Vanqadan ölüm xəbərini alan
rejissor...
Uğurlar və qadağalar...
Larisa Şepitko
1938-ci il yanvarın 6-da Ukraynanın
Artemov şəhərində
dünyaya gəlmişdi.
Onun atası əslən fars
idi. O, uzun müddət hərb sahəsində fəaliyyət
göstərmişdi. Anası isə
orta məktəb müəlliməsi idi.
Bir müddət sonra Larisanın atası ilə anası ayrılırlar. İki qız
və bir oğlunu təkbaşına
böyütməyə məhkum
olan ailənin çətinliklərini görən
Larisa onları tərk
etdiyi üçün
atasını bağışlamır
və onunla ömrünün sonuna qədər heç vaxt görüşmür.
Orta məktəbi Lvov şəhərində
bitirən Larisa tezliklə
Moskvaya gəlib sənədlərini Sergey Gerasimov
adına Ümumrusiya Dövlət Kinematoqrafiya Universitetinə
verir. 1955-ci ildə
o, artıq həmin universitetin tələbəsi
adını qazanır.
Sonra o, yaşamaq üçün
yerli yataqxanalardan birində məskunlaşır.
Nədənsə sonralar
onun haqqında yüksək təbəqədən
olan insanlarla qohumluq əlaqələrinin
olması barədə
şayiələr gəzsə
də, həmin insanların kim
olması heç vaxt məlum olmur.
Haqqında gəzən söz-söhbətlərə
baxmayaraq onu yaxından tanıyanların
dediyinə görə
Larisa özünü çox
ciddi, sadə və əsl əyalət adamı kimi aparırdı. Universitetdə Larisa ən cazibədar tələbələrdən biri
hesab olunurdu. Müəllim və tələbələr
onun qulluğunda durmaqdan ötrü canfəşanlıq etsələr
də, o, onların heç birinə cavab vermirdi.
Larisanın rejissor kimi ilk işi Çingiz Aytmatovun "Dəvə gözü" povesti əsasında çəkilmiş
"Bürkü" filmi
olur. Həmin filmi o, 1962-ci ildə
Qırğızıstanın çöllərində lentə
alır.
Deyilənlərə görə həmin filmin çəkilişləri
zamanı onun səhhətində ciddi narahatlıqar yaranır. Onsuzda arıq
və solğun görsənən rejissor çəkiliş zamanı
daha da əldən
düşür. İsti, susuzluq
və tozlu hava şəraiti onu xəstələndirir.
Film bitən kimi
Larisa birbaşa xəstəxanaya
gedir. Elə xəstəxanada yatdığı
müddətdə o, gələcək
həyat yoldaşı
olacaq rejissorluq fakültəsinin tələbəsi,
Elem Klimovla yaxından
tanış olur. Klimovun sözlərinə görə o, hələ Larisanı universitetdə
ilk gördüyü vaxtlardan
ona aşiq olsa da Larisa onun sevgi mesajlarını
kobud şəkildə
rədd edir. Sonralar isə onlar bir-birilərini görmürlər.
Lakin filmin çəkilişlərinin
sonunda yaranan çətinlikləri aradan
qaldırmaq üçün
Larisanın dadına məhz Klimov çatır. Elə həmin
ərəfədə də
onların sevgi münasibəti başlanır.
Elem Klimovla kəsişən yollar...
"Bürkü" filmi rejissorun ilk işi kimi çox
böyük uğur qazanır. Şepitko 1964-cü ildə Santk-Peterburq və Karlovı Varı şəhərlərində keçirilən
ən yüksək beynəlxalq mükafatlarla
təltif olunur. Daha sonra o, "qırğız kinosunun ustası" adına
da layiq görülür.
1963-cü ilin qış
ayında isə Klimov Larisaya evlənmək təklifi edir. Təklifinə nə cavab verəcəyini gözləyərkən
Larisa ondan soruşur.
Sən məni sıxışdırmayacaqsan?
Axı
biz ikimiz də rejissoruq. Klimov isə ona sənəti ilə bağlı heç bir qadağa, məhdudiyyət qoymayacağına
söz verir.
Onun növbəti
filmi 1965-ci ildə çəkdiyi "Qanadlar"
filmi olur. Film qırx yaşlı, müharibədə iştirak
etmiş təyyarəçi
Nadejda Petruxinadan bəhs edir. Həqiqət tərəfdarı olan həmin qadını öz qızı və dostları dalana sıxışdırırlar.
"Qanadlar" filminin
ekranlara çıxması
üçün müəyyən
senzuralar qoyulsa da, sonradan film rus kinematoqrafiyasının
yaxşı filmləri
siyahısında yer tutur. Baş rolun ifaçısı
aktrisa Maya Bulkakovanın
filmoqrafiyasında isə
önəmli filmlərdən
biri olur.
1970-ci ildə Larisa Şepitko
Qennadi Şpalikovun ssenarisi əsasında
"Sən və mən" filminin çəkilişlərinə başlayır. Çəkilişləri bitən kimi
filmin müəyyən
hissələri bir çox yüksək rütbəli məmurların
narazılığına səbəb
olduğundan qayçılanır.
Lakin tənqidçilərin dediklərinə
görə "Güzgü"
filmi Tarkovskinin yaradıcılığında önəmli yer tutduğu kimi "Sən və mən" filmi də Larisa Şepitkonun yaradıcılığında önəmli film hesab olunur.
Həyat
yoldaşı rejissor
Elem Klimovla iş birliyinə o, 70-ci illərin
əvvəllərindən başlayır.
Bir neçə filmdə aktrisa kimi də
özünü sınayır.
Larisa Şepitkonun ailə
dolanışığı o qədər də ürəkaçan olmayıb. O, həmişə
pul sarıdan korluq çəkib. Filmlərinin
çəkilişi zamanı
isə çəkiliş
bitdikdən sonra film heyəti ilə birlikdə veriləcək
qonorarı gözləməli
olub.
1973-cü ildə Klimov
nəhayət ki, Qriqori Rasputinin həyatından bəhs edən filmin çəkilişlərini başlamaq
üçün icazə
alır. Lakin film ilk izlənimdə dayandırılır və
ləğv olunur.
Ana olmaq uğrunda mübarizə...
Elə həmin ərəfələrdə
Larisa otuz beş
yaşında ana olmaq qərarına gəlir. Hamiləliyinin ilkin zamanında
o, evinin dəhlizində
sürüşərək yıxılır və başı istilik sisteminin dəmirinə dəyir. Onu beyin silkələnməsi
diaqnozu ilə xəstəxanaya aparırlar.
Lakin sonradan məlum olur ki, onun
onurğasında da güclü zədələnmə
olub. Oğlu Antonun doğulduğu
günə qədər
yataq şəraitində
olan rejissor bir müddət yaradıcılıqdan uzaqlaşmalı
olur.
1974-cü ildə Larisa Şepitko Əməkdar incəsənət xadimi adı ilə təltif olunur. 1975-ci ildə o, yenidən kino yaradıcılığına
geri dönür.
Larisa Şepitko 1976-cı ilə ona ən
çox məşhurluq
gətirən "Qalxma"
filminin çəkilişlərini
bitirir. Müharibənin ağrı-acılarından, insanların mənəvi aləmindən bəhs edən film rejissora həm ölkə daxilində, həm də beynəlxalq kino aləmində çox böyük uğurlar qazandırır.
O, "Berlin film festival"ında "Qızıl ayı" mükafatına layiq görülür.
Elem Klimov xatirələrində
qeyd edir: Həmin filmdən sonra Larisa çox məşhurlaşır. Həmin
ərəfədə isə
mənim "Get və
bax" filmimə müəyyən qadağalar
tətbiq edilirdi. Larisadan fərqli olaraq mən daima fikirli və psixolji gərginlikdəydim.
O, tez-tez başqa ölkələrə səfər
edirdi. Gözəl sözlər isə
onu yağış kimi qarşılayırdı.
Mənim
daxilimdə qısqanclıq
qorxusu yaranmışdı
- birdən kimsə onu məndən alar. Bilirdim ki, bu mümkün deyil, amma yenə də özümlə bacarmırdım. Elə həmin
vaxtlar da bizim münasibətlərimizdə
müəyyən gərginliklər
yaşandı. Hətta mən
bir müddət evdən çıxıb
getdim. O, elə bilirdi ki, mənim
başqa bir qadınım var və onunla yaşayıram. Əslində isə mən
dostum Viktor Merejkonun evində yaşayırdım.
Bu barədə isə Larisa heç nə bilmədi. Nədənsə sonralar mən
də heç nə demədim. Mən öz hisslərimi qaydasına salana qədər o səbir və müdrikliklə gözlədi.
Ölüm çox yaxındadır...
Həmin filmdən sonra Larisada mistik fikirlər baş qaldırır. Bir çox yaxınları onun həmişə fikirli və kədərli olduğunu qeyd edirlər. O, özündə hansısa mistik qüvvənin formalaşdığını hesab edirmiş. Və bu mistikanı filmlə də əlaqələnirmək istəyir. 1979-cu ildə o yeni filminin çəkilişlərinə başlamağa qərar verir. Lakin çəkililərdən əvvəl o, baxıcı Vanqanın yanına getmək istəyir. Sonuncu müsahibələrinin birində "Ölüm çox yaxındadır" ifadəsini işlədən Larisanı Vanqanın yanına getməyə məcbur edən də həyatının sonuna dair bilmək istədikləri olur. Beləliklə o, ən yaxın rəfiqəsini dilə tutaraq Vanqanın qəbuluna yazılır.
Vanqa ona ölümnün yaxın olduğunu deyir. Dəqiq tarix açıqlamasa da o, 1979-cu ilin yayını onun üçün çox təhlükəli olacağını, açar olaraq isə "yay və avtomobil" sözlərini qeyd edir. Ən maraqlısı isə Larisanın baxıcının sözlərinə zərrə qədər də təəccüblənməməsi olur. Baxıcının yanından çıxan kimi Larisa rəfiqəsi ilə birbaşa kilsəyə gedir və orda rəfiqəsinə and içdirir ki, onun ölümündən sonra yeganə oğlu Antonu heç vaxt yalnız buraxmayıb onun qayğısına qalacaq.
2 İyul 1979-cu ildə sübh tezdən Elem Klimov dəhşətli qışıqırıqla yuxudan oyanır. O, yuxusunda Larisanın qara "Volqa" markalı avtomobildə qəzaya düşdüyünü görür.
Əslində isə elə həmin saatlarda Laisa Şepitkonun çəkiliş qrupu ilə əyləşdiyi qara "Volqa" yük maşını ilə toqquşur. Başından zərbə alan Larisa həyatını itirir.
Onun ölümündən
sonra Elem Klimov Larsanın yarımçıq
qalmış "Matera" filmini tamamlayır. Daha sonra isə Larisaya həsr olunmuş "Əlvida"
filmini çəkib bitirir.
Hazırladı:
Samirə Əşrəf
Ədalət.-2014.-19 iyun.-S.6.