"Yeri göyə çevirən ilk
adamam" -Vaqif Bayatlı
"Mən bir
neçə Tanrı mükafatı laureatıyam"
Başqa heç
bir müsahibin nazına, kaprizinə bu qədər dözə bilmərəm, amma Vaqif Bayatlı Odər nə qədər istəyirsə, o qədər də dözürəm, hətta zövqlə. Bu nə sirri-xudadır
bilmirəm. Bildiyim odur ki, onunla hər görüş, hər
söhbət məni yeni, tanımadığım bir aləmə
aparır.
- Tərcümeyi-halınızda
maraqlı bir məqam diqqətimi çəkdi – texnikadan ədəbiyyata
sıçrayış. İnşaat Mühəndisləri
İnstitutunu bitirmisiniz, sonra inşaat texniki işləmisiniz,
fəhlə, mühəndis və "Ulduz” jurnalında
şöbə müdiri... Sıçrayış demək, bəlkə
də düzgün deyil, bunu yəqin siz izah edərsiniz...
- Mən ədəbiyyatdan
texnikaya sıçramışdım. Atamın
xətrinə. Atam ədəbiyyatı sənət
saymırdı. Deyirdi, bir sənət qazan,
sonra nə istəyirsən elə. Əlbəttə,
sənət qazanmağım mənə on ildən
artığa başa gəldi.
- Cəbrayılda,
Böyük Mərcanlıda - çinar altında keçən
uşaqlığınızdan danışaq, sonra gəlib
çıxarıq sənət qazanmağınıza. Orta məktəbdə
oxuyanda "Azərbaycan” jurnalında bir şeirinizi
oxumuşdum: "Həmin çinar altı, orda yanan
çıraq...” Sonralar o şeirə heç
rast gəlmədim, o şeirə də çinar kimi
"QRAD” düşdü?
-
Çinar ağacına da böyük sevgim var. Ancaq daha
çox sevdiyim gilənar və tut ağaclarıdır. Ömrümün bir xeyli hissəsi onların
üstündə, altında və göyüzündə
keçib. O ağaclardan ulduzları da dərdiyim olub, ən
uzaq ulduzlara keçdiyim də. Bizim kənddə
göy Bakıdakından daha çox ucada və ulduzlu idi.
Bakıya gələndə mən elə bilirdim daha uca
göydən bir az aşağı göyə
gəlmişəm, ulduzlar da burda daha az parlaqdır.
- Yəqin,
belə göylərlə əlləşdiyiniz
üçün sürrealist üslub, lirik-psixoloji poeziya kimi
qəliz ifadələr yazılır sizin haqqınızda...
- Mən
bu barədə dəfələrlə demişəm:
İlahiyə doğru uçuşlar! Yazdıqlarım
poeziya, şeir deyil, uçuşlardır. Əslində hamı uçur və ya nə vaxtsa
uçub, bəlkə də xəbəri olmayıb.
Mən bu dünyada qanadlarından, göyündən ən
çox xəbərdar olan yer adamıyam. Mən bu
dünyada yeri göyə çevirən ilk adamam. Bu, ilk kosmonavtdan da yuxarı bir pillədir.
- Bəs
yerdəki göy adamı, yaxud yeri göyə çevirən
adam ona verilən mükafatlara necə
baxır? Məsələn, Mirzə Cəlil və Mayakovski
mükafatları...
- Bir
neçə mükafat almışam. Ən sonuncusu keçən
il Türkiyə səfirliyinin mənə
verdiyi Həzrəti Məhəmməd Peyğəmbərin
doğum gününə həsr olunmuş "Nati-şərif”
şeir yarışmasındakıbirinci mükafatdır. Əvvəllər mükafat alanda sevinirdim. İndi heç Nobel də məni
maraqlandırmır. Bunlar hamısı
insan mükafatlarıdır. Ən
böyük mükafat isə Tanrıdan gəlir. Mən bir neçə Tanrı mükafatı
laureatıyam. Əsas Allahın, dünyanın mənə
verdiyi başqa mükafatlardır: mənim dostlarım, sevdiyim
insanlar, məni sevən insanlar, türk tarixi, türk
insanları.
- Cəbrayılzadə,
Önər, Odər... Bu dəyişikliklər
daxili dəyişikliklərin inikasıdır?
-
Soyadlarımla bağlı ən dəqiq sözü
dünyanın ən böyük alimlərindən biri
saydığım Tofiq Hacıyev deyib ki, mən bir zaman
demişdim ki, Vaqifin adı da bir sərbəst şeirdir: Vaqif
Bayatlı Odər – bunların hərəsi bir misra kimi
davamlı, vurğulu deyilir – şair bu ad-misralardan hər
birinin mənasını xüsusi dərk etdirmək istəyir.
Vaqifin təxəllüs-soyadları onun anketidir:
Vaqif Cəbrayılzadə
- nəsil ailə mənsubiyyəti,
Vaqif
Önər - ədəbi vətəndaşlıq mövqeyi ,
Vaqif Odər
- xisləti.
Vaqif ilk soyadını bəlkə doğulduğu
torpaqdan götürür. Mən inanıram ki, təbii
qismətlə onun soyadı belə olmasaydı da, o,
adını öz ilk torpağından alacaqdı – ya Mərcanlı,
ya da Cəbrayıllı olacaqdı. Sonra
türklüyünü, hətta oğuzluğunu qabardıb
Bayatlı oldu. Bu adda yəqin ki, Dədə
Qorqudu da, Füzulini də düşündü – axı onlar
da Bayat boyundan qopmuşdular. Sənəti ilə vətəndaşlığına
necə qulluq etdiyini göstərmək üçün
özünü belə elan etdi: Önər. İndi
isə Odərdir. Əgər bu adda özünün bir od ər, bir parça od olan kişi mənasını
düşünürsə, yerinə düşür, ona
yaraşır.
Görünür, bu dörd qatda soyadı Vaqifin
özünü dərk etməsi yolunu əks etdirir. Məlum Quran ayinini
yadımıza salaq: "Özünü dərk edən
Allahı dərk edir”. Vaqifin məşhur
Göyüzü obrazı var. Leyli-Məcnun Füzuli
üçün nədirsə, Göyüzü obrazı
Vaqif üçün odur. Bu axtarış
yolunda – Göyüzünə vüsal yolunda, Allahın dərgahına
gedişdə Vaqif özünü kəşf və elan etmək
istəyirmiş. Və çox maraqlıdır ki, sufi ideyasında Tanrısına qovuşmaq
üçün insan dörd mərhələ keçməlidir.
Vaqif bu mərhələlərin hamısını keçib:
Şəriət
– Cəbrayılzadə;
Təriqət
– Bayatlı;
Mərifət
– Önər;
Həqiqət
– Odər.
Vaqif Bayatlı Odər öz sənəti ilə həqiqət
qatına çatmışdır.
-
Maşallah, görünür bu fikirlər o qədər
ürəyinizcə olub ki, əzbər bilirsiniz.
- Elədir.
- Köhnə
şeirlərə əl gəzdirmək hansı dəyişikliklərlə
bağlıdır?
- Mən
dünyada köhnə şeirlərinə ən az qayıdan şairəm. Bunu əslində
sovet dövründə şeirlərim senzuradan keçmədiyi
üçün etməyə məcbur olurdum, bəzən
bunu hətta mənsiz də, icazəm olmadan da edirdilər.
Çox vaxt xoş niyyətlə, məni senzuradan xilas etmək
üçün... Şeirlərimin ilkin şəklini 20 il bundan əvvəl bərpa etmişəm. Amma nədənsə indi də məndən söz
düşəndə birinci bu barədə sual veirlər.
- Sovet
vaxtı demiş, o vaxtlar sizin şeirlərə görə
jurnal köşklərdən yığılıb. Antisovet ruhlu belə şeirlərinizdən birini
xatırlaya bilərsiniz?
- Mənim,
demək olar ki, bütün şeirlərim azad ruhuyla sovet
dövlətinin əleyhinə, ideologiyasının əleyhinə
olub. Daim senzuranın diqqət mərkəzində
qalıb, çox zaman da bəzi misraları, şeirləri
çıxarıblar. Onlardan hələ də
çap olunmayanlar, bərpa edilməyənlər var. Bəzilərini
hələ də tam şəkildə çap eləmək
mümkün olmur.
- "Yaşıl köynəkli oğlan”la
bugünkü Vaqif Odər arasındakı yalnız yaş fərqidir?
- Vaxt olur
ki, heç o fərq də qalmır, vaxt olur fərq min illərə
bərabər olur. Hər halda "Yaşıl
köynəkli oğlan” məndən daha çox yaşayacaq.
- Niyə
deyirlər ki, siz bu dünyanın adamı deyilsiniz?
- Əlbəttə, mən təkcə bu dünyanın
adamı deyiləm. Hər iki dünyanın bir yerdə
adamıyam. Mən hər iki dünyanı
görürəm.
- Deyirlər,
hansısa tərcüməçi sizin şeirlərdən
ilhama gələrək şair olub.
- Burda da,
xaricdə də şeirlərimdən çox ilhama gələnlər
olub. Mənimçün ən
maraqlısını bir şair - Əhməd Oğuz
yazıb. O, məktəbdə oxuyanda mənim şeirlərimi
jurnalda görüb, oxumayıb, sonra düz dağın
başına çıxıb ki, bu şeirləri ancaq ən
yüksək zirvədə oxumaq lazımdır. Mənim şeirlərim dünyanın 50-dən
çox ölkəsində çap olunub.
Gürcüstanda, Türkiyədə, Özbəkistanda
şairlərə nümunə kimi göstəriblər. ABŞ-da bir saytda bir şeirimi ən yaxşı
şeir sayıblar, bəzi ölkələrdə şeirlərimi
dünya klassikləri ilə bir yerdə çap ediblər və
adımı onların sırasında çəkiblər.
Əslində şair gərək
özü-özünü tərifləməsin, ancaq həqiqəti
də hərdən xatırlamayanda, onu çox asanlıqla
tapdayıb keçirlər.
- Şeirlərinizdə bir həqiqət də var:
qadın. Sizi sevən qadınlar çox olub və var. Bəs
sizin qadın sevginiz nədən qaynaqlanır. Buna qadın sevgisi demək doğrudur?
-
Qadın İlahi başlanğıcdır. Onu həmişə
kişidən üstün tutmuşam. Ona görə
qadın, kişi hüquqlarının bərabərliyinin
əleyhinəyəm. Bütün sahələrdə
qadınlara daha üstün hüquqlar verilməlidir.
Onlara verilən bu hüquq əslində gözəlliyin,
sevginin, zərifliyin təntənəsi ola
bilər.
- O qadınlardan biri özünü bütünlüklə sizə həsr edib, amma deyir, Vaqif yalnız mənə məxsus deyil. O qadın haqda nə yazmısınız?
- Bu dünyada heç kəs, heç kəsə məxsus deyil, hamı İlahinin istəyinin, məhəbbətinin bir hissəsidir. Biz hamımız İlahidə birləşirik, bir oluruq.
- Şuşa, Qarabağ haqda bu dünyadan yox, şair dünyasından baxanda nə görmək olur?
- Mən ən çox göyün şairiyəm. Mənim vətənimin göyünü heç kim işğal edə bilməz. O əvvəlkindən də daha azad görünür. Bununla da əsir torpağa, suya hər an yeni ruh verir, onları yaşadır.
- Sizi Mərcanlıya, məni Maralyana – bizi Qarabağa qaytaran, onu bizə qaytaran qüvvəni görmək olur ordan?
- Sizin kəndin adı Maralyan deyil, Maralandır (Ramilə Qurbanlı Vaqif müəllimlə eyni rayondan – Cəbrayıldandır – red.). Hətta Təbrizdə bu adda məhəllə olduğunu oxumuşam. Yadıma gəlir, uşaq vaxtı qocalar deyirdilər ki, maralanlılar Təbrizdən bura köçüblər. Sovet dövründə Azərbaycanda bir çox mühüm postları ələ keçirmiş ermənilər yer adlarını erməniləşdirməyə, onların dilinə yaxın olan farslaşdırmağa çalışırdılar. Maralyan da bunun nəticəsidir. Bu, rəsmi yazılışda idi, xalq isə Maralyan yox, Maralan deyirdi.
Biz heç yerə qayıtmırıq, biz hər an Qarabağdayıq. Min illərin fonunda bizim Qarabağdan bir az aralı görünməyimiz sadəcə bir andır. Bu andır andan qorxmayın, cismani tariximizdə belə hallar bir neçə dəfə olub. Əsas isə ruhi tariximizdir. O ruh, o tarix həmişə su kimi, göy kimi hər an özünü bərpa edir. Mən hər şeyə o andan yox, əbədiyyətdən baxıram.
- Təki bu an çox uzanmasın, təşəkkür edirəm.
- Mən təşəkkür edirəm.
Ədalət.-2014.-12 iyun.-S.6.