MƏNSUR ŞEİR USTASI: GÜLHÜSEYN
HÜSEYNOĞLU
("Ədəbiyyatımızın cəfakeşləri"
silsiləsindən)
Hələ
ADU-nun tələbəsi ikən (1944) "Ana" adlı hekayəsi "Ədəbiyyat qəzeti"ndə dərc olunmuşdu. Analara məhəbbət, rəğbət
ifadə edən bu hekayəni o zaman Səməd Vurğun
oxuyub bəyənmişdi. 1946-cı ildə isə
"Bənövşə əfsanəsi" adlı mənsur
şeiri çap olunur və Gülhüseyn
Hüseynoğlunun yaradıcılığında bu iki xətt-
sırf nəsr və mənsur şeir paralel şəkildə
davam edir.
Gülhüseyn Hüseynoğlu Azərbaycan ədəbiyyatında
ilk növbədə, mənsur şeir ustası kimi
tanınır və onun yaradıcılığı
haqqında söhbətə də məhz bu nöqtədən
başlamaq lazımdır.
Tədqiqatçıların araşdırmalarına
görə "mənsur şeir" terminini dünya ədəbiyyatında
ilk dəfə fransız yazıçısı Aloiziyus
Bertran (1807-1841) gətirmişdir.Bertrandan sonra fransız
şairlərindən Şarl Bodler (1821-1867) və Artur Rembo
(1854-1891) da bu canrda əsərlər yazmışlar. Böyük
rus yazıçısı İ.S.Turgenevin də (1818-1883) mənsur
şeirləri məşhurdur. Daha sonra
hind ədəbiyyatında R.Taqor, türk ədəbiyyatında
Xalid Ziya da mənsur şeir ustası kimi
tanınmışlar.
Azərbaycan ədəbiyyatında isə mənsur
şeir canrına ilk dəfə müraciət edən XX əsr
Azərbaycan romantizminin banilərindən olan Məhəmməd
Hadidir. Filologiya elmləri doktoru Hüseyn Həşimli
"Azərbaycan mənsur şeirinin təşəkkülü"
monoqrafiyasında (Bakı, "Nurlan" nəşriyyatı,
2006, səh. 37) qeyd edir ki, Məhəmməd Hadinin 1908-ci ildə
Bakıda, "Kaspi" mətbəəsində çap
olunmuş "Firdovsi-ilhamat" kitabının 221-232-ci səhifələrində
onun "Düşündüklərim" adı altında
birləşən mənsur şeirləri verilmişdir".
H.Həşimli daha sonra Abdulla Surun, T.Ş.Simurğun, Seyid
Hüseynin, N.Nərimanovun, Y.V.Çəmənzəminlinin,
iyirminci-otuzuncu illərdə isə Ə.Tağızadənin,
A.Böyükzadənin, Əkrəm Uəfərin, H.Nəzərlinin
də mənsur şeirlərindən söz açır. Daha sonrakı illərdə Nigar Rəfibəyli, Uəfər
Bağırı, Qərib Mehdi və İslam Ağayev də
bu canra müraciət etmişlər. Lakin etiraf
olunmalıdır ki, Azərbaycan ədəbiyyatında mənsur
şeirin populyarlaşmasında,oxucular
arasında rəğbət qazanmasında Gülhüseyn
Hüseynoğlunun böyük əməyi vardır.
Ədəbiyyatşünaslar arasında mənsur
şeirin canr xüsusiyyətləri barədə müxtəlif
fikirlər söylənilmişdir. Bəziləri onu nəsrin,
bəziləri isə şeirin canrı hesab etmişlər.
Ancaq ikincilər üstünlük təşkil
edir və onların mənsur şeirlə bağlı fikirləri
daha dəqiqdir. Professor Mir Uəlal Paşayev yazır:
"Lirik və epik xüsusiyyətlərin müştərək,
birgə halında iştirak etdiyi, həm də insanın
daxili, hissi aləmini qələmə alan,
vəzn, qafiyə, bölgü kimi nəzm şərtlərindən
uzaq, təbii ritmik nəsr dili ilə yığcam yazılan əsərlərə
mənsur şeir adı verirlər. Burada
şeirə xas əlamət obyektə (insan, hadisə, təbiət)
münasibətdə məhz həyəcanın, daxili fərdi
təsirin ön plana çəkilməsidir. Müəllif sanki xarici obyektiv aləmdən
ayrılıb, təcrid olunaraq bir an özünü cəlb
edən, özünə hər şeyi unutduran bir mövzunun əsiri
olur. Hiss-həyəcanlarını,
yazı məharətini ifadə üçün təsvirin
gözəlliyi, zərifliyi; söz, tərkib, ifadələrin
diqqətlə seçilməsi gərəkdir".
Bu tərif sanki bütünlüklə Gülhüseyn
Hüseynoğlunun mənsur şeirləri üçün
deyilib.
Gülhüseyn Hüseynoğlunun mənsur şeirlərinin
mövzu dairəsi genişdir. Əsasən insan qəlbinin
lirik-romantik duyğularını ifadə edən mənsur
şeirlərdə həyatın, gerçəkliyin
düşündürücü mətləbləri öz əksini
tapır. Hər bir mənsur şeirin
öz mövzusu var və G.Hüseynoğlu lirik duyğu və
düşüncələrini də hər hansı
mövzunun tələbinə görə
uyğunlaşdırır. Müəllif "Mənsur
şeirlərim mənim" yazısında fikrini belə
ümumiləşdirir: "Ana torpaq, insaniyyət,halal çörək, fədakarlıq, əvəzini
gözləməyən xeyirxahlıq, insan kimi
düşünüb də insan kimi yaşamaq, bütöv
olmaq-həmişəlik söhbətimiz,
sözümüzdür. Yanılmalar, aldanmalar,
çəkilməz hicran yanğısı, qəlb
ağrısı-düşüncəniz,
qayğınızdır, ağrınızdır,
mövzunuzdur, mövzunuzdur. Sevincə, kədərə
ortaqsınız. Yalandan, riyadan
uzaqsınız. Nə yaxşı ki, varsınız!.."
Onun mənsur şeirlərini iki qismə bölmək
olar. Birinci bölgüdə sırf lirik duyğular ifadə
olunur və burada konkret olaraq heç bir hadisədən
söhbət getmir. Sadəcə olaraq
müəllif müəyyən bir məsələyə
öz münasibətini bildirir. Məsələn:
"Yol çəkən gözlər",
"Hanı?", "Axar su", "İstəmirəm",
"Qəsbkar", "Gözləyirik".
"Ağlamayın!", "Məhəbbətdirmi
bu?!", "İki damla göz yaşı", "İstək",
"Payız"., "Gecikdikcə
geciksin". "Ağaclarım", "Ümid və həqiqət",
"Ömrümüz boyu", "Əsrlərdən əsrlərə",
"Humanizm" mənsur şeirlərində müəyyən
bir fikir ifadə olunur. Burada mənsur şeirlərə
xas olan ritm, müəyyən sözlərin tez-tez təkrar
olunması, melodik ahəng diqqəti cəlb edir.
"Bülbül meşə istəyir. Gül qoxulu,
bahar ədalı, xoş sədalı meşə. İstəyincə, ürəyincə cəh-cəh
vurmaq üçün.
Qartal dağ istəyir. Dörd bir yanı
sıldırım qayalı dağ. Qıy
vurub ənginliklərə şığımaq, səma dərinliklərinə
yol almaq üçün.
Qağayı dəniz istəyir. Balıq nəfəsli,
sahilləri insan ləpirli dəniz. Doyunca,
yorulunca süzmək, hey süzmək üçün.
Sənətkar sərbəstlik. Ürəklərə
girmək üçün, əsrlərə getmək
üçün!" (G.Hüseynoğlu.
Qatar gedir. Bakı, "Gənclik", 1983. səh. 60)
"İstək" adlı bu mənsur şeirdə,
dörd yığcam abzasda dörd fikir söylənilir və
əvvəllinci üç abzaı dördüncüsü
üçün vəsilə olur. Bülbülün
meşə, qartalın dağ, qağayının dəniz istəkləri
sənətkarın sərbəstlik istəyi ilə paralel təqdim
edilir. Hər bir istək onu arzulayanın
xarakterindən doğur.
Gülhüseyn Hüseynoğlunun mənsur şeirlərində
təkrirlər çox işlənir və bu da mətndə
yeksənəklik yaratmır, əksinə, fikri qüvvətləndirən
məcazi bir vasitəyə çevrilir. Məsələn, "Axar
su" mənsur şeirinə diqqət yetirək:
Axır
suya baxıramgŞeh damlası kimi şəffaf,
şırıldaya-şırıldaya axan suya! Axır,
axır. Baxıram, ürəyim axır.
Axar suya baxıramgKönlüm-ruhum, qolum-qanadım
açılır.
Axar suya
baxıram..Uzaq-uzaq yollar, məsafələr
qısalır. Ümid çoxalır.
Axar suya baxıramgÖmür mənalanır, fikirlər
qol-budaq atır, şaxələnir.
Axar suya baxıramgAxır, axır.
Axar su durğunluğu sevməz. Sevirəm axar suyu, sevirəm! (G.Hüseynoğlu. Qatar gedir. Bakı, "Gənclik",
1983, səh. 39)
Mənsur
şeirlərində G.Hüseynoğlunun dil və üslub
gözəlliyi hiss olunur: fikir aydınlığı, sadə
və lirik təsvir üsulu, sözə qənaət, bədii
təsvir vasitələrinə müraciət bu mənsur
şeirləri oxucuya sevdirən başlıca xüsusiyyətlərdir.
"Azərbaycan dili" mənsur şeirinə diqqət
yetirək: "Anamın südündə, vətənimin havasında,
çörəyimdə, suyumda səni duymuşam!
Torpağımda,
daşımda, çölümdə-çəmənimdə,
Kürümdə-Arazımda, Xəzərimdə səni
görmüşəm!
Elimdə-günümdə,
dərsimdə-kitabımda səni sevmişəm! Sevmişəm,
a mənim tarixin eniş-yoxuşlarında
xalqımın göz bəbəyi kimi qoruduğu dilim! Azərbaycan dilim!"
Gülhüseyn
Hüseynoğlunun mənsur şeir
yaradıcılığında müəyyən hadisə
üstündə qurulan sücetli nümunələr də az deyil. Əgər öncə
misal gətirilən nümunələr ifadə tərzinə,
ritm və ahənginə görə şeirə daha çox
oxşayırsa, müəyyən sücetə malik olan mənsur
şeirlər isə lirik hekayəyə bənzəyirlər.
"Mücrü" mənsur şeiri bir ömrün həyat
dastanını oxucunun gözləri qarşısında
canlandırır. Rus yazıçısı Konstantin Fedin bu mənsur
şeir haqqında ürək sözlərini belə ifadə
etmişdi: "Öz vətənində çox yaxşı
tanınan Azərbaycan yazıçısı Gülhüseyn
Hüseynoğlu ilə məni təsadüf tanış etdi.
O, nasirdir və mənsur şeir yazır. Canrgo
qədər də yeni deyildir. Ancaq əlyazmasını
oxuyarkən mən bu qənaətə gəldim ki, bunlar,
heç şübhəsiz, bizi sovet xalqlarının
poeziyasında meydana çıxan diqqətəlayiq nümunələrlə
tanış edən "Drucba narodov" curnalında çap
olunmağa layiqdir.
"Mücrü" şeiri barədə
danışmaq istərdim. ..Bu əsər ona
görə diqqətəlayiqdir ki, oxucunun hissini hökmlə,
lakin çox incə bir tərzdə keçmiş günlərdən
bu günə gətirib çıxarır və yeni
dünyamızı onun əsl ideal mənasında
açıb göstərir.
Əsərdəki məcaz varlığın canlı
obrazına çevrilir. Bu metamarfoza məni
ovsunlamışdır" ("Drucba narodov" curnalı,
1970, № 6, səh. 125).
"Mücrü" G.Hüseynoğlunun mənsur
şeirləri içərisində elə bir nümunədir
ki, həm ideyası, aşıladığı məzmunu, həm
də forma-sənətkarlıq məziyyətləri ilə
xüsusilə seçilir, fərqlənir. Yəni "mənsur
şeir necə olmalıdır?" sualını
bütün parametrləri ilə müsbət cavablandıran
bir nümunədir. Uəmi 23 kiçik
abzasdan ibarət olan bu mətndə şeirlə nəsrin
möhtəşəm vəhdəti yaradılır. Uümlələr, abzaslar, kiçicik mətn
parçaları bir-birini əvəz etdikcə, bir ananın və
bir ailənin həyat tarixçəsini gözlərimiz
qarşısında canlanır. Ahəngi,
emosironallığı etibarilə şeirə oxşayan, amma
vəznsiz, qafiyəsiz olan bu parçada bir hekayənin yaxud
povestin materialı ola biləcək həyat
hadisələri ilə qarşılaşırıq. "O, gəlin
köçəndə anası mücrü də qoydu
cehizinin üstünə. "Gəlin
mücrüsüz olmaz!" dedi"- "Mücrü" mənsur
şeiri bu cümlə ilə başlayır və mətndəki
mücrü rəmzi məna daşıyır: etibarın, ailə
şərəfinin, vəfa və sədaqətin, övlada məhəbbətin,
həyatda qazanılan uğurların
daşıyıcısı-qoruyucusudur mücrü. "Açıldı mücrü,
örtüldü mücrü, boşaldı
mücrü"- bu sətirlər həyatın
dialetikasını, şərəflə yaşamış bir
ailənin çətin, məşəqqətli, amma həm də
sevinclərlə, uğurlarla, xoş anlarla dolu olan
ömür yolunu səciyyələndirir.
Gülhüseyn Hüseynoğlunun bu qəbildən olan mənsur
şeirlərini HƏYAT LÖVHƏLƏRİ də
adlandırmaq olar. "İnsan", "İlk qədəm",
"İşıq və zülmət", "Mücdəçi",
"Gənc ananın etirafı", "Bənövşə
əfsanəsi", "Gözəl",
"Küsülülər", "Kişilik",
"Ən sağalmaz yara" mənsur şeirləri ona
görə maraqla oxunur ki, bu yazılarda real həyat hadisələri
öz əksini tapır. Xeyir və şər, işıq və
zülmət, sevgi və nifrət, vəfa və xəyanət..mənsur şeirlərdə bədii təzadların
silsiləsini təşkil edir.
.Gülhüseyn Hüseynoğlunun nəsr
yaradıcılığı da özünəməxsusluğu
ilə seçilir. Onun novella, hekayə və povestləri
yaşadığı dövrün sosial-mənəvi
ab-havasını əks etdirir və bu nəsr əsərlərinin
əsas mövzusu da müasir insanın həyatından,
dünyaya, gerçəkliyə, yaşadığı
mühitə, ailəyə, sevgiyə, təbiətə,
işlədiyi kollektivə münasibətindən doğan
hadisələr üzərində qurulmuşdur.
Novellaları içərisində "Nigarançılığın
sonu" nəsrimizdə uğurlu bir hadisə kimi qeyd edilir.
İki
gözəl insan-zərgərlik mağazasında
satıcı işləyən Nazəninlə
neftçıxarma briqadasında usta köməkçisi
işləyən Mustafa arasında yaranan adi ünsiyyət
get-gedə qarşılıqlı məhəbbətə
çevrilir.Hər ikisi hiss edir ki, tale onları əbəs
yerə bir-biri ilə qarşılaşdırmayıb, amma
hisslərini büruzə verməkdə uzun müddət tərəddüd
edirlər. Nazənin: "Onsuz yaşaya bilərəmmi..necə olsa, özümü ələ
alacağam. Hisslərimi
boğacağam"-deyisə də, özünü o yerə
qoymur, Mustafanı sevir. Mustafa da kənddən
qayıdandan sonra qərara alır ki, ürəyində
gün-gündən ona rahatlıq verməyən "mənim
sevdiyim qız sənsən, Nazənin, sən!" kəlmələrini
sevdiyi qıza söyləsin. Beləliklə,
əsl, saf bir sevgi iki ürəyi əbədi birləşdirir,
nigarançılığa son qoyulur.
Gülhüseyn Hüseynoğlunun hekayələrini
mövzular üzrə müəyyən bölgülərə
ayırmaq istəməzdik. Lakin onları küllən
HƏYAT HEKAYƏLƏRİ adlandıra bilərik. Ailə münasibətləri, gənclərin sevgi
duyğuları, vəzifəpərəstliyin, karyerizmin, cəmiyyətə
zidd digər mənfi halların tənqidi, halal əməyin tərənnümü,
analara, atalara sonsuz ehtiram, mənəvi saflığa
çağırışgvə başqa həyati məsələlər
onun hekayələrinin əsas qayəsini təşkil edir.
Onun təqdim etdiyi qəhrəmanlar adi
insanlardır, lakin bu adi insanlar mənən saf və
işıqlı, təmiz və xeyirxahdırlar. "Vaxt keçirdi" hekayəsinin qəhrəmanı
Türkan gözəl bir qızdır, həyatında bir
çox bədbəxtliklərlə üzləşib,
atası da, anası da çoxdan ölüb. Gözəldir, mənən safdır və həyatda
kimin pts, kimin yaxşı olduğunun da fərqinə
varır. Buna görə də Sərfi
arvadın oğlu Əbülün evlənmək təklifini
rədd edir. O, Neft daşlarında birgə işlədiyi
Müqbilə könül verir. Adi bir əhvalatdır,
ancaq G.Hüseynoağlu bu adi əhvalatı maraqlı hadisələrlə
oxucuya çatdırır. "Geoloq
qız" hekayəsində isə başlanğıc və
sonluq təzad təşkil edir. Belə ki,
iki gəncin-Neft daşlarında işləyən Yadigarla
Xalisənin saf, təmiz məhəbbəti, bir-birinə
könül verib toya hazırlaşmaları sonda faciə ilə
bitir. Yadigar fırtına zamanı həlak
olur.
Gülhüseyn
Hüseynoğlu "Yana-yana", "Adam istəsə",
"Xəzərin qoynunda" adlı üç povestin də
müəllifidir. Hekayələrindəki incə
müşahidə qabiliyyəti, təqdim etdiyi obrazların səciyyəvi
xüsusiyyətlərini aça bilmək səriştəsi,
süceti maraqlı, düşündürücü hadisələr
əsasında inkişaf etdirməsi onun povestlərində
daha aydın nəzərə çarpır.
"Yana-yana" povesti böyük el sənətkarı
Aşıq Ələsgərin gənclik illərindən
söz açır. Lirik hissləri, insan qəlbinin, insan sevgisinin ən zərif,
kövrək məqamlarını əks etdirən bu povest ilk
cümləsindən başlamış oxucunu öz ardınca
çəkir, gənc Ələsgərin keçirdiyi hisslər,
onun varlı evində nökərçilik etməsi, burada Səhnəbanuya
aşiq olması, onun eşqiylə gözəl qoşmalar
söyləməsi və nəhayət, bu eşqin
qarşısına çıxan maniələr..bütün bunlar Aşıq Ələsgərin
tərcümeyi-halı ilə uyğundur. Lakin təbii ki, tərcümeyi-halla
bədii əsər arasında eynilik ola
bilməz. Çünki bədii əsərdə
qəhrəmanın keçirdiyi hisslər, onun çevgisi, əhatə
olunduğu mühit və qarşılaşdığı
çətinliklər müəllifin bədii təxəyyülünün
məhsuludur və Gülhüseyn Hüseynoğlu professional
bir yazıçı kimi bunları ustalıqla təsvir edə
bilmişdir.
Gülhüseyn
Hüseynoğlu Azərbaycan ədəbiyyatında mənsur
şeir ustası və bir sıra maraqlı,
düşündürücü nəsr əsərlərinin
müəllifi kimi özünəməxsus yer tutur və bu əsərlər
onu bir sənətkar kimi yaşadacaqdır...
Vaqif
YUSİFLİ
ədalət.-2014.-21 iyun.-S.14.