HEÇ UNUDULARMI?
(Xalq şairi Hüseyn Arifin bu ay 90
yaşı tamam olur)
Böyüklə, kiçiklə həmsöhbət
olan,
Canında
tükənməz hərarət olan,
Gücü
xalq, dayağı təbiət olan
Bir şair həyatda unudularmı?
Bu misraların müəllifi unudulmaz Xalq şairimiz
Hüseyn Arifdir. "Gücü xalq, dayağı təbiət...
olan şairin. Bütün Azərbaycanın
sevdiyi bir şair. Tam qətiyyətlə
deyə bilərəm ki, bu gün Hüseyn Arifin öz səsi
ədəbi məclislərdən, şeir gecələrindən
gəlməsə də, şeirləri ən çox oxunulan,
xatırlanan şairlərdən biri də odur. Elə adı çəkiləndə hamının
üzündə bir təbəssüm işıqlanır,
onun dillər əzbəri olan şeirləri yada
düşür. Sağlığında deyirdi ki:
Solsa da, tər
çiçəklər
Heç vaxt solan deyiləm.
Yorulsa da,
küləklər
Mən yorulan deyiləm.
Oylağımdır
dağ-dərə,
Ötmərəm
əbəs yerə,
Qədir
bilməyənlərə
Yoldaş olan deyiləm.
Fil
üzülüb, qalsa da,
Qartal
qanad salsa da,
Hər
palıd qocalsa da,
Mən qocalan deyiləm.
Əlbəttə, palıdlar da qocaldı, Hüseyn Arif
də yaşa doldu. Amma qocalıq məfhumunu bu sətirdə bir az məcazi anlayaq. Əsl şair
elə öz şeirlərində yaşayır və əbədi
ömürdü, şair dünyadan gedir, şeirləri isə
onu həmişə cavan saxlayır.
Hüseyn Arif 68 yaşını adlayıb üzü
yuxarı-yetmişinə doğru yol gedirdi. Üz-gözündə
hamıya tanış olan o məlum təbəssüm,
hamının "Hüseyn qağa" deyə müraciət
elədiyi zarafatcıl, şirin yumorlu kişi, heç bir
böyük vəzifəsi olmayan və bu iddiadan uzaq sadə
insan, baməzə, kefcil və öz qəribə hərəkətləri
ilə hər kəsi təəccübləndirən,
haqqında lətifələr qoşulan bir şəxs... Doğrudan da adamın inanmağı gəlmir-Hüseyn
qağa indi aramızda yoxdu. Etiraf edək
ki, Hüseyn qağadan sonra ədəbi mühitin havasında
da yumor mehi azalıb. O, şirin-şirin dindirərdi
bizi, halımızı soruşardı, işimizlə, nə
yazdığımızla maraqlanardı. Bu əhval-pürsanlıqdan
sonra lap yaxın dostları qağa ilə harasa buyurardılar.
Yaşından asılı olmayaraq bütün
nəsillərin dostu idi. Ağsaqqal yazıçı
kimi hörmət bəslədiyimiz İsmayıl
Şıxlıdan tutmuş Zəlimxan Yaquba qədər
hamı ona can atırdı. Hətta
İsmayıl müəllim Hüseyn Arif haqqında bir lətifələr
kitabı da çap etdirmişdi. Ancaq məlumdur
ki, bu lətifələr Hüseyn Arif ömrünün duzlu-məzəli
səhifələrinin olsa-olsa bir yarpağıdır.
Hüseyn Arif son dərəcə təbii şair idi. Həyatdakı
təbiiliyi, şəxsiyyətindəki saflığı
poeziyasına da keçmişdi.
Onun sənət müəllimləri kimlər idi? El ədəbiyyatı-dastanlar,
qoşmalar, təcnislər, bayatılar, Qurbani, Ələsgər,
Dilqəm, canlı klassiklər-S.Vurğun, O.Sarıvəlli.
H.Arif bu ustadlardan çox şey
görüb-götürdü, lakin kimsəni təqlid eləmədi,
ədəbiyyatda özünəməxsus Hüseyn Arif
cığırı açdı, bu cığırı yola
çevirdi.
Hüseyn Arif neçə əsrlik Azərbaycan xalq
poeziyasının klassik qolu ilə müasir qolu arasında
canlı bir körpü idi. Klassikaya məxsus
poetik incəliklər, müdrik düşüncə tərzi,
aşıq-ozan mədəniyyəti, xalq ruhu onun şeirlərində
də davam və inkişafda idi. O da ustadları kimi
qoşmanın, gəraylının safını, özəlini
yaradırdı, şəklini çəkmirdi. O da
ustadları kimi elin, obanın təəssübkeşi idi və
bu təəssübkeşlik o dərəcəyə
çatırdı ki, H.Arifin şeirlərində Xalq
bütün mənəvi dünyası ilə baş qəhrəmana
çevrilirdi. O, fəxri Xalq şairi adını
almamışdan öncə xalqın şairi idi.
Hüseyn Arifdən söz açanda "təbiət
şairi" ifadəsini tez-tez işlədirlər. Bəli, o, təbiətin
şairi idi. O mənada ki, təbiətə təkcə
vurğun deyildi, təbiəti içində
yaşadırdı, meşədə, dağda, çöldə,
çəməndə, bir çeşmə başında
olanda sanki dünyaya təzədən gəlirdi. Təbiəti
bəlkə də onun kimi duyan, sevən ikinci bir adam tapmaq çətindi.
Gəl
çıxaq seyrinə uca dağların,
Çəmən olan yerdə xalça nə lazım.
Gözündən
su içək buz bulaqların,
Lilpar olan yerdə dolça nə lazım.
Nə
kaman götürək, nə tar, nə qaval,
Orda nəğmə də var, nəğməkar da var.
Yarıb
buludları dinəndə qartal,
O səsə
bərabər bir səs harda var.
Torpağın
ətrini fikirləşəndə,
İpək tellərinə çiçək taxarsan.
Səhərlər
yadına güzgü düşəndə
Maral baxan gölə sən də baxarsan.
Titrəmə
soyuğa, yanma sazağa,
Üşüsək, otlardan yorğan istərik.
Daş-kəsək
toxunsa ələ, ayağa,
Loğman çiçəklərdən dərman istərik.
Qətiyyətlə
demək olar ki, son 60-70 ilin poeziyasında Səməd
Vurğundan sonra Azərbaycan təbiətini sənətin
ecazkar dililə gözlərimiz qarşısında
canlandıran ünlü şairlər az
deyil. Qasım Qasımzadə, Məmməd Araz, Hüseyn
Kürdoğlu, Məmməd Aslan, Musa Yaqub kimi şairlər
bu mövzuda gözəl poeziya nümunələri
yaradıblar. Lakin Hüseyn Arifi bu sırada
birinci görürük. Hətta deyə
bilərik ki, təbiətdən danışanda Hüseyn Arif,
Hüseyn Arifdən danışanda təbiət yada
düşür.
Torpaq
ovulanda, daş yeriyəndə
Bulaqlar gözündən yaralanırlar.
Zirvəni
qar tutub, dolu döyəndə,
Pələnglər dizindən yaralanırlar.
Son bahar
çəmənə son qoyan kimi,
Meşələr
qocalıb qarıyan kimi,
Ağaclar
kökündən quruyan kimi,
Yarpaqlar üzündən yaralanırlar.
Boz qanqal
özünü ağ gül sananda,
Tutulur
bülbülün nitqi bir anda,
Palıd əvəzinə
söyüd yananda,
Ocaqlar gözündən yaralanırlar.
Ancaq məlumdur ki, təbiətə məftunluq. Torpağa
bağlılıq sadəcə təsvir xarakteri
daşıyanda poeziyada bir yeknəsəklik yaranır. Təbiətlə insan
bağlılığını, təbiətdə insanı,
insanda təbiəti görəndə isə poeziya zənginləşir.
H.Arif ağaca, meşəyə, suya, ota, gülə,
yarpağa, dağa, dərəyə, zirvəyə-bir sözlə,
təbiətin bütün atributlarına insana yanaşan kimi
dostcasına, qardaşcasına nəzər yetirirdi. Ona
görə də onun şeirlərində ağac da
insandır, bulaq da, dağ da, çay da... Hüseyn
Arif insanda təbiətə məxsus saflıq, təmizlik
arayırdı. Təbiəti insana nümunə göstərirdi
ki, onun kimi təbii olsun:
Milyon
naxış vurur bahar torpağa,
Güvənib
hüsnünə: - Baharam, - demir.
Zirvə
buz bağlayıb, bürünür ağa,
Donur
axşam-sabah: -Donuram!-demir.
Palıd
sakit qalxıb, səssiz boy atır,
Söyüd
dirçəlməmiş özünü dartır,
Gölməçə
harayı qulaq batırır,
Ümman
dilə gəlib:-Mən varam!-demir.
Tufanlar
qoynunda sınaqdan çıxan,
Sağında,
solunda şimşəklər çaxan,
Başında
yüz dəfə tüstülər qalxan
Dağ
yanır, bir dəfə: -Yanıram!-demir.
Hüseyn Arif poeziyası məhz bu mənada 60-70-ci illərdə-təbiətin
korlandığı, meşələrə, dənizə qəsd
edildiyi, ekologiya nizamı pozulduğu illərdə əsrdaşlarını
təbiəti sevməyə, onunla qovuşmağa
çağırırdı.
Ancaq Hüseyn Arif poeziyasını yalnız insan-təbiət
dairəsi ilə məhdudlaşdırmaq doğru olmazdı. Xalqın fikir
dünyası, ruhu və psixologiyası H.Arifin poetik
dünyası ilə qovuşurdu. Hamıya
məlumdur ki, Hüseyn Arif aşıq poeziyasının
vurğunu idi. Sazı çox sevirdi.
Dilqəmə poema həsr etmişdi. Bu sevginin həddi-hüdudu yox idi. H.Arif Ələsgərin ustadı Aşıq
Alının şeirlərini toplayırdı. Ömrünün son illərində isə şəxsən
öz təşəbbüsü ilə Azərbaycan
Aşıqlar Birliyini təsis etmişdi. Çox
təəssüflənirdi ki, Azərbaycanda aşıq sənəti
get-gedə tənəzzülə gedir, ustad aşıqlar
dünyadan köçür, yarımçıqlar meydan
sulayır.
Bəli, sözün əsl mənasında Hüseyn Arif
elin şairi idi. İndi bu sözü yeri gəldi-gəlmədi
çoxlarına aid edirlər. Unutmamalıyıq
ki, hələ Azərbaycandan, Xəzərdən,
Şahdağından, Göygöldən şeir yazmaq elin
şairi olmaq deyil. Belə şeirlərin
çoxu ritorikadır, yersiz çığırtı və
hay-küydür.
Hüseyn Arif arif şair idi. Hələ Ermənistanda yaşayan
soydaşlarımız öz ata-baba yurdlarından
qovulmamış, didərgin düşməmiş o, baş
verəcək təhlükəni qabaqcadan hiss edərək
yazmışdı:
Göyçə
qədim, Göyçə ulu Göyçədir,
Göyçəlilər, dağılmayın
Göyçədən.
Aləm
bilir, hər hörmətim sizədir,
Dədə-baba
məhəbbətim sizədir,
Mən
Arifəm, vəsiyyətim sizədir,
Göyçəlilər, dağılmayın
Göyçədən.
Bir
neçə il keçdi və
göyçəliləri Göyçədən didərgin
saldılar. Onda Hüseyn Arif kədərlə yazdı ki:
Gözünüzə
necə baxım, gözünüzdə yaş,
Qəlbinizi necə açım, qəlbinizdə qəm.
H.Arif folklorla, xalq poeziyası ilə fitrətən bağlı sənətkar idi. O, təbiəti necə duyurdusa, şeirlərinə gülün, çiçəyin ətrini necə hopdururdusa, xalq poeziyasına da sevgisi eləcə idi. Vaxtilə, 1957-ci ildə Mehdi Hüseyn - bu görkəmli sənətkar Hüseyn Arifin şair portretini belə açıqlamışdı: "Xalq poeziyamızın gözəl ənənələrinə arxalanan müəllifin dili əsl, müasir Azərbaycan dilidir. Hüseyn Hüseynzadə hər bir misranın ahəngdarlığına, hətta vəznin tamlığına ayrıca fikir verir. Lakin yaxşı ənənəyə hörmət eləmək, heç də ənənə qarşısında qul kimi baş əymək demək deyil. Diqqətli oxucu dərhal görə bilər ki, H.Hüseynzadə müasir fikir və ideyaya üstünlük verdiyi üçün onun bədii üslubdakı yeni ünsürlər poemalarına üzvi surətdə daxil olur və oxucunun ürəyinə asanlıqla yol tapır".
Başqa bir görkəmli sənətkarımız-Xalq yazıçısı İsmayıl Şıxlı isə yazırdı: "Hüseyn Arifin şeirlərində sözlərin sıralanması, kəlmələrin tərkibindəki səslərin belə cərgələnməsi o qədər sadə və ürəyə yatımlıdır ki, adam şeir oxuduğunu hiss etmir, elə zənn edir ki, kiminləsə sadəcə söhbət edir. Lakin bu həmsöhbətin elə gözəl, elə incə və elə zəngin poetik düşüncə tərzi, elə obrazlı təfəkkürü var ki, buna heyran qalmaya bilmirsən". Yadımıza salaq şeirimizdə Cənub mövzusunu. Hüseyn Arif bu mövzuda çox şeir yazmayıb, amma az yazdıqları əsl poeziya nümunələridir:
Cəmi iki-üç addım,
Bu izdən o izəcən.
Araz uzanıb gedir,
Çeşmədən dənizəcən.
Bax çölümə, düzümə,
Özüm həsrət özümə.
Yuxu gəlmir gözümə
Gecədən gündüzəcən.
Ərşdə cövlan eylədim,
-Marsa nə var-söylədim.
Necə uzaqmış dedim,
Bakıdan Təbrizəcən.
VAQİF
YUSİFLİ
Ədalət.-2014.-25 iyun.-S.5.