Qazaxlı Rüstəm
Hər dəfə onun işlədiyi küçədən keçərkən qeyri-ixtiyarı olara işlədiyi mağazaya tərəf boylanıran. Bu dəfə maşını yolun kənarına verib saxladım, uzaqdan xeyli tamaşa etdim onun ləngərli vargəlinə, qayğılı, fikirli halına.
Bu boyda şəhər dar bir qəfəs, o isə bu qəfəsə salınmış, qanadları sınmış bir ruh idi sanki. Hərdən qəfəsə salınmış bir aslanı da xatırladır. Mən qəfəsə salınmış aslana xeyli tamaşa etmişəm və bir şeirimdə bunu təsvir etməyə çalışmışam:
Ölüm demə son nəfəsə,
Quşlar oxursa səs-səsə.
Düşdüsə aslan qəfəsə,
Başı qatmaqnan barışar...
Xeyli tamaşa etdim. O məni görmürdü. Əllərini arxasında çarpazlayaraq var gəl edib başını qatır, darıxır, azad ola bilməyəcəyinə inanıb özüylə barışan aslan misal sanki nərildəmək keçirdi könlündən. İçimdə acı bir qəhər uladı. Mənə elə gəldi ki, ona tək bu şəhər yox, dünyanın özü çax dar, cansıxıcıdi.
Boyu normaldan da ucadı. Arxaya daranmış aq saçları, qarayanız və ciddi siması, saçına bənzəyən lopa bığı və ləngərli addımlarla vargəli bu qərib insanın nələr düşündüyünü səsküylə dolu "Şərq bazarı küçəsinə" açıb danışmaq istəyir bəlkə? Bu səs küydə onun nələr düşündüyünü təkcə mən bilirəm. Xeyli tamaşa edib maşını tərpədərək dodaqaltı pıçıldadım: " Sən də bizdənsən, arkadaş. Buralar bizim yerlər deyil, sıxılır ruhumuz bu boyda şəhərdə, bu boyda dünyada. Amma azad olacağımız günə də bir şey qalmayıb...
Qazaxlı Rüstəm. Elə tələbəlik illərindən götürüb bu təxəllüsü. Bir müddət o da şeir yazmağını hamıdan, xüsusulə Ağamalı Sadiqdən, Nazimdən ... gizli saxladı. Amma cidanı çuvalda gizləmək olmazdı.
Lovğalanib,mənəm demə,qisməti Allah verir,
Xoş günləri,qəm-kədəri, möhnəti Allah verir.
Günah etmə,gör nə yazır ciynindəki mələklər,
Yaxşı işə, pis əmələ qiymeti Allah verir.
Duz yol ilə gedənləri,öz yolundan əyləmə
Hec bir kəsin arxasınca,hədyan deyib, söyləmə.
Əsir olma var dövlətə,,cox xəsislik eyləmə,
Bu dünyada qalacaqdi,sərvəti
Allah verir.
Qibləgahdan ayri gəzmə,bir dilində zikr elə,
Yatma qəflət yuxusunda bu dunyani fikr
elə,
Az da tapsan,cox
da tapsan,Ay Qazaxli, şükr elə,
Yer üzünə zərrə-
zərrə,neməti
Allah verir.
Özü də bu boyda
divanini harda gizləmək olardı? Onun sirri
çox tez açıldı.Elə özü
də sir saxlayan deyilmiş.
Günlərin birində soruşdum ki, sən nədən
bu qədər uzunsan? Atan rəhmətlik Uzun
Həmidi də ötüb keçmisən.
Bunun sirri nədədi, öyrət biz də boy otaq bir az. Yanında
duranda utanırıq.
Özünə məxsus bığaltı
qımışıb demişdi:
-Ayə bu sirri
deyəsən tək sənə açası olacam. Həm orta məktəbi on il bir sinifdə oxumuşuq, həm də sənə yaman qanım qaynayır. Sir deyəndə ki, erkən yaşımda məktəbdə
bir qıza vurulmuşdum. Tənbəllik eləməyib atamdan
soruşdum ki, ay qağa, məni havaxt evləndirəcəksən?
Cəsarətimdən xoşu gələn
atam gülümsəyərək
əlini çalağan
yuvasına oxşayan qıvrın tellərimə
çəkib, olacağımız
damın kərənini
göstərdi. "Ağrın alem, boyun o kərənə çatanda, Allahqoysa toyunu edəcəm"- deyib ürəyimi ümidlə doldurdu.
Hə, qardaş, elə o gündən yüz cür cəhd etdim, gah boğazımı
kərənə tərəf
uzatdım, kah yuxarı qıfcındım,
gah ayağımın
altına daş qoydum, xülasə işim-gücüm boğazımı
kərənə tərəf
uzatmaq oldu. Atalar demiş- "mətləbin
hara, mənzilin ora". Günlərin
birində çalağan
yuvasına bənzəyən
qıvrım telləim
kərənə dəydi
və sevindim ki, tezliklə murazıma çatacam...
Olduqca baməzə,
şirin ləncəli,
maraqlı koloriti olan bir insandı. Poeziyadan söhbət
düşəndə istehza
ilə məni məzəmmət edirdi ki, Dəmidçoğlu,
o nə şeirlərdi
yazırsan, altı hecda, yeddi hecada.
Uşaq şeirlərinə oxşayır.
(Onun bir maraqlı deyimini xatırladım. Toy şənliklərində,
tədbirlərbə və
s. yerlərdə çıxış
öncəsi özünün
uzun-uzadı danışacağını
sığortalayar: "Ay camaat,
boyuma baxın, vaxtımı təyin edin. Uzunun uzun
dərdi, qısanın
qısa dərdi olar",- deyib
bir neçə şeirini oxuyar, buna baxmayaraq, heç kimi yormaz, əksinə alqşlar qazanar.)
Mən onun iradanına gülümsəyib:
-Altılıq, yeddilik niyə uşaq şeiri olmalıdır ki?- deyib
soruşanda: "Ayə
bə nədi. Ay pipiyi qan xoruz...
nədi bə" deyib qımışar, mənim-" bəs onda bu bayatılara,
Yunus babamızın şeirlərinə nə
deyirsən?-arqumentimə
gülümsəməklə cavab vermişdi. Sonralar isə fikrindən dönüb əksini söyləyərək,
" Qardaş, sən doğrudanda şairsən. Ayə bu on birliyin,
on dördlüyün, on altılığın
meydanı cox genişdi. Fikrini tam söyləmək bu geniş meydanda
asandı. Amma altılığın,
yeddiliyin meydanı çox dardı. Orada at oynatmaq hər kişinin işi deyil. Birdəki hərə öz boyuna-buxununa binəm şeir yazırar,"-deyərək aşağıdakı
nümunəni misal gətirmişdi:
İnsafdırmı tək qalasan, nazlı yarın olmaya,
Bir dərd
bilən, gözəl
gülən havadarın
olmaya.
Vay o gündən oğul-uşaq
sözlərinə baxmaya,
Qocalasan, heç bir şeyə ixtiyarın olmaya.
Bir gün ola
bəxt açıla,
işin olmaya çətin,
Görəsən yerinə yetib hər bir arzun,
niyyətin.
Allah verə, şükür edəsən, Haqdan gələ qismətin,
Var-dövlətin aşıb-daşa, qayğıların
olmaya.
Ay Qazaxlı, bu dünyada nə kamın var alasan,
Meylini gözəllərin
göyçəyinə salasan.
Sözünlə, söhbətinlə ürəklərdə qalasan,
Gəzəsən, şənlənəsən bir qübarın olmaya
Baməzə olduğu qədər də ağırbatman, köhnə kişilərin
yerişini yeriyən,
ədəb-ərkanını qoruyan barmaqla sayılacaq kişilərdəndi
Qazaxlı Rüstəm.
Tez- tez yanına gedib könlünü oylayıram. Torpaq nisgili, yaylaq, oylaq həsrəti dilindən düşmür,
arbir atası Uzun Həmidin rəvayətlərindən, köç
yollarından, yaylaqlardakı
yurd yerlərindən söhbət açıb
dərindən köksünü
ötürür:
Getsən
məndən sovqat apar,
De, dağlara gələmmədim.
Çatanda bir haray qopar
De, dağlara gələmmədim.
Qayaların sərt yerinə,
Mərd gələcək mərd yerinə.
Dəysən əgər yurd
yerinə
De, dağlara gələmmədim.
Əlim
çatmadı əlinə
Qırov düşübdü telinə.
Yol gözləyən bir gəlinə
De, dağlara gələmmədim.
Duz səpəndə duzdaqlara,
Salam söylə oylaqlara.
O lilparlı bulaqlara
De, dağlara gələmmədim.
Çubuq qırıb dəyə
tiksən
Çətən düzüb, qarım çəksən.
Bir gənc Rüstəm görəcəksən
De, dağlara gələmmədim.
Qazaxlı Rüstəmin şeirlərini
təhlil etmək fikrim yoxdu, əsla. Onun öz
ləhcəsi öz ləmsi var. Böyük ədəbiyyatda gözü
yoxdu. Könlünün nazıyla oynayır,
ruhu dillənəndə
qələmə əl
atır, özünə
və ləhcəsinə
xəyanət etmədən
öz duyğularını
tərənnüm edir.
Bu da bir həqiqətdir ki, onun bir neçə
şeiri dillər əzbəridi, aşıqların
sevə-sevə el şənliklərində
oxuyaraq nəmərlər
aldıqları nümunələrdir:
Uşaq
kimi kövrəlmişəm,
Mən nağılsız
yatammerəm.
Səndən ayrı,ay gözəlim
Mən ağılsız
yatammerəm.
Taleyimlə barışmışam
Bu sevginə qarışmışam
Sənsiz
yaman darıxmışam
Daha yalqız
yatammerəm.
Vurğununam,ay tər çiçək
Ay göylərdən enən
mələk
Gəl,
Rüstəmin qayğısın
çək
Mən qayğısız
yatammerəm.
İkinci
kitabını çapa
hazırlayanda mənə
zəng etmişdi:
-Dəmirçoğlu, ikinci
kitabımı çapa
hazırlayıram. Ağlın nə
kəser, istəyirəm
səni kitabıma rəssam qoyam. Bir yaxşı portretimi işlə, sənnən yaxşı rəssamımı
tapacam. Amma sən canın
arxamda uca bir dağ çək,
saçlarımıda o dağa
qarışdır. Rəfail İncəyurdu
da kitaba redaktor qoyacam. Canın üçün yaman savadlı oğlana oxşayır. Hətta
nöqtəli vergülün
də yerini bilir...
Maraqlı təklifinə xeyli güldüm və razılıq verdim. Həmin portreti
kitabına üzlük
etdi. Sonralar isə məni
məzəmmət edərək
deyirdi ki, a qıvlasız, portretimi elə gözəl işləmisən, heç
kitabımı oxuyan yoxdu, hamı eləcə şəklinə
baxır. (Bu fikri bir dəfə
rəhmətlik Akif Səməd də söyləmişdi. Bəsti
Əlibəylinin "İncə
Günahkarı" kitabının
üz qabığında
mənim çəkdiyim
portreti-Akifin portretini vermişdilər)
Sanballı məclislərin birində
bənzərsiz saz ustadımız Aşıq
Ədalət Nəsibovun
Qazxlı Rüstəmin
İndi bildim aşıq qardaş,
Elim, obam gözəliymiş.
Ocağına isindiyim,
Yanar sobam gözəliymiş.
Toy-büsatlı İncədənəm,
Ayrı düşdüm, ürəkdə qəm.
O qayğımı çəkən nənəm,
Qoca babam gözəliymiş.
Gəzirəm bir yar soraqlı,
Kimdi haqsız, kimdi haqlı.
Bilməyibsən ay Qazaxlı,
Dünya tamam gözəliymiş.
bu şeirini oxuyarkən neçə dəfə kövrəldiyini gözlərimlə görmüşəm.
Qeyd etdiyim kimi, özünə məxsus koloriti, ləhcəsi şeirlərinə də yansıyaraq onun daxili enerjisini, sevgi və duyğularını bənzərsiz bir səmimiyyətlə ortaya qoyur, hər misrsda sadəlövh və əlvan çalarlı portreti aydınca görünür.
(Ardı gələn
şənbə sayımızda)
Məmməd Dəmirçioğlunun
təqdimatında
Ədalət.-2014.-1 mart.-S.19.