacib yanaşma var, əgər
rejissor dramaturqun yazdığını cümlə-cümlə
səhnəyə gətirəcəksə, onda bu rejissorluq
yox, icraçılıq olar. Xüsusi ilə ənənəvi
dramaturgiyadan asılı olmaq özünə hörmət edən
heç bir rejissora başucalığı gətirməz.
Tamaşa hazırlamaq, əsərə
quruluş vermək yaradıcı bir prosesdi, quruluşçu
rejissor öz yanaşmasını ortaya qoyur, bu baxımdan
hansısa bir əsərin mətninə müdaxilə müəllifə
hörmətsizlik kimi başa düşülməməlidi.
Təbii ki, rejissor müəllifin kontekstinə
hörmətlə yanaşmağı bacarmalıdı.
Bəzən bizə elə gəlir ki, Mirzə Fətəli
Axundzadəni, Mirzə Cəlili və digər klassiklərimizi
yaxşı mənimsəmişik, hər şeyi bilirik. Mən teatr sənəti
ilə məşğul olan insanlardan rica edərdim ki, fikirləri
ilə yox, gözləri ilə oxusunlar.
- Görkəmli
rejissor Goergi Tovstonoqov da belə hesab edirdi ki, müəllifə
sədaqət heç də onun hər sözünə riayət
etmək deyil. Bu cür "sədaqət" illüstrativliyə
aparıb çıxarır...
-
Dramaturgiya özü bir ayrıca sənət
növüdü, əsərdəki hadisə ilə mətni
oxumaqla tanış oluruq. Sonra pyesdə
yazılanlar başqa bir sənət növünə- teatra
transfer olunur. Teatrın isə öz ifadə
vasitələri var. Ən dahiyanə əsər belə teatr
üçün bir ədəbi bəhanədi. Heç bir yazara, dramaturqa deyə bilmərik ki, sizin
yazdığınız bizim üçün önəmli
deyil. Təbii, müəllifin
yazdığı vacibdi, amma ondan da önəmli məsələ
var, tamaşa hazır olanda, teatrın bütün komponentləri
yerini tapanda həmin o önəmli məsələ ortada olur
və görünür.
- Hər
halda belə görünür ki, dramaturqlarla rejissorların
mübarizəsində sülhün tezliklə yaranması
gözlənilmir...
- Bu, əslində
ədəbiyyatla teatrın mübarizəsidi və bayaq dediyim
ki, belə bir mübarizəyə də adi baxmaq
lazımdı.
- Sənin fikrincə, bugünkü cəmiyyət
üçün teatr nədir?
- Teatrın cəmiyyəti tərbiyələndirmək, insanları islah etmək funksiyası yoxdu, sovet dövründə bu funksiyanı inzibati metodla teatrın üzərinə bir vəzifə kimi qoymaq istəyirdilər. Teatrın konkret funksiyası var- hansısa bir məsələyə gəlin birlikdə baxaq, vəssalam. Bu məsələdə də məcburiyyət, təzyiq ola bilməz. Səhnə tamaşaçı zalından hündürdə yerləşsə də, teatr heç vaxt orada əyləşən insanlara yuxarıdan aşağı baxmamalıdı. Hər bir insanın ruhunda mənəvi dəyərlər var, sadəcə, zaman onu elə çətin labirintlərə salır ki, daxilindəki müsbət keyfiyyətləri görə bilmir. Teatr bu keyfiyyətləri üzə çıxarmaq üçün insana impuls verə bilər və verməlidir. İnsan əgər öz içini tanımaq, orada baş verənləri görmək istəyirsə, teatra gəlməlidir. Çünki bunun üçün ən münasib yer məhz teatrdı.
- Teatra məhz bunun üçün gələnlər çoxdur, yoxsa...
- Etiraf edək
ki, bizim tamaşaçıların teatra münasibəti ilə
ən azından qonşu ölkələrdəki
tamaşaçıların münasibəti fəqrlidi. Bu
fikri hamıya şamil etməsək də fərq göz
qabağındadı. Hətta bəzən adam belə fikirləşir
ki, bizə teatr lazımdırmı?
- Bu sualın cavabını tapa bilirsənmi?
-
Sözsüz, cavab da tapıram və belə
düşünürəm ki, sivil cəmiyyətlərin teatr
sənətinə dəyər verərkən biz nələrisə
düz etməmişik, hansı məqamdasa sayğını əsirgəmişik.
Bu məsələdə təkcə cəmiyyəti
günahlandırmaq istəməzdim və belə
düşünmürəm ki,
çatışmazlığı həm də teatr sənəti
ilə məşğul olan insanlar yaradıb. Günah qarşılıqlı olub.
Gəlin etiraf edək ki, teatr çox nadir bir sənət
növüdü, elə biz də bu sənətin əsl dəyərini
qoruyub saxlamağa çalışmalıyıq.
- Teatrın yaranma tarixi məlumdu, bəs
nə vaxt öləcəyini təxmin etmək olarmı?
- Əslində teatrın yaranış tarixi nisbi məsələdi. Teatr
insanın bir körpənin başını
sığallamasındakı mərhəmət hissindən də
yarana bilərdi. Bu sənətin
yaranışında insan və onun ruhu faktoru var, deməli, bəşəriyyətin
sonuncu insanı var olduqca teatr da yaşayacaq.
Etibar
CƏBRAYILOĞLU
Ədalət.-2014.-7 iyun.-S.9.