ZAKİR FƏXRİNİN
"REKVİYEM"i
Bu qəmlər kim, mənim
vardır bəirin başına qoysan,
Çıxar kafər
cəhənnəmdən, gülər əhli-əzab, oynar.
(Füzuli)
Dahi Füzulinin bu beytinin mənası belədir: "Mənim dərdlərimi dəvənin (bəirin) başına qoysan, yəni dəvəni mənim dərdlərimlə yükləsən, bu qəmlərin ağırlığına dözməyib o qədər incələr ki, iynənin gözündən keçər və əzaba düçar olmuşlar cəhənnəmdən çıxıb sevinib oynayarlar) şərhin müəllifi mərhum Hacı Ələmdar Mahirdir).
Əsrlər boyu Dərd şairlərin həmdəmi, yol yoldaşı olub. Füzuli də, Bayron da, Cavid də, Hadi də...gDünya qəmi, həyatdan, mühitdən, ictimai aləmdən, sevgili insandan gələn bu dərdlər şairlərin könül rübabını zaman-zaman dilləndirib. Bu Dərdin fəlsəfəsi poeziyada Ölümün, Varlığın-Yoxluğun mənasını daha aydın dərk etməyə səsləyir bizi. İnsan ən əziz adamını itirəndə də, ölkəsi işğal olunanda da, torpağı əldən gedəndə də, sevdiyini və sevdiklərini itirəndə bir filosofa çevrilir.
Qəbrim
də yoxdu ki, deyəm;
Üstünə bir gül dər
apar.
Ya lap hava qaralanda,
Ya lap səhər-səhər apar.
Nə olsun, sağam, diriyəm,
Onsuz da sənsiz ölüyəm,
Ürəyində bir azca qəm,
Boğazında qəhər apar.
Elə bilir, oğlu sağdı,
Hələ dünənki uşaqdı.
Ölmüşəm, xəbəri yoxdu,
Anama da xəbər apar.
(Ramiz Rövşən)
"Elə bilir,
oğlu sağdı"
- Ramiz Rövşənin
bu misrasını mən gözəl şairimiz Zakir Fəxrinin "Rekviyem"
kitabına epiqraf seçərdim.
Ədəbi aləmdə öz orijinal yazı tərzi, bir kimsəyə bənzəməyən
üslubu ilə seçilən Zakir Fəxri. "Qalmaz belə, qalmaz dünya" şeirinin müəllifi.
Könül verməzlər şər
vaxtı
Arxamca bir qərib baxtıg
Qara qızın qara baxtı
Qalmaz belə,
qalmaz dünya.
Başında xoş sevda dəmi,
Ocağında hicran qəmi.
Ağlama,
"Yanıq Kərəmi",
Qalmaz belə,
qalmaz dünya.
"Qarabağsız" şeirinin müəllifi. Ona baxanda
itirilmiş torpaqlarımızı
xatırlayıram. O itkini
bəlkə də heç kim
Zakir Fəxri kimi içində yaşada bilməz. O, Qarabağın elə bir qarışı olmasın gəzməsin, xalis Qarabağ adət-ənənələri, özünəməxsus danışıq
tərzi, düşüncə
mədəniyyəti ilə
bu adam
minillik bir ənənənin daşıyıcısıdır.
Amma indi:
Ələ qələm aldım,
əlim göynədi,
Hər adı gələndə dilim göynədi.
Çiçəyim göynədi, gülüm göynədi,
Bölündüm ortadan tən, Qarabağsız.
Sel də yox, Saranı
gəlib aparsın,
Bu dərdi, bəlanı
bölüb aparsın.
Qoymayın süpürüb, silib
aparsın,
Qara saçlarıma
dən, Qarabağsız.
Ünlü yazıçımız Afaq Məsud deyir ki: "İndi-Sadıqdan sonra bizim Zakir tamam
ayrı bir Zakirdi. Səbrli, sakit, müdrik".
Əziz
oxucu! Zakir Fəxrinin Mirsadıq
adında bir oğlu vardı. Ağıllı, gözəl,
hamının sevimlisi
Sadıq 2007-ci il martın 11-də avtomobil qəzasında həlak oldu. Bircə oğul payı vermişdi Allah ona, o da torpağa qismət oldu. On yeddi yaşı
vardı Mirsadığın.
Zakir Fəxri
ömründə buna
qədər çox müsibətlərlə üzləşib. Dustaqxanada olub
və bunu gizlətmir də. Qardaşı cəbhədə həlak olub. Bunlar az
imiş ki, oğul dağı da çəkdi.
Belə dərdi çəkənlər
yaxşı bilirlər. İllər keçir
və Ata üçün
bu itki sağalmaz
bir dərdə dönsə də, yenə barışmır
bu ölümlə.
Çünki elə xatirələr var ki, onlar ölməyib,
diri qalıb:
Bəlkə ölməmisən, dirisən
bəlkə,
Başqa qiyafədə gəzirsən
indi?
Gündə rast gəldiyim birisən bəlkə,
Məni yad baxışla süzürsən indi.
Ruhun yuva qurub çiynimdə
bəlkə,
Bəlkə xəbərim yox bu boş yuvadan?
Dolaşan fikirsən beynimdə
bəlkə
Gəlib çıxart məni bu daş yuvadan.
Bu xəstə dünyanın
xəstə havası,
Qonub ciyərinə əlac gəzirmişg
Bəlkə də sənmişsən,
beynimdə bəlkə
Ölüm də özünə
bir tac
gəzirmiş.g
Xoş gün-güzəranın gözündən
itib,
Özgə dərdlərinin dibçəyi
oldun.
Səni
sevənlərin qəlbində
bitib,
Solmayan xatirə çiçəyi
oldun!
Zakir Fəxrinin
"Rekviyem" kitabı
"Ata dərdi" də
adlana bilərdi. Amma belə
bir ad məhdudluğa
aparıb çıxarardı.
Birincisi,
Zakir Fəxri oğul dərdini təkcə oğul dərdi kimi çəkmir, ölümə
qarşı da üsyan eləmir, onu lənətləmir, dərdini sızıltıya
da çevirmir.
O, dərdin fəlsəfəsini
açmağa can atır.
Hər bir istedadlı şairin içində bir filosof mürgüləyir
və şairin həyatının elə
bir məqamı gəlir ki, o filosof mürgüdən başını qaldırır,
şairin içindən
çıxıb onunla
üzbəüz dayanır
və şair bir andaca filosofa
çevrilir. "Filosof" deyəndə fəlsəfə alimi deyə, - düşünməyin.
Şeirin filosofu şairin
həyat, ölüm,
varlıq-yoxluq, ölüm,
dərd haqqında poetik düşüncələrini
fikir zirvəsinə qaldırmaq deməkdir.
Zakir Fəxrinin bu oğul itkisinə
qədər həzin,
kövrək lirik duyğularla ifadə olunan şeirləri bizə tanış
idi. Bu şeirlərdə
Zakir Fəxri özünəməxsus bir
şair hünəriylə
Sözlə oyun oynayırdı və bu Söz oyunu
onun şeirlərinin mükəmməl bədii
biçiminə çevrilirdi.
Amma Dərd onun şair taleyində bir fırtına yaratdı. Sızıltıya,
nostalgiyaya, qəmə
bir az
başqa çalar artırdı. Ya gərək bu
itkiylə razılaşıb
ömür boyu sızıldayasan, ya da dərdin, qəmin poeziyasını yaradasan. Və dərdin poeziyasını
poeziyanın dərdinə
çevirəsən.
Alışdım tək daşımağa,
Çiynimdə yük daşımağa,
Yer yox bir tük
daşımağa
Çiynimdə tabut gəzirəm.
Dolaşıram dağı-daşı,
Nə zər, nə yaqut gəzirəm
Düyün-düyün yollarımı
Aça-aça oxuyan, bir
kökdən düşmüş
ud gəzirəm
Çiynimdə tabut gəzirəm.
Çox göynətdi ürək
məni.
Dərdsiz ürəyə qurd
düşərg
Silkələmə fələk məni
Çiynimdəki tabut düşər!
Zakir Fəxrinin əlli yaşı olanda onun və mənim
dostum Aqil Abbas yazmışdı ki: "Kamlə (Zakir Fəxrinin şəhid olan qardaşına-V.Y.) anadan igidlik payı düşmüşdü, Zakirə
də şairlik. Kamil bir igid kimi
Vətən yolunda şəhid oldu, Zakir də bir
şair kimi Vətən və millət yolunda hər gün şəhid olur".
Doğrudan da, bu gün Qarabağsız qalan hər bu dərdi çəkən
şairimizə ŞƏHİD
ŞAİR demək olar.
"Rekviyem"də Zakir Fəxri bir ata məhəbbətilə
Mirsadığı xatirələr
işığında rəsm
edir. Təbii ki, onu tanıyanlar hünərli
bir türk oğlunun parlaq gələcəyinə inanırdılar.
"Mirsadıq uca boylu, yaraşıqlı,
əxlaqlı, həm
də çox mədəni oğlanıydıgMəhəlləmizin
yaraşığıydı, öz övladlarımızdan
görmədiyimiz isti
münasibəti, sevgini
ondan görərdik.
Adamla elə mehriban görüşərdi
ki, elə bil doğması, əzizidi... Hamıyla tay-tuş kimiydi, əksər adamlar atası yerindəydi... Bir-bir əl tutub, hamımızla görüşərdi,
imkan verməzdi, kimsə əlini cibinə apara, çay pullarını özü verərdi.
O olan yerdə əhval-ruhiyyə də çox şən olardı".
"Rekviyem"də başqa ölümlər
də xatırlanır. Xüsusilə Hacı Mətanət haqqında söylənilənlər
bizə bunu təlqin edir ki, dünya gözəl insanlardan xali deyil.
Oğul itkisi Zakir Fəxrinin şair xarakterinə də təsirsiz qalmadı. Onun dini ədəbiyyatla, sufi bilgiləri ilə tanışlığı da yeni bir Zakir Fəxrinin gəlişindən xəbər verir. Əslində, bu yeni Zakir Fəxri bir şair kimi dəyişməyib, poetik istedadı əvvəlki axardadır, amma dəyişilən və yeniləşən odur ki, təsəvvüflə bağlılıq Zakir Fəxrinin dünyanı daha aydın dərk etməsində mühüm rol oynayır. O, yorulmadan Quranı, təsəvvüf ədəbiyyatı incilərini mütaliə edir və poeziyasında da bu mənada poetik düşüncə arealı artır, böyüyür. Biz bu yolda Zakirə, ağır itkilərdən sonra da nikbinliyini qoruyub saxlayan, Dərdə qalib gələn Zakirə uğurlar arzulayırıq. Və sonda Zakir Fəxri şeirlərinin içindən ən çox xoşuma gələn "Rekviyem" adlı şeirdən bu misralarla yazıma nöqtə qoyuram:
Bir qərib kədərin içindən keçdim.
Ayağı yalın uşaqtək,
Ayaqları yalın baxtım.
Başım hərdən dəydi daşa,
Heç bilmədim hara baxtım.
-Gördüm
doğma bilib üzümü söykədiyim
xatirələr arasında da yadamg
Doğulduğu evdən,
uşaqlıqdan,
bir də ilk sevgidən başqa
hər şeyi unudar adam.
Vaqif YUSİFLİ
Ədalət.-2014.-28 iyun.-S.14.