SƏNƏT MƏBƏDİMİZ
(Azərbaycan Yazıçılar Birliyi -
80)
1917-1920-ci illər isə Azərbaycanın, xüsusilə
Bakının ən çətin, mürəkkəb, qatmaqarışıq bir dövrü
idi. Ölkədə baş verən hadisə
və olaylar bədii söz sənətindən də yan
keçmirdi. Bir tərəfdən bolşevizmin
şüurlara hakim kəsilməsi, digər tərəfdən
milli istiqlal hərəkatı... Rüsvayçılığa
məhkum olunmuş Bakı Kommunasıgsonra Azərbaycan
Demokratik Respublikası. Ermənilərin kütləvi
qırğın törətmələri... Nəhayət,
qəsbkar Qızıl Ordunun Bakıya daxil olması. Amma belə çətin və mürəkkəb
şəraitdə də yazıçılar bir araya gələ
bilirdilər. Həmin illərdə bir qrup
jurnalist və yazıçı "Qırmızı qələm
cəmiyyəti"ndə, bir qismi isə "Ədəb
yurdu" və Yaşıl qələm" dərnəklərində
birləşdilər. Adı çəkilən
dərnəklərə tanınmış tənqidçi və
mühərrir Seyid Hüseyn rəhbərlik edirdi.
Azərbaycanda sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra tədricən
yazıçıların təşkilatlanması prosesi
başlandı. Məlum idi ki, bolşevik ideologiyası
yeni quruluşun təbliğ olunmasında, ədəbiyyat
işinin ümumproletar işinin tərkib hissəsinə
çevrilməsində inadlı idi. V.İ.Lenin hələ
1905-ci ildə yazmışdı ki: "Ədəbiyyat
partiyalı olmalıdır. Rədd olsun bitərəf ədəbiyyatçılar!
Ədəbiyyat işi ümumproletar işinin
bir hissəsi, bütün fəhlə sinfinin bütün
şüurlu avanqardı tərəfindən hərəkətə
gətirilən vahid, böyük sosial-demokrat mexanizminin "təkərciyi
və vintciyi" olmalıdır". Bu
siyasət inqilabın ilk illərində Rusiyada və onun
bolşevikləşdirdiyi bütün respublikalarda həyata
keçirilməyə başladı. RK(b)P
MK 18 iyul 1925-ci ildə "Bədii ədəbiyyat sahəsində
partiyanın siyasəti haqqında" qətnamə qəbul etdi.
ÜİK(b)P MK isə 23 aprel 1932-ci il
tarixli "Ədəbi-bədii təşkilatların yenidən
qurulması haqqında" qərar qəbul etdi. Bu qərardan sonra Rusiyada VOAPP, RAPP, RAMP adlı ədəbi-bədii
təşkilatlar aradan qaldırıldı, ədəbi
plüralizmə son qoyuldu. Ayrı-ayrı
pərakəndə ədəbi qruplar əvəzinə vahid təşkilat-SSRİ
Yazıçılar İttifaqı yaradıldı. Diqqət
yetirsək, bu proses digər sovet respublikalarında da eyni şəkildə
həyata keçirilirdi.
Azərbaycana gəldikdə isə gəlin, bu prosesi
xronoloji şəkildə izləyək.
17 avqust 1923. Bir qrup yazıçının
bütün Azərbaycan yazıçılarına müraciəti
çap olunur. Müraciətdə
yazıçılar ittifaqı yaratmaq məsələsi irəli
sürülür. Həmin müraciətdə deyilirdi:
"Heyəti-mütəşəbbüsə"nin səyi və fəaliyyəti sayəsində
artıq "Türk ədib və şairlər ittifaqı dərnəyi"
təsis edilmiş, məramnaməsi yazılmış,
adı da "İldırım" qoyulmuşdur. İş bu münasibətlə bütün qələm
arkadaşlarımıza müjdə verərək həmin
avqust ayının 18-ci günü axşam saat 7-də
"Darülmüəllimin" binasına təşrif gətirərək
məramnaməmizi gözdən keçirmələrini rica
edirik".
30 mart 1925. "Ədəbiyyat cəmiyyəti"
təşkil edilmişdir. "Ədəbiyyat cəmiyyəti"nin
qayəsi "əski və yeni Azərbaycan ədəbiyyatını
tədqiq, xalq ədəbiyyatının yaxşı ənənələrini
müasir ədəbiyyatımıza gətirmək, ədəbi
tənqidi genişləndirmək, gənc ədəbi qüvvələri
sənət və bədiiyyatın incəlikləri ilə
tanış etmək, Şərq və Qərb ədəbiyyat
cəmiyyətləri ilə daimi əlaqə saxlamaq idi".
Dekabr 1925. Gənc yazıçılar "Kommunist" qəzeti ətrafında
birləşərək "Gənc qızıl qələmlər
cəmiyyəti"ni təşkil edirlər.
"Gənc qızıl qələmlər"
cəmiyyətinin başlıca vəzifəsi fəhlə və
kəndlilərin zövqünə müvafiq ədəbiyyat
yaratmaq idi.
30 noyabr 1926. "Gənc qızıl qələmlər" təşkilatı
"Ədəbiyyat cəmiyyəti"ni
sıxışdırdığından və üstün
mövqe qazandığından bu iki təşkilatın
müştərək iclasında onların birləşdirilməsi
qərara alındı. Həmin gündən bu
cəmiyyət "Qızıl qələmlər
ittifaqı" adını daşıdı. Azərbaycanın
bir sıra şəhərlərində - Naxçıvanda, Gəncədə,
Şəkidə "Qızıl qələmlər
ittifaqı"nın şöbələri
açıldı. 1927-ci ildən "Maarif və mədəniyyət"
jurnalı "Qızıl qələmlər ittifaqı"nın orqanı oldu.
Fevral 1927. Azərbaycan KP Mərkəzi Komitəsinin
qərarı ilə respublika ədəbiyyat təşkilatları
"Qızıl qələmlər" ədəbiyyat cəmiyyətində
birləşdirilir. "Qızıl qələmlər"
ədəbiyyat cəmiyyəti heyətinə R.Axundov,
M.Quliyev, T.Hüseynov (sədr), Ə.İbrahimov, H.Nəzərli,
S.Rüstəm (katib) seçilirlər.
13-16 yanvar 1928. Azərbaycan proletar
yazıçılarının I qurultayı keçirilir.
S.Rüstəm, M.Yurin və T.Hüseynov
qurultayda məruzə etmişlər. Qurultaydan
sonra Azərbaycan Proletar Yazıçıları Cəmiyyəti
(APYU) rəsmi fəaliyyətə başlayır. Bəzi nöqsanlarına baxmayaraq, bu cəmiyyət
yaşlı və gənc yazarları öz ətrafına
toplaya bilir.
20-27 oktyabr 1929. Azərbaycan proletar
yazıçılarının II qurultayı keçirilir.
Qurultay beşillik plan ilə əlaqədar olaraq
yazıçıların üzərinə düşən vəzifələri
müzakirə edir, ədəbiyyatda əmələ gələn
bəzi zərərli təmayüllərlə mübarizə
məsələsi də müzakirə hədəfinə
çevrilir. Qərbi Avropa yazıçıları: Bella
İlleş, İohannes Bexer, Mate Zalka, Lüdviq Renn də
qurultayın işində iştirak edirlər.
Sovet
yazıçılarının birinci qurultayı 1934-cü il 17 avqust-1 sentyabrda keçirildi. Qorki qurultayda Sovet ədəbiyyatının vəzifələri
haqqında məruzə etdi. Qurultayda Azərbaycandan
M.K.Ələkbərli Azərbaycan ədəbiyyatı
haqqında məruzə etdi, C.Cabbarlı, M.Rəfili və
Ə.Nazim də çıxış etdilər. Cabbarlının çıxışı daha
maraqla qarşılandı.
İndi
isə bir az əvvələ, 1934-cü
ilin iyun ayına qayıdaq. İyunun 13-də Azərbaycan
yazıçılarının I qurultayı keçirilir.
Hacıbaba Nəzərli "Azərbaycan Sovet
Yazıçıları İttifaqı Təşkilat Komitəsinin
fəaliyyəti haqqında" məruzə ilə
çıxış edir. Beləliklə,
həmin gündən Azərbaycan Sovet Yazıçılar
İttifaqı rəsmən fəaliyyətə
başlayır. Bu, Azərbaycan mədəniyyəti
tarixində önəmli hadisələrdən biri kimi qiymətləndirilməlidir.
Təbii ki, belə bir təşkilatın
yaradılması Kommunist partiyasının ideoloji siyasəti
ilə bağlı idi, ədəbiyyat sosializm realizmi prinsipləri
ilə hərəkət etməliydi. Azərbaycan sovet ədəbiyyatı
da sosializm realizmi yaradıcılıq metodunun prinsiplərini,
partiyanın bədii ədəbiyyat haqqında qərarlarından
irəli gələn müddəaları əsas tutdu və bu
gün 70 il ərzində yaradılan onlarla, yüzlərlə
əsərləri nəzərdən keçirərkən bəziləri
kimi qətiyyən təəssüf hissi keçirmirəm.
Əvvəla, Lenini, partiyanı, Stalini, Oktyabr inqilabını
tərənnüm edən şeirlərin, poemaların
böyük bir qismi şair ilhamının, qəlbin istəyinin
məhsulu deyildi və bu əsərlər onsuz da "ədəbi
qəbiristanlığa" gömülməliydi və
gömüldü də. İkincisi, hər bir ədəbi
əsər yarandığı zamanın əhval-ruhiyyəsini,
ictimai-siyasi ovqatını əks etdirirsə və sovet
dövründə yazılan əsərlərdə də bu
ovqat əks olunursa, üstündən illər keçəndən
sonra onları niyə inkar etməliyik? Burada Anarın bir
fikrini xatırlayıram: "Mənə elə gəlir ki,
sovet ədəbiyyatı deyilən bir şey çox şəxsi
bir termindir. Yəni sovet ədəbiyyatı əgər sovet
dövründə yaranan bütün ədəbiyyata aid
olarsa, mən bunu termin kimi qəbul etmirəm, çünki
tutalım, Rusiyanı götürsəniz, görərsiniz ki,
sovet dövründə Pasternak da yazıb-yaradıb, Solcenitsin
də, Bulqakov da, Yesenin də yazıb-yaradıb. Bunların heç birini sovet ədəbiyyatına
aid etmək olmaz.
Mən bu ocağın, bu sənət məbədinin
başında duran Şəxsiyyətləri xatırlamaq istəyirəm. Repressiya qurbanı olmuş
- biri güllələnən (M.Ələkbərli), digəri
isə on yeddi il sürgündə yatandan
sonra bəraət qazanan (S.Şamilov) iki sədr haqqında
söz açdım. Repressiyadan sonra Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının sədri olmuş
şəxslər bunlardır: Rəsul Rza (1938-1939),
Süleyman Rəhimov (1939-1940, 1944-1945, 1954-1958), Səməd
Vurğun (1941-1944, 1945-1948), Mirzə İbrahimov (1948-1954,
1965-1975, 1981-1986), Mehdi Hüseyn (1958-1965), İmran Qasımov
(1975-1981), İsmayıl Şıxlı (1986-1987). Qeyd edək ki, Yazıçılar
İttifaqının rəhbəri eyni zamanda SSRİ
Yazıçılar İttifaqının katibi vəzifəsini
də daşıyırdı.
1987-ci ildə Xalq yazıçısı Anar Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının Birinci katibi
seçildi. Burada bir dəqiqləşdirməyə ehtiyac
duyuram. Müxtəlif illərdə
Yazıçılar İttifaqının rəhbəri
olmuş şəxsin vəzifəsi gah Sədr, gah da Birinci
katib adlanıb. Bəzən isə Yazıçılar
İttifaqında həm Sədr, zəm də Birinci katib (əslində
Sədrin birinci müavini) vəzifələri olmuşdur (məsələn,
M.İbrahimovun üçüncü sədrlik dövründə
(1981-1986) İ.Şıxlı Birinci katib idi. 1991-ci ildə,
yazıçıların IX qurultayında Anar İttifaqın
sədri, Yusif Səmədoğlu isə Birinci katib
seçildi. Y.Səmədoğlunun vəfatından
sonra bu vəzifəyə Xalq şairi F.Qoca təyin olundu.
Öncə qeyd etdik ki, Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin 80 illik tarixi əslində, Azərbaycan ədəbiyyatının
80 illik tarixi deməkdir. 1934-cü ildən bu günə kimi
Yazıçılar Birliyi həmişə ədəbi həyatımızın
ən qaynar nöqtəsi olmuşdur, onu Azərbaycan
yazıçılarının Baş Ştabı da
adlandırmaq olar.
Bu 80 ildə Azərbaycan Yazıçılar Birliyini
sözün əsl mənasında bir yaradıcılıq
akademiyası, qaynar ədəbi mühitin "paytaxtı"
adlandırmaq olar. Sevdiyimiz, bizə əziz olan "Natəvan" klubunda
Azərbaycan ədəbiyyatının (istər klassik, istər
müasir) ən vacib, aktual problemləri müzakirə hədəfinə
çevrilir, gənc ədəbi qüvvələrin
yaradıcılığı müzakirə olunur, Azərbaycan
ədəbiyyatının beynəlxalq miqyasda tanınması,
təbliğ olunması üçün əməli işlər
görülür, tez-tez yeni kitabların müzakirəsi, vəfat
etmiş yazıçıların xatirəsi anılır. Mən burada Yazıçılar Birliyinin ədəbi
orqanlarının fəaliyyətini xüsusi qeyd etmək istəyirəm.
1923-cü ildən nəşrə başlayan və
"Azərbaycan ədəbiyyatının
güzgüsü" adlandırılan qocaman "Azərbaycan"
jurnalının 92 illik nüsxələrini qoyun
qarşınıza. Yazıçılar
Birliyinin nəşrləri içərisində "Ədəbiyyat
qəzeti"nin, "Literaturnıy Azerbaydcan" və
"Ulduz" jurnallarının da ədəbiyyatımızın
təbliğində mühüm rolu olmuşdur.
Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi müəyyən struktura,
iş prinsipinə malik bir təşkilatdır. Onun rəhbər orqanları
yazıçıların qurultayında açıq, yaxud
gizli səsvermə ilə seçilir. İndiyə
kimi Birliyin on bir qurultayı keçirilmişdir (1934, 1954,
1958, 1965, 1971, 1976, 1981, 1986, 1991, 1997, 2004-cü illərdə).
Birliyin fəaliyyət proqramı onun Nizamnəməsində
dolğun əks olunmuşdur.
Keçən əsrin 70-80-ci illərindən
başlayaraq Birliyin fəaliyyətini daha da genişləndirmək
məqsədilə ayrı-ayrı bölgələrdə
onun filialları açıldı. (Gəncədə, Sumqayıtda,
Qazaxda, Şəkidə, Şamaxıda, Lənkəranda,
Naxçıvanda, Mingəçevirdə, Qarabağda, Qubada,
İmişlidə, Salyanda, Azərbaycandan kənarda isə
Rusiyada və Gürcüstanda). .
Böyük Vətən müharibəsi illərində
Azərbaycan Yazıçılar İttifaqı bütün
xalqın mənəvi istinadgahına çevrilmişdi. S.Vurğunun
"Bilsin ana torpaq, eşitsin vətən, Müsəlləh əsgərəm
mən də bu gündən! Bu gün bir
süngüdür əlimdə qələm" misraları
ilə başlayan şeirindən başlayan
çağırış və vətənpərvərlik
ruhu bütün müharibə boyu davam etdi.
Bu ənənə Qarabağ müharibəsi
başlananda da davam etdi. Doğrudur, Qarabağ müharibəsi ilə
Böyük Vətən müharibəsini eyni bir meyarla səciyyələndirmək
olmaz, sonuncu müharibə Azərbaycanın taleyi ilə
bağlı idi. Ekstremal bir vəziyyət
yarandığını da unutmaq olmaz. Ordu
hələ yaradılmamışdı, ölkə daxilində
isə hakimiyyət uğrunda mübarizə gedirdi. Sistem dağılırdı,
çökürdü. Amma bu xosda və hərc-mərclikdə
Azərbaycan Yazıçılar İttifaqı öz
varlığını qoruya bildi, istər müstəqillik
uğrunda mübarizədə, istərsə də Qarabağ
müharibəsində xalqın daha çox üz tutduğu
insanlar yazıçılar idi. Bir
anlığa 1988, 1989, 1990-cı illəri xəyalınıza
gətirin. Xalqın gücü kimi
sarsılmaz bir qüvvə vardı və bu qüvvə
Azadlıq meydanında "İstiqlal" deyə
bağırırdı. Bakının və
Respublikanın ağırlıq mərkəzi, dayaq nöqtəsi
Meydan idigüzü meydana tribunalar qurulmuşdu. Xalqın qarşısına kimlər
çıxırdı? Bəxtiyar Vahabzadə, Xəlil
Rza Ulutürk, İsmayıl Şıxlı, Qabil, Sabir
Rüstəmxanlı
Hal-hazırda Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin 1500-ə yaxın üzvü var. Bəlkə də bu rəqəm gözlənildiyindən artıqdır, amma üzvlərin tən yarısını (bəlkə az ya çox) gənclər-ədəbiyyatın yeni qüvvələri təşkil edir. Onların içərisində istedadlar az deyil.
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin yubileyi ilə bağlı bu söhbətimizdə ən mühüm bir məqamı da unutmaq olmaz. Bu da ulu öndərimiz Heydər Əliyevin Azərbaycan Yazıçılar İttifaqına, ədəbiyyatımıza və ayrı-ayrı yazıçılara göstərdiyi qayğıdır. Sovet dövründə şəxsən H.Əliyevin dəstəyi ilə Rəsul Rza, Süleyman Rəhimov Sosialist Əməyi Qəhrəmanı kimi yüksək fəxri ada layiq görüldülər. Məhz onun təşəbbüsü ilə dahi Hüseyn Cavidin məzarının qalıqları uzaq Sibirdən Azərbaycana-doğulduğu Naxçıvan torpağına gətirildi. Nəsiminin anadan olmasının 600, Füzulinin 500 illik yubileylərinin dünya miqyasında qeyd olunması da ilk növbədə, onun adı ilə bağlıdır. H.Əliyevin birinci hakimiyyəti dövründə ədəbiyyat və incəsənət xadimlərinin SSRİ və Azərbaycan SSR Dövlət mükafatlarına, bir çoxunun "Azərbaycanın Xalq Şairi", "Azərbaycanın xalq yazıçısı" fəxri adlarına layiq görülməsi də ədəbiyyat adamlarına xüsusi məhəbbətinin ifadəsi idi. Müstəqillik dövründə də ulu öndər bu qayğı və məhəbbəti sənət adamlarından əsirgəmədi. Azərbaycanın ən yüksək fəxri ordeni -"İstiqlal"a layiq görülənlər sırasında B.Vahabzadənin, M.Dilbazinin, Anarın, Elçinin, Ə.Əylislinin adlarını görmək nə qədər xoşdur. Heydər Əliyev ədəbiyyatı sevirdi, həm də bu sevginin içində ədəbiyyata dərindən bələdlik duyulurdu və bu sevgi onun Azərbaycan Yazıçılar İttifaqının dörd qurultayında (VI- VIII və X) etdiyi çıxışlarında da aydın görünür. Bu qayğılar içində H.Əliyevin maliyyə burulğanına düçar olan Azərbaycan Yazıçılar İttifaqına dəstək verməsi oldu. Ümumiyyətlə, onun təxminən 30 illik hakimiyyəti dövründə Azərbaycan ədəbiyyatına göstərdiyi qayğılar saysız-hesabsızdır. Bu, dünya tarixində hökmdarın-Ali Məqamın öz xalqının ədəbiyyatına göstərdiyi qayğının ən parlaq nümunələrindən biridir. Ulu öndərin bu ədəbi siyasəti indi hörmətli prezidentimiz İlham Əliyev və YUNESKOnun xoş məramlı səfiri Mehriban xanım Əliyeva tərəfindən də davam etdirilir.
Yazıçılar Birliyinin pillələri ilə yuxarıya qalxıram. Təzəcə təmirdən çıxmış bu gözəl, yaraşıqlı binanın mərtəbələrində ədəbiyyatımızın klassiklərinin , "Xalq şairləri" və "Xalq yazıçıları"nın lövhədəki şəkilləri ilə qarşılaşıram.Onların hər birini salamlayıram. "Bura Azərbaycan yazıçılarının müqəddəs ocağıdır" deyirəm, Xatırlayıram ki, binanın da yazıçılara verilməsinin 75 ili tamam olur. Ürəyimdən bu səs qopur: Bayramın mübarək, bizim müqəddəs ocağımız, sənət məbədimiz.
Vaqif
YUSİFLİ
Ədalət.-2014.-14 iyun.-S.14.